Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Henk » di mei 01, 2018 08:04

gydo schreef:
Harry K schreef:Heb hier inmiddels ruim een jaar ervaring met een sproeisysteem.

Het is echter geen bestaand systeem, omdat ik toen dacht dat goedkoper en beter te kunnen.

(Bladieblabla heel verhaal) :mrgreen:

Effect is verbluffend.
We hebben geen Mortellaro meer.

Filmpje: https://youtu.be/N_SeqWWh0_U

Dat ziet er goed uit (y)
wat spuit je er op? En hoeveel is het verbruik?
Hoe krijg je het op 85 bar zonder pomp?

Lijkt mij ook een mooi systeem (y) Is het een koperoplossing wat door de druk veranderd in schuim :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Flyinghollander » di mei 01, 2018 08:09

bekapper schreef:In China worden melkers betaald als it ers. Nog vinden ze geen melkers. (van horen zeggen)

Valt wel mee. En ze wonen vaak nog op de boerderij ook en dat zijn geen luxe verblijven.
Flyinghollander

Berichtdoor ten Hoeve » za mei 05, 2018 20:00

Hoeveel krachtvoer soorten hebben jullie op de robot? Hier in Iowa heb ik het alleen nog maar gezien dat ze er maar eentje op de robot hebben. Is 3 krachtvoer en 1 vloeibaar te veel van het goeie? Dat is namelijk het max voor onze robots.
ten Hoeve

Beroep: boer

Berichtdoor JLAAM » za mei 05, 2018 21:11

Op een sac kan je toch maar kiezen tussen ofwel 3 krachtvoersoorten ofwel 2 krachtvoersoorten + 1vloeibaar?
JLAAM

Berichtdoor Hans19 » za mei 05, 2018 21:45

Hier 2 verschillende krachtvoersoorten op de robot. Bij de bouw aanleggen kan altijd, later zal wat lastiger worden en in ieder geval duurder.
Hans19

Berichtdoor ten Hoeve » za mei 05, 2018 23:50

JLAAM schreef:Op een sac kan je toch maar kiezen tussen ofwel 3 krachtvoersoorten ofwel 2 krachtvoersoorten + 1vloeibaar?

Ze vertelden mij dat er relatief eenvoudig nog een extra voersoort bijkon
ten Hoeve

Berichtdoor Gerton » zo mei 06, 2018 05:16

Hier 3 soorten op de robot. Productiebrok, deze wordt ook in de robot gevoerd. Eiwit(correctie)brok. Dan hoef ik geen correctie in het rantsoen te voeren en is dit gelijk de lokbrok voor de oudmelkte koeien. Startbrok voor de verse koeien eerste 60 dagen.
Gerton

Berichtdoor Gerton » zo mei 06, 2018 05:16

Hier 3 soorten op de robot. Productiebrok, deze wordt ook in de voerbox gevoerd. Eiwit(correctie)brok. Dan hoef ik geen correctie in het rantsoen te voeren en is dit gelijk de lokbrok voor de oudmelkte koeien. Startbrok voor de verse koeien eerste 60 dagen.
Gerton

Berichtdoor ramos fan » wo mei 09, 2018 21:09

Harry K schreef:Heb hier inmiddels ruim een jaar ervaring met een sproeisysteem.

Het is echter geen bestaand systeem, omdat ik toen dacht dat goedkoper en beter te kunnen.
Inmiddels weet ik dat ik idd een veel beter systeem heb gebouwd. Niet goedkoper maar duurder, maar gezien de resultaten boeit me dat niet meer.

Melken hier nu 3 jaar met 1 VMS. Normaal hadden we slechts 2 of 3 koeien met wat mortellaro, maar 2 jaar geleden werden het er steeds meer. We bekappen zelf, dus dan valt dat ook direct op. Een voetbad achter de robot zag ik om 3 redenen niet zitten. Ten eerste, niet moeilijk doen als het makkelijk kan. Ten tweede accepteren wij geen afname in de loop erop, vooral niet van verse vaarzen in de leerperiode. Ten derde vind ik het effect van voetbaden op bestaande mortellaro gewoon veel te klein.

Met het bekappen zat ik er steeds met de neus bovenop. Toen kreeg ik eens de analytische gedachte waarom en hoe behandel ik in de bekapbox. De aandoening met ruwe doek krachtig schoonvegen en dan middel erop, evt. intapen. Dat is meteen de oorzaak waarom een behandeling in de bekapbox wél helpt, zeker wanneer je dat gaat herhalen. De mortellaro-wond is hard en te afgesloten door haar korst. Daarom helpt het langer in een voetbad laten staan veel beter: de korst wordt dan zachter.
Bestaande spraysystemen op de robots prutsten in mijn ogen maar wat met de mortellaro. Dat moest veel krachtiger zonder toe te geven op de loop op de robot.

Uiteindelijk bestaat ons systeem uit een krachtige hogedrukreiniger welke een meer dan 10% oplossing met 85 bar en voldoende debiet 0,6 seconde achter tussen de klauwen spuit, zonder dat dit middel door de pomp gaat. Pomp is duur, en zo is elk middel te gebruiken.

Voorpoten hebben hier geen last van Mortellaro, maar door de ferme behandeling van de achterpoten ontlopen deze de aanraking van het middel niet. Omdat problemen met de voorpoten hier niet speelt kan ik daar ook geen feiten over geven. Wel verwacht ik dat daar zo curatief niks mee gebeurd maar dat deze preventief mee behandeld worden.

Trigger is het vóórsprayen.
Spray nu ook elke 2 weken de melkkoeien (behalve die verse vaarzen in de leerperiode) een dag vóór zodat ze dan tevens behandeld worden tegen stinkpoot en Mortellaro. Maar die extra voorspray-actie is in te stellen hoe vaak en bij welke koeien ik wil.

Effect is verbluffend.
We hebben geen Mortellaro meer.

Filmpje: https://youtu.be/N_SeqWWh0_U

Wat heeft het hele verhaal gekost lijkt mij ook wel wat :yes:
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor maistro » ma mei 14, 2018 17:29

Denk dat Delaval met nieuwe komt gezien facebook aktie
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Harry K » za mei 19, 2018 09:57

ramos fan schreef:
Harry K schreef:Filmpje: https://youtu.be/N_SeqWWh0_U

Wat heeft het hele verhaal gekost lijkt mij ook wel wat :yes:

Best hele puzzel. Best wel duur ook: ruim €6000,- aan materiaal ex veel eigen uren.
Komt doordat ik hem bedrijfszeker wil hebben. Werkt geautomatiseerd met hogedruk, dieren en een dure melkrobot. Calamiteiten zijn dus niet te veroorloven. Daarom hogedruk RVS kleppen keerkleppen koppelingen en dergelijke. Daarnaast een dikke plunjerpomp om de capaciteit te halen. Met minder capaciteit werkt het niet meer 100% curatief.

Omdat er na publicatie nogal wat technische vragen binnenkwamen, heb ik inmiddels voor de liefhebber in het filmpje een verwijzing gemaakt naar een ander filmpje met meer technische info.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » za mei 19, 2018 11:10

(y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor jan.nl » do mei 24, 2018 22:28

Hoorde gisteren dat de a5 van Lely op de markt komt,a2 onderdelen nog paar jaar op voorraad en daarna is boer gedwongen op een a5 over te gaan omdat de a2 niet meer wordt ondersteund ...
Zo hou je de verkoop wel in de benen :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor G.U. » vr mei 25, 2018 06:20

jan.nl schreef:Hoorde gisteren dat de a5 van Lely op de markt komt,a2 onderdelen nog paar jaar op voorraad en daarna is boer gedwongen op een a5 over te gaan omdat de a2 niet meer wordt ondersteund ...
Zo hou je de verkoop wel in de benen :wink:

Er komt vast wel een derde leverancier van omderdelen. Alleen als er printplaten stuk gaan ben je wel de sjaak
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor kobonde » vr mei 25, 2018 06:53

Gebruikte robotten, voor de onderdelen zijn vrij goedkoop te vinden. Ze willen graag in ruilen om de oude van de markt te krijgen maar er zijn er zat te koop. Als je een beetje handig bent kan je ze nog lang aan de gang houden De vraag is alleen of het wel interesant is met die oude meuk door te melken.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken