Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor melker » ma feb 12, 2018 20:07

Dood kalf kon je tot tijdje terug als gewoon nuka zonder i en r nummer bij Rendac aanmelden, online nog langer dan via telefoon. Toen moest je op bepaald moment nr van moederdier invoeren, had je dan melding gedaan en dag er na had je dood nuka dan kon je die er gewoon bij leggen en die namen ze gewoon mee. Scheelde dan weer extra stop van 20 euro :yes: Zou je een nr in dat dode kalf hebben gedaan dan moest je die weer apart aanmelden voor volgende dag want met nr moeten ze eerst aangemeld zijn. Niks illegaals aan, op rekening van Rendac staan exacte aantallen die ze opgehaald hebben.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hindrik » ma feb 12, 2018 20:33

Henk schreef:
G.U. schreef:Heb bij rendac wel vaker dan eens dat gegevens met lnv niet overeenkomen en telefoonstem zegt dat ik die dan zelf moet controleren. Ik controleer niks want levensnummers die kloppen wel.

Klopt. Levensnummer voldoet niet zegt de stem dan terwijl je het goed in voert.
Begint vaak al met het invoeren van het 4cijferig werknummer. Zegt ie klopt niet voer het volledige levensnummer in, maar daar kan de stem dan al helemaal geen sjokola van maken lijk ut wel :roll:

Kan het ook zijn dat jullie managementprogramma dan al een doodmelding heeft gedaan, waardoor je bij rendac een niet [meer] bestaand nummer wilt doodmelden?
Heb hier een programma van vsm/ruma waar ik alle meldingen mee doe, gaat eigenlijk altijd goed
Enige wat nog wel eens fout gaat is dat ik het programma niet afsluit, en dan attendeert hij mij niet op i en r meldingen.
Dan krijg ik een vlag en/of een boete[tje] voor te laat melden.
Eea staat wel los van Rendacmeldingen.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor G.U. » ma feb 12, 2018 22:20

Geen idee. Doe altijd een doodgeboorte melding, kan ook niet anders volgens mij. Rendacmelding van doodgeboren kalf is meestal eerder omdat ik de veemanagerapp om de dag update
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Arie » ma feb 12, 2018 23:20

Hier Agrovision, die doet geen I&R meldingen voor dode dieren. Gaat er vanuit dat Rendac dat altijd doet.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di feb 13, 2018 00:58

melker schreef:Dood kalf kon je tot tijdje terug als gewoon nuka zonder i en r nummer bij Rendac aanmelden, online nog langer dan via telefoon. Toen moest je op bepaald moment nr van moederdier invoeren, had je dan melding gedaan en dag er na had je dood nuka dan kon je die er gewoon bij leggen en die namen ze gewoon mee. Scheelde dan weer extra stop van 20 euro :yes: Zou je een nr in dat dode kalf hebben gedaan dan moest je die weer apart aanmelden voor volgende dag want met nr moeten ze eerst aangemeld zijn. Niks illegaals aan, op rekening van Rendac staan exacte aantallen die ze opgehaald hebben.

Dood kalf kun je nog steeds aanmelden zonder nummer van de moeder. Ik geef nooit een nummer van de moeder op maar toets keuze 9. Dan krijg je de melding dat je zelf de geboortemelding bij het I&R moet doen. Dan heb ik voor mezelf tenminste het idee dat het goed in het systeem komt. Dat blijkt nu dus ook te kloppen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Arie » di feb 13, 2018 08:05

Bij dieren die wel een oornummer in hebben, moet je het nummer invoeren. Dan doet Rendac ook de IenR melding. Dat gaat normaal gesproken ook gewoon goed. Maar het is verwarrend allemaal. Zou beter zijn als Rendac niks zou melden. En dat alles gewoon via management programma zou lopen.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor sivert » di feb 13, 2018 10:57

Nog beter zou zijn dat alle kalfdata die bij de melkcontrole bekend zijn worden doorgegeven, ook van verwerpers e.d.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » di feb 13, 2018 11:37

Verwerpers vind ik dan weer zo’n grijs gebied. Wanneer is het een verwerper en wanneer is het doodgeboorte. Verwerpers geef ik meestal niet door trouwens.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » di feb 13, 2018 11:43

Hindrik schreef:
Kan het ook zijn dat jullie managementprogramma dan al een doodmelding heeft gedaan, waardoor je bij rendac een niet [meer] bestaand nummer wilt doodmelden?

:no: Mijn programma geeft bij het invoeren van een dood kalf meteen aan dat Rendac voor het afmelden zorgt. Invoerscherm is dan ook beveiligd waardoor je ook niet perongeluk zo'n kalf zelf eldt.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » di feb 13, 2018 11:44

sivert schreef:Nog beter zou zijn dat alle kalfdata die bij de melkcontrole bekend zijn worden doorgegeven, ook van verwerpers e.d.

Dat schiet niet erg op met een afnemend aantal veehouders die aan de mpr mee doet...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di feb 13, 2018 11:52

G.U. schreef:Verwerpers vind ik dan weer zo’n grijs gebied. Wanneer is het een verwerper en wanneer is het doodgeboorte. Verwerpers geef ik meestal niet door trouwens.

Dan ben je in overtreding G.U.:

Iedere veehouder is verplicht om van runderen die meer dan drie weken te vroeg kalven, voor zover de dracht meer dan honderd dagen is gevorderd, en van runderen die verwerpen, een bloedmonster te laten nemen binnen 7 dagen door zijn/haar dierenarts (artikel 13 van de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten, zoönosen en TSE's).

https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... la-abortus

https://www.gddiergezondheid.nl/~/media ... llose.ashx
Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » di feb 13, 2018 11:58

Hookwood Holsteins schreef:
G.U. schreef:Verwerpers vind ik dan weer zo’n grijs gebied. Wanneer is het een verwerper en wanneer is het doodgeboorte. Verwerpers geef ik meestal niet door trouwens.

Iedere veehouder is verplicht om van runderen die meer dan drie weken te vroeg kalven, voor zover de dracht meer dan honderd dagen is gevorderd, en van runderen die verwerpen, een bloedmonster te laten nemen binnen 7 dagen door zijn/haar dierenarts (artikel 13 van de Regeling preventie, bestrijding en monitoring van besmettelijke dierziekten, zoönosen en TSE's).

Dat is ook wel weer wat. Hebben voor zover ik weet nog nooit bloed getapt om die reden...
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di feb 13, 2018 12:05

G.U. schreef:
Hookwood Holsteins schreef:

Dat is ook wel weer wat. Hebben voor zover ik weet nog nooit bloed getapt om die reden...

Hier wel, onderzoek is gratis en de visite ook. Kun je direct ook even op andere zaken laten onderzoeken zoals bijvoorbeeld Neospora. Een verwerper is niet normaal dus dan wil ik wel graag weten wat de oorzaak is.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Freddy » di feb 13, 2018 13:10

Wat was de oorzaak van de laatste 5 verwerpers bij jou dan?
Heb in het verleden ook onderzoek laten doen, maar nog nooit wat uitgekomen.(gelukkig)
Freddy

Berichtdoor Talis » di feb 13, 2018 14:26

moet je wel iets van dien aard vinden op de vloer. Laatst opbreker na 130 dagen. Ze werd tochtig. Maar heb niet gezien wanneer ze geaborteerd heeft.
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie