Nieuwe indexdraai

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwe indexdraai

Berichtdoor JKvW » wo mei 16, 2018 10:33

Henk schreef:Ik wil het feest niet bederven hoor :wink: maar juist gezondheid, vruchtbaarheid en levensduur is nog veel te winnen :idea:
Als ik es wat op het boerenweb rond struin merk ik dat het heel gewoon wordt gevonden dat de verse koeien enkele weken op stro blijven. Of dat een koe na het afkalven haast standaard een klets water in de pens wordt gepompt. De TKT is ook nog steeds een zorgenkindje.

Is allemaal niet nodig. Je kunt prima HF's melken met weinig infusen en preventieve zooi. En door betere selectie op gezondheid bij zowel koeien als stieren is er binnen het ras nog heel veel mogelijk.
Feitelijk denk ik dat de vruchtbaarheid het enige is waarop de HF's niet aan de crossies kunnen tippen.

Henk schreef:Dus ja; ik denk dat je op deze 3 punten middels crossen wel es blij verrast zou kunnen worden :yes:

Nou ik put inmiddels uit wat eigen ervaring en met een stuk of 6 nakomelingen van kruislingstier Bosgoed Legende, een 4-tal 50% Fleckies en een stuk of 6 Scandinaviërs x HF (Nymoen) heb ik de positieve lijn t.o.v HF nog niet kunnen ontdekken. Percentage doodgeboorte als kalf tot dusver hoger, productie van matig, tot gemiddeld maar zeker lager dan HF , uitvalspercentage tot dusver hoger en sowieso tot nu toe meer trammelant (uierontsteking, melk niet laten schieten, uit de rotor proberen te springen :twisted: en laatst een 50% Fleck die als 4e kalfs 5 dagen plat lag met melkziekte :shock: ). Er komt de komende jaren nog mooi wat bij; wat Scandinavisch, Fleck en Brownies, en daar kijk ik wel naar uit maar ik ben bij lange na nog niet overtuigd.
JKvW

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Richt » wo mei 16, 2018 11:34

Henk schreef:
JKvW schreef:
hulsteins schreef:en je zegt dat ze qua gezondheid , productie , vruchtbaarheid , levensduur e d veel kunnen toevoegen

da's curieus ten aanzien van hun hoge inteeltgraad

Zou dat niet met de populatie te maken hebben? Een stier als O-Man vererfde veel eigenschappen die zeer welkom waren met daarbij bloed (in de 1e generaties) dat in de populatie niet overdreven veel aanwezig was. Planet, Bookem ea waren ook redelijk afwijkend t.o.v. de populatie en misschien bereik je dan sneller resultaat/ vooruitgang. :?:

Ik wil het feest niet bederven hoor :wink: maar juist gezondheid, vruchtbaarheid en levensduur is nog veel te winnen :idea:
Als ik es wat op het boerenweb rond struin merk ik dat het heel gewoon wordt gevonden dat de verse koeien enkele weken op stro blijven. Of dat een koe na het afkalven haast standaard een klets water in de pens wordt gepompt. De TKT is ook nog steeds een zorgenkindje. Dus ja; ik denk dat je op deze 3 punten middels crossen wel es blij verrast zou kunnen worden :yes:

droogstand goed op orde hebben is halve werk, hier nu de laatste maanden op 40-50 afkalvingen geen enkele koe na eerste melkmaal weer op stroo gehad, alles in 1 groep (125 melkende) en droge koeien op stro vanaf droogzetten tot afkalven.
koeien in droogstand moeten rust hebben en passend voer, en niet te dik de droogstand in, dan is het allemaal niet zo spannend, ook met pure HF'jes
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Corjan » wo mei 16, 2018 13:14

Blablabla :wink:

Wij hebben het meeste redelijk onder controle like droogstand en zo......
Maar ik kijk liever in de PC en vergelijk de cijfers :idea: En met een 140 crossie en een 110 HF krijg ik redelijk betrouwbare cijfers :yes: In iedergavel beter dan duimzuigen :wink: En ja met Xbreeding gaat alles een mooir rukkie sneller vooruit dan stieren pakken met betere gezondheidsmerken :wink: Of je wil zelf nog een 100 jaar boeren :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Erikjan » di aug 07, 2018 14:46

http://cgi.zar.at/cgi-bin/zw_default.pl
Nieuwe Flechvieh en Brown Swiss indexen staan online
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor king » vr aug 10, 2018 18:40

Erikjan schreef:http://cgi.zar.at/cgi-bin/zw_default.pl

En nog wat schokkends tegengekomen??
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor ArnoH » vr aug 10, 2018 19:23

Hier link naar koefamilie achter Malclom (nummer 1 NVI NL), Apina Nadja http://edepot.wur.nl/299955

Vraag bestaat de fokkerijgids site nog?
ArnoH

Berichtdoor Corstiaan » vr aug 10, 2018 22:10

Eigenlijk wel apart dat er dan uit de meest duurzame koefamilie uiteindelijk een Inet-topper komt bovendrijven...
Corstiaan

Beroep: Rundveedierenarts
Interesses: Veehouderij

Berichtdoor jvt » vr aug 10, 2018 22:58

Corjan schreef:Blablabla :wink:

Wij hebben het meeste redelijk onder controle like droogstand en zo......
Maar ik kijk liever in de PC en vergelijk de cijfers :idea: En met een 140 crossie en een 110 HF krijg ik redelijk betrouwbare cijfers :yes: In iedergavel beter dan duimzuigen :wink: En ja met Xbreeding gaat alles een mooir rukkie sneller vooruit dan stieren pakken met betere gezondheidsmerken :wink: Of je wil zelf nog een 100 jaar boeren :wink:

Die 110 HF zullen wel allemaal canadees spul zijn. Vandaag weer wat vaarzen wezen kijken, wil wat rommel ruimen en vervangen door betere beesten. Kwam op bedrijf met naam, allemaal semex spul...Snap wel dat eea niet wil, hoog, nog hoger en nog smaller en klotekruisligging. Heb verder geen papieren meer gekeken, vent vroeg zowieso 1450 euro voor beesten die niet oud gaan worden.
Binnen HF is nog veel mogelijk, hier wat kruislingen gehad via aankoop en vanuit veestapel vorige boer, laten we het erop houden dat ik nog steeds niet overtuigd ben, maar idd te weinig beesten en te verschillende achtergronden om goed vergelijk te maken
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor hulsteins » za aug 11, 2018 13:02

100 % zuiver off-topic :evil: :evil:
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor john jakobs » ma aug 13, 2018 14:51

waar vind je die stieren index tegenwoordig
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor coen dp » ma aug 13, 2018 15:07

coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor Erikjan » do aug 16, 2018 16:15

king schreef:
Erikjan schreef:http://cgi.zar.at/cgi-bin/zw_default.pl

En nog wat schokkends tegengekomen??

Niks schokkend. Veel gebruikte gn stieren (Mint en Mahango) bewijzen met hun dochters een prima fokwaarde.
Dit is erg positief. https://www.fleckvieh.at/aktuelle-zucht ... tzung.html
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij