Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor kobonde » do jan 11, 2018 07:52

Wij hebben verdiepte vloer naast de VMS en(35 cm) Ik vind het ideaal ik heb een krukje met wieltjes er onder waar ik op zit met Droogzetten/behandelen van koeien en bij reparaties aan de robot kop. Wat ook zeker is aan te bevelen is een separatie ruimte het liefste met stro zodat je de Verse koeien direkt bij de hand hebt en als ze melktziekte krijgen comfortabel liggen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor h.groothuis » do jan 11, 2018 08:23

Sander schreef:
h.groothuis schreef:
Wij hebben het niet :no: kan ook niet zeggen dat ik het mis :no: behandel koeien gewoon in de robot en zet de koeien ook droog in de robot zit er dan gewoon op de hurken naast en dat gaat eigenlijk prima..
Ken wel een paar met een put ernaast en die zweren erbij..

las gister hier ergens dat je slechte knieën hebt

Maar als ik net zo vaak moet bukken om een koe te behandelen als de verreiker in en uit stappen is er iets goed mis :roll: :wink:
h.groothuis

Berichtdoor h.groothuis » do jan 11, 2018 08:25

ramos fan schreef:Hier bij 1 robot een verdiepte vloer van 30 cm.
Is ideaal voor een behandeling en inregelen van de koe.

regel eigenlijk nooit een koe in :no: zet ik altijd op automatisch en dat gaat 90% goed :yes: zelfs met vaarzen...
h.groothuis

Berichtdoor ramos fan » do jan 11, 2018 08:45

h.groothuis schreef:
ramos fan schreef:Hier bij 1 robot een verdiepte vloer van 30 cm.
Is ideaal voor een behandeling en inregelen van de koe.

regel eigenlijk nooit een koe in :no: zet ik altijd op automatisch en dat gaat 90% goed :yes: zelfs met vaarzen...

Daar heb ik het geduld niet voor :oops: duurt me te lang.
Heb wel eens als de robot wat moeite heeft met het vinden van de spenen. Dat ik instel dat hij bij de volgende melkbeurt automatich een keer inregeld
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Kasé5 » do jan 11, 2018 21:21

Heb er geen put naast(Laval) maar zo'n 30-35 cm wat ramos en Kobonde hebben lijkt me niet gek nee. Met inregelen lig je soms haast met je snufferd op de vloer :( . Maar dan wel de hele schone ruimte wat verlaagd zodat je het mooi schoon kunt houden.
Die kleine putjes die je nu bij die monoboxen van GEA ziet doet me alles denken aan het vieze opvangputje voor het opvangglas van onze 1ste melkstal in '73 (n) (n) .
Dieper niet want je bent er natuurlijk meestal niet bij; kameraad had er laatst één in de put van een zij/zij liggen. Vreselijk wat een heisa, moest om half 10 s avonds nog melken
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor G.U. » do jan 11, 2018 22:18

Koetje heb je toch zo uit de melkput? Paar baaltjes stro opstapelen als een trap en ze loopt er zo bij op. Het lastigste zal het ijzerwerk zijn waar geen koe tussendoor past. Bij de verbouw van de melkstal 17 jaar terug is er hier een dubbele deur achterin gemaakt zodat een koe er altijd weer uit kan. Die is gelukkig nog nooit open geweest
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor jvt » do jan 11, 2018 23:17

Kasé5 schreef:Heb er geen put naast(Laval) maar zo'n 30-35 cm wat ramos en Kobonde hebben lijkt me niet gek nee. Met inregelen lig je soms haast met je snufferd op de vloer :( . Maar dan wel de hele schone ruimte wat verlaagd zodat je het mooi schoon kunt houden.
Die kleine putjes die je nu bij die monoboxen van GEA ziet doet me alles denken aan het vieze opvangputje voor het opvangglas van onze 1ste melkstal in '73 (n) (n) .
Dieper niet want je bent er natuurlijk meestal niet bij; kameraad had er laatst één in de put van een zij/zij liggen. Vreselijk wat een heisa, moest om half 10 s avonds nog melken

Gea mapman was er vandaag, stelde idd voor een gehele schone ruimte verlaagd, gewoon putdiepte. Had foto's bij van eentje in Luxemburg waar ze dat nu zo gemaakt hadden, zag er helemaal niet slecht uit. Kan me voorstellen dat bij elke box zo'n putje je idd niet blij wordt, opvangputje van melkontvangst in Nld van onze melkstal was ook zo'n dramading om te poetsen.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor M H » vr jan 12, 2018 04:57

jvt schreef:
Kasé5 schreef:Heb er geen put naast(Laval) maar zo'n 30-35 cm wat ramos en Kobonde hebben lijkt me niet gek nee. Met inregelen lig je soms haast met je snufferd op de vloer :( . Maar dan wel de hele schone ruimte wat verlaagd zodat je het mooi schoon kunt houden.

Gea mapman was er vandaag, stelde idd voor een gehele schone ruimte verlaagd, gewoon putdiepte. Had foto's bij van eentje in Luxemburg waar ze dat nu zo gemaakt hadden, zag er helemaal niet slecht uit. Kan me voorstellen dat bij elke box zo'n putje je idd niet blij wordt, opvangputje van melkontvangst in Nld van onze melkstal was ook zo'n dramading om te poetsen.

Hier door plaatsen van robot in bestaande stal. Putten 40 cm diep gemaakt achter de robot. Langs op de robot 20 cm. Dieper kon niet ivm lateien van de kelder Nu twee keer een trede van 20 cm. Ben zelf wezen kijken waar alles 60 cm verdiept was. Op zich ook mooi. maar wel trede extra. Melk hier ook met monoboxen. wat kase zegt, kan ik mij het in vinden. Alles netjes coaten. En tis zo schoon.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Wim R » vr jan 12, 2018 08:20

jvt schreef:Hier verder met orientatie op de botjes. Volgens Delaval mapman was het wijs om een put te maken langs de robots op, om makkelijk te werken. Is dit echt een must-have of beetje overdreven luxe?

Luxe Joost schaam je :| :| Ken je persoonlijk al even. Piept en kraakt aan je lijf ook al op verschillende plaatsen :? :? . Geen discussiepunt alles wat je kunt ontlasten en je jezelf kunt sparen gewoon doen. Nu je rug straks je knieën , ik noem maar iets. En alles aan je vrouw over laten is ook geen optie. Gewoon een fatsoenlijke put erlangs waar je fatsoenlijk de ruimte hebt.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » vr jan 12, 2018 09:52

G.U. schreef:Koetje heb je toch zo uit de melkput? Paar baaltjes stro opstapelen als een trap en ze loopt er zo bij op. Het lastigste zal het ijzerwerk zijn waar geen koe tussendoor past. Bij de verbouw van de melkstal 17 jaar terug is er hier een dubbele deur achterin gemaakt zodat een koe er altijd weer uit kan. Die is gelukkig nog nooit open geweest

Baaltjes stro heb ik al 30 jaar niet meer :no: en zie zo'n grote baal maar es in de melkput te krijgen :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » vr jan 12, 2018 10:27

Wim R schreef:
jvt schreef:Hier verder met orientatie op de botjes. Volgens Delaval mapman was het wijs om een put te maken langs de robots op, om makkelijk te werken. Is dit echt een must-have of beetje overdreven luxe?

Luxe Joost schaam je :| :| Ken je persoonlijk al even. Piept en kraakt aan je lijf ook al op verschillende plaatsen :? :? . Geen discussiepunt alles wat je kunt ontlasten en je jezelf kunt sparen gewoon doen. Nu je rug straks je knieën , ik noem maar iets. En alles aan je vrouw over laten is ook geen optie. Gewoon een fatsoenlijke put erlangs waar je fatsoenlijk de ruimte hebt.

Dat putje is juist een last,want telkens moet joost het putje in en uit...Koeien die droog of geholpen moeten worden gewoon separeren,en z,n personeel zet ze wel droog,is kwestie van organiseren.. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Flyinghollander » vr jan 12, 2018 11:05

jan.nl schreef:
Wim R schreef:

Dat putje is juist een last,want telkens moet joost het putje in en uit...Koeien die droog of geholpen moeten worden gewoon separeren,en z,n personeel zet ze wel droog,is kwestie van organiseren.. :yes:

bouw je er eensteltjes lift in. :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor Wim R » vr jan 12, 2018 11:12

jan.nl schreef:
Wim R schreef:

waarom wil Joost Robotmelken . Juist omdat ie het werkvolk niet meer kan of wil houden. En investeren in een robot en daarvoor personeel in huren is volgens mij niet de bedoeling. Woont ook in een streek waar fatsoenlijk personeel ook een moeilijke zaak is. Wij hadden onze robot(gea Mione) in de volle lengte langs de oude melkput staan .
Was voor ons de beste opstelling en zou het weer zo doen. Alles in 1 ruimte, overzichtelijk en makkelijk.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Corjan » vr jan 12, 2018 15:03

Denk als Joost met hongaren gaat werken beter koeien 6 hekken verder kan behandelen dan in de robot ivp met fouten die gemaakt kunnen worden. Koop dan maar een bekapbox die omhoog kan en zet ze daar droog in of behandel ze :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor MarcB » vr jan 12, 2018 16:12

Is lely aan het stunten met zijn robots. Je ziet hier verschillende bedrijven overstappen van Delaval naar lely.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken