Aanhoudingscijfers NVO / CRV

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Aanhoudingscijfers NVO / CRV

Berichtdoor Mellek » za nov 18, 2017 11:26

Omdat we met de fosfaatrechten allemaal minder jongvee gaan aanhouden hebben we belang bij koeien die langer blijven lopen, nu is er het cijfer levensduur maar dit is geen vast getal en zeer onbetrouwbaar en deze daalt altijd na verloop van tijd de cijfers betrouwbaarder worden, in mijn stierkeuze kijk ik tegenwoordig ook veel naar de aanhoudingspercentages van de NVO, daarin ontbreken wel die van CRV, ALTA en nog een paar kleine spermaboeren, CRV heeft wel een eigen tabel, maar let wel deze heeft een andere verdeling in tijdspan en gaat tot 72 maanden wat op zich positief is, echter aankomende toppers, of nog verkrijgbare stieren, zijn op deze lijst weer moeilijker te signaleren.

NVO aug 2017: http://nvo-veeverbetering.nl/data/docum ... 17-NVO.pdf
Met bovenaan nog altijd de Deens rode stier, R David (LVD 629), deze is niet meer verkrijgbaar. Maar deze lijkt binnenkort van de troon te stoten geworden door de Italiaanse HF New Farm Britt Prince (LVD 837).

CRV Aug 2017: https://crvnl-be6.kxcdn.com/wp-content/ ... ebsite.pdf
De stier Delta Persuader (LVD 276) staat bovenaan, maar lijkt van de troon te worden gestoten daar Slotbooms Pilot (LVD 366) (halfweg 2e bladzijde), deze had nu al op de NVO-lijst op de 20e plek net onder O-man kunnen staan, deze zijn trouwens beide niet meer verkrijgbaar.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Re: Aanhoudingscijfers NVO / CRV

Berichtdoor marcelv » za nov 18, 2017 12:23

Ik kijk al jaren naar deze lijsten, zegt mij meer dan indexen :yes:
marcelv

Berichtdoor king » za nov 18, 2017 13:17

Mellek schreef:
NVO aug 2017: http://nvo-veeverbetering.nl/data/docum ... 17-NVO.pdf
Met bovenaan nog altijd de Deens rode stier, R David (LVD 629), deze is niet meer verkrijgbaar. Maar deze lijkt binnenkort van de troon te stoten geworden door de Italiaanse HF New Farm Britt Prince (LVD 837).

Om die reden ook Prince en Prossli aangeschaft :yes:
Verder uit de top nog Brolin(nog maar 1 rietje, wel wat drachten en door gebruik van ESsen met Brolin in de afstamming al behoorlijk wat nafok).
Verder uit de top nog Oman(valt trouwens hier niet helemaal mee :roll: ) en Lawn boy gebruikt

Meest jammere vind ik dat ik R david gemist :( heb en in mindere mate Skjenaust
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Mellek » za nov 18, 2017 13:59

king schreef:Om die reden ook Prince en Prossli aangeschaft :yes:
Verder uit de top nog Brolin(nog maar 1 rietje, wel wat drachten en door gebruik van ESsen met Brolin in de afstamming al behoorlijk wat nafok).

Meest jammere vind ik dat ik R david gemist :( heb en in mindere mate Skjenaust

We hebben hier in het verleden genoeg bagger gebruikt, maar melken nu gelukkig wel 9 Davids, 2 big winners, en ook 3 D masons, die laatste verwacht ik ook nog wel een keer in de top 20.
En verder in het vat zit ook nog BW, 7 Brolin + wat drachten, maar ook Montreux, en voor de zekerheid ook maar Prince besteld :yes:
Verder stieren als Rumgo, Wille of Braut staan helemaal niet in de lijst, blijkbaar staat er helemaal niks van Xsires in.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor king » za nov 18, 2017 15:09

Klopt, ze willen wel graag die cijfers hebben, maar krijgen ze niet, omdat ze ergens anders ook niet aan mee doen, volgens Hans Kerkhof
king

Berichtdoor ArnoH » za nov 18, 2017 21:28

king schreef:Klopt, ze willen wel graag die cijfers hebben, maar krijgen ze niet, omdat ze ergens anders ook niet aan mee doen, volgens Hans Kerkhof

Dat wordt dan wel weer geaccepteerd. Maar dat CRV ze niet prijsgaf werd breed uitgemeten!
ArnoH

Berichtdoor king » za nov 18, 2017 21:50

ArnoH schreef:
king schreef:Klopt, ze willen wel graag die cijfers hebben, maar krijgen ze niet, omdat ze ergens anders ook niet aan mee doen, volgens Hans Kerkhof

Dat wordt dan wel weer geaccepteerd. Maar dat CRV ze niet prijsgaf werd breed uitgemeten!

Denk dat je het verkeerd begrijpt, X-sires wil die cijfers graag hebben om te kunnen publiceren, maar krijgt ze niet,omdat ze niet mee betalen aan het Ges
king

Berichtdoor Sander » za nov 18, 2017 22:52

misschien mot hans dan ff dokken ipv zitten te miepen
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » zo nov 19, 2017 17:10

Mellek schreef:De stier Delta Persuader (LVD 276) staat bovenaan, maar lijkt van de troon te worden gestoten daar Slotbooms Pilot (LVD 366) (halfweg 2e bladzijde), deze had nu al op de NVO-lijst op de 20e plek net onder O-man kunnen staan, deze zijn trouwens beide niet meer verkrijgbaar.

Persuader in feb 2013 al genoemd en Pilot is hier zeer vaak positief besproken. Midden 2012 al.
Vind het jammer dat de stieren dood zijn maar jullie hebben tijdig kunnen lezen dat de stieren goed waren en dat de dochters lang (zouden) blijven lopen.

Helaas is 't van belang om tijdig te speuren naar stieren die het beter dan gemiddeld doen.
Een dotje inslaan voor een klein prijsje en klaar, niet te veel meer doen

Overigens moet je bij de aanhoudingscijfers ook goed kijken naar de aantallen. Onder de 100 dieren zou ik weinig aandacht aan besteden. Heb eens een analyse van een topstier gemaakt. Hoeveel dochters uiteindelijk meededen in de aanhoudingscijfers. Dat was maar een klein deel. Tis niet zo dat alle geboren dieren meewegen in de aanhoudingscijfers
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Sander » zo nov 19, 2017 18:28

en dan nog big winner vind ik maar een bol van niks. tenminste hier.
persuader nog stier van gehad. paar kalveren die ik heb lijken prima. stier is uit mijn hoofd naar forummer vertrokken
Sander

Berichtdoor Robert » zo nov 19, 2017 19:44

Big Winner blijkt wel vaker een splijtzwam
Ken meerdere bedrijven die er super over tevreden zijn. anderen konden er nix mee.

VTF Gjalt maar niet noemen... :roll:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor king » zo nov 19, 2017 19:57

Robert schreef:
Mellek schreef:De stier Delta Persuader (LVD 276) staat bovenaan, maar lijkt van de troon te worden gestoten daar Slotbooms Pilot (LVD 366) (halfweg 2e bladzijde), deze had nu al op de NVO-lijst op de 20e plek net onder O-man kunnen staan, deze zijn trouwens beide niet meer verkrijgbaar.

Persuader in feb 2013 al genoemd en Pilot is hier zeer vaak positief besproken. Midden 2012 al.
Vind het jammer dat de stieren dood zijn maar jullie hebben tijdig kunnen lezen dat de stieren goed waren en dat de dochters lang (zouden) blijven lopen.

Helaas is 't van belang om tijdig te speuren naar stieren die het beter dan gemiddeld doen.
Een dotje inslaan voor een klein prijsje en klaar, niet te veel meer doen

Overigens moet je bij de aanhoudingscijfers ook goed kijken naar de aantallen. Onder de 100 dieren zou ik weinig aandacht aan besteden. Heb eens een analyse van een topstier gemaakt. Hoeveel dochters uiteindelijk meededen in de aanhoudingscijfers. Dat was maar een klein deel. Tis niet zo dat alle geboren dieren meewegen in de aanhoudingscijfers

Persuader en Pilot vallen hier af op basis van karakter :roll: , maar zijn voor de meeste best bruikbare stieren met weinig fouten.
Maar wat dat laatste betreft, zou toch liever een stier als Mica(170 D) gebruiken(38% op 72 mnd) als bv Bertil of Kian , welk beide met 20 en 21 % rond het gemiddelde zitten.
Want dat opgegeven gemiddelde klopt natuurlijk voor geen r**t :no: , kijk maar eens in beide tabellen hoeveel stieren erboven zitten en eronder. Kan voor de laatste 2 kolommen er gerust een %tje of 5 bij tellen :idea:
Of tellen ze voor dat landelijke gemiddelde opeens wel weer alles mee :?:
king

Berichtdoor JKvW » ma nov 20, 2017 12:06

king schreef:Want dat opgegeven gemiddelde klopt natuurlijk voor geen r**t :no: , kijk maar eens in beide tabellen hoeveel stieren erboven zitten en eronder. Kan voor de laatste 2 kolommen er gerust een %tje of 5 bij tellen :idea:
Of tellen ze voor dat landelijke gemiddelde opeens wel weer alles mee :?:

Lijkt mij wel. Zijn gewoon de gemiddelde aanhoudingspercentages in NL.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Sander » ma nov 20, 2017 13:12

king schreef:Maar wat dat laatste betreft, zou toch liever een stier als Mica(170 D) gebruiken(38% op 72 mnd) als bv Bertil of Kian , welk beide met 20 en 21 % rond het gemiddelde zitten.

in 2013 naar mica gevraagd. moest toen 22 euro kosten. hoelang er voorraad van was kon hij me niet vertellen want hij kreeg extra aandacht in de exportlanden. ik zei toen wat ie in het buitenland moest kosten want als dat 22 euro zou moeten zijn dan ging die bol niet hard lopen. hij wilde me niet vertellen wat de prijs in buitenland was. ik voelde me verneukt als lid zijnde, dus geen handel gedaan. jaren later nog een keer gevraagd maar toen was er geen sperma meer van.
Sander

Berichtdoor Sander » ma nov 20, 2017 16:20

Robert schreef:Big Winner blijkt wel vaker een splijtzwam
Ken meerdere bedrijven die er super over tevreden zijn. anderen konden er nix mee.

VTF Gjalt maar niet noemen... :roll:

gjalt staat ook niet hoog in de lijst. bedoelde met big winner maar aan te geven dat deze lijst ook niet heilig is
Sander

Volgende

Keer terug naar Koe en fokkerij