luzerne

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: luzerne

Berichtdoor Richt » do aug 16, 2018 15:36

poekske schreef:Woelers op de ploeg, en je doet 2 werken in 1. Effe schijfeggen, dan ploegen.

Heeft hier niemand, en denk ook niet dat je dan met een ploeg 45cm diep komt (zo diep ploegen moet je sowieso niet willen naar mijn idee)?

Is een apart perceel met verdichte bodem, moet even goed los gemaakt worden dan kan de luzerne er goed in wortelen en hopelijk het bodemleven weer wat an de gang krijgen.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Arno » do aug 16, 2018 15:45

Niet zo ingewikkeld doen ,alfalfa worteld in een steen ,nix geen diep los trekken en 800 bewerkingen ,in augustus kun je dat spul bij wijze van spreken met een kunstmeststrooier op keiharde grond strooien en met 2 dagen zie je plantjes.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor MarcB » do aug 16, 2018 15:45

Richt schreef:
poekske schreef:Woelers op de ploeg, en je doet 2 werken in 1. Effe schijfeggen, dan ploegen.

Heeft hier niemand, en denk ook niet dat je dan met een ploeg 45cm diep komt (zo diep ploegen moet je sowieso niet willen naar mijn idee)?

Is een apart perceel met verdichte bodem, moet even goed los gemaakt worden dan kan de luzerne er goed in wortelen en hopelijk het bodemleven weer wat an de gang krijgen.

Als je 20cm diep ploegt en je steld je woelers 25 cm onder je ploeg en je zit al op je diepte.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor poekske » do aug 16, 2018 15:56

Jip da bedoelde ik
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Richt » do aug 16, 2018 18:20

MarcB schreef:
Richt schreef:

Als je 20cm diep ploegt en je steld je woelers 25 cm onder je ploeg en je zit al op je diepte.

Ok, maar die dingen heeft hier dus niemand, dus gewoon zoals bij gras nieuw inzaaien even woelen, freesen en dan met de striegel zaaien.

Met de strooier zo erover heen zou misschien genoeg zijn, maar wil de sporen ook beetje vlakkrijgen dus moet wel wat gedaan worden.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » do aug 16, 2018 19:26

Arno schreef:Niet zo ingewikkeld doen ,alfalfa worteld in een steen ,nix geen diep los trekken en 800 bewerkingen ,in augustus kun je dat spul bij wijze van spreken met een kunstmeststrooier op keiharde grond strooien en met 2 dagen zie je plantjes.

Dacht dat luzerne met zn lange penwortels het voordeel bij langdurige droogte zou moeten laten zien.
Dus als de grond kneiterhard is wortelt ie net zo diep :?: Dan is het helemaal simpel :yes:
Ik las dat de pH belangrijk is :yes: iig boven de 5,6.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » do aug 16, 2018 22:04

Yup ,hadden vorig jaar een veld dat een smalle toegang heeft ,dus veel vrachtautos over een smalle strook ,konden nix de grond in krijgen daar dus alfalfa uit nood maar een beetje over die harde grond gezaaid ,kunt er nix van zien dit jaar ,staat daar net zo goed als rest van het veld.
Arno

Berichtdoor Jds » vr aug 17, 2018 06:50

W.A schreef:Hoeveel kg. Zaaide je dan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen, das al 4 jaar geleden, maar ik dacht luzerne aan 25 kg (gecoat zaad met bacterien) en ik dacht de klaver aan 10 kg, maar dat kan ook minder zijn.
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor rvm » vr aug 17, 2018 08:44

Afbeelding

Hier ook droog geweest.
Stuk land wat zo'n 50 jaar geleden is gedraineerd met gebakken buizen. Hier is het bodemprofiel gemengd en kan je zien dat de wortels bij de vochtige ondergrond kunnen komen. Daar waar dat k#tzand in de ondergrond zit, willen die 'sterke' wortels niet door :no:
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor W.A » zo aug 19, 2018 14:50

Precies, ploeg of woel ook gewoon voor luzerne inzaai!

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Arno » zo aug 19, 2018 15:05

Simpelweg meer zuurstof in grond rond diee drainage buizen ,heb nix met bodemprofiel te maken ,zie je hier ook als het extreem droog is :yes:
Arno

Berichtdoor W.A » zo aug 19, 2018 16:49

Dan is alles voorde voet draineren wel rendabel!

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Jappie » zo aug 19, 2018 19:17

:yes: :yes: (y) (y) :mrgreen:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor teun » zo aug 19, 2018 20:57

Ik ben het wel met arno eens. Ik sta er van te kijken hoe makkelijk het groeit zonder grond bewerking. 10 jaar terug deden we ook eerst alles netjes woelen. In die harde klei als het droog was ging dat niet gemakkelijk. Nu zaaien we met een simpele pijpen zaaimachine heel ondiep, Nadat we er natuurlijk 2 keer met de sleepslang overheen geweest zijn zodat er genoeg voedings stoffen op liggen voor een jaar. Na het zaaien rollen en het enige wat je dan nodig bent is een beetje regen. Daar hebben we dit jaar geen gebrek aan.

Doordat je alleen maar P,K en Ca nodig bent is het een erg goedkoop gewas om te telen. De harvest is nog het duurst.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor h.groothuis » di aug 21, 2018 23:58

Wordt er ook wel eens tegen onkruid gespoten ?
h.groothuis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer