Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor nestor973 » zo sep 16, 2018 15:57

Davy schreef:idd een eerlijk relaas (y) maar je zegt ook dat je gegroeid bent naar 120 koeien, terwijl mij altijd is verteld dat een dubbele robot met één arm het best werkt bij maximum 110 koeien. Hoe sta je daar tegenover? Zelf melk ik 85 koeien in een 2X8. Doel is een 100-tal koeien te melken en ik twijfel tussen de melkstal verlengen naar en 2X10 (wat redelijk eenvoudig gaat zonder bv. de melkstal te moeten verbouwen) of een sac robot (dus 2 boxen met één arm). Nu jij er 10 jaar ervaring mee hebt, wat zou jij kiezen als je echt bij 100 koeien wil blijven?

Ik melk nu 10 jaar met die robot en ik vind dit nog steeds een tricky question :mrgreen: :mrgreen:
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Davy » zo sep 16, 2018 18:59

ik begrijp jouw mening volledig, maar je mag wel niet vergeten dat je op het huidig ogenblik eigenlijk teveel dieren op die robot hebt staan. Twee enkelboxsystemen zou nu wss beter passen. Feit is ook dat je redelijk technisch aangelegd bent, en dus zoals je hierboven vermeld, relatief weinig kosten hebt. Mijn schoonbroer is nogal bekend met industriële robotarmen, en hij is vooral bang dat die na een beperkte tijd (ongeveer 10 jaar) niet meer in onderdelen ondersteund worden, zodat je dus gedwongen wordt om een nieuwe arm te kopen. Wat is jouw ervaring hiermee?
Voorlopig blijft het bij mij sowieso bij een melkstal. Maar vermits ik bezig ben met een verlenging van de melkveestal, lijkt het mij niet meer dan logisch om de piste van robotmelken serieus te bekijken, en eventueel al bepaalde voorzieningen/afmetingen te voorzien om plaats te kunnen maken voor een robot.
Davy

Berichtdoor Roderick » zo sep 16, 2018 19:21

nestor973 schreef:
Davy schreef:idd een eerlijk relaas (y) maar je zegt ook dat je gegroeid bent naar 120 koeien, terwijl mij altijd is verteld dat een dubbele robot met één arm het best werkt bij maximum 110 koeien. Hoe sta je daar tegenover? Zelf melk ik 85 koeien in een 2X8. Doel is een 100-tal koeien te melken en ik twijfel tussen de melkstal verlengen naar en 2X10 (wat redelijk eenvoudig gaat zonder bv. de melkstal te moeten verbouwen) of een sac robot (dus 2 boxen met één arm). Nu jij er 10 jaar ervaring mee hebt, wat zou jij kiezen als je echt bij 100 koeien wil blijven?

Ik melk nu 10 jaar met die robot en ik vind dit nog steeds een tricky question :mrgreen: :mrgreen:

Als je na 10 jaar nog twijffelt, dan denk ik dat het antwoord is dat je gewoon weer terug naar een melkstal met een avond melker moet.
Ik mag hopen dat als je een dot geld uitgeeft aan robots je er zonder twijffel happy mee moet zijn, anders is het in mijn ogen geen succes. :no:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor nestor973 » zo sep 16, 2018 22:30

Het feit dat ik twijfel, doelt vooral op het feit dat beide systemen (robot vs melkstal) hun
sterke en zwakke punten hebben. Nogmaals, ik ben niet unhappy met het feit dat ik robot melk,
maar ik zou dat misschien ook niet zijn als ik traditioneel melk ? De vervanger van deze robots
zal er ook niet meteen komen , maar als hij er (moet) komen, dan wil ik op dat moment al 100%
zeker zijn wat het vervolgverhaal gaat worden. Blindelings een robot komen omdat je happy
was kan evengoed tegenvallen.

Over de industriele arm maak ik mij zeker geen zorgen. Deze worden tot op vandaag nog steeds
gebouwd en zijn industrieel zeer hoogwaardig. De arm heeft er meer dan 20.000u beweeguren opzitten ,
de elektronica zelf al meer dan 90.000u, zonder noemenswaardige grote kosten. Over vervangonderdelen
zou ik mij niet teveel zorgen maken. Toen ik deze robot kocht was mijn grootste zorg ook de robotarm,
daarom dat ik ook steunde op het krijgen van 3 jaar garantie (nu is dat standaard, dat was vroeger maar 1 jaar)
nestor973

Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor Gerben77 » ma sep 24, 2018 09:54

https://www.facebook.com/leedstone/videos/1775584569147235/UzpfSTEyNTkwNzU4MjA4Mzc2Mzg6MTY2NjA2NTk0MDEzODYyMg/

60 stands rotor robot draaistal gea....niks nieuws, wel mooi stukje techniek (y)
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor edward28 » wo okt 03, 2018 11:32

@Harry,nog altijd tevreden over uw sproeisysteem om mortellaro aan te pakken?
edward28

Berichtdoor Harry K » do okt 04, 2018 09:01

@Edward28
Ja. Deze zomer krap 3 maand niet gebruikt omdat ik geen Mortellaro meer tegenkwam en dacht de bacterie inmiddels wel uit de stal te hebben. Vond ik toch weer een klein plekje bij een koe. Klauwen werden ook weer wat stinkpootgevoeliger (zachter net boven de klauwen). Gebruik nu dus weer structureel.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
Harry K

Berichtdoor sivert » do okt 04, 2018 09:32

Waar kun je het best terecht voor een nieuwe vacuümpomp voor Lely A4? De pomp is aan vervanging toe. Bij Lely kost het pompgedeelte € 1990. Bij Niels de Jong kost die € 2100, dan zit er ook nog een uitlaat en motor bij.
sivert

Berichtdoor john jakobs » do okt 04, 2018 10:21

heb hier nog een pompsetje staan kun je ook nog een 2x6 aanhangen en een 2x10 met een andere electromotor :yes: :yes: kost maar 300 eurie
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor sivert » do okt 04, 2018 10:34

Ik heb nu een pomp gekocht bij Happy farmer voor € 1600, ze hadden toevallig net een pomp ontvangen zonder motor. Normaal verkopen ze die met motor en zonder uitlaat. De fabrikant Busch Mink doet nogal moeilijk over vacuümpompen verkopen zonder motor.
sivert

Vorige

Keer terug naar Koe en melken