Hoe is het weer bij jullie (deel 9)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Hoe is het weer bij jullie (deel 9)

Berichtdoor poekske » zo jul 15, 2018 01:31

Duur materiaal lijkt me als ie 6uurtjes werkt per snede? Das 30uur per jaar?
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » zo jul 15, 2018 06:47

poekske schreef:Duur materiaal lijkt me als ie 6uurtjes werkt per snede? Das 30uur per jaar?

Lw zal niet veel goedkoper zijn
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor jan.nl » zo jul 15, 2018 09:36

G.U. schreef:
poekske schreef:Duur materiaal lijkt me als ie 6uurtjes werkt per snede? Das 30uur per jaar?

Wat kost lw per ha.
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor wit » zo jul 15, 2018 09:42

5 snedes van 50ha laten maaien zou mij naar schatting 6500 a 7000 euro kosten.
Bij kleine oppervlaktes kost het 30/ha.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor M H » zo jul 15, 2018 09:47

hier halen we die 30 euro met gemak. maar heb zelf geen spullen en tijd om zelf te maaien. ben blij dat lw dat voor me doen wil. had graag gehad dat hij ook een hark had. mocht bij dat ook doen.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor G.U. » zo jul 15, 2018 09:55

jan.nl schreef:
G.U. schreef:

Wat kost lw per ha.

Hier €205/uur met de triplemaaier en dan doet die 7,5 ha per uur. En als we hem helpen de smalle strookjes en domme hoekjes er uit te maaien heeft ie een uur minder lang werk maar geen idee hoeveel ha per uur die dan doet.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor boer pieter » zo jul 15, 2018 11:40

die moeten toch gemakkelijk 10 of meer uur kunnen halen rijd hij half gas :lol: :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » zo jul 15, 2018 13:16

Nou er zitten hier overal greppels op 12 of 14 meter en de kopakkers zijn op de meeste percelen ook noet breder. Dat kost nogal wat capaciteit. Maar met de nieuwe maaier hebben we zelf de tweede snee gemaaid, hadden we tien uur werk dus zeg het maar
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Henk » zo jul 15, 2018 14:27

G.U. schreef:Hier €205/uur met de triplemaaier en dan doet die 7,5 ha per uur. En als we hem helpen de smalle strookjes en domme hoekjes er uit te maaien heeft ie een uur minder lang werk maar geen idee hoeveel ha per uur die dan doet.

1e snede de achtermaaier kapot gehad. De loonwerker heeft toen met zn vlinder de laatste 10 ha gemaaid.
Prijs = € 175/uur. Heeft 2 uur gemaaid op die 10 ha = 5ha/uur :idea: :arrow: €35/ha.

Net wat GU zegt, allemaal heel efficiënt de loonwerker mezze triple maar ook bij ons veel sloten tussen de percelen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » zo jul 15, 2018 14:48

In de 2 uur zit vast voorrijkosten want met een getrokken maaier van 5m op percelen van 3ha vol draaien, kanten en waterput deksels ben ik Max 50min bezig. Een vlinder 5ha per uur :lol:
poekske

Berichtdoor Henk » zo jul 15, 2018 19:06

poekske schreef:In de 2 uur zit vast voorrijkosten want met een getrokken maaier van 5m op percelen van 3ha vol draaien, kanten en waterput deksels ben ik Max 50min bezig. Een vlinder 5ha per uur :lol:

Voorrijkosten :?: :lol: :lol: :lol:
En uiteraard kan onze loonwerker niet tippen aan de maaiende vtf-er die slalommend om alle putdeksels heen vlamt 8)
En dan nog; die 10 ha waren 9 hoeken met sloten dr tussen. Wss zal dit in de toekomst vlotter gaan omdat er nu voor en achter brede dammen liggen tussen de percelen zodat we straks de buitenrondes als 1 perceel kunnen maaien :yes: (y)

Voor de rest is het heeeeel simpel; groot spul op een klein hoekie is de winst niet :idea: :no: en dat zie ik ook met die Quattro-harken. Mooi spul op lange trekken (y) maar op die kleine pielhoekjes zit je jezelf in de weeg :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Jozef » zo jul 15, 2018 19:37

Ik kan heel slecht tegen rausen en scheuren over het land. :oops: Dus ik haal lang niet de capaciteit die menigeen hier wel halen kan 8) Boeit me ook niet zo :| Als aan het eind van de dag het maar af is
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor sivert » zo jul 15, 2018 23:08

Deze keer hoefden we niet zoveel te maaien, 2 weken geleden hebben we ook nog 11 ha gehooid. Normaal maaien we 75-80 ha per keer. En net zoals Jozef zegt wil ik dat ook in 1 dag er af te hebben wat nu dus goed lukt. Het gras is wel aan de droge kant, maar nog geen hooi. Gisteren was het hier bewolkt, vandaag was wel zonnig. We hebben het gras geschud en direct daarna gewierst. De reden om de maaier te kopen was in eerste instantie vooral vanwege fiscale redenen. In het vorige boekjaar hadden we de trekker (een gebruikte 160 pk Deutz waar we een trekker met 115 pk op hadden ingeruild) gekocht en voor het huidige boekjaar dus de maaier. Met de kleinschaligheidsaftrek kun je als je onder een investeringsbedrag van ca. € 56000 blijft 28% van de aanschafwaarde van het inkomen aftrekken, dat scheelt 14% van dit bedrag aan belasting betalen. Je kunt ook rekenen met het toe te betalen bedrag, maar op deze manier heb je er meer aan. Bij de aanschaf van de maaier heb ik toen ook geregeld dat ik hem dit boekjaar zou krijgen (zo laat was niet helemaal mijn planning) en dat de aanschafwaarde zo hoog mogelijk op de rekening komt.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor poekske » ma jul 16, 2018 01:51

Verklaart veel en bedankt voor het duidelijke antwoord (y)
poekske

Berichtdoor Kasé5 » ma jul 16, 2018 13:04

:D :D Ja, dat dacht ik ook direkt. Maar ik probeer die 50- tot 100.000/jr altijd wel núttig te besteden zodat ik er iets meer aan heb dan alleen fiscaal voordeel :wink:
Maar als het om ijzer gaat blijft het onvoorstelbaar hoe we alles recht weten te redeneren :?
Moet je zien hoeveel boeren met triple-maaiers je dit jaar in mei op facebook zag staan :)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

VorigeVolgende

Keer terug naar Community