Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor Erik1979 » zo apr 15, 2018 13:30

arnoud schreef:Het gaat er om max geld te verdienen en er gezond bij te blijven. Dat heeft nix met grootte te maken (vanaf 100 koeien). Ik zie t veel als doel op zich max koeien (q) Als ze dan gem. verlies draaien zie ik dat als dom en melkprijs verderf voor iedereen

Dat vanaf 100 koeien is ook niet waar. Ken er genoeg met 200 tot 500 koeien die het heel moeilijk hebben. Gewoon moeilijk met personeel te regelen.

Onze buurman heeft 60 koeien. Melkt 350.000 kg melk per jaar. 150 ha grond. Veel eigendom. Hij is ongeveer 30. Ik zou het niet willen wat hij doet. Iedere morgen en avond melken. Maar financieel maakt niemand hem iets. Net een nieuwe fendt 724 gekocht. Gewoon hobby!
Erik1979

Berichtdoor arnoud » zo apr 15, 2018 18:14

:lol: had geen ander antwoord verwacht van jouw
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Kasé5 » zo apr 15, 2018 19:03

arnoud zegt het precies goed 39jarigeerik. :yes:
100 koeien is zo langzamerhand wel een gezond minimum, daarboven krijgen we toch allemaal last vd "afnemende meeropbrenst", de echte toppers uitgezonderd natuurlijk.
Wat Arnoud zegt zie je veel; alleen maar bezig zijn met het groeien op zich maar nooit wat te makken hebben :?
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor king » zo apr 15, 2018 19:11

Erik1979 schreef:Onze buurman heeft 60 koeien. Melkt 350.000 kg melk per jaar. 150 ha grond. Veel eigendom. Hij is ongeveer 30. Ik zou het niet willen wat hij doet. Iedere morgen en avond melken. Maar financieel maakt niemand hem iets. Net een nieuwe fendt 724 gekocht. Gewoon hobby!

Waarschijnlijk heb die boer in een jaar minder stress, dan menig groot bedrijf in een week :idea:
Btw hij kan der altijd nog een botje in zetten :yes: , maarre dit is nog een BOER, itt al die grote bedrijven.
Begrijp me goed, heb respect voor alle grote ondernemers, maar t heb in veel gevallen weinig meer met echt boeren te maken. Prima als je dat graag wilt en/of je meer ligt, maar word er zelf niet bepaald vrolijk van.
Heb zelf jaren met collega's gewerkt en heb ooit in een vorig leven ook nog personeel gehad, maar ben blij dak ut beide niet meer heb. Ben nu erg blij met mijn vrijheid, die je met personeel gewoon kwijt bent. Tuurlijk kan je wel vrije uren inplannen, maar idd wel moet plannen. Nu pak ik me tijd op t moment dat t mij uitkomt en niet andersom.
Nogmaals, prima als je dat wilt, maar van mij hoeft t niet. En t kikken op koeien aantallen zal allemaal wel, maar t gros is waarschijnlijk beter af met wat minder, want groei hoeft lang niet altijd in aantallen te zijn, kan vaak beter zijn om te optimaliseren.
Dit geldt volgens mij iig voor Nederland, hoe het in andere landen is weet ik niet, omdat ik daar te weinig inzicht in heb, maar denk dat de verschillen minder groot zijn, als dat sommige mensen ons doen willen geloven
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Henk » zo apr 15, 2018 20:25

boer pieter schreef:, mestafzet word ook steeds moeilijker.

Hoe kan mestafzet een probleem zijn in zo'n groot land als DK :?: Dacht dat ze daar de stront uit je put komen jatten...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wijnbergen » ma apr 16, 2018 06:23

Pieter woont in het Brabant van Denemarken, als je een paar grote boeren om je heen hebt, varkens of koeien, dan kan het wel lastig zijn. Als je verder als 10 km moet rijden met je voer en mest dan wordt het $$$.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » ma apr 16, 2018 08:34

king schreef:
Erik1979 schreef:Onze buurman heeft 60 koeien. Melkt 350.000 kg melk per jaar. 150 ha grond. Veel eigendom. Hij is ongeveer 30. Ik zou het niet willen wat hij doet. Iedere morgen en avond melken. Maar financieel maakt niemand hem iets. Net een nieuwe fendt 724 gekocht. Gewoon hobby!

Waarschijnlijk heb die boer in een jaar minder stress, dan menig groot bedrijf in een week :idea:
Btw hij kan der altijd nog een botje in zetten :yes: , maarre dit is nog een BOER, itt al die grote bedrijven.
Begrijp me goed, heb respect voor alle grote ondernemers, maar t heb in veel gevallen weinig meer met echt boeren te maken. Prima als je dat graag wilt en/of je meer ligt, maar word er zelf niet bepaald vrolijk van.
Heb zelf jaren met collega's gewerkt en heb ooit in een vorig leven ook nog personeel gehad, maar ben blij dak ut beide niet meer heb. Ben nu erg blij met mijn vrijheid, die je met personeel gewoon kwijt bent. Tuurlijk kan je wel vrije uren inplannen, maar idd wel moet plannen. Nu pak ik me tijd op t moment dat t mij uitkomt en niet andersom.
Nogmaals, prima als je dat wilt, maar van mij hoeft t niet. En t kikken op koeien aantallen zal allemaal wel, maar t gros is waarschijnlijk beter af met wat minder, want groei hoeft lang niet altijd in aantallen te zijn, kan vaak beter zijn om te optimaliseren.
Dit geldt volgens mij iig voor Nederland, hoe het in andere landen is weet ik niet, omdat ik daar te weinig inzicht in heb, maar denk dat de verschillen minder groot zijn, als dat sommige mensen ons doen willen geloven

helemaal mee eens :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wijnbergen » ma apr 16, 2018 12:39

ook mee eens, zorg eerst maar dat je bij de beste zit voor dat je in aantallen omhoog, het is iig niet zo dat iemand met 600 koeien gemiddeld 3 x zoveel verdiend als iemand met 200. Doe zelf hier zo kalm aan elk jaar wat meer, hou liever het overzicht.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Rob MB » ma apr 16, 2018 15:56

Of juist minderen en bijpassende tak ernaast houden.

van 85 naar 65 koeien, melkstal eruit, Robot erin, campinghuisje erbij, terras voor toeristen.

Bij dit soort bedrijven krijg je de pis ook niet lauw. En als het past? woarumme nie?
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor Niels » ma apr 16, 2018 17:25

Zon campinghuisje en terrasje voor de toeristen is natuurlijk ook net hobby, dan kun je beter een fendt 724 kopen (y)
Voor je het weet krijg je teveel stress en laat je je door HVB van het veeteeltforum pesten 8)
Niels

Berichtdoor Arno » ma apr 16, 2018 17:28

Als ik een attractie wil worden ga ik wel voor het circus werken :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Erik1979 » ma apr 16, 2018 17:32

arnoud schreef::lol: had geen ander antwoord verwacht van jouw

:cheers: :cheers: :cheers:

Ik heb in de loop van de jaren een mening gevormd. En die stel ik bij naar mate mijn ervaringen. Of ik gelijk heb weet ik natuurlijk niet. Ik houd wel van een scherpe discussie. En ik hoop dat de andere dan gelijk heeft. Daar wordt ik zelf alleen maar beter van. Ik vraag bij beslissingen ook altijd meerdere meningen. Ik had vroeger ook nooit gedacht dat kleine melkveehouders toekomst hadden. Maar als je het iedere dag ziet dan kun je er gewoon niet omheen .
Erik1979

Berichtdoor Corjan » di apr 17, 2018 02:50

king schreef:

Jij werk toch samen met je broer :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Rob MB » di apr 17, 2018 08:32

Niels schreef:Zon campinghuisje en terrasje voor de toeristen is natuurlijk ook net hobby, dan kun je beter een fendt 724 kopen (y)
Voor je het weet krijg je teveel stress en laat je je door HVB van het veeteeltforum pesten 8)

Noem het maar hobby, maar ken er genoeg die er serieus werk van maken en mee verdienen.

Moet natuurlijk wel je ding zijn, ben zelf ook niet zo'n fan van dag en nacht vreemd volk op het erf. Maar ieder zijn ding. :yes:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor van wijk » di apr 17, 2018 09:10

Spreiden van risico, zorgen voor meerdere inkomstenbronnen.
Dan hoef je je ook niet zo druk te maken over weer een volgende produktiebeperking....
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie