Harken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Harken

Berichtdoor Clown » za apr 14, 2018 09:05

Wij hebben onze claas hark ingeruilt
Was ongeveer 10 jaar oud
De kracht was uit de tanden ze veerden steeds verder door waardoor we steeds zachter moesten
Rijden. Hebben paar stukken veenland en hier en daar natte plekken in het land.
Dan lijdt de hark toch meer als op mooie grond.
Tenminste ik denk dat het daar aan licht .
Hebben degene van jullie die op goede grond zitten er ook last van?
Harken ongeveer 700 hectare per jaar met een 4 element claas mischien
Ligt het aan de aantal hectares?
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor melker » za apr 14, 2018 10:17

Ik vind 10 jaar best lang voor hark, volgens mij heeft dr Krone amper 7 seizoenen gedraaid, eigenlijk na 5 seizoen was het beste er al vanaf. Wat noem je goede grond, heb altijd het idee dat op klei alles sneller slijt, wanneer klei droog is dan is het net zo hard als beton waardoor extra slijtage, veen geeft wel wat mee.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kees99 » za apr 14, 2018 10:47

Niet te hard rijden en niet te diep zetten is het behoud van de hark.
Kees99

Berichtdoor G.U. » za apr 14, 2018 11:32

Kees99 schreef:Niet te hard rijden en niet te diep zetten is het behoud van de hark.

Indd, en een setje nieuwe tanden is in mijn beleving altijd nog goedkoper dan een nieuwe hark
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » za apr 14, 2018 11:51

G.U. schreef:
Henk schreef:8 jaar is niks Mijn Pöttinger hark is inmiddels 12 jaar oud. Afgelopen seizoen de eerste tand afgebroken. Verder issie nog super strak (y) Nergens speling op (y) en met name de lak is super (y) Als je 'm in de herfst af spuit lijkt het weer een nieuwe :yes: (y)

Altijd binnen stallen is een behoud voor verf. Laat je een machiene 3 jaar buiten staan dan ks de verf al helemaal dof

Ik prop alles in de loods :yes: behalve een kiepkar en weidesleep kreeg ik dr niet meer bij gefrot :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » za apr 14, 2018 11:55

melker schreef:Ik vind 10 jaar best lang voor hark, volgens mij heeft dr Krone amper 7 seizoenen gedraaid, eigenlijk na 5 seizoen was het beste er al vanaf. Wat noem je goede grond, heb altijd het idee dat op klei alles sneller slijt, wanneer klei droog is dan is het net zo hard als beton waardoor extra slijtage, veen geeft wel wat mee.

Je harkt toch geen klei aan de wiers... :wink:
Tuurluk maakt een hark zoals bij Melker en clown veel meer bunders dan bij een keuterboertje als wij.
Hark heeft tot heden krap 3000 ha geharkt. Daarom moet ie meer dan het dubbele meegaan dan bij de grote jongens :yes:

Levensduur vergroten kan idd door de hark niet te diep te zetten. Wij hebben heel verschillende gronden van veredelde bosgrond tot aan venig land. op laatste loopt de hark meestal wat dieper dan op droge zandgrond. Daarom heb ik ook altijd zelf willen harken. Ik check bij elk perceel of de diepte juist is. Zo niet pas ik het meteen aan.
De loonwerker vertrekt 's morgens met zn grote hark en gaat echt niet bij elk perceel staan pielen :no:

Onze coop heeft 14 harken waarvan 3 4-rotor machines. Zou ook een goede optie kunnen zijn maar ik kan niet met dat systeem uit de voeten :oops: want bijna iedereen maait op dezelfde dag dus is het overal hurry up met de maaiers schudders en harken. Je mot je cell de hele tijd standby hebben en zelf in de startblokken staan want als er een hark terug is op de coop krijg je bericht dat jij 'm kan halen. Kan dat a la minuut niet gaat ie naar de volgende.

Ben niet gemaakt voor dat stress gedoe :) :oops:

Henk

Berichtdoor Clown » za apr 14, 2018 19:57

G.U. schreef:
Kees99 schreef:Niet te hard rijden en niet te diep zetten is het behoud van de hark.

Indd, en een setje nieuwe tanden is in mijn beleving altijd nog goedkoper dan een nieuwe hark

Daar heb je gelijk in maar de hark was voor onze doen al oud dat kwam omdat hij probleemloos draaide
De schudder ruilen we iedere 2 jaar in en dan schudden we voor 2 euro afschrijving per hectare
Ladewagen hebben we ook ingeruild was 5 jaar oud wij betalen liever een beetje afschrijving als
Onderhoud die had 25000 afgeschreven vindt ik acceptabel op onze hectares we doen er ook mee
Stalvoeren en dan heeft de invoer toch meer onderhoud met name de lagers door het vocht.
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor MelkboerLuc » do apr 26, 2018 07:20

Kuhn met nieuwe bandhark
https://www.youtube.com/watch?v=uhPbwb-0LD4
op minuut 2.00 zal de opraapwagen niet fluitend door de kopakker heen gaan denk ik
Freedom of speech: je hebt altijd het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk gelijk had ---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor G.U. » do apr 26, 2018 08:36

MelkboerLuc schreef:Kuhn met nieuwe bandhark
op minuut 2.00 zal de opraapwagen niet fluitend door de kopakker heen gaan denk ik

Daar zullen ze wel hakselen gok ik zo
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » do apr 26, 2018 10:09

MelkboerLuc schreef:Kuhn met nieuwe bandhark

Leuk voor een loonwerker :yes: maar onbetaalbaar voor de gemiddelde veehouder.
En wanneer je gras harkt met dat ds % kun je met elke hark voor een wiers zorgen die vlot kan worden opgeraapt :yes:
Wij gaan ook weer droger inkuilen. Van gras met 30-35% ds krijgt de ladewagen een flinke optater :? dus willen we proberen weer naar 45-50% ds te gaan :yes: Is niet hip, ik weet het :wink: maar dat boeit me voor geen meter :D

Henk

Berichtdoor boer pieter » do apr 26, 2018 12:39

Afbeelding
onze loonwerker had ook zo'n ding maar na 1 zomer nooit meer gezien
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » do apr 26, 2018 14:05

boer pieter schreef:Afbeelding
onze loonwerker had ook zo'n ding maar na 1 zomer nooit meer gezien

Is dat niet die loonwerker die failliet is gegaan? Ik wou hem kopen, maar kregen een betere andere aanbieding, maar mooi systeem.
Flyinghollander

Berichtdoor boer pieter » do apr 26, 2018 14:31

:yes: hij had er 2 hij is nu weer opnieuw begonnen ik vond het ook dat ie mooi werk maakte (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor john verhaar » do apr 26, 2018 18:56

Lijkt mijn een beetje duur als je alleen gras te harken heb en niet veel stenen
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor h.groothuis » ma apr 30, 2018 08:43

lijkt me die op Pieter zn foto wat simpeler dan die KUHN in dat filmpje, zal dan ook een prijskaartje aanhangen...meen dat hier in de beurt ook een demo machine komt te draaien...
h.groothuis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie