Hoe is het weer bij jullie (deel 9)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Hoe is het weer bij jullie (deel 9)

Berichtdoor Flyinghollander » wo jul 11, 2018 22:05

W.A schreef:Jij bent ook al (te) lang on het oostblok.
Toen ik voor het eerst op het bedrijf kwam waren ze ook iedere week alle kalfjes aan het wegen. Er werd wat gewogen en 'iets' oogeschreven en weer iets anders gerapporteerd. Want dat moest in de boekhouding..... Ja, en dan ging er nog 1 of 2 in de split in al het gejaag en gestess! Dikke winst dus,maar indd.de groei had een cijfer!
En dan??
Heb ik dus direct afgeschaft! Gewoon netjes werken en op ze'n tijd een rondje langs het vee...
Flyinghollander schreef:Is het nu zo moeilijk? Nummers kan je vergelijken? op het oog niet en ja ik geloof best dat de vak ogen niet bedriegen, maar een nummer kan je vergelijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Dat wegen haal ik ook weg. Heb zelf een select groepje dieren, die ik bijhoud normaal. Melk Periode alles, start gewicht en eind. Daarnaar kies ik er gewoon wat nummers uit die eens per maand even worden gewogen, op digitale unit. Krijg je beetje inzicht.
Flyinghollander

Berichtdoor kobonde » do jul 12, 2018 08:15

boer pieter schreef:ik had nog een najaars kuil die aan de natte kant is en voerde die aan de pinken (n) meng nu wat droge kuil bij en ze zien er na 2 week al heel anders uit ,ook heb ik wel eens een hele winter stro en kv aan de pinken gevoert en die deden het ook (y)

Tja je vergijkt nu natte najaarskuil die issupersnel en veel onbestendig eiwit, met droge zomer die traag is met veel bestendig eiwit.Het is logisch dat je jongvee het er niet goed op doet als enigste voer, met een droge zomer kuil er naast gaat het prima, overgens doet jongvee het het beste op zomer kuilen, die wat te stengelig en traag zijn geworden voor melkvee.
Voor melkkoeien kan het gras het beste rond de 35 % ds zitten, anders is de passage snelheid te laag, Tenzij je super jong maait dan kun je het wat vertragen door iets droger in te kuilen, maar dan is nog de bestendig heid van het eiwit een probleem en pensverzuring, Al die problemen heb je niet als je het gras iets grofer laat worden en niet te droog inkuilt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » do jul 12, 2018 10:12

Ondertussen houdt de droogte aan. Kranten en vakbladen schrijven dramatisch maar in mijn beleving was het in 1976 een heel stukkie erger. Maar ws zal dit per provincie verschild hebben, net als nu :yes:

Maar gegeven moment kom je op het punt dat je met de haspel steeds vlugger terug moet naar hetzelfde perceel.
3 weken geleden konden we het met 3 haspels vlot rondzetten maar momenteel is het aanpoten en ligt droogteschade op de loer. De suikerbieten lagen 2 dagen na het beregenen overdag al weer te slapen :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor sivert » do jul 12, 2018 10:33

Bij ons gaat het ook zonder beregenen nog wel met droogteschade, maar in tegenstelling tot 1976 is het nu niet zo extreem warm geweest, dat scheelt natuurlijk behoorlijk in verdamping.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Talis » do jul 12, 2018 10:58

we zijn er nog niet natuurlijk. wordt nog steeds geen serieuze regen voorspeld. en volgende week wel warmer. in 76 was het ook al eerder droog. Nu hebben we knappe 1e en 2e snee kunnen winnen. Vraag me wel af het met de mais komt.. die zal een keer water nodig hebben.
Talis

Berichtdoor Henk » do jul 12, 2018 12:41

Talis schreef:we zijn er nog niet natuurlijk. wordt nog steeds geen serieuze regen voorspeld. en volgende week wel warmer. in 76 was het ook al eerder droog. Nu hebben we knappe 1e en 2e snee kunnen winnen. Vraag me wel af het met de mais komt.. die zal een keer water nodig hebben.

Onze schiet nou zwat in bloei. De mais die water gehad heeft staat al flink in de pluim en is een halve meter tot een meter langer dan de rest. Helaas momenteel nog wat capaciteitsgebrek qua beregenen maar eerdaags gaan de uien dr uit en komt er wat lucht in het schema :yes: (y)

Henk

Berichtdoor pinguin » do jul 12, 2018 15:03

Henk, jij hebt in de 2 helft mei en eerste helft juni nog regelmatig water gehad dat scheelt natuurlijk!!!

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor koen » vr jul 13, 2018 05:19

nog steeds droog volgende week regen? t is zo tijd voor te melken,onze Bart is net klaar met de 2 melkgeiten die hier op vakantie zijn,en 1 van die geiten heeft een topproductie op dit moment,want ze geeft zowel in de morgen als in de avond 3,2 liter en alhoewel ik zelf natuurlijk het liefste de koeien heb, is dat voor een klein beest als een geit best veel
de groetjes van mijn koetjes
koen

Berichtdoor Henk » vr jul 13, 2018 13:21

pinguin schreef:Henk, jij hebt in de 2 helft mei en eerste helft juni nog regelmatig water gehad dat scheelt natuurlijk!!!

Zou het :?: Jij kreeg de laaste dag van mei nog ruim 40 mm op je knikker :yes: dat was hier nonnie de helft :no:
Ergens half juni een verdwaalde bui gehad van paar mm maar dan houdt het wel op...

Wel opvallend dat het op de percelen langs de beek, wellenswaar traag, het gras nog steeds groeit (y) Eerste graasperceel groeit nu de 4e snede. Tis alleen sunt dat het lichte sneden zijn omdat bij gebrek aan regen bemesten weinig nut en werking heeft.
Grazen doen we nu heel anders. We maaien een perceel helemaal af en harken en halen dit gras beetje bij beetje op :yes:
Voordeel is dat het al voordroog is geworden :) en je hebt sneller een wagen vol :yes:

Vanaf dinsdag kans op een onweersbui :?:

Henk

Berichtdoor melker » vr jul 13, 2018 21:18

Zijn ook weer aan het kuilen, zal wel 3 of 4 ha in wagen gaan, weide percelen zijn nog groen vooral de oude weides.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor pinguin » za jul 14, 2018 10:07

Hopelijk valt er gewoon snel een beetje water, voor iedereen hard nodig!

trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor koen » za jul 14, 2018 12:14

ook wij hopen dat het de volgende week een keer goed gaat regenen,al genieten we ook volop van het leven buiten,alles goed ingepland voor de komende week,anmiddag alleen wat kalveriglos schoonmaken,er zijn weer war kalfjes op komst,en voor de rest lekker vrij tot melktijd
de groetjes van mijn koetjes
koen

Berichtdoor sivert » za jul 14, 2018 20:14

Vandaag voor het eerst gemaaid met de nieuwe vlindermaaier, in 6 uur hadden we 50 ha gemaaid. Er zaten ook nog een paar hoekjes van ongeveer 3 ha, maar op de grotere percelen haalden we ruim 10 ha per uur. Een deel van de percelen zat wel een normale snede op. Morgen schudden en dan de zwadhark er achter aan en maandag inkuilen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » za jul 14, 2018 20:18

sivert schreef:Vandaag voor het eerst gemaaid met de nieuwe vlindermaaier, in 6 uur hadden we 50 ha gemaaid. Er zaten ook nog een paar hoekjes van ongeveer 3 ha, maar op de grotere percelen haalden we ruim 10 ha per uur. Een deel van de percelen zat wel een normale snede op. Morgen schudden en dan de zwadhark er achter aan en maandag inkuilen.

Dan is het hooi :)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Community