Graslandinnovaties

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Graslandinnovaties

Berichtdoor Inno4Grass » vr dec 22, 2017 13:18

Wie nieuwsgierig is naar innovaties op het gebied van grasland kan in 2018 het Europese project Inno4Grass gaan volgen!!

In 2017 is het Europese project Inno4Grass van start gegaan. In het project doen partijen uit 8 Europese landen mee, waaronder Nederland. De aangesloten Nederlandse bedrijven zijn Wageningen Universiteit, Aeres Hogeschool Dronten en LTO. Het idee is om innovaties die in alle landen plaats vinden te vinden en delen! Voor het project zijn in 2017 onder andere interviews met innovatieve veehouders door heel Europa gehouden. In het nieuwe jaar hoort u hier meer van!

Voor nu willen wij graag uw aandacht vragen voor een enquête die helder moet krijgen welke barrières belemmerend zijn voor innovaties in Nederland en welke factoren innovaties juist stimuleren. Het zou ons enorm helpen als u dit in wilt vullen!

https://nl.surveymonkey.com/r/inno4grass

Alvast dank voor uw medewerking!

Namens het projectteam Nederland,
Agnes van den pol-van Dasselaar (Wageningen Universiteit)
Hein de Kort (LTO)
Leanne Aantjes (Aeres Hogeschool Dronten)
Inno4Grass

Re: Graslandinnovaties

Berichtdoor bastiaan250 » vr dec 22, 2017 17:33

een mooie inovatie is misschien een goede graszadenlijst/rassenlijst. Eentje die past bij onder andere grondsoort, ontwatering enz in plaats van eentje die alleen maar aangeeft welk gebruik je doet met het gras.
bastiaan250

Beroep: boer en melken

Berichtdoor Mellek » za dec 23, 2017 18:31

Er is toch jarenlang gefocussed op hoge producties van grasland, alleen kwaliteit? Oude graszodes blijken prima kwalitief goed gras te leveren, terwijl Tetra's veel gevoeliger zijn voor droogte en kroonroest. En met de grasopbrengsten van de laatste jaren zit niemand er meer op te wachten, kwaliteit leveren met minder stikstofbemesting zou het doel moeten zijn.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor wit » za dec 23, 2017 21:05

terwijl Tetra's veel gevoeliger zijn voor droogte en kroonroest.

Tetra's gevoeliger voor kroonroest :roll:
Hier zijn ze er juist minder gevoelig voor.
wit

Berichtdoor jan.nl » za dec 23, 2017 22:00

Wat heeft het aantal ha gras en aantal koeien met graslandinnovaties te maken. :?:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor opelmanta » do dec 28, 2017 09:06

Intensief of extensief zit wel een beetje verschil in. Ben je extensief qua grasland dan moet je dat wat intensiever benutten, goed stikstof erop en kort gras maaien. Je moet er tenslotte van melken, 1000 vem en 20 % ruw eiwit of hoger. Ben je wat intensiever met grasland dan maakt het niet zo veel uit. Vier keer per jaar een dikke snee touw eraf halen. Het is er toch alleen maar voor het herkauwen, de rest koop je aan.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor G.U. » do dec 28, 2017 10:15

opelmanta schreef:Intensief of extensief zit wel een beetje verschil in. Ben je extensief qua grasland dan moet je dat wat intensiever benutten, goed stikstof erop en kort gras maaien. Je moet er tenslotte van melken, 1000 vem en 20 % ruw eiwit of hoger. Ben je wat intensiever met grasland dan maakt het niet zo veel uit. Vier keer per jaar een dikke snee touw eraf halen. Het is er toch alleen maar voor het herkauwen, de rest koop je aan.

Precies verkeert manta, extensieven die doen er goed aan om een goede kuil te maken waar ze geen struktuur naast te hoefen voeren. Dus geen 1000 vem en 200 re. Dat past de intensieven juist beter
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » do dec 28, 2017 11:07

Ik wil al jullie innovatieve gedachtes niet bruuskeren :oops: vooral niet in deze tijd van het jaar :wink: maar er staat me iets van bij dat de koeienboeren meer diversiteit in hunnie grasland moeten krijgen toch :?: Zag het kort geleden voorbij komen in een rijtje voorwaarden voor ???? want dat ben ik weer vergeten :roll:

Kijk, stel dat we dat nu gewoon innovatie noemen dan zijn we dr toch :?: :yes:
Lijkt me trouwens een hele uitdaging om een 'gekozen diversiteit' te handhaven. Vaak verdwijnen sommige plantsoorten snel terwijl sterkere juist uitbreiden.
Aandeel klaver alleen al in een perceel stabiel te houden is al een dingetje :yes: Hier in de buurt is er mee geëxperimenteerd en vaak na een paar keer maaien zag je in het ene perceel amper nog klaver terwijl in een ander perceel de klaver het gras overwoekerde.

Ben het er wel mee eens dat je als veehouders niet te spastisch moet reageren wanneer je een plantje in je grasland ziet wat geen raaigras is. Te vaak zie ik boeren in het voorjaar standaard al het grasland spuiten tegen alles wat geen gras is.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » do dec 28, 2017 13:06

G.U. schreef:
opelmanta schreef:Intensief of extensief zit wel een beetje verschil in. Ben je extensief qua grasland dan moet je dat wat intensiever benutten, goed stikstof erop en kort gras maaien. Je moet er tenslotte van melken, 1000 vem en 20 % ruw eiwit of hoger. Ben je wat intensiever met grasland dan maakt het niet zo veel uit. Vier keer per jaar een dikke snee touw eraf halen. Het is er toch alleen maar voor het herkauwen, de rest koop je aan.

Precies verkeert manta, extensieven die doen er goed aan om een goede kuil te maken waar ze geen struktuur naast te hoefen voeren. Dus geen 1000 vem en 200 re. Dat past de intensieven juist beter
Ik doe het als extensieverd toch andersom. Goed strooien, kort maaien dan kun je nog een beetje melk uit een koe halen. Intensieven, eigenlijk veehouders met een mestoverschot, kunnen lange troep mooi opvoeren. Kun je goedkoper spul erbij aankopen, en meer want er zit al veel rust in het rantsoen.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Henk » do dec 28, 2017 13:45

Bij zukke taaie kauwgum kun je de prachtigste producten bij kopen, maar dan melkt het nog niet... :no:
Tegen een slechte graskuil is met xxtra krachtvoer weinig te winnen :idea: Maar het zijn duk prachtige pinkenkuilen (y) :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arie » do dec 28, 2017 13:54

G.U. schreef:Precies verkeert manta, extensieven die doen er goed aan om een goede kuil te maken waar ze geen struktuur naast te hoefen voeren. Dus geen 1000 vem en 200 re. Dat past de intensieven juist beter

Ligt er maar net aan wat voor grasland je heb. Wij hebben hier veel oud grasland, wat de laatste 25 jaar niet ingezaaid of doorgezaaid is, als je dat elke 5 weken maait, dan moet het raar lopen wil je daar te weinig structuur in hebben.

Ik zit er wel eens aan te denken om een paar percelen int weidevogel beheer te doen, 6 juni maaien ofzo, maar ik weet nu al dat daar dan allemaal "grove rommel" vanaf komt, waar ik werkelijk helemaal niks mee kan.

Een intensive boer gooit dat wellicht door de mengwagen ozfo, om daar zn aardappelpersvezel, soja, raap of sodagrain mee te compenseren :roll: maar dat is hier niet van toepassing.

Eigenlijk alle gras wat hier binnen gehaald word moet voldoende goed zijn om in een rantsoen met 90 % gras goed van te kunnen melken. En als ze volgend jaar mais uit de derogatie gooien en dero voor grasland wel door gaat, dan word dat nog erger. Want dan overweeg ik misschien om te stoppen met mais verbouwen. Dan word het dus 100% gras :?
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor bartlomeus » do dec 28, 2017 18:47

Arie schreef:
G.U. schreef:Precies verkeert manta, extensieven die doen er goed aan om een goede kuil te maken waar ze geen struktuur naast te hoefen voeren. Dus geen 1000 vem en 200 re. Dat past de intensieven juist beter

Ligt er maar net aan wat voor grasland je heb. Wij hebben hier veel oud grasland, wat de laatste 25 jaar niet ingezaaid of doorgezaaid is, als je dat elke 5 weken maait, dan moet het raar lopen wil je daar te weinig structuur in hebben.

Ik zit er wel eens aan te denken om een paar percelen int weidevogel beheer te doen, 6 juni maaien ofzo, maar ik weet nu al dat daar dan allemaal "grove rommel" vanaf komt, waar ik werkelijk helemaal niks mee kan.

Een intensive boer gooit dat wellicht door de mengwagen ozfo, om daar zn aardappelpersvezel, soja, raap of sodagrain mee te compenseren :roll: maar dat is hier niet van toepassing.

Eigenlijk alle gras wat hier binnen gehaald word moet voldoende goed zijn om in een rantsoen met 90 % gras goed van te kunnen melken. En als ze volgend jaar mais uit de derogatie gooien en dero voor grasland wel door gaat, dan word dat nog erger. Want dan overweeg ik misschien om te stoppen met mais verbouwen. Dan word het dus 100% gras :?

misschien de stukken die je inhet beheer wil doen komend jaar vast minder N er op en danhet jaar daarna int beheer?
bartlomeus

Berichtdoor G.U. » vr dec 29, 2017 15:30

Touw is heel wat anders dan goeie kuil waar een stengeltje in zit. Hier hebben we ook allemaal oude weides en dan heb je wat eerder in de kuil. Geeft allemaal niets want dat past me wel. Die snelle kuilen raken de koeien toch alleen maar overstuur van.
In vlaanderen is het nu meen ik verpicht om een meter om de percelen heen ongemoeid te laten..? Is weinig innovatief en klinkt meer als diefstal maar voor de soortenrijkdom niet verkeert...
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Arie » vr dec 29, 2017 15:53

Zou een mooie klerezooi worden bij ons op de veen (n) :roll:
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor van wijk » za dec 30, 2017 00:18

Wordt hier op de klei ook een bende: soortenrijkdom is vooral veel te veel riet.
Stroken laten staan voor jong vogelspul is prima (y) maar voor meer soorten moet je de slootkanten maaien.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Volgende

Keer terug naar Koe en voer