Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Mellek » di sep 11, 2018 15:29

Kunt alle voor en nadelen van ieder ras opnoemen, maar gaat toch niets boven een een 3 weg kruising :yes:
Een beest met een witte kop en zwarte poten, zero problems en voldoende melk (y)
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor ramos fan » wo sep 12, 2018 08:26

Mellek schreef:Kunt alle voor en nadelen van ieder ras opnoemen, maar gaat toch niets boven een een 3 weg kruising :yes:
Een beest met een witte kop en zwarte poten, zero problems en voldoende melk (y)

(y) helemaal mee eens. ik blijf me maar weer verbazen hoe makkelijk die kruislingen het doen tegenover de hf.
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Erikjan » wo sep 12, 2018 09:33

Mellek schreef:Kunt alle voor en nadelen van ieder ras opnoemen, maar gaat toch niets boven een een 3 weg kruising :yes:

Belangrijkste is dat het ras en bij jouw en het bedrijf past. Hier doet Fleckvieh het goed. Terwijl anderen het niks vinden. Je moet natuurlijk wel de beste stieren van het ras gebruiken. Ook bepaalde stieren die het op bedrijfsniveau beter doen dan andere met vergelijkbare fokwaarden. De dochters van Rurex doen het hier geweldig. Terwijl de fokwaarden maar heel gewoon zijn.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Mellek » wo sep 12, 2018 13:52

Erikjan schreef:Belangrijkste is dat het ras en bij jouw en het bedrijf past. Hier doet Fleckvieh het goed. Terwijl anderen het niks vinden. Je moet natuurlijk wel de beste stieren van het ras gebruiken. Ook bepaalde stieren die het op bedrijfsniveau beter doen dan andere met vergelijkbare fokwaarden. De dochters van Rurex doen het hier geweldig. Terwijl de fokwaarden maar heel gewoon zijn.

Ik melk (nog) geen fleckvieh, wel montbeliarde en die geven wel goed melk, maar klauw (n) , er moet gewoon regelmatig een blok onder zo'n beest en echt wel goede stieren gebruikt, ook uierontsteking komt nog wel een enkele keer voor, nu ook FLV jongvee van rumgo, wille, rau, versetto, dus we gaan het beleven, maar een verdringingskruising komt hier nooit.
Ongeveer een kwart is hier van deens roodbont, en die doen het eigenlijk wel goed, met de klauwen meestal alleen mortellaro, en uierproblemen komt nauwelijks voor, maar de witkop rassen hebben daar zeker nog wat vlees en melk aan toe voegen, heb ook wel verdringskruising mee gedaan maar dat was het ook niet, dan nog liever een brown swiss er achteraan, en als 3e gewoon weer holstein.
Mellek

Berichtdoor boer pieter » wo sep 12, 2018 13:57

zou er een verband zijn met mortelaro en kruisen .bij ons is het zo dat de jersey cross erg gevoelig is daar voor ,hier is zo dat ik alleen nog maar deens rood gebruik op hele grote koeien en verder is het holstein en alleen nog maar van viking die blijven toch iets kleiner en hebben meestal iets meer vlees
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wijnbergen » wo sep 12, 2018 16:58

snap dat probleem met karakter van Jersey niet. Ze zijn natuurlijk erg nieuwsgierig, er loopt altijd een koppel mee als je door de stal loopt. In de melkstal hebben we iig nog nooit problemen gehad dan een eerste weekje bij nieuwe vaarzen.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor kobonde » do sep 13, 2018 07:28

Wij hebben alleen maar kruislingen, maar de koeien met een Jersey vader zijn de beste en het fijnste om mee te werken de dieren met HF vaders heb ik de meeste gedoe mee dus zijn we helemaal gestopt met HF stieren. Nu gebruiken we alleen Jersey en Scan Red wat eigenlijk ook geen ras is maar een type koe sammengesteld uit verschillende rassen. Daarnaast krijg van het kruisen van HF met eenkleurige rassen op den duur zwarte koeien met zwarte spenen, en dat is een nadeel bij robot melking.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor JA » do sep 13, 2018 07:39

Melk je al van die kruislingen jersey* Scan red en hoe zijn die qua producti :?: Heb hier om te proberen ook een stuk of tien vaarskalveren van zitten, zijn wel hele mooie kalveren (y)
Hier zijn vaarzen ook net als wat Wijnbergen zegt hooguit een week een beetje gevoelig. Vind zelf dat jersey juist door hun slimme karakter ver boven andere rassen uitsteken qua werkbaarheid :yes:
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor kobonde » do sep 13, 2018 13:04

JA schreef:Melk je al van die kruislingen jersey* Scan red en hoe zijn die qua producti :?: Heb hier om te proberen ook een stuk of tien vaarskalveren van zitten, zijn wel hele mooie kalveren (y)
Hier zijn vaarzen ook net als wat Wijnbergen zegt hooguit een week een beetje gevoelig. Vind zelf dat jersey juist door hun slimme karakter ver boven andere rassen uitsteken qua werkbaarheid :yes:

Op ons bedrijf waren oorspronkelijk Jerseys welke de vorige eigenaar heeft gekruist eerst met RDM en later met Finse Arshire, wij zijn 22 jaar gelden begonnen met HF te kruissen en daarna weer Jersey. Vervolgens een tijdje Kiwicross (HF en Jersey afwisselend)
daarna rotatiekruisen met zweeds rooien er bij. Geweldige fijne koeien, maar ze pasten niet in de boksen van onze 35 jaar oude stal vervolgens een tijdje hoofd zakelijk jersey gebruikt, en nu op de dieren met 2 genraties Jersey vaders Scan red.
Onze koeien geven 9500 kg EKM met een voor Deense begrippen lage krachtvoer gift, cirka 6.5 kg/koe/dag. Ik vind niet dat er bepaalde kruissingen meer melk geven dan andere, wel dat de dieren met het meeste HF bloed het eerst weg zijn.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Gerben77 » vr sep 14, 2018 08:02

wel dat de dieren met het meeste HF bloed het eerst weg zijn.

Zou dat komen omdat je zoals je schrijft sober voert ??

@ Kobone zou je eens wat foto '''s kunnen posten van jersey maal zweeds roodbont kunnen plaatsen ?
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Mellek » vr sep 14, 2018 08:36

Gerben77 schreef:

Volgens mij word er binnenkort bij de meeste melkveehouders wel wat soberder gevoert..
Mellek

Berichtdoor boer pieter » vr sep 14, 2018 08:41

wat ik dan weer niet snap is als je goede jersey koeien hebt, zoals ja heeft, waarom dan in kruisen
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » vr sep 14, 2018 08:43

Mellek schreef:
Gerben77 schreef:

Volgens mij word er binnenkort bij de meeste melkveehouders wel wat soberder gevoert..

waarom denk je dat, ik denk dat het net anders om is ,minder ruw voer dus wat meer kv
boer pieter

Berichtdoor opelmanta » vr sep 14, 2018 08:52

Mellek schreef:Volgens mij word er binnenkort bij de meeste melkveehouders wel wat soberder gevoert..
Ik niet, daar heb ik het wel wat mee gehad. En ik voer niet echt sober. Ik laat ze volgend jaar maar wat vliegen. 2 klassen omhoog is 4 koeien minder maar 20.000 liter meer leveren. Van die 20.000 liter koop ik dan wel weer brokjes.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Henk » vr sep 14, 2018 12:41

opelmanta schreef:
Mellek schreef:Volgens mij word er binnenkort bij de meeste melkveehouders wel wat soberder gevoert..
Ik niet, daar heb ik het wel wat mee gehad. En ik voer niet echt sober. Ik laat ze volgend jaar maar wat vliegen. 2 klassen omhoog is 4 koeien minder maar 20.000 liter meer leveren. Van die 20.000 liter koop ik dan wel weer brokjes.

Dus schiet je dr netto geen f#ck mee op... :roll: 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij