Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor Flyinghollander » do nov 16, 2017 21:49

waarom niet een 2 * 14 rapid exit kan je klaar zijn voor 85k $ melk je er zo 80/100 in het uur.
Flyinghollander

Berichtdoor wit » do nov 16, 2017 22:47

dan sta je rap met een persoon extra in de melkput om koeien op te halen en uit te jagen.

herken me hier absoluut niet in :no:
Hier 2x12 hudonk met opdrijfhek (y) geen koeien ophalen :no: en uitlopen heeft soms wat aanmoediging nodig,maar spuit intussen melkstellen en stand evt wat schoon.
Capaciteit,tsja wat wil je horen.
Als het lekker loopt en je klokt bij eerste koe erin en laatste koe melkstel eraf kom ik wel aan 4 rondjes,dus 96/uur.
Maar tel ik de tijd van vacuümpomp aan tot vacuümpomp uit kom ik gem uit op 70 a 75 koeien/uur.
En dan tijdens de reiniging de melkstal schoonspuiten, komt er nog ruim 10 min bij.
Zeer tevreden over het melken tussen de achterpoten en de bereikbaarheid van het uier (y)
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Sander » vr nov 17, 2017 00:13

hier zelfde ervaring als wit. en ik heb redelijk veel ruimte voorin de melkstal dus kan wel 24 tegelijk laten lopen is er nog niks loos. rapid exit is uiteraard mooier maar ook duurder
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Rubenv » vr nov 17, 2017 10:11

wit schreef:
dan sta je rap met een persoon extra in de melkput om koeien op te halen en uit te jagen.

Hier 2x12 hudonk met opdrijfhek (y) geen koeien ophalen :no: en uitlopen heeft soms wat aanmoediging nodig,maar spuit intussen melkstellen en stand evt wat schoon.

het ophalen van de koeien begrijp ik, daar hebben ze geen goeie wachtruimte of een rechte ruimte tussen de boxen, Het is in een L dus zonder opdrijfhek, waardoor het al direct minder vlot gaat. met opdrijfhekken en rechte ruimte voor de melkput zou dit moeten opgelost zijn.

Iemand zei me dat er bij een draaimelkstal geen extra koeherkenning nodig is bij het separatiehekken omdat de koeien er maar 1 voor 1 afgaan. waardoor hier terug een kost bespaart wordt; zou dit dan wel nog goed werken zonder extra koeherkenning voor het separatiehekken?
Rubenv

Berichtdoor Richt » vr nov 17, 2017 10:13

Rubenv schreef:
wit schreef:

het ophalen van de koeien begrijp ik, daar hebben ze geen goeie wachtruimte of een rechte ruimte tussen de boxen, Het is in een L dus zonder opdrijfhek, waardoor het al direct minder vlot gaat. met opdrijfhekken en rechte ruimte voor de melkput zou dit moeten opgelost zijn.

Iemand zei me dat er bij een draaimelkstal geen extra koeherkenning nodig is bij het separatiehekken omdat de koeien er maar 1 voor 1 afgaan. waardoor hier terug een kost bespaart wordt; zou dit dan wel nog goed werken zonder extra koeherkenning voor het separatiehekken?

Die extra koeherkenning kost geen drol in vergelijking met de meerprijs van de carousel tov een side by side.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor G.U. » vr nov 17, 2017 10:41

Begin maar te voeren in de melkstal, dan hoef je er ook geen op te halen want dan lopen ze er zelf wel rapid-in
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » vr nov 17, 2017 11:48

ja en langzamer der uit en meer onrust. snel der in zit je niet op te wachten dan moet rustig gaan. en simpel opdrijfhek komen ze wel. wel zorgen voor wachtruimte recht achter melkstal maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor wit » vr nov 17, 2017 13:22

G.U. schreef:Begin maar te voeren in de melkstal, dan hoef je er ook geen op te halen want dan lopen ze er zelf wel rapid-in

:no: Hier 35 jr krachtvoer in de melkstal gevoerd , moest na de eerste 2 rondjes alles ophalen (n)
Kregen niet de volledige kv gift in de melkstal,misschien dat ze dan wel harder zouden lopen.
En idd bij het uitlopen werd iedere bak gecheckt of er toevallig nog een brokje lag.
wit

Berichtdoor Het Honderd » vr nov 17, 2017 13:32

Eens met de anderen, hele plaatje/situering bepaald de capaciteit. Aparte wachtruimte is een plus, maar zou ik alleen doen als je over 10-15 jaar 200 koeien wil melken, anders kan het prima tussen de boxen achter de melkput, mits die ruimte maar groot genoeg is dat daar 120 koeien passen.
Zelfde geld voor uitloop, zorgen dat alles goed voor elkaar is, dus veel ruimte na(ast) de melkstand/melkput en daarna pas selectiehok.
tip: Ga eens kijken/meemelken op verschillende adressen tijdens het melken. Een tekening hier op vtf droppen kan ook :wink: , maar je zal toch zelf keuzes moeten maken.
Het Honderd

Berichtdoor Rubenv » vr nov 17, 2017 16:10

De wachtruimte zou tussen de ligboxen worden gemaakt, heb al op enkele bedrijven gaan melken, telkens zonder wachtruimte, maar met een brede gang tussen de ligboxen en een goed opdrijfhekken. Zelden moest er uit de put gekomen worden om koeien op te halen, hoogstens de laatste.

Heb al bepaalde plaatsen gaan melken, tussen de achterpoten door melken is wel wennen als je gewend bent van elke morgen en avond in visgraat te melken. Heb ook ééns gaan melken met IQ's van gea, vond dat dan wel weer vlot melken tussen de achterpoten door het sneller aansluiten. zijn er die hier ervaring mee hebben?
Rubenv

Berichtdoor Richt » vr nov 17, 2017 16:40

Ook zonder IQ's kun je beter door de achterpoten melken, is gewoon veiliger, wij melken momentaan in een 50° melkstal, (omgebouwde open tandem) en dat melkt al stuk plezieriger als de ouwe tandem, vooral vaarzen eerste keren, waar ze vroeger met gemak alles aan gort konden schoppen, kunnen ze nu eigenlijk bijna niet trappen en gaat er zelden een melkstel naar de grond.

Bij nieuwbouw zou ik voor een 2*12-2*14 side by side rapid exit gaan, met wacht ruimte (evt tussen boxen) en opdrijfhek of met robots melken. (teminste bijde huidige aantallen vee, ca 140-150 koeien)
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Het Honderd » za nov 18, 2017 13:05

Rubenv schreef:De wachtruimte zou tussen de ligboxen worden gemaakt, heb al op enkele bedrijven gaan melken, telkens zonder wachtruimte, maar met een brede gang tussen de ligboxen en een goed opdrijfhekken. Zelden moest er uit de put gekomen worden om koeien op te halen, hoogstens de laatste.

Heb al bepaalde plaatsen gaan melken, tussen de achterpoten door melken is wel wennen als je gewend bent van elke morgen en avond in visgraat te melken. Heb ook ééns gaan melken met IQ's van gea, vond dat dan wel weer vlot melken tussen de achterpoten door het sneller aansluiten. zijn er die hier ervaring mee hebben?

Zij aan zij is idd wat anders als een visgraat, maar daar wen je wel aan. Grootste voordeel naar mijn mening is dat de koeien minder snel raak kunnen schoppen. Daarnaast scheelt het veel in de lengte van de melkput visgraat vs zij aan zij. Grootste nadeel: inmelken van vaarzen. Ze moeten leren om klaphekjes om te drukken, maar dat is maar 2 melkbeurten per vaars/koe.

Rapid exit zou ik serieus overwegen als dat past in het kostenplaatje, net als koeherkenning op de stand. IQ melkt idd prettig, pre is niet teveel oudmelkte koeien (lege spenen pak je minder makkelijk). En nogmaals bedenk ook eens of alles logisch ingedeeld is als de stal verdubbeld.
Het Honderd

Berichtdoor Rubenv » zo nov 19, 2017 21:29

Alvast bedankt voor jullie ervaringen te delen, vind dit zeer interessant.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met IQ-stellen?

We denken aan 0+4+0-stal, dit voor een goede verluchting met open zijkanten, 1voerplaats en ligplaats per koe, de koeien in de midden, waardoor het mogelijk is de 4 rijen ligboxen te strooien vanuit 1 pad in het midden met een shovel ofzo (diepstrooisel), en dan de melkstal op de kop van de stal, waardoor deze stal makkelijk zou kunnen verlengd worden later.

MVG

Ruben
Rubenv

Berichtdoor john jakobs » ma nov 20, 2017 10:03

heb die iq wel eens op een hoop int kantoor zien liggen bij een boer in bels molk toen met milkrite en ging super volgens hem ,, welke klauw heb je nu als dat goed gaat koop je die tweedehands erbij kosten geen drol meer tegenwoordig . als het kan zou ik voor de zij aan zij gaan 2x 14 kun je mooi aan als je nog jong bent,en meteen aanleren om links met de andere arm aan te sluiten dan rechts ,als je het gewend bent krijg je het niet meer anders geleerd, in verbant met lichaams slijtage .. zou wel kiezn voor en rapid exit misschien kun je een kant op de roosters uit laten komen zodat je daar minder hoeft schoon te spuiten want dat wordt wel meer
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor melker » wo nov 22, 2017 14:58

BIj 120 mk zou zelfs ik nog eerder 2 robots kopen dan een draaimelkstal :yes: 2 keer 14 so is goedkoopst en meeste cap voor het geld en kun je tot 250 mk wel mee toe. Ben je klaar voor 70 mille.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken