Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor Rob MB » di feb 20, 2018 16:13

MarcB schreef:Als je graag boer wil zijn zou ik ook kiezen voor bedrijfsleider/medewerker. Goed loon, weinig zorgen en je mag een van de mooiste beroepen uitvoeren en je krijgt er een goed loon voor. Ben je eigen baas, werk je dag en nacht en alle zorgen/problemen vallen op je schouders en in mindere tijden kan jij je broeksriem een paar gaatjes vaster doen. Maar ja we zijn toch met een hele groep die voor optie 2 kiest. Dus het zal allemaal nog wel niet slecht zijn. :wink:

http://www.melkvee.nl/economie/nieuws/11898/een-melkveebedrijf-failliet-in-2017
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor boer pieter » di feb 20, 2018 16:22

Het ging er eigenlijk om hoe het nu is en dat is dat er nu goede kansen liggen voor jongeren wat er hier gebeurt is heb je niks meer aan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » di feb 20, 2018 16:57

Het gaat er om dat het op dit moment erg gunstig is te starten, of uit tebreiden. En of je een bedrijf koopt de LW de grond laat bewerken of je Huurt een stal en de eigenaar van de stal levert het voer. Maakt weinig verschil, als je graag wil trekker rijden moet je geen koeien gaan houden, LW trarieven in DK zijn zo scherp daar kan je met zelf doen niet tegen op. Maar het is zowie zo een goed idee om eerst hier een tijdje te werken, want het boeren hier is anders dan NL.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » di feb 20, 2018 17:33

:yes:
boer pieter

Berichtdoor hulsteins » di feb 20, 2018 22:53

kortom , moderne slavernij kent vele vormen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor kobonde » wo feb 21, 2018 09:53

hulsteins schreef:kortom , moderne slavernij kent vele vormen

Het is vrijwillige om boer te worden en om door te gaan, Het mooie van boeren in DK is dat de meesten met vrijwel niks beginnen en dat pensioen opsparing beschermd is tegen krediteuren. Dus de meest zekere manier om te boeren in DK is met zo weinig mogelijk EV beginnen, en vooral geen geld lenen van de familie, Je vrouw buiten het bedrijf houden, zo weing mogelijk aflossen en
10 % van de winst in een pensioen op sparing. En als het fout gaat zelf je fallisement aanvrgen en na 3 jaar schuld sanering ben je overal van af.
kobonde

Berichtdoor boer pieter » wo feb 21, 2018 10:01

hahaha eerste stukje ben ik wel met jou eens , laatste iets minder ,wij hebben gelukkig ook altijd gespaart in een pensioen (op aan raden van hans de vries ) de eerste jaren iets minder omdat wij het geld wel ergens anders voor konden gebruiken :yes: nu laatste 10 max ingelegt ,verder heb ik ook max afgelost , die laatste regel vind ik wil iets te gemakkelijk voor sommigen zal het een oplossing wezen maar denk niet dat je zo moet denken :no:
boer pieter

Berichtdoor Flyinghollander » wo feb 21, 2018 10:21

boer pieter schreef:hahaha eerste stukje ben ik wel met jou eens , laatste iets minder ,wij hebben gelukkig ook altijd gespaart in een pensioen (op aan raden van hans de vries ) de eerste jaren iets minder omdat wij het geld wel ergens anders voor konden gebruiken :yes: nu laatste 10 max ingelegt ,verder heb ik ook max afgelost , die laatste regel vind ik wil iets te gemakkelijk voor sommigen zal het een oplossing wezen maar denk niet dat je zo moet denken :no:

Waarom niet zo denken? Zo rolt het systeem en als het zo kan waarom niet? Is misschien niet netjes, maar kan jij een nette bank opnoemen? Of inversteringsfonds?
Flyinghollander

Berichtdoor kobonde » wo feb 21, 2018 10:27

Pieter, Ik zie hier sommigen in en hopelose sitiatie door modderen met Rekeningen laten liggen en geld lenen van familie. Het is alleen maar goed om duidelijk te stellen naar de bank en jezelf dat je dat niet wilt en als het zover komt jezelf het initatiev neemt.
kobonde

Berichtdoor john jakobs » wo feb 21, 2018 10:47

en als je jezelf falliet hebt verklaart moet je in Denmark blijven wonen anders kom je niet in die drie jaar!!!!
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor poekske » wo feb 21, 2018 11:11

Niets aflossen :lol: ja zo is het makkelijk veel eigendom te hebben...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Flyinghollander » wo feb 21, 2018 11:20

john jakobs schreef:en als je jezelf falliet hebt verklaart moet je in Denmark blijven wonen anders kom je niet in die drie jaar!!!!

als dat niet nodig is, ga buiten Europa werken voor 3 jaar :idea:
Flyinghollander

Berichtdoor BsK » wo feb 21, 2018 14:42

kobonde schreef:Het gaat er om dat het op dit moment erg gunstig is te starten, of uit tebreiden. En of je een bedrijf koopt de LW de grond laat bewerken of je Huurt een stal en de eigenaar van de stal levert het voer. Maakt weinig verschil, als je graag wil trekker rijden moet je geen koeien gaan houden, LW trarieven in DK zijn zo scherp daar kan je met zelf doen niet tegen op. Maar het is zowie zo een goed idee om eerst hier een tijdje te werken, want het boeren hier is anders dan NL.

Kobonde hoe bedoelt u dat uitbreiden is dat op eigen bedrijf of iets in de buurt kopen??
Gestlundegård
BsK

Interesses: Koeien

Berichtdoor Henk » wo feb 21, 2018 15:11

poekske schreef:Niets aflossen :lol: ja zo is het makkelijk veel eigendom te hebben...

Juist niet he...

Het zal wel aan mij liggen maar mij trekken die Deense toestanden helemaal niet :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor kobonde » wo feb 21, 2018 15:59

BsK schreef:
kobonde schreef:Het gaat er om dat het op dit moment erg gunstig is te starten, of uit tebreiden. En of je een bedrijf koopt de LW de grond laat bewerken of je Huurt een stal en de eigenaar van de stal levert het voer. Maakt weinig verschil, als je graag wil trekker rijden moet je geen koeien gaan houden, LW trarieven in DK zijn zo scherp daar kan je met zelf doen niet tegen op. Maar het is zowie zo een goed idee om eerst hier een tijdje te werken, want het boeren hier is anders dan NL.

Kobonde hoe bedoelt u dat uitbreiden is dat op eigen bedrijf of iets in de buurt kopen??

Ik denk dan aan een bedrijf er bij kopen/huren, Nieuwbouw is niet interesant als je bedrijven met mooie stallen tegen guntige voorwaarden kan overnemen. In mijn ogen moet je niet zelf een stal bouwen, Gezien het groote aantal bedrijven dat te koop staat.

De vorige grootte falisment golf was in 1983 met een nåwee in 1993, Van 1993 tot 1998 was een goede periode om te starten daarna steeg de grondprijs snel en halveerde in 2008. Nu zijn we 10 jaar verder, de grondprijs ligt nu al jaren stabiel op het nivo van 2001en er begint meer handel te komen omdat de verkopers hun prijzen hebben aangepast. Kleinere melkvee bedrijven met grond die het meest geschikt is voor gras, zijn erg schappelijk te kopen, eventueel als jongvee lokatie. En er zijn weinig potentiele kopers dus een kwestie van proberen en poot stijf houden.
kobonde

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie