compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor Richt » di maart 13, 2018 15:48

Henk schreef:
M H schreef: en zoeken naar oplossingen om te strijden tegen en met het water. waarvan onderwaterdrainage de 1e stap is, maar zit nog wat meer in de pijplijn.

Hier mag je niet overal zomaar draineren :no: Gronden langs de beek zou van mij in het seizoen het grondwater ook wel wat mogen zakken, bijv door drainage icm onderbemaling. Maar dat is hier in het gebied al vele jaren verboden.

Jappie schreef:Hier in Friesland hebben de linkse club bedacht dat het water in het veenweide wel omhoog kon tot 20 cm onder maaiveld (n) (n)

Is het juist niet met veen wanneer het grondwater daalt dat de boel inklinkt :?:

volgens mij ook, wij hebben 1ha veen, perceel van 2 ha wat van zand over loopt in veen, als het nat is is dat veen hoger en als het droog is is dat veen lager als het stuk zand er voor.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor M H » di maart 13, 2018 16:50

Jappie schreef:Ik vind het klasse dat je op zulke grond kunt boeren wij zijn van veen naar zand gegaan 14 jaar geleden, heb nog geen behoefte om terug te gaan...

Nou, echt klasse is het niet hoor. We weten niet beter. En proberen met de middelen die we hebben het maximale rendement te halen. We zijn gestopt te denken in bedreigingen. En meer naar de kansen te kijken. Beetje halfleeg halfvol glas principe. Maakt het leven al een heel stuk plezieriger.
En ik doe dat niet alleen, probeer juist zulke dingen op te pakken met veehouders, die dezelfde insteek hebben. En dan is er best heel wat mogelijk. Ook proberen out of the box te denken. En niet alleen in productie en koeien. Persoonlijk vind ik dat ook wat meer uitdaging geven als alleen 100-150 koeien melken en voeren.

Neemt niet weg dat waarschijnlijk 99% van dit forum. Niet ruilen wil. :wink:
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor M H » di maart 13, 2018 19:23

Richt schreef:
Henk schreef:
M H schreef: en zoeken naar oplossingen om te strijden tegen en met het water. waarvan onderwaterdrainage de 1e stap is, maar zit nog wat meer in de pijplijn.

Hier mag je niet overal zomaar draineren :no: Gronden langs de beek zou van mij in het seizoen het grondwater ook wel wat mogen zakken, bijv door drainage icm onderbemaling. Maar dat is hier in het gebied al vele jaren verboden.

Jappie schreef:Hier in Friesland hebben de linkse club bedacht dat het water in het veenweide wel omhoog kon tot 20 cm onder maaiveld (n) (n)

Is het juist niet met veen wanneer het grondwater daalt dat de boel inklinkt :?:

volgens mij ook, wij hebben 1ha veen, perceel van 2 ha wat van zand over loopt in veen, als het nat is is dat veen hoger en als het droog is is dat veen lager als het stuk zand er voor.

Jij hebt super veen. Dat zoek ik ook nog. Hier zakt het elk jaar. Zou wel lekker zijn. En veel problemen hier oplossen. Dus geef maar een tip hoe jullie dat veen omhoog krijgen.
M H

Berichtdoor jan.nl » di maart 13, 2018 21:37

M H schreef:
Jappie schreef:Ik vind het klasse dat je op zulke grond kunt boeren wij zijn van veen naar zand gegaan 14 jaar geleden, heb nog geen behoefte om terug te gaan...

Nou, echt klasse is het niet hoor. We weten niet beter. En proberen met de middelen die we hebben het maximale rendement te halen. We zijn gestopt te denken in bedreigingen. En meer naar de kansen te kijken. Beetje halfleeg halfvol glas principe. Maakt het leven al een heel stuk plezieriger.
En ik doe dat niet alleen, probeer juist zulke dingen op te pakken met veehouders, die dezelfde insteek hebben. En dan is er best heel wat mogelijk. Ook proberen out of the box te denken. En niet alleen in productie en koeien. Persoonlijk vind ik dat ook wat meer uitdaging geven als alleen 100-150 koeien melken en voeren.

De omgeving waar jij boert is hartstikke mooi,op die lelijke trein na die dwars door de polder sjeest.Om te boeren lijkt het me een drama,maar er zijn natuurlijk ook nog onbenutte kansen in de recreatie sector.
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor M H » di maart 13, 2018 22:02

jan.nl schreef:
M H schreef:

De omgeving waar jij boert is hartstikke mooi,op die lelijke trein na die dwars door de polder sjeest.Om te boeren lijkt het me een drama,maar er zijn natuurlijk ook nog onbenutte kansen in de recreatie sector.

Tja Jan.nl. dat treinspoor is idd geen potje. Maar druk zat om op te heffen :wink:
Recreatie is niks voor ons. Wil niet op zondag druk zijn. En al wil je dat niet. Mis je 50% omzet.
Als je nog eens een rondje fietst. Op het fietspad van het dorp richting plassen is tegen de wiericke een uitkijktoren neergezet. Daarvanaf kan ik nesten zoeken :wink:
M H

Berichtdoor jan.nl » di maart 13, 2018 22:20

Druk zat daar op zondag,maar zal volgende x proberen naar boven te kijken :roll: :wink:
jan.nl

Berichtdoor Het Honderd » wo maart 14, 2018 08:18

Henk schreef:

Daarom is de grap van onderwater drainage in het veen, dat het grondwater het hele jaar op hetzelfde (relatief hoge) peil blijft, waardoor de inklinking minder snel gaat. Nu is het nog zo dat vanaf oktober tot en met februari het grondwater boven de drainage staat, dus wordt dan afgevoerd :arrow: land wordt droger, dus langer berijden/beweiden. In de rest van het jaar komt het water via de drainage het land in, dus grondwater hoger :arrow: minder inklinking, omdat het veen natgehouden wordt (en geen last van droogte).
Het Honderd

Berichtdoor M H » wo maart 14, 2018 09:09

precies Het Honderd, dat is de truc. drain staat dus hele leven onder water, hebben hier al 6 ha paar jaar geleden gedaan. nu gaan we op een ha of 5 na alles doen. in combi met waterschap, die onze hele polder met allerlei metingen in de gaten houden. of er daadwerkelijk zoveel winst te halen is op het gebied van CO2 en bodemdaling.

met moeras aanleggen verslechter je het milieu veel harder, doordat er dan veel meer methaan vrij komt, wat volgens de geleerden knap beroerder is dan CO2
M H

Berichtdoor Richt » wo maart 14, 2018 09:11

M H schreef:
Richt schreef:
Henk schreef:M Hen zoeken naar oplossingen om te strijden tegen en met het water. waarvan onderwaterdrainage de 1e stap is, maar zit nog wat meer in de pijplijn.

quote Jappie Hier in Friesland hebben de linkse club bedacht dat het water in het veenweide wel omhoog kon tot 20 cm onder maaiveld (n) (n)

Jij hebt super veen. Dat zoek ik ook nog. Hier zakt het elk jaar. Zou wel lekker zijn. En veel problemen hier oplossen. Dus geef maar een tip hoe jullie dat veen omhoog krijgen.

Geen idee, is sinds wij hier zitten 3 jaar nat en op dat perceel doen we eigenlijk niks buiten een beetje hooi maken, het is dat het een stukje is dat bij 8ha top maïs land hoort anders had ik het liever niet gehad, kan der niet veel mee, voer wat er af komt is redelijk ruk en licht een stuk uit de buurt van de boerderij, ligt wel drainage in, alleen dat diep erachter staat vaak vol in de herfst/winter, dus denk dat er via drainage water in loopt op een of andere manier :yes:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer pieter » ma maart 19, 2018 13:21

vanochtend even koffie gelebbert in agerskov kro met loonwerker en 10 boeren over komende gras jaar ,de trent is toch dat het weer iets droger 35% ds en niet natter, en de haksellengte proberen kort 1,5 a 2 cm te houden vooral voor mensen die cv willen
ze hebben berekend dat mengen ongeveer 65 euro per uur kost dus voer snijden in een menger is erg duur (is een beetje moeilijk berekenen maar toch, ze rekenen een man, diesel, trekker, menger en loader ) het weer is natuurlijk de grootste spelbreker maar wat is jullie plan voor dit jaar 5 keer of 4 keer maaien , ik ga voor 4 keer met iets langer gras op stam voer veel gras en wil toch graag iets stengel hebben
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » ma maart 19, 2018 13:39

Inzetten op elke 4 kn,ga je naar 5/6 wnk,en weer zit niet mee dan heb je voer wat gelijk de mesthoop op kan :yes:
jan.nl

Berichtdoor Henk » ma maart 19, 2018 14:28

jan.nl schreef:Inzetten op elke 4 kn,ga je naar 5/6 wnk,en weer zit niet mee dan heb je voer wat gelijk de mesthoop op kan :yes:

Moet het wel heel extreem weer worden :? Normaal is van gras altijd pinkenkuil te maken :yes:
Wij maaien denk straks eerder een snede minder dan meer. Voer de laatste tijd de 1e snede van 2017. Prima spul (y), 37% ds, maar met name de zogende koeien kunnen dit niet handlen :no: en afmesten kun je helemaal vergeten...

Hiervoor voerde ik een vrij droge grove 3e en 4e snede, op papier veel mindere kwaliteit, maar ik kreeg hier de afmesters wel mee dik :yes: (y)
Benutting van superkuilen valt nonnie zo mee :no: maar doe je dr flink wat mais onder dan werkt het super voor melkkoei (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » ma maart 19, 2018 14:46

M H schreef:precies Het Honderd, dat is de truc. drain staat dus hele leven onder water, hebben hier al 6 ha paar jaar geleden gedaan. nu gaan we op een ha of 5 na alles doen. in combi met waterschap, die onze hele polder met allerlei metingen in de gaten houden. of er daadwerkelijk zoveel winst te halen is op het gebied van CO2 en bodemdaling.

met moeras aanleggen verslechter je het milieu veel harder, doordat er dan veel meer methaan vrij komt, wat volgens de geleerden knap beroerder is dan CO2

Ik snap niet hoe dat water bij die drainage komt :?: ,principe van drain op klei is sponseffect ,water trek naar droogste grond toe wat altijd om je drainagepijp is maar als daar altijd water in staat werkt dat principe niet ,hoe werkt dat op veen dan :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor poekske » ma maart 19, 2018 16:51

Moet die man blijven zitten op de trekker alstie mengt misschien?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor boer pieter » ma maart 19, 2018 17:54

Waarom .jij lacht er misschien om maar ik kan jou vertellen dat bij veel boeren hier alles wordt berekend en mee genomen in een budget het verschil in 4 of 5 of zelfs 6 keer maaien is bij mij per snee 6 7 duizend euro stel ik heb iets minder eiwit kun je voor 7 duizend euro ook wel kv kopen wat een stuk minder werk is en geen verlies en het hele erf vol leggen met voer moet je ook niet willen
boer pieter

Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer