Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor jan.nl » za jan 13, 2018 22:38

melker schreef:Je noemt goedkoopste post, afschrijven in 10 jaar en aflossen in 5 jaar :( Voor senior boeren leuk stukje pensioen wat je zo maar krijgt, jonge generatie mag er idd weer hard voor werken. Vergeet niet dat je ook nog moet uitbreiden met land om die rechten te kunnen melken.

Kan de euro maar 1 x uitgeven,land of losse pacht zal goedkoper worden omdat veel boeren geen mestafzet meer nodig hebben en er voer zat is. :yes: Boeren die nog veel grond over hebben is deze p prijs een koopje...(kochten in het verleden ook geen mq :no: ....Kopen dus ook geen p rechten.)
Als er geen p quotum zou zijn gaat het geld (heel veel)in mestafzet zitten,intensief groeit makkelijker :yes:
Het zal een paar jaar duren maar dan wil je niet anders meer :no:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Sander » zo jan 14, 2018 09:11

Jappie schreef:Viel me mee :yes:
Koeien net een schaal hoger dan ik dacht, en grondgebonden. We gaan ervoor (y) :cheers:

hoe kan het nu dat je de schaal niet wist en grondgebonden wist je ook niet :?: :?
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Sander » zo jan 14, 2018 09:12

jan.nl schreef: Boeren die nog veel grond over hebben is deze p prijs een koopje...(kochten in het verleden ook geen mq :no: ....Kopen dus ook geen p rechten.)

geloof ik niks van. die zijn inmiddels ook wel wakker en kopen gewoon rechten :yes:
Sander

Berichtdoor Jappie » zo jan 14, 2018 09:32

Ik wist het wel. Maar nu bevestigd. Heb nog ruimte om 200 kg p te plaatsen op mijn grond. Dus maar even de produktie afwachten. Stal zit me vol zat dus daar hoeft niks bij in.
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor durk » zo jan 14, 2018 09:33

Sander schreef:
jan.nl schreef: Boeren die nog veel grond over hebben is deze p prijs een koopje...(kochten in het verleden ook geen mq :no: ....Kopen dus ook geen p rechten.)

geloof ik niks van. die zijn inmiddels ook wel wakker en kopen gewoon rechten :yes:

Als je ruimte hebt in de stallen en mestontvangst / voerverkoop brengt niks op dan is aankoop van fosfaatrechten nu heel erg snel terugverdiend :yes:
durk

Berichtdoor melker » zo jan 14, 2018 10:35

Hangt wel van meerdere factoren af, is nog al kostprijs verhogend. Paar jaar terug was er nog de discussie of nieuwe stal 4 of 10 duizend euro per box mocht kosten en nu roept iedereen dat je met de ogen dicht die 8000 euro per koe voor P rechten makkelijk terug verdiend :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » zo jan 14, 2018 11:07

melker schreef:Hangt wel van meerdere factoren af, is nog al kostprijs verhogend. Paar jaar terug was er nog de discussie of nieuwe stal 4 of 10 duizend euro per box mocht kosten en nu roept iedereen dat je met de ogen dicht die 8000 euro per koe voor P rechten makkelijk terug verdiend :)

Ik denk niet dat er in nl nog een staart bijkomt,alleen de klw kan hopelijk nog voor wat ruimte zorgen.Maar dat gaat hem dit jaar waarschijnlijk nog niet worden. :no:
Las in oogst dat de p rechten nu richting noorden vertrekken,was 30 jr geleden met mq precies andere kant op :|
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Wim R » zo jan 14, 2018 11:44

durk schreef:
Sander schreef:

Als je ruimte hebt in de stallen en mestontvangst / voerverkoop brengt niks op dan is aankoop van fosfaatrechten nu heel erg snel terugverdiend :yes:

Gelukkig is de situatie overal anders. Zeker noord en zuid verschillen enorm. Als ondernemer gewoon de realiteit onder ogen willen zien en als het de tijd is vlug doorpakken en doen, zeker bij geen opvolging geen dingen doen wat nooit meer uit kan en dan maar eerder stoppen . Gaan jammer genoeg zeker hier in Brabant nog veel bedrijven stoppen. Combinatie stikstofmaatregelen 2022 , asbest en dan nog extra rechten zal niet makkelijk gaan worden. Hoop voor de andere ondernemers in het land dat de rest van de provincies niet volgen. Voor de blijvers of P rechten, grond of andere investeringen interessant zijn voor het bedrijf. Niet twijfelen , doorpakken en het maximale produceren. Stal zo vlug het kan volduwen is altijd het beste concept geweest.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Sander » zo jan 14, 2018 11:59

melker schreef:Hangt wel van meerdere factoren af, is nog al kostprijs verhogend. Paar jaar terug was er nog de discussie of nieuwe stal 4 of 10 duizend euro per box mocht kosten en nu roept iedereen dat je met de ogen dicht die 8000 euro per koe voor P rechten makkelijk terug verdiend :)

zijn nogal wat die beter wat minder groot en/of minder luxe hadden kunnen bouwen en dat geld in produktierechten moeten steken. net wat wim zegt als je bouwt moet die stal zo rap mogelijk vol. als je dat niet lukt bouw je gewoon te groot.

prijsvergelijking met melkquotum wat ik best vaak hoor gaat niet op omdat er nu ook grond bij moet komen wil je meer koeien melken. bij melkquotum kon je eerst omzet draaien nu moet alles tegelijk.
Sander

Berichtdoor durk » zo jan 14, 2018 12:33

jan.nl schreef:

Las in oogst dat de p rechten nu richting noorden vertrekken,was 30 jr geleden met mq precies andere kant op :|

Is toch logisch :?: In een groot deel van het zuiden/oosten is een enorm mestoverschot en voertekort, dus daar zullen geen/weinig fosfaatrechten heen gaan :idea:
durk

Berichtdoor Wim R » zo jan 14, 2018 12:50

Sander schreef:

zijn nogal wat die beter wat minder groot en/of minder luxe hadden kunnen bouwen en dat geld in produktierechten moeten steken. net wat wim zegt als je bouwt moet die stal zo rap mogelijk vol. als je dat niet lukt bouw je gewoon te groot.

prijsvergelijking met melkquotum wat ik best vaak hoor gaat niet op omdat er nu ook grond bij moet komen wil je meer koeien melken. bij melkquotum kon je eerst omzet draaien nu moet alles tegelijk.

Te groot bouwen is nooit goed. De balans in je bedrijf moet altijd in orde zijn. Zowel stalruimte, grond,en zeker financieel moet kloppen. Heb hier al meer geroepen dat andere sectoren niet bouwen om de komende jaren de ruimte wel een keer vol te krijgen. Toch wel een beetje de arrogantie van de melkveesector :D in NL, bouwen voor de toekomst :? . Nee vol die stal, dan maar wat minder groot dan de buurman. Geen varkensboer, pluimveehouder of akkerbouwer met halfvolle stallen of bewaarschuren. Waarom wij dit wel kunnen :?: ,en dan moeten we nog rekening houden met een onbetrouwbare politiek die met alle winden mee waait en niets met boeren hebben
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Sander » zo jan 14, 2018 13:44

is geen arrogantie denk ik. maar gewoon denken dat er geen produktierechten na melkquotum meer kwamen en dus al je leencapaciteit steken in stenen en/of grond
Sander

Berichtdoor sivert » zo jan 14, 2018 19:45

maistro schreef:
sivert schreef:Hier is vandaag bericht gekomen over de fosfaatrechten, de uitkomst komt overeen met mijn berekening. Wel jammer dat we buurmans land pas in 2016 in gebruik hadden, dat scheelt 500 kg fosfaat :?

Bij 200 euro toch €100.000,- minder

Hier ook 600 kg minder p

Die berekening had ik ook al. En dan zaten we in 2015 ook nog eens 30 kg onder de bovengrens van een staffel, dat is 0.1 kg per koe per dag te weinig, dat maakt ook weer 120 kg fosfaat. Het is zoals het is, gelukkig zijn dit soort problemen op te lossen met geld.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Kasé5 » zo jan 14, 2018 20:47

Ben blij dat er heel weinig ruimte is voor knelgevallen, de echt urgente gevallen ten spijt. Nu genoeg gezeurd en heb begin quotering meegemaakt (n) (n) (n) (n)
Tis nu heel belangrijk je farm goed tegen het licht te houden en goed te zien waar de knelpunten liggen. Is altijd al zo geweest trouwens.
Je ziet nu steeds duidelijker dat het in de piekjaren heel belangrijk is wáár je het laatste dubbeltje aan uit geeft. Magere jaren zijn qua management veel gemakkelijker :yes:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor van wijk » zo jan 14, 2018 21:59

In 2017 zijn 350 knelgevallen toegekend met gem 50 gve. Die worden nu zon beetje voor 90% weer toegekend plus nog de nieuwbouwers voor 50% procent en nog wat speciale gevallen. Hoezo weinig ruimte???
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie