Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Mellek » wo feb 21, 2018 23:00

Tuurlijk, rassen zijn niet voor niets zo ontwikkeld, onze voorlopers hadden geen kunstmest, maïs en grootschalige import van soja enz. Dan was efficiëntie en ook op het op peil houden van C (koolstof) in de bodem prio 1.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor elevator » ma feb 26, 2018 13:59

Schoonvelde schreef:Dubbeldoelras waardevol bij terugdringen broeikasgassen

Het is volgens Theun Vellinga veel zinvoller om melkveehouderijsystemen te beoordelen op de productie van melk en vlees samen
MAANDAG, 19 FEBRUARI, 2018
Als gekeken wordt naar de milieu-effecten van de productie van melk, rundvlees en kalfsvlees samen, dan zijn dubbeldoelrassen niet minder efficiënt dan holsteins.

Dat stellen WUR-onderzoekers Theun Vellinga en Marion de Vries in een onderzoek naar de milieu-effecten van de productie van melk en vlees.

Vellinga en De Vries concluderen dat strategieën gericht op de reductie van broeikasgassen, zoals de verhoging van de melkproductie per koe, het verlengen van de levensduur en het gebruik van lichtere rassen zoals jersey, minder effectief zijn dan gedacht. Hoe meer een koe namelijk gericht is op het produceren van melk, hoe minder vlees de koe en haar kalf zullen produceren.

‘Als we aannemen dat de Nederlandse rundvleesconsumptie niet op korte termijn zal veranderen, dan leidt een lagere inlandse rundvleesproductie dus direct tot hogere importen van vlees’, aldus Theun Vellinga.

Blaarkop en mrij niet minder efficiënt
Het is volgens Vellinga veel zinvoller om melkveehouderijsystemen te beoordelen op de productie van melk en vlees samen, zo berekenden Vellinga en De Vries.

‘Ten aanzien van broeikasgasemissies hoeven veehouderijsystemen met dubbeldoeldieren met hun lagere melkproductie, zoals het zuivere mrij-ras en bijvoorbeeld Groninger blaarkoppen, dus niet minder efficiënt te zijn dan de hoogproductieve holstein-friesiankoeien’, stelt Vellinga.

Hier geloof ik dus niks van .
Je kunt op je klompen aanvoelen dat dit wetenschappelijk niet onderbouwen is .
Da hei mooi a doan
elevator

Berichtdoor Henk » ma feb 26, 2018 17:29

Ik zou het graag geloven maar de logica van het verhaal ontgaat me.
Saldo/ kg melk hebben DD koeien overigens altijd prima in mee gekunnen met de HF :yes:
En indirect zitten de mvh toch weer met een soort van klotum, een max. aantal koeien.
En met dat aantal koeien wil je toch een goed saldo draaien :yes:

Eik zijn we weer terug af in 1984.... :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor lot » ma feb 26, 2018 18:46

boer pieter schreef:ik snap ook niet dat iemand fleckvie wil gebruiken ik ken er een heel deel boeren die ze gebruikt hebben en op een na zijn ze allemaal niet positief er over als je dan toch wilt kruisen doe het dan met jersey (als je heel rustige koeien hebt ) of srb

Je bent anders wel erg actief hier op dit onderwerp Pieter!
Als je gaat kruisen, moet je een goed plan hebben. En een reden reden om te kruisen. Wij kruisen vanaf 2013 met FLV. Ze worden gebruikt op de hoogst productieve koeien met mooie uiers en goede benen. Zeg maar gerust op de beste koeien. De hoogstproductieve koeien hielden het in het verleden niet lang vol. Ze konden de melkgift niet aan. We zijn gaan kruisen om de melkgift een beetje af te toppen. Om meer kracht in de koeien te krijgen. Om inteelt te doorbreken. Omdat we TMR voeren willen we koeien met inhoud en een uniforme veestapel vwb melkgift. We gebruiken alleen FLV stieren die veel melk vererven met goede gehaltes en goede uiers en benen. En inderdaad, dat is niet makkelijk vinden! Ook een enkele FLV-proefstier gebruikt met die criteria. Dat viel niet tegen. We hebben nu 70 gekruiste dieren lopen. De helft daarvan nu melkvee. 85% van deze dieren heeft een lactatiewaarde ruim boven de 100. De 2e en 3e lactaties groeien de koeien goed door, ook in melkgift én nog betere gehaltes. Kruislingen worden weer geinsemineerd met Holstein, soms met FLV.

Kruisen met Zweeds roodbont heeft geen zin. Je verbetert niks aan de HF. De rassen lijken teveel op elkaar. Kruisen met Jersey is al helemaal een brug te ver. Dan krijg je een te uiteenlopende veestapel en ik zie weinig gezondheidskenmerken bij de Jersey die een HF kunnen verbeteren.
lot

Beroep: boerin

Berichtdoor hulsteins » ma feb 26, 2018 19:36

Opmerkelijk en origineel !
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor king » ma feb 26, 2018 22:28

lot schreef:Kruisen met Zweeds roodbont heeft geen zin. Je verbetert niks aan de HF. De rassen lijken teveel op elkaar. Kruisen met Jersey is al helemaal een brug te ver. Dan krijg je een te uiteenlopende veestapel en ik zie weinig gezondheidskenmerken bij de Jersey die een HF kunnen verbeteren.

Het 1e gedeelte van je verhaal kan ik goed volgen (y) , en ben het daar ook wel grotendeels mee eens, maar over het 2e gedeelte :? :shock:
Vraag: hoeveel Scandinaviërs hebbie al gemolken??
Scandinaviërs lijken op Hf :? , dacht t niet, kleiner, ronder en aanmerkelijk betere gezondheidskenmerken, wat nog versterkt wordt door de heterosis :idea: .
En over jersey, geen betere gezondheidskenmerken wil ik wel geloven, maar waarschijnlijk wel aanmerkelijk efficienter :idea: .

en dat over die teveel uiteenlopende veestapel kan ik persoonlijk helemaal nix mee. tuurlijk proberen we hier ook wel de extremen te voorkomen, maar hier lopen behoorlijk grote koeien en ook nogal kleine,maar ik zie het probleem nie :no:
het grootste probleem(als je het al een probleem wilt noemen)is dat kleine koeien net iets vaker in de box schijten
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor ramos fan » di feb 27, 2018 08:28

king schreef:
lot schreef:Kruisen met Zweeds roodbont heeft geen zin. Je verbetert niks aan de HF. De rassen lijken teveel op elkaar. Kruisen met Jersey is al helemaal een brug te ver. Dan krijg je een te uiteenlopende veestapel en ik zie weinig gezondheidskenmerken bij de Jersey die een HF kunnen verbeteren.

Het 1e gedeelte van je verhaal kan ik goed volgen (y) , en ben het daar ook wel grotendeels mee eens, maar over het 2e gedeelte :? :shock:
Vraag: hoeveel Scandinaviërs hebbie al gemolken??
Scandinaviërs lijken op Hf :? , dacht t niet, kleiner, ronder en aanmerkelijk betere gezondheidskenmerken, wat nog versterkt wordt door de heterosis :idea: .
En over jersey, geen betere gezondheidskenmerken wil ik wel geloven, maar waarschijnlijk wel aanmerkelijk efficienter :idea: .

en dat over die teveel uiteenlopende veestapel kan ik persoonlijk helemaal nix mee. tuurlijk proberen we hier ook wel de extremen te voorkomen, maar hier lopen behoorlijk grote koeien en ook nogal kleine,maar ik zie het probleem nie :no:
het grootste probleem(als je het al een probleem wilt noemen)is dat kleine koeien net iets vaker in de box schijten

kon het niet beter verwoorden (y)
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Henk » di feb 27, 2018 10:38

king schreef:Scandinaviërs lijken op Hf :? , dacht t niet, kleiner, ronder en aanmerkelijk betere gezondheidskenmerken, wat nog versterkt wordt door de heterosis :idea: .

Niet alle scan over 1 kam scheren King :idea:
SRB zijn het lichtst gebouwd en meest melktypisch. Noor is het zwaarste en meest dubbeldoel. Deen zit er tussenin :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor kobonde » di feb 27, 2018 11:12

lot schreef:
boer pieter schreef:ik snap ook niet dat iemand fleckvie wil gebruiken ik ken er een heel deel boeren die ze gebruikt hebben en op een na zijn ze allemaal niet positief er over als je dan toch wilt kruisen doe het dan met jersey (als je heel rustige koeien hebt ) of srb

Je bent anders wel erg actief hier op dit onderwerp Pieter!
Als je gaat kruisen, moet je een goed plan hebben. En een reden reden om te kruisen. Wij kruisen vanaf 2013 met FLV. Ze worden gebruikt op de hoogst productieve koeien met mooie uiers en goede benen. Zeg maar gerust op de beste koeien. De hoogstproductieve koeien hielden het in het verleden niet lang vol. Ze konden de melkgift niet aan. We zijn gaan kruisen om de melkgift een beetje af te toppen. Om meer kracht in de koeien te krijgen. Om inteelt te doorbreken. Omdat we TMR voeren willen we koeien met inhoud en een uniforme veestapel vwb melkgift. We gebruiken alleen FLV stieren die veel melk vererven met goede gehaltes en goede uiers en benen. En inderdaad, dat is niet makkelijk vinden! Ook een enkele FLV-proefstier gebruikt met die criteria. Dat viel niet tegen. We hebben nu 70 gekruiste dieren lopen. De helft daarvan nu melkvee. 85% van deze dieren heeft een lactatiewaarde ruim boven de 100. De 2e en 3e lactaties groeien de koeien goed door, ook in melkgift én nog betere gehaltes. Kruislingen worden weer geinsemineerd met Holstein, soms met FLV.

Kruisen met Zweeds roodbont heeft geen zin. Je verbetert niks aan de HF. De rassen lijken teveel op elkaar. Kruisen met Jersey is al helemaal een brug te ver. Dan krijg je een te uiteenlopende veestapel en ik zie weinig gezondheidskenmerken bij de Jersey die een HF kunnen verbeteren.

Ik ben nu wel benieuwd wat voor produktie nivo jullie hebben, want meestal is het probleem met HF koeien dat ze niet hard genoeg gevoerd worden. Overigens kruis je niet om de HF koe te verbeteren, maar om een koe te krijgen die beter bij jouw bedrijfsvoering past dan een HF koe.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » di feb 27, 2018 11:59

dat van niet hard genoeg voeren heb je wel een punt ,was dit weekend bij een met 100% hf en met een 11500 plus produktie en die waren ook echt niet schraal ,maar werden er ook naar gevoert daar ging een klap kv en kolf mais in ,en daar gaat het bij veel boeren dan ook mis vertelde hij ,en dan beginnen ze te kruisen om dat te kompenseren ,ik had gister marius even op bezoek en toen hebben we mijn koeien ook even goed bekeken en kwamen ook tot de conklusie dat ze toch wel schraal genoeg waren ,mijn doel was veel gras kuil en max 6 kilo kv ,conclusie gaat niet heb ongeveer 30 liter gemiddelt nu en dan is het te weinig ,na de sneeuw gaat de kolfen mais hier ook open
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Niels » di feb 27, 2018 12:39

Zuinige boer, die koeien werken hard dus die verdienen een passend rantsoen (y) 8)
Niels

Berichtdoor boer pieter » di feb 27, 2018 12:43

jep :oops: iets te zuinig geweest :?
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » di feb 27, 2018 14:33

In het verleden ook wel veel te krap gevoerd, achteraf. Kwam ook door redelijk extensief met veel gras en duur quotum. HF koe doet het goed met veel krachtvoer. Voeren nu veel krachtvoerachtige producten als perspulp en tarwe en melken met onze mixkoeien nu 9000 kg met 4,70 vet en 3,85 eiwit. Liters zouden nog wel wat omhoog kunnen maar gehaltes nog hoger is in huidige fosfaatquotum tijdperk meest aantrekkelijk. Lukt eigenlijk alleen nog met jersey om gehaltes op nog hoger nivo te krijgen. Moet je nadelen van het ras op de koop toenemen :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor marinusfj » di feb 27, 2018 18:06

boer pieter schreef:dat van niet hard genoeg voeren heb je wel een punt ,was dit weekend bij een met 100% hf en met een 11500 plus produktie en die waren ook echt niet schraal ,maar werden er ook naar gevoert daar ging een klap kv en kolf mais in ,en daar gaat het bij veel boeren dan ook mis vertelde hij ,en dan beginnen ze te kruisen om dat te kompenseren ,ik had gister marius even op bezoek en toen hebben we mijn koeien ook even goed bekeken en kwamen ook tot de conklusie dat ze toch wel schraal genoeg waren ,mijn doel was veel gras kuil en max 6 kilo kv ,conclusie gaat niet heb ongeveer 30 liter gemiddelt nu en dan is het te weinig ,na de sneeuw gaat de kolfen mais hier ook open

Was gezellig Pieter! Ze waren niet allemaal schraal, maar met name de wat oudere mochten wel een schepje meer! :yes: In een paar dagen Denemarken meer sneeuw gezien dag en een paar jaar Nederland. Net een mooi sneeuwgevecht met de kleine man gehad.
Ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn!
marinusfj

Beroep: BPV-begeleider
Interesses: Fokkerij, onderwijs en kansen verkennen!

Berichtdoor king » di feb 27, 2018 19:05

Zo, ff lekker snoepreisje achter de rug, Marinus??
Offe, even een stagesloper bezoeken??

Henk schreef:
king schreef:Scandinaviërs lijken op Hf :? , dacht t niet, kleiner, ronder en aanmerkelijk betere gezondheidskenmerken, wat nog versterkt wordt door de heterosis :idea: .

Niet alle scan over 1 kam scheren King :idea:
SRB zijn het lichtst gebouwd en meest melktypisch. Noor is het zwaarste en meest dubbeldoel. Deen zit er tussenin :yes:

Kan merken, dat je er al weer ff uit bent :wink: 8)
Van oudsher zal je gerust wel gelijk hebben.
Maar zweeds,deens en fins is al een jaar of wat 1 pot nat, allemaal Viking red, en wordt allemaal door elkaar gebruikt, als stiervaders en moeders. Sterker nog, inmiddels ook tussen Viking en Noors wordt aardig wat uitgewisseld, kijk maar eens naar de (M)V's bij beide enne al het hoornloze bij Viking komt allemaal bij Noors vandaan
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij