luzerne

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: luzerne

Berichtdoor Henk » vr jun 22, 2018 10:01

Ik volg de luzerneteelt tegenwoordig met belangstelling. Als ik zie wat mn overbuur aan kg ds weg sjouwde de 2e snede tov ons dan kom ik nonnie aan de helft... :oops:

Zou luzerne met gras gemengd ook kunnen of heb je dan in notime alleen maar gras of luzerne over :?:
Dit omdat ik de open zode van luzerne minder graag zie en hierdoor meer zand in het voer verwacht. Of valt dat mee :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor h.groothuis » vr jun 22, 2018 11:38

Ik volg ook even mee, volgend jaar een 6,3 ha naar m*n akkerbudy voor pootaardappelen en zit er haast aan te denken om daarna met een mengsel gras/klaver/ luzerne in te zaaien....eerst eens zien wat voor voor of nadelen men hier ziet 8)
h.groothuis

Berichtdoor Corjan » vr jun 22, 2018 18:03

Ja henk soms blijft de Lucerne over soms het gras. Van te voren weet je he niet. Andere Henk klaver kun je wel weg laten denk ik :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » zo jul 15, 2018 14:29

Valt mij op dat langs mijn verdroogd grasperceel de luzerne van de buren een halve meter lang frisgroen staat te kijken :o

Zet me toch aan het denken om zelf ook luzerne te zaaien op de droogtegevoelige grasland percelen.

Henk

Berichtdoor Grazy » zo jul 15, 2018 15:56

Henk schreef:Valt mij op dat langs mijn verdroogd grasperceel de luzerne van de buren een halve meter lang frisgroen staat te kijken :o

Zet me toch aan het denken om zelf ook luzerne te zaaien op de droogtegevoelige grasland percelen.

Luzerne wortelt diep en kan daardoor beter tegen droogte :yes: Hier is het nu ook droog en staat de luzerne van de buurman er beter bij dan mijn gras :( Maar is gelukkig meestal andersom :yes:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor melker » zo jul 15, 2018 21:50

Hier 3 jaar geprobeerd, positief is als je echt wat aan weidevogels wil doen luzerne er een flinke boost aan kan geven, herten, hazen alles kom je er in tegen. Alleen voor akkerbouwers kan je er middels wildstroken leuke vergoeding voor krijgen.Opbrengst zeer wisselend en enorm gevoelig voor sporen, met sleepvoet bemesten gaat goed maar met injecteur krijgt het enorme opdonder
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » ma jul 16, 2018 12:30

Grazy schreef:

Luzerne wortelt diep en kan daardoor beter tegen droogte :yes: Hier is het nu ook droog en staat de luzerne van de buurman er beter bij dan mijn gras :( Maar is gelukkig meestal andersom :yes:[/quote]

Hoezo meestal andersom :?: Uitwinteren of sneller verzuipen :?:

Luzerne van de overburen zag er in april zo dood als n pier uit maar loop van wei groeide er toch een mooi gewas :?: (y)
Hebben nu de derde snede staan. Zit ook echt geen spoortje droogte in (y)

Maar stel hij maait het met deze hitte af, is dat dan slecht voor de stoppel :?:

@ Melker; overbuur rijdt er alleen in het vroege voorjaar ruige mest overheen. That's al :yes:

Henk

Berichtdoor Arno » ma jul 16, 2018 14:44

Nope ,je kunt alfalfa rustig afmaaien als het gortdroog is ,lijd het nix van zolang je maar meer als 28 dagen na vorige snede aanhoud.
Alfalfa is een (y) gewas ,beetje mest erop elke snede en je bent klaar ,stuk makkelijker als gras eigenlijk :yes: en je hebt ook nog s meer eiwit.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor arnoud » ma jul 16, 2018 20:47

Ja ben ook daar ook Fan van maar nu toch 10-15% dood door extreme droogte in mijn 2e jaars Luzerne :roll:
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Richt » di jul 17, 2018 08:53

hier zou luzerne het dit jaar ook goed gedaan hebben, maar denk dat de meeste jaren het hartstikke zou verzuipen...

Heb 1 perceel droge zandgrond van 1ha, evt daar eens proberen, gras wat er zit is (n) (30 jaar van een paardenboer geweest) en moet dus toch over de kop.

kun je luzerne ook met een striegel zaaien (zoon groenland eg met kleine zaaier erop)
zoon ding : http://www.einboeck.at/index.php?option ... 96&lang=de
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor rvm » di jul 17, 2018 09:50

Ik heb ook luzerne staan, maar dat is meer omdat ik het gebruik om aan de vergroeningsregels van m'n ha-subsidies te voldoen.

Ik vergelijk het een beetje hiermee: ik weet dat we wel zo'n 20 jaar verder zijn, maar op blz 46 van http://edepot.wur.nl/189753 komt het erop neer dat het gemiddeld lood om oud ijzer is :)
rvm

Berichtdoor Grazy » di jul 17, 2018 18:53

Richt schreef:
kun je luzerne ook met een striegel zaaien (zoon groenland eg met kleine zaaier erop)

Ik heb zo'n zaaier maar nooit geprobeerd met luzerne maar moet wel kunnen denk ik :yes:
Grazy

Beroep: Master Grazier

Berichtdoor W.A » di jul 17, 2018 19:40

arnoud schreef:Ja ben ook daar ook Fan van maar nu toch 10-15% dood door extreme droogte in mijn 2e jaars Luzerne :roll:
Heeft het al geregend dan? Schiet toch bijna altijd wel uit als het weer vocht van betekenis krijgt..

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor arnoud » di jul 17, 2018 20:51

Ja 5dagen geleden 40mm totaal en morgen weer ca 10 (y) .
Daarna maar eens kijken. Voor maïs net op tyd
arnoud

Berichtdoor Richt » wo jul 18, 2018 07:52

Grazy schreef:
Richt schreef:

Ik heb zo'n zaaier maar nooit geprobeerd met luzerne maar moet wel kunnen denk ik :yes:

kijken of we het uit proberen, Luzerne valt hier onder akkerstatus, heb nog 5ha groenland die misschien akkerstatus hebben, gister eens bij de Landwirtschaftskammer nagevraagd en die zoeken het uit, mocht het mogelijk zijn dan 3-4ha proberen.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer