Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor sivert » za apr 21, 2018 21:06

Hans van Bergen schreef:Duitsland is 1 van de grootste economieën ter wereld. Als je daar met kwaliteitsprodukten komt is er veel t verdienen. Met inwisselbare rommel is dat veel lastiger. En daar zit em nou net de kneep

Duitsland is voor een FC een zorgenkindje waar jaarlijks geld wordt verloren. Het is niet voor niets dat ze daar opnieuw gaan saneren. En wat de vergelijking met Arla aangaat, in Denemarken en Zweden hebben ze geen quotering, die hadden we nu met het fosfaat al wel. Op de vergadering zeiden ze dat ook bij een lagere melkaanvoer het plan om bedrijven met de melkaanvoer op slot te zetten door zou gaan.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » zo apr 22, 2018 05:48

Kunnen ze dat zo allemaal maar ongestraft doen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » zo apr 22, 2018 07:27

boer pieter schreef:Kunnen ze dat zo allemaal maar ongestraft doen

Nee sowieso de ledenraad moet erover stemmen. Was met de standstill ook zo
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor maistro » zo apr 22, 2018 08:42

En wt zouden die doen?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor boer pieter » zo apr 22, 2018 08:54

als iedereen tegen stemt gaat het dus niet door
boer pieter

Berichtdoor hendrik83 » zo apr 22, 2018 09:00

boer pieter schreef:als iedereen tegen stemt gaat het dus niet door

En hoe groot acht je die kans :roll:
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor boer pieter » zo apr 22, 2018 09:44

word er allemaal niet makkelijker op in nl
boer pieter

Berichtdoor maistro » zo apr 22, 2018 10:31

hendrik83 schreef:
boer pieter schreef:als iedereen tegen stemt gaat het dus niet door

En hoe groot acht je die kans :roll:

Hoor de ledenraad ook tegen is wanneer je persoonlijk er naar vraagt velen zitten ook nog in situatie van uitbreiden omdat na 2015 je maar 3 maand had van uitbreiden en vervolgens verschillende productie beperkende maatregelen had referentie op referentie met vorig jaar fosfaatreductieplan .
Boeren die nergens op uit hebben gedaan hebben nu het grootste fabrieksquotum de trouwe hond heeft het na kijken !

Nu is er een stemming kan alleen hopen dat de ledenraad haar verstand gebruikt en niet blind ja kruist het treft vaak kleine of rustig groeiende boeren zeker wanneer fabrieksquotum met percentage groei ingevuld wordt (1,5-3%) is er een enorm verschil in groei mogelijkheden
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Schoonvelde » zo apr 22, 2018 10:49

Ik denk dat de realiteit anders is, bij LTO ervaar ik het ook. Het leeuwendeel van de melkveehouders wil hun bedrijf stap voor stap een beetje ontwikkelen. Veelal zijn dit ook een beetje de rustige karakters die het niet nodig vinden om veel tam tam te maken. Wanneer je deze koers volgt is veelal een paar cent meer voor je melk veel belangrijker dan snelle groei in volume, met name in de Nederlandse omstandigheden waarin in grond, politieke en milieu ruimte nu eenmaal beperkend zijn. Echter de beeldvorming wordt nogal eens bepaald door een groep die vanuit een bepaald eigen perspectief vol wil door groeien , dit zijn veelal ook veehouders met een geheel ander karakter. Alles moet wijken voor het hogere doel, niets alles overwegend, nee vanuit mijn perspectief.... , als bestuur van een coop of vereniging heb je echter de opdracht om oog te hebben voor de gehele sector. En ja, inderdaad wanneer je grenzen stelt vallen er altijd weer wat ondernemers ongelukkig tussen wal en schip, echt een dilemma.

Of het achteraf allemaal anders had gemoeten? Is dat met bijna alles niet zo in het leven? De volgende keer zou je het vast net weer anders doen, feit is wel dat het beleid stamt uit een periode waarin de perspectieven, gedachten, inzichten, omstandigheden en wil net anders was. In 2013 was er amper draagvlak voor dierrechten of een fabrieksquotum.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor maistro » zo apr 22, 2018 11:14

Schoonvelde schreef:Ik denk dat de realiteit anders is, bij LTO ervaar ik het ook. Het leeuwendeel van de melkveehouders wil hun bedrijf stap voor stap een beetje ontwikkelen. Veelal zijn dit ook een beetje de rustige karakters die het niet nodig vinden om veel tam tam te maken. Wanneer je deze koers volgt is veelal een paar cent meer voor je melk veel belangrijker dan snelle groei in volume, met name in de Nederlandse omstandigheden waarin in grond, politieke en milieu ruimte nu eenmaal beperkend zijn. Echter de beeldvorming wordt nogal eens bepaald door een groep die vanuit een bepaald eigen perspectief vol wil door groeien , dit zijn veelal ook veehouders met een geheel ander karakter. Alles moet wijken voor het hogere doel, niets alles overwegend, nee vanuit mijn perspectief.... , als bestuur van een coop of vereniging heb je echter de opdracht om oog te hebben voor de gehele sector. En ja, inderdaad wanneer je grenzen stelt vallen er altijd weer wat ondernemers ongelukkig tussen wal en schip, echt een dilemma.

Of het achteraf allemaal anders had gemoeten? Is dat met bijna alles niet zo in het leven? De volgende keer zou je het vast net weer anders doen, feit is wel dat het beleid stamt uit een periode waarin de perspectieven, gedachten, inzichten, omstandigheden en wil net anders was. In 2013 was er amper draagvlak voor dierrechten of een fabrieksquotum.

OK maar wanneer je niet gegroeid bent heb je wel de 8,3% korting gehad wanneer je dan ook nog eens geen rechten hebt gekocht voor 16 / 4 kun je bijna geen stappen meer zetten.
De niet groeier heeft alleen de nadelen mogen ervaren van 3 maand quotumloos melken, wil je op niveau blijven dan moet je immers in de buidel voor fosfaatrechten, niet zo'n probleem het echte probleem is dat Campina geen groei wil ook niet bij kleine bedrijven.
P rechten had volstaan desnoods met jv-getalcorrectie
maistro

Berichtdoor sivert » zo apr 22, 2018 13:59

Het verleden leert dat amper groei de opmaat is voor bedrijfsbeëindiging. Bovendien verandert de melkprijssystematiek niet. Er komt dus geen hogere melkprijs en dus ook niet meer melkgeld. Wat wel omhoog gaat zijn de kosten die je dus niet kunt compenseren. Misschien hebben de stoppers nog wel een veel groter probleem. Al dan niet vrijwillige bedrijfsverplaatsing kan alleen maar als je ook van afnemer wisselt totdat die ook genoeg melk hebben en daarna hebben stoppers alleen nog maar de akkerbouw als kopers. In een akkerbouwgebied zal verkoop dan nog wel lukken, maar op zware klei of veengrond heb je dan wel een serieus probleem. Verder moet ik nog zien of de ledenraad echt akkoord gaat. Daar zitten ook leden tussen die op termijn willen stoppen, misschien nog een keer willen verplaatsen of opvolgers in de startblokken hebben. Voor hen heeft dit plan ook grote consequenties voor de toekomst van hun bedrijf.
sivert

Berichtdoor kobonde » zo apr 22, 2018 18:41

Het probleem voor FRC en ook Arla trouwens is dat het erg veel geld kost om nieuwe markten te winnen en de produktie capaciteit te verhogen, als de Coop overspoelt word met melk, is het erg lastig om aan de laatste liters nog te verdienen. Zeker als je zoals bij FCR de melkprijs afhangt van wat anderen doen, dit werkte wel toen erg nog een kwotum was zonder sturing van de aanvoer werkt dat niet. Ik denk dat de leden van FRC moeten kiezen tussen een fabriekskwotum of een lagere melkprijs en net zoveel leveren als je wil.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor sivert » zo apr 22, 2018 18:56

kobonde schreef:Het probleem voor FRC en ook Arla trouwens is dat het erg veel geld kost om nieuwe markten te winnen en de produktie capaciteit te verhogen, als de Coop overspoelt word met melk, is het erg lastig om aan de laatste liters nog te verdienen. Zeker als je zoals bij FCR de melkprijs afhangt van wat anderen doen, dit werkte wel toen erg nog een kwotum was zonder sturing van de aanvoer werkt dat niet. Ik denk dat de leden van FRC moeten kiezen tussen een fabriekskwotum of een lagere melkprijs en net zoveel leveren als je wil.

Het probleem zit er niet in dat FC in totaal niet meer melk wil, maar dat individuele bedrijven niet mogen groeien. Als je van een ander lid fosfaat en melkquotum zou willen kopen dan kan dat niet. Vorig jaar heeft een boer hier direct in de buurt het bedrijf van onze overburen er bij gekocht (47 ha en naar ik schat 1 miljoen kg melkleverantie). De ene boer (eigenlijk een aantal broers) had een paar jaar geleden een grote stal gebouwd die grotendeels leeg stond en onze overbuurman verkocht omdat zijn zoon in Duitsland boer is geworden en het werk hem teveel werd (lichamelijk versleten). Zoals het plan er nu ligt zou betekenen dat de melk van beide FC bedrijven naar een andere verwerker moet. Verder is hier in de buurt nog een groot bedrijf verkocht aan een andere boer, Peter Bijen. Prins (van de vergister) is naar het ene bedrijf van zijn koper gegaan en koper gaat verder met het bedrijf van Prins. Allemaal FC melk waarbij de totale aanvoer voor FC niet zou veranderen. Met de huidige voorstellen zou er dan 3,5 miljoen van onze buren en Bijen zal ook wel iets dergelijks leveren, dat maakt 7 miljoen kg melk minder. FC zal nu met fosfaatquotering zowiezo niet echt melk er bij krijgen.
sivert

Berichtdoor kobonde » zo apr 22, 2018 19:14

Verhandelbare leverings rechten/fosfaatrechten is naar mijn idee geen voordeel vor de blijvende boeren, is het niet beter dat de leveringsrechten/forfaatrechten van stoppers verdeeld worden onder de leden. Maar ik begrijp dat jij graag veel geld wil betalen om te mogen melken, of vind je dat geld uit de sektor moet wegvloeien naar stoppers.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor sivert » zo apr 22, 2018 19:34

kobonde schreef:Verhandelbare leverings rechten/fosfaatrechten is naar mijn idee geen voordeel vor de blijvende boeren, is het niet beter dat de leveringsrechten/forfaatrechten van stoppers verdeeld worden onder de leden. Maar ik begrijp dat jij graag veel geld wil betalen om te mogen melken, of vind je dat geld uit de sektor moet wegvloeien naar stoppers.

Degenen die nooit hebben gekocht zijn geen boer meer, bovendien is de situatie per bedrijf ook verschillend. Voor ons geldt dat we ruimte in de stal hebben, veel te veel voer (ik ben van plan om na juni alleen nog maar het land te bemesten waar koeien op lopen of wat ik wil maaien voor gras bijvoeren) en dat de mest geen probleem is. Land van € 60.000 per ha maar 3 keer maaien en lege boxen kosten waarschijnlijk nog wel meer dan fosfaat aankopen voor omgerekend € 1,- per kg melk. Zo heeft ieder bedrijf zijn eigen kostenplaatje en uitgangssituatie.
sivert

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie