Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor wit » vr sep 21, 2018 21:16

Sorry Wit wie is er gehersenspoeld :?: . Juist, de leden die enthousiast zijn en worden van de dwaze plannetjes van de RFC en LTO bobo's.

Wat is dat toch met jullie,als iemand jullie mening niet deelt is hij gehersenspoeld :roll:
Word erg voorspelbaar hoor :lol:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor kobonde » za sep 22, 2018 13:16

Wim R schreef:
wit schreef:
maar het is toch van de zotte dat nou niemand LTO of RFC eens een keer de waarheid zegt.

En wat is de waarheid :?: jouw mening :?:
Krijg wel het idee dat jij dat denkt, want iemand die jouw mening niet deelt is zwak en gehersenspoeld :roll:

Je lijkt verdorie Trump wel :mrgreen:

Sorry Wit wie is er gehersenspoeld :?: . Juist, de leden die enthousiast zijn en worden van de dwaze plannetjes van de RFC en LTO bobo's.
Ik was er al even klaar met het oeverloze gezwam en ,gemoei . Jammer genoeg hadden wij de optie om naar een ander over te stappen niet, dus bij gebrek aan beter . Een aantal jaren geleden beslissing van stopzetten van het (Z)LTO lidmaatschap was gelukkig makkelijker (y) :yes: Roomser dan de paus, het braafste jongetje van de klas of zoiets. Benieuwd wanneer ze uit de financiële negatieve flow komen waar ze nu in zitten. Kijk naar het beleid van Schumacher , iedereen. die niet in zijn straatje past kan opzouten. Dikke investeringen in gebieden in de wereld waar ze geen cent te makken hebben voor melkproducten te kopen. Dit onder toezicht van een coöperatief gekozen ledenraad waarbij de bobo's van het hoofdbestuur telkens de uitmaak hebben dat de ledenraad door de leden gekozen zijn en dat dit HUN stem is dus kop houden en verder niets. Bovenstaand kun je ook beschrijven richting LTO. Hoe diep zijn we gezonken :roll: :mrgreen:

Wim, Geen enkele organisatie kan het voor iedereen goed doen, maar mijn bleving is dat kritische mensen vrij makkelijk
gekozen worden en dus invloed kunnen hebben op het beleid, maar de meesten die kritisch zijn bedanken er voor om
verkozen te worden, en vervolgens maar klagen dat de ledenraad geen balllen heeft en alles maar goedkeurd.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Gerben77 » za sep 22, 2018 15:11

Henk praat wel lekkel popie maar heeft volgens mij nog nooit echt geprobeerd om iets te veranderen ,net als de meeste mensen trouwens.

Wilt het even voor Henk Peters opnemen, niet dat hij zich zelf niet kan verdedigen. Maar Henk is zeer actief op social media (y) , om allerlei figuren die niks liever als elke vorm van veehouderij te laten stoppen, is flink de waarheid te verteld, of met argumenten ze te bestrijden door allerlei artikelen te plaatsen (y) .
Ga zo door Henk (y) .
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Henk » za sep 22, 2018 19:59

Arno schreef:@henk
Vrij vertaald, als je geen onderdeel bent van de oplossing ben je onderdeel van het probleem.
Ik zie hetzelfde met medewerkers, sommigen weten altijd wat er mis is maar lossen het niet op, is altijd makkelijker uiteraard om te praten als te doen.
Je hebt plenty tijd nou dus ik zou zeggen, grijp bull by horns en stel jezelf verkiesbaar voor een of ander bestuur en ga daar grote dingen doen en allerlei stuff veranderen 8)

Hoewel je een stuk jonger bent dan ik ben je op dit gebied nog hopeloos ouderwetsch Arno :wink:
In een bestuur gaan zitten om de oorlog te winnen is niet meer :no: Ik heb in verschillende besturen gezetten. Het is meehobbelen met de rest, wil je graag in het pluche blijven hangen. Gooi je de kont tegen de krib omdat je vindt dat het anders moet heb je geen leven omdat je dan als einzelganger tegenover de zittende garde op mot boksen.
En dan ga je van chagrijn maar uit het bestuur.

Kijk maar naar jonge bestuurders hier. Vol vuur en ambitie gaan ze dolenthousiast een bestuur in, maar er is maar goed een jaar voorbij of het zijn al brave trekpoppen van de klup :idea:
En daar heb ik op voorhand al voor gewaarschuwd voor die valkuil :!:
Dat je al snel voor de keuze komt; je ambitie door willen drukken waardoor je geen leven hebt bij de zittende vastgeroeste medebestuurders, of dermate het pluche ambiëren en hiervoor je eigen ambities verkwanselen en braaf meehobbelen met het vastgeroest spul :idea:

De veldslag wint men tegenwoordig steeds vaker in de media Arno :idea:
Kijk maar naar WD, PvdD ec, allemaal ijzersterk in de media (y)
Of afgelopen winter toen de duizenden dieren in de OVP krepeerden. Een handvol hysterische huisvrouwen had het via FB in een mum van tijd voor mekaar dat de dieren bijgevoerd werden.

Daarom probeer ik het er ook via sm zo vaak mogelijk in te hameren :yes: In de eerste plaats niet met het idee dat het hierdoor veranderd :no: maar in de hoop dat de mensen hun verstand onderhand es gaan gebruiken :!:
En dat ze bereid zijn om ergens over na te willen denken ipv zonder verstand mee te deinen op de golf.

Ik wordt soms gewoon onpasselijk van sommigen hier die stekeblind achter de LTO aan zweven (n) Prima wanneer je LTO lid wil zijn (y) maar denk verdorie es een keer nuchter na wat er de afgelopen jaar mede door hen gebeurd is :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wim R » za sep 22, 2018 21:40

kobonde schreef:Wim, Geen enkele organisatie kan het voor iedereen goed doen, maar mijn bleving is dat kritische mensen vrij makkelijk
gekozen worden en dus invloed kunnen hebben op het beleid, maar de meesten die kritisch zijn bedanken er voor om
verkozen te worden, en vervolgens maar klagen dat de ledenraad geen balllen heeft en alles maar goed keurt.

Mag ik vragen welke positieve zaken er de laatste jaren richting de landbouw toegekomen zijn? Mede door onze eigen organisatie s en coöperaties heeft de landbouw ook een hele bak onzin en ellende over zich heen gekregen. Het kan niet op , regel op regel is er bijgekomen. Iedere keer komt het zelfde riedeltje naar boven van als we niet blijven praten en meelullen op hoger niveau valt het allemaal nog negatiever uit. Misschien wordt het eens tijd dat onze standsorganisatie ook een keer zegt van stop en verder gaan we niet, enkel achter de achterban staan en geen streep toegeven richting de beleidsmakers als we dan blijkbaar met echte belangenbehartigers :? :? :? te maken hebben. Nee liever dan dat een banenjager als Calon de sector nog dieper de grond in boort. Daarbij komt onze eigen cooperatie met eis op eis voor duurzaam te gaan produceren :mrgreen: :mrgreen: . Het kan niet gekker, ingewikkelder en enkel kostprijs verhogend (n) . Iedere keer weer bij vragen dat we mee moeten, de consument :? erom vraagt en als wij niet voor aan in het rijtje lopen we niet meer mee doen. Nee duurzaamheid is een verdienmodel. Dit over de rug van de producent en de grote bedragen komen niet tot zijn recht in de productprijs maar in de beurs van de maatpakken en heel het circus wat er omheen is gefantaseerd. :mrgreen: :mrgreen: Nogmaals hoe diep zijn we gezonken
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor jan.nl » za sep 22, 2018 22:17

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2018/ ... -bedrijven

Als boeren zien we het liever anders,maar de komende jaren komt er een omslag in de nl landbouw die ongekend zal zijn,duurzaamheid zal in de praktijk uitgevoerd worden ,lukt het niet vrijwillig dat wordt het gedwongen :yes:
Verwacht dat de bulkproductie flink minder gaat worden en kwaliteit en bio diversiteit alleen maar gestimuleerd zal worden met puntjes vd melkfabriek....en banken...
Snap best dat je daar nix van wil weten en er tegenaan schopt,maar het is onomkeerbaar :yes:
Degenen die meebewegen zullen doorgaan,net als vroeger 50 jaar geleden de eerste ligboxen bouwers,die werden ook gestimuleerd met lagere rentes...
Eigenlijk herhaald de geschiedenis zich,alleen is het allemaal anders... :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Hindrik » za sep 22, 2018 23:21

jan.nl schreef:https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2018/09/22/proef-met-rentekorting-duurzaamste-bedrijven

Als boeren zien we het liever anders,maar de komende jaren komt er een omslag in de nl landbouw die ongekend zal zijn,duurzaamheid zal in de praktijk uitgevoerd worden ,lukt het niet vrijwillig dat wordt het gedwongen :yes:
Verwacht dat de bulkproductie flink minder gaat worden en kwaliteit en bio diversiteit alleen maar gestimuleerd zal worden met puntjes vd melkfabriek....en banken...
Snap best dat je daar nix van wil weten en er tegenaan schopt,maar het is onomkeerbaar :yes:
Degenen die meebewegen zullen doorgaan,net als vroeger 50 jaar geleden de eerste ligboxen bouwers,die werden ook gestimuleerd met lagere rentes...
Eigenlijk herhaald de geschiedenis zich,alleen is het allemaal anders... :wink:

Probleem is wat is duurzaam?
Intensieve veehouderij, dat is duurzaam
Echter de consument denkt dat extensief duurzaam is want zo deed opa het ook.
Maar boer Bartele ontdekt dat kalveren bij de koe schuwer zijn en het dus onwerkbaar is, maar z'n klanten vinden het geweldig en hartstikke duurzaam.
Het probleem ligt bij de hedendaagse consument; wel een mening maar geen enkele kennis van zaken
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Wim R » za sep 22, 2018 23:28

Hindrik schreef:Probleem is wat is duurzaam?
Maar boer Bartele ontdekt dat kalveren bij de koe schuwer zijn en het dus onwerkbaar is, maar z'n klanten vinden het geweldig en hartstikke duurzaam.
Het probleem ligt bij de hedendaagse consument; wel een mening maar geen enkele kennis van zaken

Degene die er het meeste aan verdiend bepaald wat duurzaam is. De echte consument die in de winkel komt zegt dat duurzaam is de kar zo vol mogelijk voor zo min mogelijk geld .
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Arno » zo sep 23, 2018 01:47

@henk
Ouderwetsch :lol: :lol: ,ja daar heb je wel gelijk in ja ,ik zou nog steeds happy zijn met een draaischijf tekefoon :wink:
Maar je praat een beetje dubbel daar ,aan de ene kant zeg je dat ‘ze’ toch niet luisteren en aan de andere kant zeg je dat social media een groot verschil maakt :?:
Ik was persoonlijk altijd erg uitgesproken op coop bijeenkomsten en kritisch over wat er gedaan werd ,of meer wat er niet gedaan werd ,toen iemand me vroeg of ik me niet verkiesbaar wou stellen heb ik dat maar gedaan.
Ik heb er eerlijk gezegd weinig tot geen tijd voor maar toch denk ik dat het wat helpt om in dat soort besturen te gaan ,anders zitten er nl alleen maar mensen die er wel tijd voor hebben maar misschien niet altijd even kritisch zijn :idea:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor poekske » zo sep 23, 2018 05:33

Wim R schreef:
Hindrik schreef:Probleem is wat is duurzaam?

Degene die er het meeste aan verdiend bepaald wat duurzaam is. De echte consument die in de winkel komt zegt dat duurzaam is de kar zo vol mogelijk voor zo min mogelijk geld .

Grotendeels gelijk wim, zeker in geval van melk.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor john jakobs » zo sep 23, 2018 06:12

je zit met meerdere mensen in een bestuur ,,, en natuurlijk komt daar dan een meer gemiddelde mening uit , is dat niet het geval dan hebben we het over een dictator
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Schoonvelde » zo sep 23, 2018 07:32

Arno schreef:@henk
Ouderwetsch :lol: :lol: ,ja daar heb je wel gelijk in ja ,ik zou nog steeds happy zijn met een draaischijf tekefoon :wink:
Maar je praat een beetje dubbel daar ,aan de ene kant zeg je dat ‘ze’ toch niet luisteren en aan de andere kant zeg je dat social media een groot verschil maakt :?:
Ik was persoonlijk altijd erg uitgesproken op coop bijeenkomsten en kritisch over wat er gedaan werd ,of meer wat er niet gedaan werd ,toen iemand me vroeg of ik me niet verkiesbaar wou stellen heb ik dat maar gedaan.
Ik heb er eerlijk gezegd weinig tot geen tijd voor maar toch denk ik dat het wat helpt om in dat soort besturen te gaan ,anders zitten er nl alleen maar mensen die er wel tijd voor hebben maar misschien niet altijd even kritisch zijn :idea:

(y)
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor arnoud » zo sep 23, 2018 07:40

Ik snap t nie: geen droog brood te verdienen, nix vrij ondernemen, groei onmogelijk en bemoeizucht van iedereen. Kansen genoeg buiten NL om bijna al die dingen te tackelen. Heb een advertentie die ca 1000x bekeken wordt https://www.landbouwgrond.nu/aanbod/det ... #kenmerken
Er bellen er wat en komen ook kijken maar dat er een emigratie wil is uit NL merk ik niet.
Dus zal t wel zeuren en lekker blijven zitten zijn bij 99,9% zijn. (Die andere zijn allang weg)
arnoud

Berichtdoor W.A » zo sep 23, 2018 08:26

Is niet voor iedereen een keus blijkbaar nee. De 1 is toch 90 % van ze'n tijd met het boere vak bezig en dan kun je maar beter op een plek zitten waar je lekker vooruit kunt..
Maar de ander vindt het wel goed en maakt zich niet te druk. En blijft dus waar hij is( voor zolang dat vol te houden is)

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor jan.nl » zo sep 23, 2018 11:35

arnoud schreef:Ik snap t nie: geen droog brood te verdienen, nix vrij ondernemen, groei onmogelijk en bemoeizucht van iedereen. Kansen genoeg buiten NL om bijna al die dingen te tackelen. Heb een advertentie die ca 1000x bekeken wordt https://www.landbouwgrond.nu/aanbod/det ... #kenmerken
Er bellen er wat en komen ook kijken maar dat er een emigratie wil is uit NL merk ik niet.
Dus zal t wel zeuren en lekker blijven zitten zijn bij 99,9% zijn. (Die andere zijn allang weg)

Zijn zat jongelui die nog een boerderij erbij willen hebben, het liefst in eigen omgeving,maar omdat dat te duur is werken ze gewoon bij buiten de landbouw erbij,kunnen zeer goed betaalde baan vinden,daarom verleiding niet groot om te emigreren :no:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie