celgetal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: celgetal

Berichtdoor Corjan » ma nov 20, 2017 15:36

Ok ik ben het slechtste jongentje van de klas :oops: :oops: ...... :oops: :oops:

Wij zitten nu op 220 en hebben uitschieters naar boven gehad :oops: :oops:

Maar wij doe als 6 jaar niet meer aan mpr en testen niks meer. Geen idee welke koeien hoog zitten en Cullen daar dus niet op. Mastitus behandelen deden we 5 jr niet en nu een 5 6 koein weer wel met slechte resultaten. Krijgen ook geen bonus en kortingen dus ook geen motivatie op die manier :!: Extra afvoeren doen we ook niet omdat we de laatste Jaren gemideld 10% per jaar uitbreiden. Droozetters gebruiken we al 3 jr niet meer en dippen al langer niet meer. Boxen nalopen doen we twee keer per dag als we de atentie koeien ophalen. Veel koeien liggen dus alle boxen scrapen we ook niet netjes. Drogen koein doen we zelfs helemaal niks aan.

Spaart ons veel tijd uit als je alleen al niet hoeft te zoeken naar mastitis koeien en behandelen. En dan alle melk na afkalven kan meteen de tank in (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor poekske » ma nov 20, 2017 15:55

wat ligt er ook weerr in je boxen cj? 8)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Corjan » ma nov 20, 2017 16:17

Ja we proberen het leven makkelijk te maken ja Poetske :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor john jakobs » ma nov 20, 2017 16:43

corjan heeft zand in de boxen net als die boer met die problemen in denmark .zou dat deens zand anders zijn
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Arno » ma nov 20, 2017 19:39

Marlies staat in de top 3 ? Van denemarken met kwaliteit, kunnen we allemaal nog wat van leren ipv heel stoer doen hoe makkelijk we zijn :?
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor poekske » ma nov 20, 2017 20:11

van alles moet je een berekening maken wat meest €€€ opbrengt
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor bekapper » ma nov 20, 2017 20:44

probleemkoeien kosten altijd meer
bekapper

Berichtdoor boer pieter » ma nov 20, 2017 20:54

Dat is simpel poekske alles onder de 200 is extra's daaronder krijg je niks extra's weet dat er al heel wat boeren 1 keer per jaar het zand achter in de boxen er uit graven ken ook een fries die hier een paar jaar woont en alles vol heeft gegooid met beton en een rubber mat
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Talis » ma nov 20, 2017 22:41

celgetal is weerstand, weerstand, weerstand. no more no less..
Talis

Berichtdoor boer pieter » do nov 23, 2017 15:44

even een update vandaag studie club gehad en weer van alles gezien ,ging vandaag niet over celgetal en voeren en zo maar over oude dag voorziening :idea: als boer denk je altijd dat je bedrijf genoeg op brenkt als je stop en het dan wel uitzingt maar dat is tegen woordig niet altijd meer zo ,maar heb de boer nog even gevraagt hoe nu ging en daar was ie kort over :shock: celgetal was net onder de 400 en ze hadden alle zand er uitgehaalt en vers nieuw zand er in gebracht verder waren ze gaan voeren met een nieuwe demo wagen en meer struktuur gaan voeren ,vet en eiwit was omhoog verder weinig verschil ,nu gingen ze bloed tappen maar het is wel appart allemaal ,melkstal is ook nagekeken ook niks tevinden ,ook komt er nog een pipo van een bedrijf die denkt dat ze misschien een heeel andere manier van melken moeten proberen ,was gratis zei ie dus proberen
boer pieter

Berichtdoor bekapper » do nov 23, 2017 18:24

boer pieter schreef:Dat is simpel poekske alles onder de 200 is extra's daaronder krijg je niks extra's weet dat er al heel wat boeren 1 keer per jaar het zand achter in de boxen er uit graven ken ook een fries die hier een paar jaar woont en alles vol heeft gegooid met beton en een rubber mat

Als je weet dat een gezonde koe een celgetal heeft van 50 of minder, dan ben ik zeker dat er onder de 200 nog wel wat valt te rapen.
Klant in Portugal heeft ook altijd de celgetal koeien bijgehouden voor de uitbreiding. Toen dit niet meer nodig was, merkten ze dat ze het beter niet hadden gedaan.
bekapper

Berichtdoor Sander » do nov 30, 2017 14:21

Sander schreef:
en wat die bonus betreft, kun je laatste kwartaal redelijk makkelijk 40 punten scoren terwijl je deze zomer bijv nog 0 scoorde. maar dan had je wel in sept moeten beginnen :wink: gewoon de miljonairs eruit. of zit jij al 10% onder je reductieniveau. maar goed die 40 punten levert geen kapitaal op natuurlijk, maar laag celgetal is wel zo prettig.

ik heb dit mis geloof ik. blijkbaar moet ik niet kijken naar geometrisch celgetal maar het rekenkundig celgetal voortschrijdend. heb altijd gedacht dat geometrisch het gemiddelde was van afgelopen 12 maanden
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » do nov 30, 2017 19:34

vandaag even kerst maal van atr geweest (duitse mengvoer fabrikant) die veel no gmo voer leveren in dk ,daar hoorde ik dat er toch erg veel problemen zijn met cellen ,volgens hun was het ook mede door de goede melkprijs dat iedereen zo veel mogelijk melk levert aan de fabriek ,ook worden er erg veel vaarzen verkocht naar rusland dus blijven oude koeien wat langer lopen
ook hebben nogal veel niet super ruwvoer dit jaar en ze denken ook dat de mais van dit jaar bij veel nog niet mee zal vallen vooral in het noorden van dk ,wat ook niet meewerkt aan de gezondheid van de koeien (weerstand) ze adviseerdendan ook om vooral genoeg structuur bij te voeren of het aandeel mais teverminderen (q)
boer pieter

Berichtdoor Arie » vr dec 01, 2017 19:35

Sander schreef:
Sander schreef:
en wat die bonus betreft, kun je laatste kwartaal redelijk makkelijk 40 punten scoren terwijl je deze zomer bijv nog 0 scoorde. maar dan had je wel in sept moeten beginnen :wink: gewoon de miljonairs eruit. of zit jij al 10% onder je reductieniveau. maar goed die 40 punten levert geen kapitaal op natuurlijk, maar laag celgetal is wel zo prettig.

ik heb dit mis geloof ik. blijkbaar moet ik niet kijken naar geometrisch celgetal maar het rekenkundig celgetal voortschrijdend. heb altijd gedacht dat geometrisch het gemiddelde was van afgelopen 12 maanden

Ja geometrisch is iets raars. Waarom ze niet gewoon normaal gemiddelde berekenen is mij een raadsel.

Hoe werkt die bonus bij Campina eigenlijk :?: Bij Vreugdenhil gaat het per maand. Je moet geo celgetal onder 240 zitten, anders geen bonus. Die bonus is 1,25 ct per liter. Is dus € 833 per maand bij levering van 8 ton per jaar.
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Sander » vr dec 01, 2017 20:20

zo dat is de moeite. bij rfc krijgen we een fooitje voor alles bij elkaar. voor celgetal van 240 krijg je nihiel
Sander

Interesses: fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid