Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor Gerben77 » do apr 26, 2018 08:02

:arrow: DFA: Europa schuld aan zuivelcrisis

De Amerikaanse zuivelsector verkeert in crisis. Het vierde achtereenvolgende jaar van slechte prijzen zorgt voor veel stoppende melkveehouders. De coöperatie Dairy Farmers of America (DFA) wijst naar Europa als hoofdschuldige.

De enorme opslag van melkpoeder in de EU heeft de wereldmarktprijs voor zuivel verpest en is de belangrijkste reden voor lage inkomens voor Amerikaanse melkveehouders. Dat stelt John Wilson, vicepresident van Dairy Farmers of America, de grootste zuivelcoöperatie van de VS.

“Het is onze mening dat de grote hoeveelheid opgeslagen melkpoeder in Europa als een wolk boven de wereldmarkt hangt. De prijzen voor boter zijn nog goed, maar die voor melkpoeder zijn echt slecht”, aldus de chief fluid marketing officer van DFA. “Het gevolg is dat wij niet kunnen exporteren voor een prijs die we graag zouden willen, en die nodig is om onze eigen leveranciers een goed inkomen te bieden

:arrow: Lekker makkelijk schuld te wijzen naar een ander :evil:
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Niels » do apr 26, 2018 08:46

je kunt je natuurlijk afvragen of het normaal is dat europese melkveehouders met subsidie melk produceren die vervolgens door de overheid opgekocht en opgeslagen wordt als melkpoeder :roll:
Niels

Berichtdoor G.U. » do apr 26, 2018 09:00

Niels schreef:je kunt je natuurlijk afvragen of het normaal is dat europese melkveehouders met subsidie melk produceren die vervolgens door de overheid opgekocht en opgeslagen wordt als melkpoeder :roll:

Het korte antwoord is natuurlijk nee maar je weet zelf ook wel dat de eu altijd veel geld verdient geeft met de interventie
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Karla » do apr 26, 2018 09:16

Ik heb altijd begrepen dat de Amerikaanse lansbouw ook flink gesubsidieerd wordt.

En het is natuurlijk niet gezond dat er zoveel melkpoeder opgeslagen ligt in pakhuizen.
Maar jullie daar in Nederland hebben soms wel behoorlijke oogkleppen op wat dat betreft :roll: .
Ongelimiteerd willen produceren. Voor wie?
En dan ook nog een goede prijs willen ontvangen omdat je de beste boer van de wereld bent.
En stoer praten over vrije markt etc. De supermarkten en verwerkers, die alleen maar aan hun eigen bankrekening denken, lachen zich helemaal kapot :yes:
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor G.U. » do apr 26, 2018 10:02

Van mij mogen de subsidies er wel af. Red me zonder ook wel. Maar ik denk niet dat er in dld en france dan nog gemolken wordt
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » do apr 26, 2018 10:19

kobonde schreef:Erik, met kwotum kunnen allen degenen waarvan de ouders kwotum hebben of veel vermogen boer worden, en dat zijn niet perse de beste ondernemers. Ik zie om mij heen dat de genen waar van de ouders geen boer waren het gemiddeld veel beter doen dan zij die van de ouders hebben overgenomen. Het lijkt wel of je sosialist/comumist bent geworden.

Dat is nu niet anders :no: NL zit in de 'vrije markt' mét fosfaatrechten en mét een nieuw melkquotum...
Ik denk dat Erik met name Nederland bedoelt :?: Kijk, en dan heeft ie eik gelijk :yes: Ons kleine k#tlandje leent zich niet om te produceren voor de markt :no: Alles is aan beperking gebonden. Vleesvee/drinkkalveren/rosé worden op de termijn ook vastgelegd aan de ketting :idea:

Nederland is hét ideale land voor de stoppers. Ondernemers worden hier alleen maar aan handen en voeten gebonden :idea:
Ben je jong en wil je graag vooruit :arrow: asap de grens over :idea: :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » do apr 26, 2018 10:21

G.U. schreef:Van mij mogen de subsidies er wel af. Red me zonder ook wel. Maar ik denk niet dat er in dld en france dan nog gemolken wordt

Da's top (y) maar ik denk dat je er van schrikt hoeveel er o.a. afhankelijk zijn van hun betalingsrechten :idea:

Henk

Berichtdoor van wijk » do apr 26, 2018 10:23

Henk schreef: Ondernemers worden hier alleen maar aan handen en voeten gebonden :idea:

Perfect ,,, gaan als je dat wilt.
Blijft er mooi plaats over voor de rest die hier wel met plezier woont en werkt.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Karla » do apr 26, 2018 10:32

G.U. schreef:Van mij mogen de subsidies er wel af. Red me zonder ook wel. Maar ik denk niet dat er in dld en france dan nog gemolken wordt

Wat Frankrijk betreft. Misschien heb je wel gelijk. Waarom zou je in armoede gaan leven en lange dagen maken terwijl je met iets anders meer geld kunt verdienen.

Maar die subsidies zijn ooit in het leven geroepen op een moment waarop de melkprijs structureel verlaagt werd om de het voedselpakket voor de consument betaalbaar te houden. Als je nu zegt ik heb ze niet nodig, hou ze maar, ben je een dief van je eigen portemonnee.
En het grote probleem is dat het grote industiels en supermarkten veel meer macht en invloed hebben op de melkprijs dan de zogenaamde "vrije markt". In mijn ogen is de melkprijs helemaal niet gebaseerd op vraag en aanbod. Dat laten ze ons denken. Maar ze betalen gewoon wat ze willen. En dat is hier in Frankrijk net genoeg om de grote massa niet ten onder te laten gaan. Dan heb ik het over Lactalis, Savencia etc.
Als boer ben je maar een klein segmentje in hun doel om zo rijk mogelijk te worden. En niemand houd ze daarin tegen.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor marcelv » do apr 26, 2018 11:42

meeste reageerders hebben boter op hun hoofd, grote melkveebedrijven in NL zijn er nauwelijks. Grote zuivelverwerkers wel. weinigen vonden het erg dat alle kleine coops in 50 jaar gefuseerd zijn tot 1 grote verwerker die de boeren hun wil oplegt. Dit is in meer landen het geval, maar onder het mom van "dan kunnen we beter concurreren" werd elke fusie doorgedrukt. Toen friesland en campina wilde fuseren zat de NMa te slapen en nu de directies zijn ingedut en de verkoopafdeling faalt mag de boer de rekening weer betalen :roll: :shock: :?
marcelv

Berichtdoor Henk » do apr 26, 2018 12:39

van wijk schreef:
Henk schreef: Ondernemers worden hier alleen maar aan handen en voeten gebonden :idea:

Perfect ,,, gaan als je dat wilt.
Blijft er mooi plaats over voor de rest die hier wel met plezier woont en werkt.

:yes: Jouw way of farming past dan weer prima in the Dutch :yes: maar niet iedereen wil/kan het op die manier.
Je kunt je farm eindeloos uitbreiden met 'verbreding'. Als dat je ligt zit je in NL goed (y)
Maar mijn ding is het niet :no: Ik heb geen zin in bejaarden of criminelen op mn erf :no: laat staan een zuivelwinkel te bestieren of met mn producten langs de weg te gaan staan :no: wilgen knotten :no: of lieveheersbeesjes redden :no:
Maar vind je 1 of meer van die dingen leuk dan kan dit prima naast een landbouwbedrijf (y)

En wellicht is dat ook de toekomst in NL :yes:

Henk

Berichtdoor G.U. » do apr 26, 2018 13:26

Karla schreef:

Wat Frankrijk betreft. Misschien heb je wel gelijk. Waarom zou je in armoede gaan leven en lange dagen maken terwijl je met iets anders meer geld kunt verdienen.

Maar die subsidies zijn ooit in het leven geroepen op een moment waarop de melkprijs structureel verlaagt werd om de het voedselpakket voor de consument betaalbaar te houden. Als je nu zegt ik heb ze niet nodig, hou ze maar, ben je een dief van je eigen portemonnee.

Ik zeg er ook geen nee tegen hoor. Van mij mag het er op blijven. Maar als ze het toch afschaffen dan kan de huursubsidie en hypotheekrente aftrek en bijstand er ook wel af :mrgreen:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Erik1979 » do apr 26, 2018 13:33

Henk schreef:
kobonde schreef:Erik, met kwotum kunnen allen degenen waarvan de ouders kwotum hebben of veel vermogen boer worden, en dat zijn niet perse de beste ondernemers. Ik zie om mij heen dat de genen waar van de ouders geen boer waren het gemiddeld veel beter doen dan zij die van de ouders hebben overgenomen. Het lijkt wel of je sosialist/comumist bent geworden.

Dat is nu niet anders :no: NL zit in de 'vrije markt' mét fosfaatrechten en mét een nieuw melkquotum...
Ik denk dat Erik met name Nederland bedoelt :?: Kijk, en dan heeft ie eik gelijk :yes: Ons kleine k#tlandje leent zich niet om te produceren voor de markt :no: Alles is aan beperking gebonden. Vleesvee/drinkkalveren/rosé worden op de termijn ook vastgelegd aan de ketting :idea:

Nederland is hét ideale land voor de stoppers. Ondernemers worden hier alleen maar aan handen en voeten gebonden :idea:

Ik denk dat het ook voor Duitsland België Luxemburg n Frankrijk beter is.

Denemarken weet ik niet. Ik kan mij voorstellen dat je in andere landen wel profiteert.

Nederland was gewoon heel dom om te pleiten voor afschaffen. Daar kunnen ze nooit concurreren. Als je 200 km moet rijden met mest en je moet twee derde van je melk exporteren klopt je kostprijs gewoon niet tegen over rest van de wereld waar mest een meerwaarde heeft voor de grond.

Daarbij denk ik echt dat de bedrijven buiten Nederland snel groter worden.

In Duitsland hebben ze gemiddeld 67 koeien. Maar het grootste deel heeft de koeien als hobby erbij. Als je bedrijven telt boven de 50 koeien (dus die er volledig van moeten leven) komen ze gemiddeld op 150 koeien. Bedrijven die er niet van hoeven te leven stoppen als ze geen zin meer hebben, ik vergelijk dat met paarden houden. Daarbij produceren die kleine bedrijven ook bijna geen melk in verhouding tot de rest. (Nog geen 10% van de Duitse productie) . Bedrijven tussen de 50 en de 100 koeien zijn vaak financieel heel sterk dus stoppen als ze geen opvolger meer hebben. Daarom is mijn visie dat voor de groeiers de bedrijven tussen de 100 en 500 koeien gaan stoppen. Daar kan ruimte komen bij lage melkprijs. Dus daarom denk ik dat als er geen productie beperking komt dat er een grote groep met bedrijven komt tot 100 koeien met nauwelijks melk. En dat de bedrijven boven de 1000 koeien de duitse melk gaat leveren.

Hopelijk horen wij daarbij.
Erik1979

Berichtdoor Corjan » do apr 26, 2018 14:26

Van de US kunnen we veel leren :yes: Zij doen nooit iets verkeerd :wink: :mrgreen: Tis altijd de ander :yes:

Maaruh vrijemark is er niet en komt er nooit. Iederland continent of soms zelfs provincie hebben hun eigen bescherming :wink: Nu met de Nafta talks voor de auto industrie willen ze de regel invoeren dat de auto's die in noord amerika gebouwd worden ook met noord amerikaans staal gebouwd worden :lol: ........Dus weer geen vrije markt. En chinesen buiten de deur houden :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Corjan » do apr 26, 2018 14:28

Karla leuke kijk op hoe het ook of anders kan :yes: (y) Leuke inbreng in de discussie (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie