Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor Sander » zo jan 14, 2018 22:47

idd van wijk
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor marcelv » ma jan 15, 2018 05:55

van wijk schreef:In 2017 zijn 350 knelgevallen toegekend met gem 50 gve. Die worden nu zon beetje voor 90% weer toegekend plus nog de nieuwbouwers voor 50% procent en nog wat speciale gevallen. Hoezo weinig ruimte???

Volgens mij moet de bewaarprocedure voor de rechten nog beginnen dus hoe weet jij dat 90% toegekend word :?:
marcelv

Berichtdoor melker » ma jan 15, 2018 10:13

Weet iemand hoeveel weidekoeien je mag houden en kan je melkkoe in CRV registratie zo omzetten of moeten op ander ubn?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor opelmanta » ma jan 15, 2018 10:28

melker schreef:Weet iemand hoeveel weidekoeien je mag houden en kan je melkkoe in CRV registratie zo omzetten of moeten op ander ubn?
ramos fan heeft er vorige week naar vernomen, volgens hem moet het kunnen:

8 jan
ramos fan schreef:Het kon gewoon en was geen probleem.
Moest er wel om denken dat er geen melk meer in de tank kwam van die koeien.
Nu kunnen we nog mooi 400 kilo koeien afleveren.

Dat omzetten kan ergens in veemanager, ik heb het vroeger wel eens gedaan als ik mooiere melkcontroles wou maken.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » ma jan 15, 2018 10:38

Om mij maken ze het trouwens per direct onmogelijk om koeien om te katten. Is wat voor Schoonvelde.
Je verkloot het weiden voor de traditionele weiders want als er te veel weidekoeien komen dan vallen die straks ook ergens onder. Je zit mij er mee dwars want ik ben wel verplicht om alle wrakken aan te houden als weidekoe. Stel je voor dat er straks een schijtreferentie van komt dan moet ik er maar vast zo veel mogelijk hebben.
Je zet jezelf als sector ook behoorlijk te kakken. Is er net iets gemaakt, fosfaatrechten, dan ga je via de achterdeur weer meer koeien houden.
Stelletje Italianen daar, die melkveehouders.

Kom op Schoonvelde.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor van wijk » ma jan 15, 2018 13:41

Dan moet je eerst beginnen met de weidekoeien op 2 juli 2015 rechten te geven..... en dat past weer niet onder het fosfaatplafond.
Wat toen niet meetelde in de referentie kan je nu niet in de rechten gooien.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor van wijk » ma jan 15, 2018 13:50

marcelv schreef:
van wijk schreef:In 2017 zijn 350 knelgevallen toegekend met gem 50 gve. Die worden nu zon beetje voor 90% weer toegekend plus nog de nieuwbouwers voor 50% procent en nog wat speciale gevallen. Hoezo weinig ruimte???

Volgens mij moet de bewaarprocedure voor de rechten nog beginnen dus hoe weet jij dat 90% toegekend word :?:

Bron : rvo site.

Beetje lezen en tellen en je komt op 20-30000 gve wat toegekend wordt in de knelgevalregeling; is krap 3% van de veestapel.
Is niks nieuws want dat wordt al 2 jaar zo genoemd.
van wijk

Berichtdoor marcelv » ma jan 15, 2018 15:15

jij hebt het nu over de fosfaatreductie in 2017.
De fosfaatrechten zijn pas net bekend en daar kun je pas vanaf je beschikking bezwaar op maken dus niemand heeft daar nog zicht op :no:
marcelv

Berichtdoor jan.nl » ma jan 15, 2018 16:26

Er is een max van 16000 rechten voor de knelgevallenregeling de rest zal uit de pot moeten komen. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor hulsteins » ma jan 15, 2018 22:35

jan.nl schreef:
hulsteins schreef:
jan.nl schreef:
Gisteren prov lto vergadering gehad,verwachten dit jaar serieus minder melk door inkrimping veestapel,en bij verhoging vd melk/koe het je extra krimp nodig.
Knelgevallen regeling is maar voor een paar boeren,alle rechtzaken zijn verloren en de rest heeft weinig kans om in een regeling te vallen.Bouwers of groeiers met halflege stallen moeten de portemonnee trekken :yes:

:yes: dan kenne ze de halflege stal van de buurman leegkopen en dan ken die stal vlak :idea:

zo ie zo hebben ze een hoge kostprijs met nieuwe stal , dan ook nog een aantal jaar met zware onderbezetting
dus das in 2015 2016 zwaar geld bij leggen en dan kennen ze nu nog een keer astronomische bedragen neertellen
voor rechten
Als dat kan ...

Gelukkig kan er veel meer als jij denkt :yes:

:shock:

Zoals ?

Goedkope p-rechten aankopen in 't buitenland ?
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor van wijk » ma jan 15, 2018 23:35

marcelv schreef:jij hebt het nu over de fosfaatreductie in 2017.
De fosfaatrechten zijn pas net bekend en daar kun je pas vanaf je beschikking bezwaar op maken dus niemand heeft daar nog zicht op :no:

Lees nou gwoon wat er op de rvo site staat over behandeling van bijzondere omstandigheden/knelgeval 2017 bij toekenning fosfaatrechten 2018. = op 3 januari formeel bezwaar maken terwijl beschikking nog niet binnen is.

Meer ga ik er niet over zeggen want welles nietes gedoe kennen we ondertussen wel.
van wijk

Berichtdoor jan.nl » di jan 16, 2018 08:31

De meeste gooien eerst het jongvee er uit,minder werk en minder mest. :yes:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor M H » di jan 16, 2018 08:39

plannen van fosfaatquotum zou stukje makkelijker zijn, als ze de fosfaattabel van de melkkoeien niet per keer 0,6 of 0,7 per koe zouden verhogen. maar veel kleinere stapjes van 0,1 per keer, of nog minder, tabelletje wordt er iets groter van, maar is veel beter te plannen.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor van wijk » di jan 16, 2018 12:29

melker schreef:Nou, ben afgelopen week fors aan het saneren geweest, fosfaatreductieplan van afgelopen jaar was nog makkie vergeleken met P quotum. Min 8,3% plus nog eens ruim -10% vanwege productiestijging dus globaal van 20% afscheid genomen in 1 keer :(

Zag t nu pas staan....
-Koeien minderen vanwege produktiestijging kan uit want bij lage produktie zit je op 150 kg melk per kg fosfaat en hoger kan je 200 kg melk leveren.
-Als je stal en grond hebt ( en jongvee uit duitsland op komst :wink: ) kost een koe extra 8000 euro is 1 euro per kg melk: saldo 20 cent is 20% rendement. Daar doe je moeilijk over maar je legt met de ogen dicht zonnepanelen op t dak met rendement 8% dankzij subsidie....

Hier zijn de fosfaatrechten nog ff onduidelijk maar hier heeft aantal koei en volle melktank voorrang op de zonnepanelen.
van wijk

Berichtdoor melker » di jan 16, 2018 14:29

Jij rekent anders dan ik, die laatste koeien worden gemolken door medewerkers, moet ik mest van afzetten en alle vreten voor kopen. Bovendien zijn die verantwoordelijk voor overbezetting in stal, mag je nog eens rekenen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie