Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Sander » vr dec 15, 2017 07:11

Freddy schreef:
Sander schreef:
jan.nl schreef:Wat mij betreft mogen ze ook kijken bij de grondgebonden boeren want die worden nix gekort ,daar valt nog wel een % te halen.

tis gewoon idioot dat als iemand anders je mest afneemt en gewassen voor je teelt dat je dat 8,3% van je veestapel kost.
heb het hier al veel vaker gezegd. iedereen gelijk behandelen.

Op zich zit daar wat in, maar waar wil jij dan de grens leggen?
stel ik voer mest af naar Jan Bakker en koop Mais aan van Jan Bakker. Vind je dat ook onder grondgebonden vallen?

nee ik vind dat niet grondgebonden. maar ik vind grondgebonden zowiezo de doodsteek. iedereen heeft de mond er vol van maar ten eerste is het nog niet eens helder wat er nu precies onder verstaan wordt en ten tweede is het kostprijsverhogend.
en de korting van fosfaatrechten moet je gewoon verdelen over iedereen die vee had op 2-7. en export van mest van het plafond trekken, geloof niet dat melkvee veel mest exporteert dus dat zal niet aantikken.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor opelmanta » vr dec 15, 2017 07:39

Royal Friesland Campina wist het tot vorig jaar wel. Maximaal 10 koeien per hectare beweidbare grond. Wordt commercieel wel opgelost. Als je op een LTO-NZO compromis uitkomt dan kan niemand er wat mee. Dan krijg je forfaits met referentie waardes binnen een straal van 50 kilometer en minimaal 75 % eigen ruwvoer en heel veel jargon en borging. Vooral veel borging en pilots met administratie. Kan niemand wat mee. Grondgebonden is alle mest op eigen grond. Simpel, en te verkopen aan de klant.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Henk » vr dec 15, 2017 07:42

Sander schreef:
jan.nl schreef:Wat mij betreft mogen ze ook kijken bij de grondgebonden boeren want die worden nix gekort ,daar valt nog wel een % te halen.

tis gewoon idioot dat als iemand anders je mest afneemt en gewassen voor je teelt dat je dat 8,3% van je veestapel kost.
heb het hier al veel vaker gezegd. iedereen gelijk behandelen.

:lol: :lol: :lol: maak het nog sterker Sander :D
Ben maar blij dat er iemand jouw mestoverschot wil plaatsen :yes: Want terwijl sommigen hun neus ophaalden voor grond en het veeeeeeeeeel efficiënter vonden om stront te produceren voor anderen, stak die ander zich in de schulden voor die grond :idea:

Tijdje geleden ook al es opgemerkt dat sommigen andere veehouders uitlachten omdat ze dure grond kochten of bij pachtten want dan kocht je alleen maar werk. Het was veel makkelijker om stront af te voeren en voer aan te kopen.
Maar goed, dat herinneren ze zich dan weer niet 8)

Ik vind het een mooie middeling (y) voor hetzelfde geld hadden ze de hele shit aan de grond gebonden, kon je nog meer inleveren :yes: want dan konden ggb boeren allemaal groeien binnen latente ruimte en konden akkerbouwers in theorie ook gaan melken, iets wat trouwens amper zou gebeuren :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » vr dec 15, 2017 07:47

opelmanta schreef:Royal Friesland Campina wist het tot vorig jaar wel. Maximaal 10 koeien per hectare beweidbare grond. Wordt commercieel wel opgelost. Als je op een LTO-NZO compromis uitkomt dan kan niemand er wat mee. Dan krijg je forfaits met referentie waardes binnen een straal van 50 kilometer en minimaal 75 % eigen ruwvoer en heel veel jargon en borging. Vooral veel borging en pilots met administratie. Kan niemand wat mee. Grondgebonden is alle mest op eigen grond. Simpel, en te verkopen aan de klant.

Wat RFC of andere pipo's onder ggb verstaan doet niet ter zake :no: Is allemaal popi-jopi-praat :idea:
RVO stelt al dan niet ggb vast en ben je dat niet wordt je gekort op je rechten.
Als ik kijk op de RVO site begrijp ik dat ggb betekent dat je geen fosfaatoverschot hebt in (ik meen) 2016.

Zonder BEX lukt dat ons met 1,5 GVE/ha (geen dero) niet eens :no:

Henk

Berichtdoor Henk » vr dec 15, 2017 07:48

Hans van Bergen schreef:
Toen de oude boxen op waren en er nog beton in de truck zat had ie oude fietsen in de beton gedrukt hoppa een ton quotum erbij

:lol: :lol:

Henk

Berichtdoor Sander » vr dec 15, 2017 09:05

Henk schreef:
:lol: :lol: :lol: maak het nog sterker Sander :D
Ben maar blij dat er iemand jouw mestoverschot wil plaatsen :yes: Want terwijl sommigen hun neus ophaalden voor grond en het veeeeeeeeeel efficiënter vonden om stront te produceren voor anderen, stak die ander zich in de schulden voor die grond :idea:

Tijdje geleden ook al es opgemerkt dat sommigen andere veehouders uitlachten omdat ze dure grond kochten of bij pachtten want dan kocht je alleen maar werk. Het was veel makkelijker om stront af te voeren en voer aan te kopen.
Maar goed, dat herinneren ze zich dan weer niet 8)

Ik vind het een mooie middeling (y) voor hetzelfde geld hadden ze de hele shit aan de grond gebonden, kon je nog meer inleveren :yes: want dan konden ggb boeren allemaal groeien binnen latente ruimte en konden akkerbouwers in theorie ook gaan melken, iets wat trouwens amper zou gebeuren :idea:

allemaal lulkoek wat hier staat. kom er nog wel op terug.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor opelmanta » vr dec 15, 2017 09:19

Je zult in 2015 maar een 8 % van je fosfaat hebben moeten afvoeren. Dan ben je pas gefuckt. Wel 8 ,3 % korting en je had al te veel grond.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 15, 2017 10:33

Henk schreef:
Hans van Bergen schreef:
Toen de oude boxen op waren en er nog beton in de truck zat had ie oude fietsen in de beton gedrukt hoppa een ton quotum erbij

:lol: :lol:

Die oude boxen had ie weggezaagd maar die fietsen stonden er jaaaren later nog zodat ze iedere keer weer voltrots het verhaal konden vertellen. Achterbuurman heeft ook snel bij wethouder formulieren gehaald voor vergunning jongvee en droge koeien stal. Ondertussen had zijn zwager, aannemert een offerte gemaakt. Sanderdaags naar den burohouder (kantoor van ministerie van landbouw) en indienen. Onomkeerbare verplichtingen aangegaan :yes: Hoppa 40.000 kg quotum derbij. En wij mochten dat later allemaal inleveren.

Bij de varkenshouderij zelfde laken/pak. Slachtvarkens werden aangemeld als zeugen gerommel met grond monsters. En hoppa 25% korting :shock: :?

Dat moeten we allemaal niet meer willen :no: :no:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 15, 2017 10:35

En dat kunnen we ook helemaal niet :no: :no:

Ik denk nog wel eens aan die veehouder uit Groningen die december 2014 de putvloer had gestord maar niet meer verder durfde/kon/mocht.

@Sander ja hoor in een artikel in Boerderij had je kunnen lezen dat er juist HEEL VEEL mest wordt geexporteerd, ook rdm :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Henk » vr dec 15, 2017 11:18

Zit wel een kern van waarheid in wat Hans zegt. Mn werkgever had in 1983 zijn stal verbouwd. Op het allerlaatst besloot ie er voor en achter ook maar een nieuwe roldeur in te hangen. Hierdoor kwam ie op een bepaalde totale investering waardoor ie extra q kreeg :yes:
Zelfde toch met het afschaffen van de WIR. De verkopers gingen maanden later nog rond :yes: In hun offertemap hadden ze een heel pak vellen overgeslagen waarop met terugwerkende kracht kon worden gekocht :yes: :D

Dat vond ik nou juist het leuke :yes: de mazen in de wet :yes: of de eigen interpretering... 8)

Henk

Berichtdoor van wijk » vr dec 15, 2017 11:20

Maar goed, of je nou voor of tegen knelgevallen bent ( raar :mrgreen: :mrgreen: ),, die motie van geurts haalt dus niks uit.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr dec 15, 2017 11:55

Hans van Bergen schreef:Ik denk nog wel eens aan die veehouder uit Groningen die december 2014 de putvloer had gestord maar niet meer verder durfde/kon/mocht.

Was het geen Friese veehouder? http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -1741749W/

Stal is inmiddels al 1,5 jaar in gebruik....

http://lukkes.nl/installatie-ligboxstal/
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hans van Bergen » vr dec 15, 2017 12:56

van wijk schreef:Maar goed, of je nou voor of tegen knelgevallen bent ( raar :mrgreen: :mrgreen: ),, die motie van geurts haalt dus niks uit.

ik heb in 2014 het plan gelanceerd om de superheffing over het laatse sh jaar te spreiden in 3 tot 5 jaar. Immers de prijzen voor q liepen de hand uit door de maatregelen van de overheid. daarnaast stond de EU gratis geld uit te delen aan banken. So spreiden zou vor iedereen winnend zijn. Zelfs de EU heeft het plan omarmd en de mogelijkheid is gecreeerd. Je wil niet weten hoevel bagger ik over me uitgestord heb gekregen en wat me allemaal is toegewenst. Ook van deze inovatieve snelgroeiende knelgevallen heb ik geen steun ontvangen :no:
Uiteindelijk zijn de het de loonbedrijven voereveranciers en mechanisatiebedrijven die overal in den lande de 148 miljoen euro sh mochten voorschieten.
Hans van Bergen

Berichtdoor hulsteins » vr dec 15, 2017 13:22

heel europa bedankt NL voor z'n overschrijdingen ! asociaal volk !
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor hulsteins » vr dec 15, 2017 13:26

eergisteren nog , vraag ik op 'n frans forum of er nou wel of niet verschil zit in gmo melk
wordt ik aangevallen dat die zogenaamde NL weidemelk , een paar uur een paar dagen
dat dat ook volksverlakkerij is

ken ik dààr ook weer achteraan , om dat te proberen glad te strijken

daar word ik zo moe van
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie