Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor Sander » di jan 16, 2018 18:43

van wijk schreef:Dan moet je eerst beginnen met de weidekoeien op 2 juli 2015 rechten te geven..... en dat past weer niet onder het fosfaatplafond.
Wat toen niet meetelde in de referentie kan je nu niet in de rechten gooien.

waarom kan 120 niet een latere peildatum krijgen.
120 zo laten als het nu is, is vragen om gezeik

jongvee van vleesvee zit wel in de rechten maar de zoogkoe zelf niet. is toch debiel. snap werkelijk niet welke halve zool zoiets kan bedenken.

oh ja van dam zeker. :lol:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor john jakobs » di jan 16, 2018 20:29

M H schreef:plannen van fosfaatquotum zou stukje makkelijker zijn, als ze de fosfaattabel van de melkkoeien niet per keer 0,6 of 0,7 per koe zouden verhogen. maar veel kleinere stapjes van 0,1 per keer, of nog minder, tabelletje wordt er iets groter van, maar is veel beter te plannen.

vindt ik een goed idee ... anders is het nog interessant om tussen kerst en nieuw jaar een tank melk weg te gooien offe met een tankje naar de buurman ,, oude tijden herleven
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Arie » di jan 16, 2018 23:54

Nog beter: een formule. Zoals hier al eens aangehaald is...
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Frans V » wo jan 17, 2018 00:04

Nog beter: 1 norm per koe
Don't call it a dream. Call it a plan.
Frans V

Berichtdoor Schoonvelde » wo jan 17, 2018 03:42

Frans V schreef:Nog beter: 1 norm per koe

Dat zal niet gaan, want dan wordt het ieder jaar een race naar het einde om de gemiddelde excretie te verslaan, als individuele melkveehouder. Stel 2017 is 50 kilo p en 8500 kilo melk per koe landelijk gemiddelde dan zal iedereen net zo hard melken en voeren dat die per koe wel 55 wordt. Dan zal de gemiddelde excretie in 2018 55 kilo worden met 9000 kilo melk (fictieve getallen)en gaan we in 2019 10% koeien minder melken. Dit zal het jaar erop weer gebeuren en eindigen we als sector met veel minder koeien. Iets wat we toch niet moeten willen.

Kortom wanneer er geen enkele prikkel in zit om bij dierrechten iets te sturen op P dan vliegen we ieder jaar iets verder uit de bocht.

Om de tabel te vervangen door de formule die feitelijk achter de tabel zit is ook een inzet van LTO richting LNV. De tabel is niet meer dan een schematische weergave van een formule die erachter zit.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor ramos fan » wo jan 17, 2018 08:14

Schoonvelde schreef:

Dat zal niet gaan, want dan wordt het ieder jaar een race naar het einde om de gemiddelde excretie te verslaan, als individuele melkveehouder. Stel 2017 is 50 kilo p en 8500 kilo melk per koe landelijk gemiddelde dan zal iedereen net zo hard melken en voeren dat die per koe wel 55 wordt. Dan zal de gemiddelde excretie in 2018 55 kilo worden met 9000 kilo melk (fictieve getallen)en gaan we in 2019 10% koeien minder melken. Dit zal het jaar erop weer gebeuren en eindigen we als sector met veel minder koeien. Iets wat we toch niet moeten willen.

Kortom wanneer er geen enkele prikkel in zit om bij dierrechten iets te sturen op P dan vliegen we ieder jaar iets verder uit de bocht.

Om de tabel te vervangen door de formule die feitelijk achter de tabel zit is ook een inzet van LTO richting LNV. De tabel is niet meer dan een schematische weergave van een formule die erachter zit.

Voor 2018 blijft tabel 6 toch voor wat hij is. Hebben hier net ingezet op volgas (y)
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Sander » wo jan 17, 2018 09:07

er is zo veel nog niet helder voor 2018. dacht dat ezels zich geen twee maal aan dezelfde steen stoten :|
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 09:35

Heb gisteren eens zitten babbelen met voervertegenwoordiger, maar schijnt nog behoorlijk puinhoop te wezen. In theorie kan er nog een 2de korting komen, daarbij zijn ze aant emmeren of dan weer grondgebonden zijn moet meetellen. Wat dan te doen met boeren die in 2015 wel grondgebonden waren maar nu niet meer? Of andersom? :roll:

En wat als een boer rechten heeft gekregen zonder korting omdat die grondgebonden was, maar volgend jaar raakt die land kwijt waardoor die niet meer grondgebonden is? Of hij koopt rechten bij? Er zijn partijen die vinden dat deze boer dan alsnog die 8.3% korting in moet leveren :shock:

En wat als er door hogere fosfaatgehaltes in de grondmonsters minder plaatsingruimte op het bedrijf komt, waardoor een boer net niet meer grondgebonden is? Moeilijk moeilijk moeilijk doen...
Arie

Berichtdoor maistro » wo jan 17, 2018 09:51

Arie schreef:Heb gisteren eens zitten babbelen met voervertegenwoordiger, maar schijnt nog behoorlijk puinhoop te wezen. In theorie kan er nog een 2de korting komen, daarbij zijn ze aant emmeren of dan weer grondgebonden zijn moet meetellen. Wat dan te doen met boeren die in 2015 wel grondgebonden waren maar nu niet meer? Of andersom? :roll:

En wat als een boer rechten heeft gekregen zonder korting omdat die grondgebonden was, maar volgend jaar raakt die land kwijt waardoor die niet meer grondgebonden is? Of hij koopt rechten bij? Er zijn partijen die vinden dat deze boer dan alsnog die 8.3% korting in moet leveren :shock:

ben het er gek genoeg mee eens (al schop ik wel een paar boeren tegen het been) wanneer na 2015 niet meer grondgebonden is natuurlijk van den zotte dat deze groep ontzien worden van een korting terwijl de groep die niet gegroeid is wel de 8,3 % korting mag ophoesten , wanneer die hele grondgebondenheid ontheffing niet bestond was het landelijk iets van 4% generieke korting iets waar iedereen toch mee uit de voeten kan :?:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 10:03

maistro schreef:
Arie schreef:Heb gisteren eens zitten babbelen met voervertegenwoordiger, maar schijnt nog behoorlijk puinhoop te wezen. In theorie kan er nog een 2de korting komen, daarbij zijn ze aant emmeren of dan weer grondgebonden zijn moet meetellen. Wat dan te doen met boeren die in 2015 wel grondgebonden waren maar nu niet meer? Of andersom? :roll:

ben het er gek genoeg mee eens (al schop ik wel een paar boeren tegen het been) wanneer na 2015 niet meer grondgebonden is natuurlijk van den zotte dat deze groep ontzien worden van een korting terwijl de groep die niet gegroeid is wel de 8,3 % korting mag ophoesten , wanneer die hele grondgebondenheid ontheffing niet bestond was het landelijk iets van 4% generieke korting iets waar iedereen toch mee uit de voeten kan :?:
Los van de vraag of je dr wel of niet meer eens bent: het word allemaal veel te complex en ingewikkeld...

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Arie

Berichtdoor Henk » wo jan 17, 2018 10:58

En wat als er door hogere fosfaatgehaltes in de grondmonsters minder plaatsingruimte op het bedrijf komt, waardoor een boer net niet meer grondgebonden is? Moeilijk moeilijk moeilijk doen...

Ik denk (en hoop) dat 2 juli 2015 leidend zal blijven, ongeacht bedrijfsverandering. Anders wordt het helemaal een ongeorganiseerde bende waar RVO nooit meer uit komt :no:
Als voorbeeld: zelf zijn we al 2 jaar extensief maar op peildatum 2-7-2015 waren we het net niet, dus kleine korting op fosfaatrechten gekregen. Tsja, dan is dan maar zo.

Wanner RVO elk jaar met terugwerkende kracht met de toegekende fosfaatrechten aan het stoeien moet, wordt het helemaal een janboel waar ook de veehouders niet blij van worden :no: verwacht ik.

Met veranderende analyses van grondmonsters heeft het ook niks van doen :no:
Stel je hebt x ha waar het Pal getal van hoog naar gemiddeld daalt, dan mag je gewoon iets meer fosfaat uitrijden :yes: maar niet meer fosfaat produceren :no:
Ook hierin ben ik veel te laks geweest trouwens :oops: Uit gemak reken ik al mn percelen met 'hoog' Pal terwijl er een paar percelen op gemiddeld zitten.
In februari worden alle percelen opnieuw gestoken. Mn voornemen is om er strax secuurder mee te gaan rekenen...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arie » wo jan 17, 2018 11:31

Henk schreef:

Ik denk (en hoop) dat 2 juli 2015 leidend zal blijven, ongeacht bedrijfsverandering. Anders wordt het helemaal een ongeorganiseerde bende waar RVO nooit meer uit komt :no:
Als voorbeeld: zelf zijn we al 2 jaar extensief maar op peildatum 2-7-2015 waren we het net niet, dus kleine korting op fosfaatrechten gekregen. Tsja, dan is dan maar zo.

Wanner RVO elk jaar met terugwerkende kracht met de toegekende fosfaatrechten aan het stoeien moet, wordt het helemaal een janboel waar ook de veehouders niet blij van worden :no: verwacht ik.

Stel je hebt x ha waar het Pal getal van hoog naar gemiddeld daalt, dan mag je gewoon iets meer fosfaat uitrijden :yes: maar niet meer fosfaat produceren :no:
Ook hierin ben ik veel te laks geweest trouwens :oops: Uit gemak reken ik al mn percelen met 'hoog' Pal terwijl er een paar percelen op gemiddeld zitten.
In februari worden alle percelen opnieuw gestoken. Mn voornemen is om er strax secuurder mee te gaan rekenen...
Ja... jij heb alles in "hoog" zitten, maar er zijn ook boeren die een groot gedeelte in "midden" of "laag" zitten. Op basis daarvan hebben ze minder korting / extra rechten gekregen.
Wij hadden in 2015 5 ha "fixerend". Dat is 120 fosfaat per ha tegen 80 fosfaat per ha als het "hoog" had geweest. Wij hebben dus door die 5 ha 200 kg extra fosfaatrechten gekregen. Dat zijn dus bijna 5 koeien met niet al te hoge productie. Of zowat al mn jongvee. Had anders gekort geweest. Nu weer laten steken, het zelfde perceel zit nu in "midden". Wat nu? Zijn dr mensen die zeggen dat ik een groot gedeelte van die 200 kg in moet leveren? Of dat ik extra land moet regelen? Dat zou toch te gek wezen?

Arie

Berichtdoor Hans van Bergen » wo jan 17, 2018 12:02

Sander schreef:
van wijk schreef:Dan moet je eerst beginnen met de weidekoeien op 2 juli 2015 rechten te geven..... en dat past weer niet onder het fosfaatplafond.
Wat toen niet meetelde in de referentie kan je nu niet in de rechten gooien.

waarom kan 120 niet een latere peildatum krijgen.
120 zo laten als het nu is, is vragen om gezeik

jongvee van vleesvee zit wel in de rechten maar de zoogkoe zelf niet. is toch debiel. snap werkelijk niet welke halve zool zoiets kan bedenken.

oh ja van dam zeker. :lol:

1 grote kul Sander. Je kunt wel merken dat je niet serieus geinformeerd wordt. Vleesvee is nog niet door het plafond geknald en dus mag je net zoveel vleesvee houden als je wilt. Als je dat kan betalen tenminste want tis een dure hobby hoor ik vaak. Ook een koe afmesten is een dure hobby. Gelukkig mag het wel en kun je koeien bv op de wei gooien in de herst en het gras op laten vreten. op die manier kan je ook fatsoenlijke vleeskoeien afeveren ipv de snipperkoeien die je anders zou leveren
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » wo jan 17, 2018 12:07

Schoonvelde schreef:

Tis precies andersom Henk S
Bij het huidige beleid vliegen al door jouw geleverde inkruisings dieren per omgaande de stal uit richting slachthuis en worden vervangen door 100% HF. Immers alleen torenhoge produktie is intressant. Jij benaderd de zaak nogal autistisch. Als je alles tot in detail tot achter de komma bij wilt houden moet je ook onderscheid maken tussen grond in het noorden en in de zuiden met veel meer groeisame dagen. Ook moet je koeien iedere dag wegen of ieder uur of iedere seconde, Of van iedere schijting of zeiking een monster en een weging nemen. :yes: Dan weet je tenminste waar je mee bezig bent :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Freddy » wo jan 17, 2018 12:39

Arie schreef:
Henk schreef:

Ja... jij heb alles in "hoog" zitten, maar er zijn ook boeren die een groot gedeelte in "midden" of "laag" zitten. Op basis daarvan hebben ze minder korting / extra rechten gekregen.
Wij hadden in 2015 5 ha "fixerend". Dat is 120 fosfaat per ha tegen 80 fosfaat per ha als het "hoog" had geweest. Wij hebben dus door die 5 ha 200 kg extra fosfaatrechten gekregen. Dat zijn dus bijna 5 koeien met niet al te hoge productie. Of zowat al mn jongvee. Had anders gekort geweest. Nu weer laten steken, het zelfde perceel zit nu in "midden". Wat nu? Zijn dr mensen die zeggen dat ik een groot gedeelte van die 200 kg in moet leveren? Of dat ik extra land moet regelen? Dat zou toch te gek wezen?

Waar baseer jij op dat jij 200 kg extra fosfaatrechten hebt gekregen? Volgens mij heb je 200 kg fosfaat extra mestplaatsingsruimte dan bij een hoge toestand in de grond.
Of heb jij meer fosfaatrechten gekregen dan wat je aan vee had op 2 juli 2015?
Freddy

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie