Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Erik1979 » do sep 13, 2018 17:00

Davy schreef:idd een eerlijk relaas (y) maar je zegt ook dat je gegroeid bent naar 120 koeien, terwijl mij altijd is verteld dat een dubbele robot met één arm het best werkt bij maximum 110 koeien. Hoe sta je daar tegenover? Zelf melk ik 85 koeien in een 2X8. Doel is een 100-tal koeien te melken en ik twijfel tussen de melkstal verlengen naar en 2X10 (wat redelijk eenvoudig gaat zonder bv. de melkstal te moeten verbouwen) of een sac robot (dus 2 boxen met één arm). Nu jij er 10 jaar ervaring mee hebt, wat zou jij kiezen als je echt bij 100 koeien wil blijven?

Het zelfde laten en dat geld wat je bespaart een keer een melkbeurt extra over laten nemen.
Erik1979

Berichtdoor Davy » do sep 13, 2018 18:23

MarcB schreef:
Berjor schreef:
Davy schreef:idd een eerlijk relaas (y) maar je zegt ook dat je gegroeid bent naar 120 koeien, terwijl mij altijd is verteld dat een dubbele robot met één arm het best werkt bij maximum 110 koeien. Hoe sta je daar tegenover? Zelf melk ik 85 koeien in een 2X8. Doel is een 100-tal koeien te melken en ik twijfel tussen de melkstal verlengen naar en 2X10 (wat redelijk eenvoudig gaat zonder bv. de melkstal te moeten verbouwen) of een sac robot (dus 2 boxen met één arm). Nu jij er 10 jaar ervaring mee hebt, wat zou jij kiezen als je echt bij 100 koeien wil blijven?

Dan zou ik toch niet lang twijfelen en er snel een 2 *10 van maken. Zeer weinig kosten en als je wil af en toe een melker en je hebt een luxe leventje

gewoon zo laten, je melkt misschien hooguit 10 minuten korter.

Dat is dan wel 120 uur per jaar, iets dat met relatief weinig kosten zoveel uur uitspaart, is het mij wel waard. Melkput was een 2X4 tandem, uitgerust als 2X3, waar we 9 jaar geleden een 2X8 visgraat van gemaakt hebben, dus de melkput is er al, enkel nu nog overdekt en een deel van de inpandige wachtruimte. Het melkstalgebouw is dus lang genoeg. Aanpassing is dus gewoon extra vacuum-, melk- en spoelleiding, 4 extra melkstanden met bijhorend ijzerwerk. En een zwaardere vacuümpomp (geen probleem want huidige is al 30 jaar oud en wss sowieso ooit wel eens aan vernieuwing toe.
Als ik uitga van 100 koeien, zijn 2 robots niet rendabel volgens mij, en blijft een tweeboxsysteem met één arm over. Daarom was ik benieuwd naar Nestor zijn mening hierover!
Davy

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » do sep 13, 2018 19:00

Of het rendabel is of niet weet je niet eerder na de tijd. Voor de tijd kun je pas een goede inschatting maken als je alle offertes in huis hebt
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor jan.nl » vr sep 14, 2018 21:04

G.U. schreef:Of het rendabel is of niet weet je niet eerder na de tijd. Voor de tijd kun je pas een goede inschatting maken als je alle offertes in huis hebt

Wat je niet kan berekenen is de slijtage vd boer ,zeker bij meer dan 100 mk,tot je 50ste hoor je niemand,na 55 ste komen de schouder klachten,dan is het al te laat.
Zie veel stoppers die op hun 60ste glad versleten zijn,eigenlijk wel sneu,want na een werkzaam leven wil je als het mogelijk is nog wat leuke dingen doen. :)
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor poekske » za sep 15, 2018 04:19

Das niet alleen bij boeren zo Jan. Is in iedere stiel, die het meest werkt slijt rapst. En de ene nog rapper dan de andere
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor maistro » za sep 15, 2018 05:07

@nestor eerlijk verhaal! Hoor en zie op het moment veel boeren investeren in melkrobots mooie melkstallen (soms jonger dan 10jaar) worden eruit gesloopt.
Verwachtingen zijn meestal torenhoog en ja het klopt het kan geweldig lopen zonder ophaal koeien maar hoe vaak komt dat voor? Bij een groeiend bedrijf van 120-130 koeien of 180-200 heb je nogal eens wat, kalfkoeien vaarzen trainen (nu weet ik dat alles bij een ander vanzelf gaat een vaars nooit slaat en na 1 dag al vanzelf komt)

Ben niet tegen robotmelken maar heb wel beetje zelfde gevoel als nestor wanneer je alle uren telt dus weet ik niet of het robot melken altijd winst geeft(dus ook kleine storingen oplossen computer checken inmelken vaarzen e.d)
Dan kosten we zijn elk jaar bijna 15000 euro kwijt dus ongeveer 1,2 cent/liter nu valt dat mee gezien leeftijd robots, erger is het dat ik van collega hoor dat het bij een a4 om het zelfde bedrag gaat.

Als ik weer voor keuze stond?is moeilijk te zeggen onze stal heeft robot layout voor melkstal zijn looplijnen niet handig ook is huisvesting en ruimtes rondom robots nu niet optimaal en mis handige sep.mogelijkheden

Ps hoor hier ook goede verhalen over SAC
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor jan.nl » za sep 15, 2018 07:13

poekske schreef:Das niet alleen bij boeren zo Jan. Is in iedere stiel, die het meest werkt slijt rapst. En de ene nog rapper dan de andere

Helemaal met jou eens,maar een boer heeft tegenwoordig wel een keuze :!: ,
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor M H » za sep 15, 2018 07:23

jan.nl schreef:
poekske schreef:Das niet alleen bij boeren zo Jan. Is in iedere stiel, die het meest werkt slijt rapst. En de ene nog rapper dan de andere

Helemaal met jou eens,maar een boer heeft tegenwoordig wel een keuze :!: ,

helemaal mee eens Jan.nl. nu bijna jaar aan de robot. zelf geen centje pijn gehad tot nu toe. twee jaar ervoor geregeld schouder klachten. die pas over gingen na weekje spanje of kloven in handen. dagen dat je net niet fit was kom je nu ook veel makkelijker door. en de flexibiliteit is ook ideaal.

inmelken vaarzen vind ik erg meevallen. met een weekje lopen ze. en daarvoor moeten ze even bij seperatie hok gebracht worden. is idd 5 minuten werk.

vanmorgen om uur of 7 eruit. effe rondje gedaan. twee verse vaarzen achter robot gezet. 1 niet aan te sluiten koe effe geholpen. en deur open gezet. lopen dan allemaal buiten. al met al goed kwartier werk. daarna ontbijten met gezin. en om half negen stal schoon maken en kalveren voeren.
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor wit » za sep 15, 2018 08:44

Eten met het gezin 's ochtens hoef ik geen ams voor aan te schaffen :no: :lol:
De een moet vroeg naar school,de ander later en ligt dus nog op z'n nest.
En voor degene die er wel zijn is het meestal spitsuur.
Vind het eigenlijk wel lekker rustig ,als iedereen vertrokken is of nog in bed ligt in m'n eentje ontbijten met het krantje erbij. :oops:
wit

Berichtdoor M H » za sep 15, 2018 11:03

wit schreef:Eten met het gezin 's ochtens hoef ik geen ams voor aan te schaffen :no: :lol:
Vind het eigenlijk wel lekker rustig ,als iedereen vertrokken is of nog in bed ligt in m'n eentje ontbijten met het krantje erbij. :oops:

tja, ieder zijn keus zou ik zeggen. hier alles om half negen weg. dus daarna vrijheid genoeg. vrouw werkt ook nog paar dagen. dus wlrdt mijn helpende hand ook wel gewaardeerd. en is net zo gezellig
M H

Berichtdoor Henk » za sep 15, 2018 13:43

wit schreef:Eten met het gezin 's ochtens hoef ik geen ams voor aan te schaffen :no: :lol:

Yep :yes: Komt bij dat zo gauw de kids groter worden zij een eigen agenda aanhouden :yes: Is ook logisch (y) want ze leiden gegeven moment een eigen leven ipv jouw leven :yes: en ik juich dat alleen maar toe (y)
Welgeteld 1 avond, hooguit 2 avonden in de week zijn bij ons de meiden thuis met etenstijd. Voor de rest is het late dienst op het werk, sporten, vriendinnen etc etc :yes:
Oudste is manager van hun filiaal en blijft meestal tot het laatste. Jongste heeft 2 banen en maakt soms dagen van 14 uur. Ze willen tenslotte de euro's flink laten rollen dus moeten ze ook zelf zorgen dat die er zijn :wink:

Je gezin begint met 2en en eindigt meestal ook zo :yes: en daar heb ik nul moeite mee (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » za sep 15, 2018 13:59

mijn achter buurman heeft zijn robotten er uit en een mobile dairymaster melker in gezet was de goed koopste oplossing
Afbeelding
heb de foto volgens mij wel eens eerder geplaatst maar de man is er erg blij mee ,heeft 150 mk ,grootste voordeel zegt hij klaar is klaar
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor maistro » zo sep 16, 2018 12:29

Welk merk type bouwjaar robot was dat?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Mellek » zo sep 16, 2018 14:05

Toen ik hier begon ca. 6 jaar terug wou ik die robot (A2) er ook zo gauw mogelijk uitgooien en zij-aan-zij melken, maar nu wil ik geen dag ruilen met een melkstal, als je koeien goed lopen en de robot goed onderhouden word met weinig storingen heb je best een relaxt leven. Enige nadeel vind ik dat je niet even gauw de koeien kunt behandelen zoals in een melkstal, of klauwbandjes verwijderen enz, maar dat hoeft hier gelukkig bijna nooit. Valt wel op dat vrijwel alle melkstalboeren hier in de de buurt wel een melker hebben, en dat is vooral boven de 45/50.
Tuurlijk hoor je vaak genoeg dramatische verhalen over robotmelken, maar ligt dat aan het ongeduld van de boer die een melkstal gewend is of lopen de koeien slecht door verkeerde plaatsing, verkeerd voer, of verkeerde fokkerij of straling/lekstroom of iets dergelijks. Mijn ervaring is nu eerst die dingen proberen op te oplossen want als het goed loopt is het een perfecte uitvinding en even een melkstal plaatsen kost ook een vermogen.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor nestor973 » zo sep 16, 2018 15:56

Om nog even terug te komen op het verhaal.

Het is natuurlijk zo dat het gras altijd groener is aan de overkant denk ik. Vroeger molken we 90 koeien in
een 2x5 visgraat en dat was gewoon teveel. We snakten naar de vrijheid die een robot zou brengen, en die dat
ook deed. De dubbelbox leek het beste te passen bij het verwachte aantal koeien. Maar toen bouwen we
er een nieuwe stal over, bleven de koeien de stal in en steeg dus de productie. Ik denk dat je met deze dubbelbox
makkelijk 3000l per dag kan melken (25L aan 120 koeien of 30L aan 100 koeien) , beiden hebben we hier gedaan.
Maar van zodra je veel hoger gaat dan die 3000 , dan loopt het hier spaak. Gewoon meer ophaalkoeien, meer tijd,
en meer stress. Dat hoef ik niet.

Kosten, net nog even de facturen van dit jaar erbij gehaald. Vorig jaar zaten we met 1000€ extra kosten voor het
vervangen van de lagers van de arm, maar normaal gezien zit het voor de 2 boxen samen rond de 3000€ per jaar.
Let wel, ik doe vrijwel alles zelf. Monteurs komen hier enkel voor het uitmeten van de machine, maar vrijwel nooit
voor een herstelling. Dat drukt natuurlijk de kosten. Melken er tss de 900 en het miljoen liter mee, dus gemiddeld
zitten we aan 0.3ct per liter . Mocht ik melken aan 1.2ct dan smeet ik em meteen op straat :shock:

Het is niet makkelijk voor mensen die voor de keuze staan om robot of grote melkstal te plaatsen; Als je het puur
financieel bekijkt is een melkstal gewoon stukken beter. Hij gaat dubbel zo lang mee, kost soms niet half zoveel.
Een robot moet je plaatsen als je familieleven belangrijker vind , en/of je gezondheid. Ik had hier vroeger ook
veel last van pijnlijke schouders en dat is helemaal verdwenen. De kids zijn nu al wat groter maar ik heb heel veel
ochtenden met hen aan tafel gezeten en dat is voor mij van onschatbare waarde, ze zijn nu eenmaal in een oogblink
puber :-)

Voor ons blijven niet zo heel veel opties meer over. Als we opnieuw voor robot kiezen, dan moet de capaciteit omhoog
en kijken we weer naar andere merken (2x single box), Als we voor een melkstal kiezen dan kan ik er normaal gezien de
rest van mijn carriere in melken... moeilijke keuze zeker en vast .

Wat ik misschien nog als een nadeel als robotmelker aanschouw, is dat ik eigenlijk de robot wel goed ken (mechanish),
maar dat mijn naasten dat niet hebben. Op reis gaan met het gezin, of ik enkele dagen naar het buitenland geeft altijd
veel stress bij de thuisblijvende familie omdat ze niet gewend zijn aan het 24uurs proces van melken. In een gewone
melkstand kunnen de meesten wel zonder veel uitleg weg, ook de bedrijfshulp.

:cheers:
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken