Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Sander » do dec 14, 2017 14:39

Melkveehouders van de groep 'Innovatief uit de knel' hebben een petitie opgesteld, omdat zij in de knel komen door de invoering van het fosfaatrechtenstelsel. De petitie hebben zij dinsdag 5 december aangeboden aan de Tweede Kamercommissie van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Het ministerie van LNV schrijft op haar website dat ze boeren en tuinders perspectief willen bieden om de internationale koppositie te verstevigen en om tegelijkertijd de economische positie te verbeteren. De melkveehouders van de groep hebben 7 aanbevelingen opgesteld om deze visie waar te kunnen maken.

Omwisseling van fosfaatrechten moet mogelijk zijn

Zo pleiten zij onder meer voor een correctie op het fosfaatplafond van geëxporteerd fosfaat naar fosfaatarme gebieden. "Deze ruimte kan worden gebruikt om de knelgevallen tegemoet te komen, zonder dat de sector nog meer moet worden gekort", laat de groep weten.

Ook wil de groep graag een eenmalige uitruil van varkens- naar melkveefosfaat. Dit zou een tijdelijke voorziening moeten zijn. Daarnaast zou sanering van fosfaat op bedrijfsniveau ook een optie zijn. Beide opties zorgen voor een warme sanering van de varkenshouderij en geven mogelijkheden om knelgevallen in de melkveehouderij tegemoet te komen.

Nieuwbouw extra knelgeval
Melkveehouders van 'Innovatief uit de knel' pleiten voor een regeling, waarin bedrijven met een nieuwe stal in aanbouw op 2 juli 2015, ook rechten krijgen voor het aantal stallen dat in aanbouw is. Dat moet dan ook gelden voor de bedrijven die op dat moment geen melk leverden.

Bij de overdracht van fosfaatrechten vindt een afroming plaats van 10%. De groep pleit ervoor om deze korting in te zetten voor de knelgevallen, omdat zij door de regeling al onder het plafond zijn gekomen. Tevens willen zij maatwerk bij het innen van verschuldigde gelden uit het fosfaatproductieplan, nu deze melkveehouders niet meer zijn vrijgesteld.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » do dec 14, 2017 14:39

Motie aangenomen

Knelgevallen kunnen rekenen op extra steun

Jaco Geurts (CDA) diende op woensdag 6 december een motie in om, binnen de kaders van derogatie, te zoeken naar ondersteuning van melkveebedrijven die door het stelsel van fosfaatrechten in de knel komen. Die motie is op dinsdag 12 december door de Tweede Kamer aangenomen.

Door het aannemen van de motie moet minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) onderzoek doen naar de mogelijkheden voor het toekennen van knelgevallen. Hiermee komt er op het laatste moment toch nog meer ruimte voor de knelgevallen.

Innovatief uit de knel
Geurts diende deze motie in naar aanleiding van een petitie van 'melkveehouders uit de knel. Zij pleiten daarin onder meer voor een correctie op het fosfaatplafond van geëxporteerd fosfaat naar fosfaatarme gebieden en een eenmalige uitruil van varkens- naar melkveefosfaat.

Schouten heeft aangegeven met deze commissie in gesprek te willen gaan. Hoe dit verder zal worden ingevuld, is nog onbekend.
Sander

Berichtdoor van wijk » do dec 14, 2017 14:50

De motie vraagt om onderzoek te doen naar mogelijkheden voor extra ondersteuning... binnen de kaders van de derogatie
Het is aangenomen dus nu moet de minister onderzoek doen naar mogelijkheden......maar wel binnen de kaders van de derogatie.

Geurts wees dan een vent en zeg gewoon dat je niks kan betekenen....

Iets met kluitje en riet....

Knelgevalregeling is bedacht in oktober 2016 en daar verandert weing aan.

De extra ondersteuning die ze bedoelen zal van de bank moeten komen. Mag je met je nieuwe halflege stal doorboeren maar wel in bijzonder beheer. Dat heet risicomanagement van de bank :mrgreen:
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Sander » do dec 14, 2017 17:22

van wijk schreef:De motie vraagt om onderzoek te doen naar mogelijkheden voor extra ondersteuning... binnen de kaders van de derogatie
Het is aangenomen dus nu moet de minister onderzoek doen naar mogelijkheden......maar wel binnen de kaders van de derogatie.

Geurts wees dan een vent en zeg gewoon dat je niks kan betekenen....

Iets met kluitje en riet....

Knelgevalregeling is bedacht in oktober 2016 en daar verandert weing aan.

De extra ondersteuning die ze bedoelen zal van de bank moeten komen. Mag je met je nieuwe halflege stal doorboeren maar wel in bijzonder beheer. Dat heet risicomanagement van de bank :mrgreen:

hoezo, die 10% van elke transactie kan toch naar knelgevallen?
Sander

Berichtdoor Hans van Bergen » do dec 14, 2017 18:11

Nee die is om de 8.3% te verlagen Sanderman.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Sander » do dec 14, 2017 18:28

mag van mij maar denk dat ze het eerder aan knelgevallen geven.
Sander

Berichtdoor Hans van Bergen » do dec 14, 2017 18:29

Knelgevallen krijgen een opgestoken middel vinger. En terecht :yes:

Alleen brand en ziekte en dan alleen als er meer dan 10% afwijking is :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » do dec 14, 2017 18:36

Ff terug naar 1984 toen rende men nog ff naar een bevriende wethouder die een vergunning afgaf voor 100mk's en hoppa 6 ton quotum erbij (y)

Ik liep stage bij een boer die ff snel een afdak had gemaakt met oude boxen in de beton :yes: hoppa 36000 kg melk erbij

Mijn jongsye breor lipe stage bij een boer die trots oude in beton gestorte boxen liet zien langs de stal :yes: Toen de oude boxen op waren en er nog beton in de truck zat had ie oude fietsen in de beton gedrukt hoppa een ton quotum erbij

Wij mochten da allemaal inleveren (n) (n) (n) Uiteindelijk met vet erbij leverden we 30% in

Dat nooit meer. Deze mensen hebben doelbewust gebouwd wetende dat ze in de knelgevallen regeling zouden komen en dus gratis rechten zouden krijgen Zo niet dan niet. Het risico om zoveel gratis rechten te missen wilden ze niet nemen dus toch maar bouwen.

Deze mensen lachen ons straks weer vierkant uit (n) Ik heb daar geen zin in
Hans van Bergen

Berichtdoor sivert » do dec 14, 2017 19:48

Hans van Bergen schreef:Ff terug naar 1984 toen rende men nog ff naar een bevriende wethouder die een vergunning afgaf voor 100mk's en hoppa 6 ton quotum erbij (y)

Ik liep stage bij een boer die ff snel een afdak had gemaakt met oude boxen in de beton :yes: hoppa 36000 kg melk erbij

Mijn jongsye breor lipe stage bij een boer die trots oude in beton gestorte boxen liet zien langs de stal :yes: Toen de oude boxen op waren en er nog beton in de truck zat had ie oude fietsen in de beton gedrukt hoppa een ton quotum erbij

Wij mochten da allemaal inleveren (n) (n) (n) Uiteindelijk met vet erbij leverden we 30% in

Dat nooit meer. Deze mensen hebben doelbewust gebouwd wetende dat ze in de knelgevallen regeling zouden komen en dus gratis rechten zouden krijgen Zo niet dan niet. Het risico om zoveel gratis rechten te missen wilden ze niet nemen dus toch maar bouwen.

Ik ken dat soort gevallen ook, deze keer eens helemaal eens met Hans.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » do dec 14, 2017 19:55

Vind het wel heel byzonder hoe hier op knelgevallen gereageerd wordt,jullie gunnen je collega,s bar weinig.Je zal maar net klaar zijn met je nieuwe stal op 2 juli,of halverwege de nieuwbouw....Dan piepen jullie wel anders. :|
Wees zeker niet jaloers op deze knelgevallen want als er hulp komt dan zal deze niet royaal zijn,dus ze zullen zelf ook aan de bak moeten. :yes:
De export van fosfaat is natuurlijk een lachertje dat deze wordt meegenomen in het p plafond,heel terecht om er naar te kijken.
Zijn sympathieke lui want ze vragen niet om een hogere korting van hun collega.s :!:
Wat mij betreft mogen ze ook kijken bij de grondgebonden boeren want die worden nix gekort ,daar valt nog wel een % te halen.
We hebben tenslotte niet voor nix een minister van landbouw voor alle boeren :yes: ,die zal dat best kunnen herzien ,want stagiare van dam was alleen maar een trekpop van milieu defensie. :|
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor marcelv » do dec 14, 2017 20:46

sivert schreef:
Hans van Bergen schreef:Ff terug naar 1984 toen rende men nog ff naar een bevriende wethouder die een vergunning afgaf voor 100mk's en hoppa 6 ton quotum erbij (y)

Ik ken dat soort gevallen ook, deze keer eens helemaal eens met Hans.

Tuurlijk joh, hoe langer geleden hoe sterker de verhalen :shock: :? :no:
marcelv

Berichtdoor Hans van Bergen » do dec 14, 2017 21:34

Nee gewoon feiten
Hans van Bergen

Berichtdoor Sander » do dec 14, 2017 22:40

jan.nl schreef:Wat mij betreft mogen ze ook kijken bij de grondgebonden boeren want die worden nix gekort ,daar valt nog wel een % te halen.

tis gewoon idioot dat als iemand anders je mest afneemt en gewassen voor je teelt dat je dat 8,3% van je veestapel kost.
heb het hier al veel vaker gezegd. iedereen gelijk behandelen.
Sander

Berichtdoor Freddy » do dec 14, 2017 22:46

Sander schreef:
jan.nl schreef:Wat mij betreft mogen ze ook kijken bij de grondgebonden boeren want die worden nix gekort ,daar valt nog wel een % te halen.

tis gewoon idioot dat als iemand anders je mest afneemt en gewassen voor je teelt dat je dat 8,3% van je veestapel kost.
heb het hier al veel vaker gezegd. iedereen gelijk behandelen.

Op zich zit daar wat in, maar waar wil jij dan de grens leggen?
stel ik voer mest af naar Jan Bakker en koop Mais aan van Jan Bakker. Vind je dat ook onder grondgebonden vallen?
Freddy

Berichtdoor Talis » vr dec 15, 2017 05:46

Sander schreef:

ja laten we die ook nog even bloeden voor de gokkers. ben het ook met en sander en hans eens.
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie