Beginnen met vleesvee, tips gevraagd

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

Beginnen met vleesvee, tips gevraagd

Berichtdoor henkie123 » zo nov 12, 2017 15:59

Hallo allemaal,

Ik zit er sterk aan te denken om te beginnen met vleesvee (zoogkoeien) als tweede tak.
Mijn eerste tak is een handelsonderneming, daar verdien ik in principe m'n brood mee.

Sinds vorig jaar heb ik een voormalig melkveebedrijf gekocht zonder grond.
Een groot deel van de gebouwen wordt gebruikt voor opslag maar de ligboxenstal is nog deels leeg.
Het gaat om een jonge, ruime en open stal. Inrichting was er grotendeels al uit maar ik heb meer dan genoeg staan en kan dus in principe alle kanten op.

Huisvesting is er dus meer dan genoeg (stal is 70mx30m), voer is er moment ook genoeg te koop en ik wil
graag vee aangezien ik daarmee opgegroeid ben (melkveebedrijf) en een koppel vleesvee prachtig vind.
Ik heb vrijwel geen land dus het vee zal jaarrond op stal staan waarbij ik denk om de roosters achter het voerhek
te behouden en de rest tot strohok om te bouwen en de stromest af te voeren.

Aangezien ik geen ervaring heb met vleesvee hoor ik graag wat tips wat betreft rassen, voeding enz.
Allereerst wil ik makkelijk en rustig vee wat kan afkalven zonder keizersnede.
Ook het afmesten van afgemolken melkkoeien zou een mogelijkheid zijn.

Graag hoor ik van iemand tips of ideeën!

Groet,
Guido
henkie123

Re: Beginnen met vleesvee, tips gevraagd

Berichtdoor poekske » zo nov 12, 2017 17:12

hmmm besef je dat je er zo goed of zeker geld mag bijleggen voor deze klus?
rundsvlees handel zit totaal op zijn gat
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor G.U. » ma nov 13, 2017 00:04

poekske schreef:hmmm besef je dat je er zo goed of zeker geld mag bijleggen voor deze klus?
rundsvlees handel zit totaal op zijn gat

:lol: jij praat het ook een bepaalde kant op zeker. Slachtkoeien zijn hier nog aardig aan de prijs. Maar als je er van moet bestaan geef ik je niet veel kans. Voor de hobby is het leuk als je gelijk uit en thuis bent maar dat is wel de vleesveehouders het brood uit de mond stoten.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Robert » ma nov 13, 2017 09:35

roodvleesproductie is in NL bijna verdwenen. Het aantal professionele mesters is zeer beperkt en die mannen zijn meestal aangesloten aan en keten of label.
Dat is wellicht de eerste stap voor een semi-professioneel. Neem contact op met slachter die lijn heeft. Er zit er bijvoorbeeld één in Twente maar ook in Dodewaard zit een slager / verwerker die dieren afneemt. Er zullen er nog wel meer zijn.
De HF/Belg crossen zijn natuurlijk een prima zoogkoe voor de volgende generatie. Zuivere rassen hebben een groot probleem met de melk en melk is de eerste winst.
Daarbij karakter zoogkoeien en de kalveren moeten hanteerbaar zijn, anders is de lol er snel af. De beruchte bruinen die met opgeheven hoofd, een paar grote kijkers en krom gebogen hoorns op afstand staan te wachten is natuurlijk drama. Een goede opvoeding met veel contact met mens, kinderen en anderzins helpt een heleboel. Veel in de hokken komen, zodat moeder en kalf direct weten wie en wat mensen zijn. Daarbij kun je de hokken met een stel hekken zo (her) indelen dat verplaatsen makkelijk en zonder risico is.
Voeding zal voor een groot gedeelte uit gras bestaan. Dat is voor niets te krijgen.
Niet ideaal voor mestvee en zeker niet om af te mesten. Mais en (eiwit) brok is de basis bij een mestveebedrijf.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Erikjan » ma nov 13, 2017 11:47

henkie123 schreef: :roll:

Zonder eigen grond :!: . Alle voer kopen en de mest afvoeren. Klinkt niet als winstgevend.

Heeft jouw voormalige bedrijf nog een agrarische bestemming of is de bestemming al wonen?. Is de milieuvergunning er nog?.
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma nov 13, 2017 12:44

Als je met zoogkoeien wilt beginnen zul je als de kalveren worden geboren ook moeten zorgen voor fosfaatrechten....

Wordt dan mijns inziens een dure hobby.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... aatrechten
Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » ma nov 13, 2017 14:08

Je kunt ook afgemolken koeien mesten. Kun je er 4,6 jaarrond van hebben op code 120 zonder mestboekhouding bij te hoeven houden
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » di nov 14, 2017 19:36

He verrek, hier is mijn nieuwe thuis :D Ik moet nodig afkicken van de melkveetopics :yes:

Wij zijn ook langzaamaan een beetje de vleeskant aan het op gaan.
Ik heb niet de illusie dat ik er financieel veel wijzer van word :oops: maar het lijkt me leuk.

Naast BWB kruislingen hebben we sinds een paar weken deze: Speckle Park :idea:

Afbeelding

Speckle x MRIJ x HF

Afbeelding

Speckle x MON x HF

Afbeelding

Speckle x VIK X HF

Zijn vedergewichten bij de geboorte (y) rond de 40 kg.
Mijn eerst geleverde sk woog met exact 14 dagen 67 kg. Vlotte groeiers dus (y)
Ik hou de sk bij de koe tot ze weg gaan met 2-3 weken.
De vk gaan tegenwoordig met 2 weken aan de speenemmer. Dit is wel effe een 'uitdaging' 8)
Het zijn nieuwsgierige diertjes. Na de geboorte sprinten ze je binnen het uur het snot voor je ogen (y)

Het is overigens een fabeltje dat dieren niet groeien op gras. Zelf had ik er ook geen vertrouwen in :oops: maar op aanraden van onze veehandelaar doen wij het puur op (kuil)gras. Ze groeien dan trager maar je krijgt iets mooier vlees, aldus hem.
Belangrijk is dat je ze geen race-gras gaat voeren :idea:
Heb afgelopen jaar de eerste 120 koeien afgemest op puur graskuil. Daar groeiden ze prima op (y)

Net zoals ik niet geloof in een zuiver melkras geloof ik ook niet in een zuiver vleesras.
Naast Speckle Park gebruiken we ook MRIJ en Pinzgauer.
Mijn eerdere BWB insemineerde ik met MRIJ. Zelfstandig kalven en de kalfjes groeien uit tot prachtige brede dieren (y)

Maar nogmaals; ik heb niet de illusie dat ik er rijk van wordt. Maar wat kaartgeld bijeen sprokkelen zou toch haast moeten lukken denk ik :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor henkie123 » do nov 16, 2017 12:41

Bedankt voor de reacties.

Bestemmingsplan is het mogelijk, ik heb hier een bedrijf en vorig jaar is net alles gewijzigd waarbij ik toen het houden van vee ook meegenomen heb en goedgekeurd is.

Wat betreft de kalveren zit je inderdaad met de P rechten, echter komt daar misschien ook weer een oplossing/uitzondering voor en totdat er echt duidelijkheid is moet ik dan maar geen jongvee hebben.

@Henk, bedankt voor je reactie met foto's. Bij jou komt het wel aardig overeen dus.
Rijk worden is niet mijn illusie, alleen de stal staat er, ik heb er aardigheid aan en wie weet hoe het loopt. Wie altijd maar roept dat het niet kan komt nooit een steek verder in z'n leven.
Voer jij ze aardig hooi oid bij naast kuilgras?

Qua voeding hoor ik onderweg ook overal wat anders. Het doet ook veel met de smaak van het vlees, iemand die mij daar meer over kan vertellen?
henkie123

Berichtdoor Henk » do nov 16, 2017 14:54

Even rectificatie; dat sk woog geen 67 kg maar 65 kg

Ik voer ze geen hooi. Wel als het kan vrij droge grove voordroog.
Heb in het groeiseizoen ook vers gras gevoerd. Hier moet ik nodig van afkicken :oops: Is (y) voor de melk, minder voor de groei.

Over een week of 2 heb ik de huidige silo leeg en begin dan aan de 1e snede 2017. Is niet zo heel droog en kwalitatief stuk beter. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Issie te pittig maak ik 'm weer dicht en verkoop ik 'm aan een melkveehouder. Begin ik gewoon aan de zomer/herfstkuil. Die lijkt beter geschikt.
Zomergras = gortdroog. Hierover hebben we later het herfstgras gedaan.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hulsteins » do nov 16, 2017 22:21

dezelfde beesten die
tot voor kort
je melkvee waren , zijn nu je vleesvee ? En dan moet nu ineens alles anders :?:
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hindrik » do nov 16, 2017 23:12

hulsteins schreef:dezelfde beesten die
tot voor kort
je melkvee waren , zijn nu je vleesvee ? En dan moet nu ineens alles anders :?:

Zelfde vee, maar nu met een nieuwe functie
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor hulsteins » do nov 16, 2017 23:34

Henk schreef:Ik hou de sk bij de koe tot ze weg gaan met 2-3 weken.
De vk gaan tegenwoordig met 2 weken aan de speenemmer. Dit is wel effe een 'uitdaging' 8)

Het is overigens een fabeltje dat dieren niet groeien op gras. Zelf had ik er ook geen vertrouwen in :oops: maar op aanraden van onze veehandelaar doen wij het puur op (kuil)gras. Ze groeien dan trager maar je krijgt iets mooier vlees, aldus hem.
Belangrijk is dat je ze geen race-gras gaat voeren :idea:
Heb afgelopen jaar de eerste 120 koeien afgemest op puur graskuil. Daar groeiden ze prima op (y)

Henk schreef:Ik voer ze geen hooi. Wel als het kan vrij droge grove voordroog.
Heb in het groeiseizoen ook vers gras gevoerd. Hier moet ik nodig van afkicken :oops: Is (y) voor de melk, minder voor de groei.

Over een week of 2 heb ik de huidige silo leeg en begin dan aan de 1e snede 2017. Is niet zo heel droog en kwalitatief stuk beter. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Issie te pittig maak ik 'm weer dicht en verkoop ik 'm aan een melkveehouder. Begin ik gewoon aan de zomer/herfstkuil. Die lijkt beter geschikt.
Zomergras = gortdroog. Hierover hebben we later het herfstgras gedaan.

:? :?

Vleesveehouders , echte 8) , houden hun zoogkoeien op gras (maximaal grazen)
en mesten de stieren en overtollige pinken af op mais .
(Als ze d'r al eens 1tje voor hun eigen slachten nemen ze daar een overjarige guste pink voor ,
die z'n hele leven lang in gras gelopen heb )

Als je de dubbeldoelers knap voer , ken je d'r 2 of 3 kalveren onder hangen , maandje of 6 .
Alles winst !
Ga je toch niet met vk-tjes aan 't martelen om ze aan aan de poeiermelk te krijgen , veel te duur en te veel werk
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor kobonde » vr nov 17, 2017 09:21

[quote="Henk"]Even rectificatie; dat sk woog geen 67 kg maar 65 kg

Ik voer ze geen hooi. Wel als het kan vrij droge grove voordroog.

Zomergras = gortdroog. Hierover hebben we later het herfstgras gedaan.[/quote

Henk, Ik blijf me voortdurend over jouw verbazen, Iedereen moet lekker doen wat het zelf wil maar als je realistiske bent is de manier waarop op jij het doet alleen mogelijk als je in het verleden en paar goede onroerend tanskakties hebt gemaakt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Keer terug naar Vleesveemanagement