Downer cow

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Downer cow

Berichtdoor Vie » di nov 25, 2008 20:07

T was leuk je gekend te hebben niek :yes: (y)
Vie

Berichtdoor teun » di nov 25, 2008 21:08

Erik S. schreef:
teun schreef:Wat ik bedoel dat dit soort onderzoeken niets met wetenschap te maken heeft. Wanneer je een medicijn of een situatie onderzoekt, doe je dat onder praktijkomstandigheden.

Dat JIJ vind dat het niets met wetenschap te maken heeft betekend niet dat het ook niets met wetenschap te maken heeft :!:

Je komt nu wel met suggestie's die voor een leek heel logisch lijken maar voor een onderzoeker volstrekt nutteloos zijn.
Zoals ik al zij dierproeven worden als laatste middel toegepast en voordat een dierproef mag worden uitgevoerd moet je dit voor een 'proefdierraad' voorleggen en reken maar dat hier zeer kritisch naar wordt gekeken.

Hier wordt gekeken naar of het testen op dieren echt nodig is en er geen andere mogelijkheid is, of de nut van de proef is aangetoond en in hoeverre de integriteit van het dier wordt geschaad.

Hier hoeven wij ons verder niet druk over te maken!!

Nee maar waar je je wel over druk zou moeten maken is de kennis die opgedaan is met al die onderzoeken. Als ik kijk wat men 20 jaar geleden wist en kende over koeien, voeren ed. in vergelijk met nu dan ben ik nog niet onder de indruk van al die onderzoeken die elk jaar gedaan worden van een ander z'n centen.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Johannes » di nov 25, 2008 22:07

:lol: Juist op gebied van veevoeding zijn er toch behoorlijke stappen gezet :idea: Kan je niet volgen :no:

Verder wordt een hoop onderzoek in de Canada (USA :?: ) door de boeren gesponserd heb ik van iemand begrepen :arrow: gevolg dat je allerlei oppervlakkige onderzoekjes van 13 in een dozijn hebt, wat diepgaander onderzoekswerk wordt direct of tijdens de loop van het onderzoek gestopt om dat de farmer het directe nut er niet van inziet/niet kan volgen :wink:
Daarnaast heb je ook allerlei universiteitjes die het nivo van de HAS in Nedrland nog niet halen, en vrolijk Dr. titels uitdelen :x
Geluk is gelul met een k.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor Erik S. » wo nov 26, 2008 00:25

Wordt nog leuker Johannes, hoorde dat de de HAS'en in NL nu ook na hun bachelor een 1-jarig master gaan aanbieden :shock:
Nog leuker is dat ze dit ook een Master in Science noemen (n)

@Teun, ik denk dat jij niet precies helder voor ogen hebt wat men nu en 20 jaar geleden op gebied van voeding weet.
Als je dat wel had geweten dan had je je vorige post nooit gemaakt :no:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Kristof » wo nov 26, 2008 01:51

eigenlijk wist men 20 jaar lang niks van voeding omdat er alles wat het daglicht niet kon verdragen in voer werd gestoken voor alles wat vier poten heeft(en benen ook al weten de hippolovers het nog steeds niet).

Nu er niks meer mag of kan :shock: wordt iedereen :?: wakker.

Om bij de zaak te blijven: koeien gaan plat om verschillende redenen, maar vooral omdat ze eiwit en energie tekort komen in de transitie. Zit de kationanionbalans nog eens scheef dan heb je zeker prijs bij hoogproductieve beslagen.
het is onmogelijk problemen op te lossen met dezelfde gedachtengang die ze veroorzaakte!
Kristof

Beroep: Dierenarts

Berichtdoor Vie » wo nov 26, 2008 01:53

Johannes schreef:
Verder wordt een hoop onderzoek in de Canada (USA :?: ) door de boeren gesponserd heb ik van iemand begrepen

Jep, de nieuwe stal van de u of s word door elke boer in saskatchewan betaald, of eigenlijk t quotum. Kost ons allemaal 0.5% :idea: Op ons bedrijf dus een cadeautje van 15 of 20 rugge :shock:
Vie

Berichtdoor Arno » wo nov 26, 2008 03:37

Wah :?: :?: :?:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Vie » wo nov 26, 2008 04:04

De universiteit hiero melkt nou 60 koei in een oude stal. Plan was om een nieuwe stal te bouwen voor 120 koeie. Dat moet dat gelijk opengesteld zijn voor publiek blabla goeie imago je kent het wel. Nou gaan ze t quotum van die 60 koei verkopen, daar financieren ze de nieuwe stal mee, en t benodigde quotum word dan van alle bedrijven in sask 0.5% afgehaald. Enkele jaren terug schijnt in alberta t zelfde gedaan te wezen :idea: Moest uiteraard gestemd worden, 80% van de boeren heeft ja gezegd :shock: Ik geloof best dat het een goed idee is, maar die universiteit heeft voor weet ik hoeveel miljoen aan grond middenin de stad liggen, als ze een klein hoekie verkopen konden ze al een leuke stal zetten, vandaar dak nie helemaal voor t idee was. Maar goed, t mot maar :wink:

Misschien kan een moddereter ff nieuw topic maken, t nut van onderzoeken ofzo :idea:
Vie

Berichtdoor teun » wo nov 26, 2008 06:06

Erik S. schreef:Wordt nog leuker Johannes, hoorde dat de de HAS'en in NL nu ook na hun bachelor een 1-jarig master gaan aanbieden :shock:
Nog leuker is dat ze dit ook een Master in Science noemen (n)

@Teun, ik denk dat jij niet precies helder voor ogen hebt wat men nu en 20 jaar geleden op gebied van voeding weet.
Als je dat wel had geweten dan had je je vorige post nooit gemaakt :no:

Yeah, yeah sure, wordt me wel vaker verweten dat ik het niet snap.
Volgens mij wordt de meeste kennis in de praktijk opgedaan, wat de wetenschap doet is die praktijk verklaren en dat te kopieren wat meestal niet lukt.
Hetzelfde als met de fokkerij. Wetenschap denkt met een computer een fokprogramma te maken en daarmee een goede koe te fokken.
Als je terug gaat kijken dan zie je dat bijna alle topstieren uit paringen komen die op praktijkbedrijven door vaklui gemaakt zijn.

Met voeren en koeien verzorgen is het niet veel anders hoor.

Natuurlijk is er vooruitgang in de voedingskennis maar ik vind die teleurstellend als je het afweegt tegen de inspanning en het geld wat eraan besteedt wordt. Bij heel veel voedingsonderzoeken kun je van tevoren al zeggen dat het toch niet werkt of nutteloze info oplevert.

Zie die proef met uiers amputeren. Met dat soort dingen verander je de fysiologie van een koe zoveel dat de informatie nutteloos is en voorspelbaar was. Dat kun je dan wel proberen recht te praten maar mijn mening is daar vrij duidelijk over.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » wo nov 26, 2008 11:07

Kristof schreef:
Om bij de zaak te blijven: koeien gaan plat om verschillende redenen, maar vooral omdat ze eiwit en energie tekort komen in de transitie. Zit de kationanionbalans nog eens scheef dan heb je zeker prijs bij hoogproductieve beslagen.

Juist kristof :yes: En aan wie ligt dat dan :?: De koe :?: Of degene die haar verzorgd :?:

Bij de schuldige motte ze mar iets amputeren :yes: , niet bij de innocent... :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » wo dec 03, 2008 09:55

Had ut lest over een veehouder die bij ons een paar weken terug 3 koeien kocht.
1 dier (de beste tuu'k...) had 's avonds een trillende achterhand. Ook had ze moeite om de ligbox uut te komen.
Daroom hield ie ze buiten, want daar ging ut wel goed.
Of ut dier nou besprongen is omdattie vremp int koppel kwam...hoe dan ook, tis gewoon vervelend sa da gebeurt.

Gister dees veehouder op de koffie gehad. Hij ruimt die koe nu op. Voor hetgeen ze opbrengt krijgt hij bij mij een andere koe.
Gast was in zn nopjes, en kocht er meteen maar 2 xxtra bij... :D :yes: Morgen worden ze alle 3 geladen (y)

Henk

Berichtdoor Vie » wo dec 03, 2008 15:20

wat een mietje :x
Vie

Berichtdoor Henk » wo dec 03, 2008 16:44

Klopt :yes: was de enigste hf van die 3 toen......een bobstar 50 :idea:
De 3 die morgen naar ummie gaan zijn allemaal witkoppen... :wink:
Henk

Berichtdoor Henk » do jun 14, 2018 09:42

Al een weekje een downer. Vaars is uitgegleden in het strohok :? Strohok :shock: :?: Ja :yes: in het strohok :yes:
Laatste paar maanden weinig gekalfd waardoor de 'stro/mestkoek' uitgedroogd is en los komt.

Nu kan ze makkelijk staan wanneer ze overeind gezet wordt alleen het probleem is dat het dier zn eigen verneilt door wanneer ie staat (in heupklem) als een malle wil wegrennen en daardoor dus weer valt.
Al geprobeerd met een halster vast te zetten. Ging effe goed, vaars bleef mooi staan maar toen ik de heup klem langzaam los draaide en de vaars merkte dat ze vrij was wilde ze dr van tussen waardoor ze weer dr eigen tegen de grond werkte :?

Ook al mee naar buiten genomen op de graszode. Is precies hetzelfde verhaal :|

Iemand nog ideeën :?: Beest kruipt al een week lang rond en vreet als een malle :yes: Is nu 2 dagen over tijd voor afkalven bdw.

Henk

Berichtdoor john jakobs » do jun 14, 2018 10:05

warm water bad
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid