Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Sander » za dec 16, 2017 13:19

opgave go is wat anders dan alleen mest op eigen grond in mijn ogen henk. daarom reageerde ik op opelmanta. dat rvo go lijdend vind dat snap ik ook wel. maar dat betekent nog niet dat ik dat een goede definitie voor grondgebondenheid vind.

2015, 2016, 2017 in mijn ogen allemaal niet boeiend. Grondgebondenheid, welke definitie dan ook, moet voor 2018 gebaseerd zijn op 2018.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » za dec 16, 2017 13:52

Laatste ben ik volledig met je eens Sander.
Bijvoorbeeld in 2016 had ik gemiddeld 104 mk en 137 stuks jv
Maar dit jaar zit ik op gemiddeld 35 koeien en 97 jv tot heden. Momenteel nog 3 koeien. Na de maandag nog 1.
Dan is het idd raar dat je 2018 in gaat als niet-grondgebonden met zeg 0.8 GVE/ha.....
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » za dec 16, 2017 14:04

ingaat zal me een zorg zijn. gaat over gemiddelde van 2018. dus als jij je stal nog vol drukt met categorie 120, omdat ze daar bij rvo/nzo/lto/grondig etc vergeten zijn dat die ook poepen :evil: , moet je daar over afgerekend worden. en als dat allemaal te moeilijk is pak je jaar ervoor. maar niet weer een referentie waar je tig jaar op afgerekend wordt. want daar heb ik gruwelijke pesthekel aan. (n)
Sander

Berichtdoor king » za dec 16, 2017 19:06

Sander schreef: maar niet weer een referentie waar je tig jaar op afgerekend wordt. want daar heb ik gruwelijke pesthekel aan. (n)

Precies en daarom vind ik het belachelijk, dat wij nu 20 koeien minder mogen melken(en volgend jaar nog een paar meer (n) ), omdat we in 2015 aan het bouwen waren, grond bijgekocht, om zoals dat heet grondgebonden te blijven, en daar nu op worden afgerekend. Terwijl men een jaar of 2 lang heeft beweerd, dat de mestwet leidend zou worden (n) (n) :x

Komt nog eens bij( en dat vind ik persoonlijk ook nog steeds het ergste), dat dat fosfaatplafond allang achterhaald is door allerlei onderzoeken en daar gaat nog steeds bijna iedereen aan voorbij (n)
Want als het milieu er echt bij gebaat zou zijn, zou ik er bijna nog mee kunnen leven, maar in dit geval :evil: :evil: .
Vind t dan ook een zeer trieste zaak, dat niet 1 van de grote organisaties Brussel aan hun verstand kan brengen, dat t gewoonweg om een verschrikkelijk gedrocht gaat (n)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Anton B » zo dec 17, 2017 10:08

Sander schreef:lief van je.
huren van akkerbouwer mag dus wel. dat heb ik bijv gedaan met een perceel grond van 2011-2013. grasland heb ik er in 2011 van gemaakt. daarna heeft de akkerbouwer het zelf weer op naam en heb ik nog steeds evenveel werk eraan (gewoon hetzelfde als eigendom). maar nu huur ik het niet, maar koop ik gras op stam.

mag jij mij het milieutechnisch verschil aanduiden. is er niet. sterker nog het perceel valt buiten derogatie. wat is dan het probleem? want die is er blijkbaar want de laatste drie jaar vinden veel mensen het opeens niet grondgebonden terwijl van 2011-2013 wel.

@Sander, ik heb land gekocht in mei 2015, zie het vanuit het raam liggen, mag er geen koe meer om houden en is dus latente ruimte. Mag er mest uit brabant op rijden. kun jij mij het milieuvoordeel uitleggen t.o.v. opvullen met eigen mest? Als ik ook nog 8,3 gekort zou worden nog meer mest uit brabant, nog meer milieuvoordeel?
alst niet gaat zoalst mot, dan mot t maar zoalst gaat
Anton B

Beroep: melkvee

Berichtdoor Sander » zo dec 17, 2017 11:09

volgens mij ben je gewoon grondgebonden dus geen 8,3% korting.
korting die ik wel heb. terwijl we allebei de benodigde grond in gebruik hebben. dus jij kunt komend jaar in elk geval al 8,3% meer koeien houden tov 2-juli dan ik.
Sander

Berichtdoor Anton B » zo dec 17, 2017 11:37

Sander schreef:volgens mij ben je gewoon grondgebonden dus geen 8,3% korting.
korting die ik wel heb. terwijl we allebei de benodigde grond in gebruik hebben. dus jij kunt komend jaar in elk geval al 8,3% meer koeien houden tov 2-juli dan ik.

Klopt, maar jij bent nogal fel tegen dat grondgebonden niet gekort worden. ik vind het vrij logisch.... Maar ik vroeg naar het milieuvoordeel :idea: Mijn inziens is er meer milieuvoordeel als alle latente grond benut mag worden door eigen vee in plaats van mest transporteren uit overschotgebieden.
Kortom, gewoon niet meer janken Sander, is jou keus geweest om meer vee te houden dan eigen plaatsingsruimte op GO. Komt voor jou niet goed uit, jammer dan , kop er voor en doorrrr. :wink:
Anton B

Berichtdoor Sander » zo dec 17, 2017 12:15

ja ik ben er fel op tegen dat de 1 meer korting krijgt dan de ander. en dat er nog een groep is die denkt dat ze het maar moeten krijgen. iedereen heeft zijn bedrijf binnen de wetgeving ontwikkeld dus iedereen gelijk behandelen. zo denk ik erover.
Sander

Berichtdoor Anton B » zo dec 17, 2017 12:23

Je gebruikt het z.g. milieuvoordeel alleen als het in jou straatje past Sander. :idea:
Anton B

Berichtdoor Sander » zo dec 17, 2017 12:53

volslagen onzin. maar leg maar eens uit als je wilt. ben wel benieuwd.

het maakt namelijk geen drol uit van wie die grond is. al is die grond allemaal van prins bernard jr wat kan mij dat schelen. :wink: waar het mij vooral omgaat is dat men nu veel en veel teveel nadruk legt op grondgebondenheid. dat komt later als een boemerang terug in onze nek. mest in regio plaatsen dat is in mijn ogen de oplossing en dan moet je samenwerking met akkerbouwers bemoedigen ipv onnodig ingewikkeld of zelfs onmogelijk maken.
Sander

Berichtdoor Roderick » zo dec 17, 2017 15:41

Heb het allemaal niet echt meer gevolgd.
Maar snap ik nou goed dajje alleen nog maar mest mag plaatsen of koeien mag houden op grond die je in eigendom hep :shock: :?: :?: :?:
Of snap ik het nou niet goed. :oops: :oops: :oops:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor teun » zo dec 17, 2017 15:52

ik probeer het een beetje te volgen maar ik dacht dat het niks uitmaakt hoeveel grond je hebt. Is het niet gewoon een quotum gebaseert op hoeveel je molk in july 2015?
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Roderick » zo dec 17, 2017 15:58

Ja, maar wat is dan die grondgebondenheid en sander zijn verhaal over afzet bij akkerbouwers :?: :?:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor teun » zo dec 17, 2017 16:02

weet ik niet zeker maar er zit wat zeer bij jongens die nogal wat grond gekocht hebben met de gedachte dat ze dan altijd goed zouden zitten, wat nu dus niet het geval is.

Eerst grote stal bouwen, dan grond kopen en nog niet mogen melken. Ik vind het ook een beetje krom.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor marcelv » zo dec 17, 2017 16:50

Het verschil zit m erin dat wanneer je alle mest op eigen grond kunt plaatsen krijg je niet die 8,3% korting aan je broek bij de fosfaatrechten . De denkfout die gemaakt word is de koppeling met milieudoelen/eisen . Deze is er niet :no: . We moeten onder het fosfaatplafond blijven dat destijds is afgesproken op voorstel van LTO .

Bij het fosfaatplafond telt alle mest mee die geproduceerd word , alleen veel (de meeste) boeren vinden dat hun eigen mest niet meetelt omdat ze biologisch schijten , buiten schijten, op eigen grond schijten, niet meer schijten dan 2,5 of 10 jaar geleden.
Ik ben er vast nog wel een paar vergeten :oops: .
marcelv

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie