Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor poekske » zo jul 22, 2018 21:27

Hou et eens bij, hoeveel tijd per maand
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Corjan » zo jul 22, 2018 22:48

Wij hebben het ook Jaren gedaan . Ergens in een box of hoek drukken. Vonde het maar een geode. Blij dat ik ze nu met de sorter gate uit kan sorteren en dat ze meestal aan het eind van het spitsuurtje wel vast staan. En idd anders net als Arnoud :idea: Maakt niet uit wat je neer gooid als het maar iets anders is wat er normal voor het voerhek ligt en je heb ze :idea: (y) Voor mij spaard het wel degelijk tijd uit. :yes:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Arie » ma jul 23, 2018 07:38

poekske schreef:Besparen op een voerhek is een grote fout, kunt met niks zo makkelijk werken als met vastzethek. Met 2 een koetje vangen :lol:

Hier wel een zelfsluitend voerhek, maar voor insemineren gebruik ik het nooit. Die koeien van ons zijn struikmak, loop je zo naar toe met een halster. Krijg je met een robot hé :wink: Zet ze gewoon vast aan keerbui in de box. Pinken pak ik ook bijna allemaal zo.
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Mellek » ma jul 23, 2018 08:25

Corjan schreef: Maakt niet uit wat je neer gooid als het maar iets anders is wat er normal voor het voerhek ligt en je heb ze :idea: (y) Voor mij spaard het wel degelijk tijd uit. :yes:

Dus je moet wel eerst even voer aanschuiven of een baal ophalen :?:
Ik heb trouwens meer koeien als vreetplekken dus dat gaat hier ook niet altijd werken, heb ook wel zelf insemineren geprobeerd maar niet iedereen heeft dat talent en nu met crossies ook pinken 1,2 ins. en koeien 1,6 dus kan me er niet zo druk om maken, misschien 1x in de week een pink, pff wat een gedoe, nou als ik de inseminator zie tegen de tijd dat ie het rietje ontdooid heeft heb ik de pink ook al wel vast staan, en daarna ook direct weer los. En een koe zoek je even op en als ie al in de box ligt touw er achter langs dat is ook 2 minuten werk.
Als ik nieuw zou bouwen kwam er vast wel een separatieruimte met vastzethek, maar nooit de gehele stal, heb het jaren gehad en vrijwel nooit gebruikt, hier 2+3 stal en als ik 's ochtends voer aanschuif dan staat na 10 minuten het hele voerhek vol, maar liggen er nog een stuk of 20 in de box. En oornummer uitval heb je zonder vastzethek nagenoeg niet, dus daar ben ik het ook niet voor nodig, bolussen en andere gekkigheid gebruiken we ook vrijwel nooit meer.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » ma jul 23, 2018 09:13

Heb hier wel een vastzethek maar die wordt nog maar sporadisch gebruikt sinds ik een seperatieruimte bjj de melkstal gemaakt heb. Moet ik alleen niet vergeten de koeien te sepereren want dat gaat niet automatisch :oops:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Richt » di jul 24, 2018 07:10

Roderick schreef:Staarten scheren, uiers branden en drachtcontrole is de grootse reden om alles voerhek te hebben + dat er toch af en toe weer een koe op haar rug in de voergoot lag, en vooral bazige koeien als een stormram langs die buis afliepen en alles ondersteboven duwde dat aan het voerhek stond. :evil: :evil:
Ook elke keer die vuile stront voorpoot in het voer zetten waardeerde ik niet zo erg. :no:
inseminatie en behandel/bekap koeien worden gesepareerd, en staan idd bijna altijd vast tegen de tijd dat ik klaar ben met melken.
Snel rietje pakken, koe volblaffen en weer door (y) (y) :mrgreen:
Er loopt hier 3 man rond tussen 2 locaties, maar iedereen heeft zijn/haar eigen taken. samen een koetje vangen om te dekken of te bekappen zou mij enorm irriteren, en voor je het weet ben je de hele dag aan het volkloten met onnodig werk.

Hier ook voorql voor dracht controle om de week en staarten scheren en uiersbranden, en even koe vast zetten als die geinsemineerd moet worden, 9 van de 10 kan ook zonder voerhek wel geinsemineerd worden, maar die laatste koe ben ik altijd blij dat we zoon voerhek hebben...

Maar klopt wel dat ze bij een buis eerder voer op hebben, hadden wij voorheen ook, maar nu overal voerhek zit is het gelijk matig op en voeropname is niks aan verandert dus daar maak ik met niet zo druk om.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor wijnbergen » di jul 24, 2018 07:54

Hier ook een buis gehad, elke dag vaarzen van de voergang vangen en altijd met de voorpoten in het voer staan (n)
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » di jul 24, 2018 09:01

wijnbergen schreef:Hier ook een buis gehad, elke dag vaarzen van de voergang vangen en altijd met de voorpoten in het voer staan (n)

jij hebt jerseys :P :P
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » za jul 28, 2018 12:40

Interessant artikel in Melkvee-magazine over onderhoudskosten melkrobots :idea:
Mellek

Berichtdoor ten Hoeve » za jul 28, 2018 18:51

Mellek schreef:Interessant artikel in Melkvee-magazine over onderhoudskosten melkrobots :idea:

Is het mogelijk dat jij dat artikel hier op vtf kunt zetten?
Ik heb hier geen abbo op melkvee-magazine
ten Hoeve

Berichtdoor Mellek » zo jul 29, 2018 11:39

Hele artikel is 3 a5'jes, maar heb wel tabellen ingescant en hier ook een klein artikel erover https://www.melkvee.nl/artikel/84785-me ... verancier/
Afbeelding
Mellek

Berichtdoor JLAAM » zo jul 29, 2018 13:12

Welke robotmerken bedoelen ze met 'Anders' in de grafiek van onderhoudskosten? Ik ken enkel nog Sac en Boumatic...
JLAAM

Berichtdoor ten Hoeve » zo jul 29, 2018 18:35

JLAAM schreef:Welke robotmerken bedoelen ze met 'Anders' in de grafiek van onderhoudskosten? Ik ken enkel nog Sac en Boumatic...

Dus als je een robot koopt en de laagste onderhoudskosten wilt hebben moet je dus een Anders robot kopen :D
ten Hoeve

Berichtdoor Arie » zo jul 29, 2018 22:49

ten Hoeve schreef:Dus als je een robot koopt en de laagste onderhoudskosten wilt hebben moet je dus een SAC robot kopen :D

:yes: (y)
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor auke » ma jul 30, 2018 21:13

las in de veeteelt over een robotmelker die 4 x per dag koeien door de robot drukte. de eersten om half 5 en de laatsten om 22.30 oid.
Wat is de zin daarvan? iedere robotter roept altijd dat je zo lekker flexibel bent maar wat hij deed was meer slavenarbeid
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken