Eisen Supermarkten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Eisen Supermarkten

Berichtdoor willem74 » do dec 14, 2017 19:42

Dus ook geen vee aankopen >25 km?
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor opelmanta » vr dec 15, 2017 07:32

van wijk schreef:Bio/Eco heeft een enigszins vergelijkbaar lijstje van eisen, maar die maken een redelijk stabiele eigen prijs op een aparte markt.

Dit Aware/Appie verhaal stelt wel de eisen maar de prijs willen ze koppelen aan de grillige wereldmarkt met een matig plusje. Met andere woorden... die melk wordt straks in de winkel geprijsd als bio en betaald naar wereldmarkt.
Peniciline, kunstmest, normaal krachtvoer, derogatie met 300 kg stikstof etc. Groot probleem is natuurlijk bedrijf open stellen. Ik ben juist zo blij dat ik niets met de klant te maken heb.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor kobonde » vr dec 15, 2017 07:51

opelmanta schreef:
van wijk schreef:Bio/Eco heeft een enigszins vergelijkbaar lijstje van eisen, maar die maken een redelijk stabiele eigen prijs op een aparte markt.

Dit Aware/Appie verhaal stelt wel de eisen maar de prijs willen ze koppelen aan de grillige wereldmarkt met een matig plusje. Met andere woorden... die melk wordt straks in de winkel geprijsd als bio en betaald naar wereldmarkt.
Peniciline, kunstmest, normaal krachtvoer, derogatie met 300 kg stikstof etc. Groot probleem is natuurlijk bedrijf open stellen. Ik ben juist zo blij dat ik niets met de klant te maken heb.

Ik vind het maar een vreemde houding, om niks met de klant en zijn wensen te maken willen hebben. Maar er zal ook nog markt zijn voor bulkmelk zonder eisen, Persoonlijk wil ik liever een kontrakt produktie tegen een hogere prijs, dan dat het zo goedkoop mogelijk moet tegen een wereld markt prijs.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor opelmanta » vr dec 15, 2017 09:14

Dat begrijp je verkeerd. Ik vind het prachtig dat de klant, Albert Heijn, met eisen komt en daar ook nog geld voor wil geven. Ik heb alleen niet zo veel belang bij het bedrijf openstellen. Krijg je mensen op het erf. Ik ben niet zo goed met mensen, ik zit liever wat tussen de koeien.
opelmanta

Berichtdoor van wijk » vr dec 15, 2017 11:23

opelmanta schreef:Dat begrijp je verkeerd. Ik vind het prachtig dat de klant, Albert Heijn, met eisen komt en daar ook nog geld voor wil geven. Ik heb alleen niet zo veel belang bij het bedrijf openstellen. Krijg je mensen op het erf. Ik ben niet zo goed met mensen, ik zit liever wat tussen de koeien.

Daar ben ik het stiekum van binnen wel heel erg mee eens manta :wink:

ik word al zenuwachtig van een klas kleuters die naar de kalfjes komt kijken. :yes: :yes:
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor jan.nl » vr dec 15, 2017 13:29

van wijk schreef:
opelmanta schreef:Dat begrijp je verkeerd. Ik vind het prachtig dat de klant, Albert Heijn, met eisen komt en daar ook nog geld voor wil geven. Ik heb alleen niet zo veel belang bij het bedrijf openstellen. Krijg je mensen op het erf. Ik ben niet zo goed met mensen, ik zit liever wat tussen de koeien.

Daar ben ik het stiekum van binnen wel heel erg mee eens manta :wink:

ik word al zenuwachtig van een klas kleuters die naar de kalfjes komt kijken. :yes: :yes:

Dat lijkt me ook meer iets voor je dochters (y)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor poekske » vr dec 15, 2017 16:42

Klant is koning 8)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor boer pieter » vr dec 15, 2017 17:43

Zou voor veel boeren wel eens goed zijn als er eens een groep burgers of collega's de boel kwam bekijken,deze week 2dagen op pad geweest met een andere studie club (varkens boeren) kunnen we nog veel van leren
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor john verhaar » vr dec 15, 2017 19:49

Ok,vertel Pieter :?:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » vr dec 15, 2017 20:12

zijn veel netter geen rondslingerend plastic,alles is netjes in het beton of grind ook in de gebouwen zelf , we zijn bij een wezen kijken met een eigen menginstalatie in een grote loods waar ze graan en soya opslaan ,maar je kunt er van de grond eten :yes: overal bedrijfs kleding die ze daar wassen ,speciale kledeing voor de veeart enz ,ik weet ook wel dat je varkens niet met koeien kunt vergelijken maar ik was toch wel onder de indruk hoe goed en gestructueert alles gaat, vaste protocolen voor zo wat alles ,ook de machines zijn netjes en schoon ,als ik bij sommige boeren kom dan kun je de nek wel breken over de troep ,niet dat het bij mij super netjes is maar het is ook geen troep ,
boer pieter

Berichtdoor Niels » vr dec 15, 2017 20:51

Bij mij is het ook geen troep. Wil de veeteeltforumboer waar het dan wel een troep is zich bij deze melden (y) :yes:
Niels

Berichtdoor sivert » vr dec 15, 2017 20:56

Henk schreef:
opelmanta schreef:Heb jij andere medicijnen jan.nl? Waar is die overdadig positieve man?
Ik vind het niet zo gek. Er komt een klant die graag iets van je wil en hij zegt er direct bij dat hij daar geld voor wil geven. Jumbo, Albert Heijn en Aldi gaan straks je product verdedigen tegen wakker dieren etc. Heb je de kale verkoper van Jumbo, van de keuringsdienst van waarde, aan jouw kant dan heb je de slag eigenlijk al gewonnen.

Denk dat je blijheid helaas van korte duur gaat zijn opel :|

Koe
• Ook Weidegang voor jongvee
• Meer ruimte in de stal
• > 80% ruwvoer uit gras
• In iedere stal een koeborstel

Bodem
• Grondgebonden
• Regionaal geteeld voer
• 100% kruidenrijk grasland ten behoeve van biodiversiteit
• Maximale organische-stofvastlegging in de bodem (CO2-reductie)
• Weilanden niet meer omploegen

Boer
• Transparantie en openstellen van het bedrijf
• Jongvee zelf opfokken of binnen een straal van 25 km
• Gebruik van uitsluitend groene stroom
• CO2-vastlegging bepalen op de boerderij
• Vergroten vakkennis door volgen workshops

Wie gaat straks bepalen of je koe 'meer ruimte' heeft :?: Meer dan wat trouwens :?: Is er een m2 eis :?:
En 'CO2-vastlegging bepalen op de boerderij' :?: Wat houdt dat in :?: Of 'maximaal os vastlegging :?: Hoe of wat :?:
Ook kun je er vanuit gaan dat het eisenpakket steeds langer gaat worden. Eisen die bepaalt worden door iemand van buiten de sector....

De grote meerderheid die er niet aan kan/wil voldoen wordt dan voor altijd het pispaaltje van WD PvdD etc... :?

Wat ik al eerder zei; mss denk ik te defensief en staan we wel aan de vooravond van een ongekende revolutie, wie zal het zeggen...

Dat betekent ook geen graslandvernieuwing, draineren, spuiten en ander onderhoud. Ik denk dat biologisch interessanter is dan deze eisen van AH. En was het niet AH die een paar jaar geleden van mening was dat ze eenzijdig de inkoopprijzen mochten verlagen toen ze Delhaize overnamen? Lekker betrouwbaar dus. Ik zou mijn nek niet in die (niet kostendekkende) strop willen steken.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » vr dec 15, 2017 21:11

Niels schreef:Bij mij is het ook geen troep. Wil de veeteeltforumboer waar het dan wel een troep is zich bij deze melden (y) :yes:

Dat weet ik niels ik ben bij jou geweest maar jij weet ook wel dat bij veel melkveehouders het wel iets netter kan .arla en andere melkfabrieken zien dat ook dmv arla garden en in NL qlip en kkm ed zul je het toch een beetje netjes moeten hebben
boer pieter

Berichtdoor opelmanta » vr dec 15, 2017 23:53

sivert schreef:
Henk schreef:
opelmanta schreef:Heb jij andere medicijnen jan.nl? Waar is die overdadig positieve man?
Ik vind het niet zo gek. Er komt een klant die graag iets van je wil en hij zegt er direct bij dat hij daar geld voor wil geven. Jumbo, Albert Heijn en Aldi gaan straks je product verdedigen tegen wakker dieren etc. Heb je de kale verkoper van Jumbo, van de keuringsdienst van waarde, aan jouw kant dan heb je de slag eigenlijk al gewonnen.

Denk dat je blijheid helaas van korte duur gaat zijn opel :|

Koe
• Ook Weidegang voor jongvee
• Meer ruimte in de stal
• > 80% ruwvoer uit gras
• In iedere stal een koeborstel

Bodem
• Grondgebonden
• Regionaal geteeld voer
• 100% kruidenrijk grasland ten behoeve van biodiversiteit
• Maximale organische-stofvastlegging in de bodem (CO2-reductie)
• Weilanden niet meer omploegen

Boer
• Transparantie en openstellen van het bedrijf
• Jongvee zelf opfokken of binnen een straal van 25 km
• Gebruik van uitsluitend groene stroom
• CO2-vastlegging bepalen op de boerderij
• Vergroten vakkennis door volgen workshops

Wie gaat straks bepalen of je koe 'meer ruimte' heeft :?: Meer dan wat trouwens :?: Is er een m2 eis :?:
En 'CO2-vastlegging bepalen op de boerderij' :?: Wat houdt dat in :?: Of 'maximaal os vastlegging :?: Hoe of wat :?:
Ook kun je er vanuit gaan dat het eisenpakket steeds langer gaat worden. Eisen die bepaalt worden door iemand van buiten de sector....

De grote meerderheid die er niet aan kan/wil voldoen wordt dan voor altijd het pispaaltje van WD PvdD etc... :?

Wat ik al eerder zei; mss denk ik te defensief en staan we wel aan de vooravond van een ongekende revolutie, wie zal het zeggen...

Dat betekent ook geen graslandvernieuwing, draineren, spuiten en ander onderhoud. Ik denk dat biologisch interessanter is dan deze eisen van AH. En was het niet AH die een paar jaar geleden van mening was dat ze eenzijdig de inkoopprijzen mochten verlagen toen ze Delhaize overnamen? Lekker betrouwbaar dus. Ik zou mijn nek niet in die (niet kostendekkende) strop willen steken.
Het is maar net hoe het wordt uitgelegd of ingevuld. Weilanden niet omploegen kun je als blijvend grasland uitleggen. Kun je gerust vernieuwen. 80 % ruwvoer uit gras is eigen ruwvoer verbouwen met de huidige derogatie 80 %. 100 % kruidenrijk zal perceelsranden zijn. Als je genoeg grond hebt hoeft het niet zo gek uit te pakken.
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » vr dec 15, 2017 23:57

Ik zit eigenlijk wat te wachten op Hans "de varkenshouderij is veel verder" van Bergen om deze ontwikkeling te duiden. In de varkenshouderij hebben ze al een tijdje beter leven sterren.
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie