Verlichting

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Berichtdoor spieker » di sep 25, 2007 21:57

Wouter schreef:
spieker schreef:Jep..hebben wij in de jv stal ene kant geel andere kant wit...foutje van de electricien...je went er wil aan, maar op het nou met opzet te doen :roll: :roll:

en dat vnid je nog goed ook?? Dat pik je toch niet :twisted: :evil:

Nee nee egt ni, heb maar gien bange...maar als dat maar het enigste was :evil: :evil: ...we hebben gewoon een deel van de rekening niet betaald...
spieker

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien

Berichtdoor Wouter » wo sep 26, 2007 08:35

zo kan het ook :lol: het kost de electricien meer om andere lampen op te hangen denk
Wouter

Berichtdoor Robbert » do sep 27, 2007 12:54

Rond half okt wordt bij ons de nieuwe kap over de bestaande ligboxenstal geplaatst. 25 bij 58 meter, in de oude situatie beide kanten 26 lichtplaten.
Als verlichting nu grote tl buizen stuk of 14. Verder gloeilampen boven de boxen.

Nieuwe situatie wordt waarschijnlijk ongeveer het zelfde aantal lichtplaten op het dak geplaatst. (dubbelwandig) verspreid over twee rijen aan beide kanten. Zijkant stal wordt 3 meter goot hoogte en dus ook al 2 meter licht/ lucht inlaat.

Verschillende opties licht bekeken. Maar onthoud dat zon gratis is, helaas ook de warmte die vrij komt. Vind persoonlijk nieuwe stallen volledig geisoleerd of dicht dak zonder lichtplaten erg donker.
1 lamp is 250 - 400 watt dus als (na berekening er 22 armaturen moeten hangen voor 150 lux boven de koeien) gaat de teller wel lopen.
Waarschijnlijk nemen we dus genoegen met iets minder lux.

Voordeel geel licht: goedkoper per armatuur (agrilight of hagro (deze heeft ook rvs versie))
langere levensduur, meer lumen en ook eerder aan de 150 lux (koelicht) Dus minder armaturen dan wit licht.
Nadeel je ziet minder snel verschil tussen bloed en urine of witvuiler etc.

Tl valt voor ons af aangezien er teveel bakken in moeten en je tl nog lager moet hangen om deze goed te benutten. Plus het schoonmaken meer werk vergt.
Robbert

Interesses: Meerdere

Berichtdoor Hans van Bergen » vr sep 28, 2007 12:08

we hebbeb het er ergens al es uitgebreid over gehad. De agrolight lampen zijn het beste als je wit geisoleerd hebt. Zij schijnen ook aan de zijkant. Ze zijn echter absurd duur. Dit is te ondervangen door heeeeel groot in te kopen met pallets te gelijk. Klinkt gek maar is niet onmogelijk. Via mengvoer of bouwer kom je aan adressen van collega's die aant bouwen zijn.Ik heb (en dus zal dat wel het beste zijn) industrielampen in de stal hangen. Hebben dus niet dat ronde glas maar zijn verders EXACT hetzelfde en kostte (mij) 150euro per stuk. Heb ook nie geisoleerd. Hoe kan een stal 25m breed zijn anno 2007 :shock: :?: btw niet gaan bezuinigen op ligt is dom.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Jozef » vr sep 28, 2007 12:24

Robbert schreef:Nieuwe situatie wordt waarschijnlijk ongeveer het zelfde aantal lichtplaten op het dak geplaatst. (dubbelwandig) verspreid over twee rijen aan beide kanten. Zijkant stal wordt 3 meter goot hoogte en dus ook al 2 meter licht/ lucht inlaat.

Verschillende opties licht bekeken. Maar onthoud dat zon gratis is, helaas ook de warmte die vrij komt. Vind persoonlijk nieuwe stallen volledig geisoleerd of dicht dak zonder lichtplaten erg donker.
1 lamp is 250 - 400 watt dus als (na berekening er 22 armaturen moeten hangen voor 150 lux boven de koeien) gaat de teller wel lopen.
Waarschijnlijk nemen we dus genoegen met iets minder lux. :shock:

Voordeel geel licht: goedkoper per armatuur (agrilight of hagro (deze heeft ook rvs versie))
langere levensduur, meer lumen en ook eerder aan de 150 lux (koelicht) Dus minder armaturen dan wit licht.
Nadeel je ziet minder snel verschil tussen bloed en urine of witvuiler etc.

Laatst bij een open dag geweest van een nieuwe ligboxenstal in Markelo.
Stal voor 130 koeien. geisoleeerd damwanddak met een lichtnok van 2? meter. Dat Vond ik best wel mooi en er kwam ook aardig wat licht van af.

Er was hier gekozen voor geel licht. Het was een bewolkte donkere dag, dus de lampen stonden aan. Ik weet nu dat ik nooit voor geel licht zou kiezen, omdat je veel slechter aparte kleuren kon zien aan de koeien van bv. slijm en bloed en ook niet onbelangrijk: ik kreeg er haast hoofdpijn van dan gele licht :twisted:
Er hingen trouwens ook een paar kleine spaarlampjes bij met rood licht. Volgens mij hingen er in de hele stal een stuk of 4. Vond ik zelf wel overbodig. Wat heb je toch in de stal te zoeken midden in de nacht! :?
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor auke » vr sep 28, 2007 12:36

ws gaat daar het licht automatisch uit om bijv 22.00 uur. als je dan om 23.00 komt wil je wel wat kunnen zien. groot licht opdoen is geen optie omdat dan het ritme wordt verbroken van 8 uur aaneengesloten donker.
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » vr sep 28, 2007 12:38

Bietje licht 's nachts voor de koeien zelf is toch wel plezierig :? Gaan zodoende toch weer een keer dukker naar het voer en de waterbak :idea:

Wat iedereen vergeet is dat een splinternieuwe stal altijd licht zat is :!: Alles mooi nieuw, een glimmende inrichting, nxx vuil of zo :? Maar dan moete na een paar jaar es trug komme in zun stal; hebben ze duk de hele dag kunstlicht aan omdat ut een groot donker hol is geworden :x

Never nóóóóóit nie bezuinigen op lichtplaten :idea: Daglicht is nu eenmaal gunstig voor de koeien en waarom dan niet optimaal profiteren van deze gratis lichtbron :!:
As je toch graag 24 uur per dag in kunstlicht zit te frotten, ga dan varkens houden of zo iets... :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jozef » vr sep 28, 2007 12:40

@Auke. Dat zou kunnen. De lichten gingen wel automatich aan toen het donker werd :!: Zon vast ritme, is dat zo belangrijk voor een koe? Ik bedoel, Geeft ze er echt meer melk bij of voelt ze zich er beter bij :?:
Iemand ervaringen :?:
Volgens mij kan een koe geen rood licht zien, toch? Temminste, dat is mij altijd vertelt.
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Robbert » za sep 29, 2007 12:42

Hans van Bergen schreef:we hebbeb het er ergens al es uitgebreid over gehad. De agrolight lampen zijn het beste als je wit geisoleerd hebt. Zij schijnen ook aan de zijkant. Ze zijn echter absurd duur. Dit is te ondervangen door heeeeel groot in te kopen met pallets te gelijk. Klinkt gek maar is niet onmogelijk. Via mengvoer of bouwer kom je aan adressen van collega's die aant bouwen zijn.Ik heb (en dus zal dat wel het beste zijn) industrielampen in de stal hangen. Hebben dus niet dat ronde glas maar zijn verders EXACT hetzelfde en kostte (mij) 150euro per stuk. Heb ook nie geisoleerd. Hoe kan een stal 25m breed zijn anno 2007 :shock: :?: btw niet gaan bezuinigen op ligt is dom.

Huidige stal is 2 plus 2 rijen met voergang in midden. (25 meter) Dak is slecht en van het één komt het ander dus gekozen voor een nieuwe kap over de oude. 25.80 :wink: Beide kanten 40 centimeter breder dus ook meer kopruimte in buitenste boxen. Verder bied hij nog plaats aan 160 stuks melkvee dus er kan nog het één en ander gebeuren. Als we zouden kiezen voor nieuwbouw naast huidige ligboxenstal zitten we nog steeds met de (oude stal en dak) :?

Lampen zijn inderdaad duur, geloof wel dat lampen van hagro redelijk prijs kwaliteit verhouding hebben. in poedergoat en rvs versie verkrijgbaar. TL is denk ik in de meeste nieuwbouw geen optie meer.
Robbert

Berichtdoor Robbert » za sep 29, 2007 12:54

bolscher schreef:Laatst bij een open dag geweest van een nieuwe ligboxenstal in Markelo.
Stal voor 130 koeien. geisoleeerd damwanddak met een lichtnok van 2? meter. Dat Vond ik best wel mooi en er kwam ook aardig wat licht van af.

Er was hier gekozen voor geel licht. Het was een bewolkte donkere dag, dus de lampen stonden aan. Ik weet nu dat ik nooit voor geel licht zou kiezen, omdat je veel slechter aparte kleuren kon zien aan de koeien van bv. slijm en bloed en ook niet onbelangrijk: ik kreeg er haast hoofdpijn van dan gele licht :twisted:
Er hingen trouwens ook een paar kleine spaarlampjes bij met rood licht. Volgens mij hingen er in de hele stal een stuk of 4. Vond ik zelf wel overbodig. Wat heb je toch in de stal te zoeken midden in de nacht! :?

Heb deze stal ook bekeken (bij die zendmast toch??) Vond het jammer dat het niet lichter was in de stal. En dat terwijl er zo'n 8 of 10 natriumlampen van agrilight in brandden. Het schijnt zo te zijn dat als je voor natrium (geel licht) gaat dat er wel voldoende in de stal moeten hangen anders krijg je een soort van donker gele gloed door de stal. Hoe meer hoe witter het lijkt.

Verder over de stal: als ik de keus had gehad: De nok 1 of 2 meter hoger en de kap doorgetrokken over oude gedeelte maar dit zou wel bewuste keus van veehouder (of gemeente) zijn geweest.
Robbert

Berichtdoor Henk » za sep 29, 2007 13:22

Robbert schreef: TL is denk ik in de meeste nieuwbouw geen optie meer.

:no: Is idd eg nie hip en vetcool meer :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » za sep 29, 2007 14:38

Maar wel lekker eigenwijs :wink:
Voordelig waarschijnlijk ook nog :P
Robert

Berichtdoor auke » za sep 29, 2007 17:16

volgens onderzoeken geeft een 16/8 ritme met voldoende lux een 5 - 10 procent hogere melkopbrengst. googel maar eens dan kom jet het wel tegen. koeien kunnen idd geen rood licht zien, daarom gebruiken ze dat dus voor nachtverlichting
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Corjan » za sep 29, 2007 17:25

Met dat rode licht ziet de koe helaal niks en kan de boer nog steeds wel alles zien :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arno » za sep 29, 2007 18:03

En t kijkt ook errug gezellig (y) :D
Arno

Beroep: koeienmelker

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal