Mais 2018

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mais 2018

Berichtdoor Clown » vr sep 21, 2018 12:32

poekske schreef:Effe goed kijken, 3 knikkers van 15? Ton op de bult tegen 2 hakselaars? Kunnen ze hier in Europa nog veel van leren

Wij hebben een 12 tons shovel en daar rij ik zelf de bulten mee vast.
Ik moet er niet aan denken dat er nog een op de bult zit moet je continu opletten waar die ander is
Als je maar niet te hard rijd en een dunne laag tegelijk doet krijg je het goed aangereden.
Het probleem met mais vindt ik de zijkanten als je tekort op de kant rijdt zakt hij uit elkaar .
Maar dit los ik op door iedere keer als ik langs de kant omhoog ben geweest de kant aandrukken met de bak
En dan nog een keer erlangs rijden dan krijg je de zijkanten er mooi strak in .
Want daar is het meeste kansop broei en niet in het midden .
We hadden vorige week 42 ha mais gehakseld met 150 liter diesel voor de shovel.
Gaan ze met die knikkers niet redden
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor Richt » vr sep 21, 2018 13:09

Denk dat ze die trekkers der voor het filmpje hebben staan en op andere momenten die trekkers op meerdere bedrijven kuilen vast rijden, maar kan het mis hebben.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer 19 » vr sep 21, 2018 13:27

Clown schreef:
poekske schreef:Effe goed kijken, 3 knikkers van 15? Ton op de bult tegen 2 hakselaars? Kunnen ze hier in Europa nog veel van leren

Ik moet er niet aan denken dat er nog een op de bult zit moet je continu opletten waar die ander is
Als je maar niet te hard rijd en een dunne laag tegelijk doet krijg je het goed aangereden.
Het probleem met mais vindt ik de zijkanten als je tekort op de kant rijdt zakt hij uit elkaar .
Maar dit los ik op door iedere keer als ik langs de kant omhoog ben geweest de kant aandrukken met de bak

Hoe heb je dat met voeren? Voor de loonwerker komt al het werk aan kant?
boer 19

Berichtdoor Kasé5 » vr sep 21, 2018 13:52

Roderick schreef:[q
Ze zeggen voor elke 2 ton mais aanvoer per uur moet je een ton gewicht op de kuil hebben. :yes:
Ik denk dat je met die 3 knikkers dat ook nog niet red :no:

Hier gister ook de mais aan de bult gekregen. Hier ook altijd de meeste aandacht voor het goed vastrijden maar een ton per 2 ton aanvoer/uur lijkt me wel heel veel.
Zelfs met onze hollandse piephoekjes zitten ze toch nog gauw op 1,5 ha per uur dus zeg maar 80-90- ton/ uur > zal er 40 ton op de bult moeten :?
Bij grote percelen en goeie mais ga je hier naar 150 ton > moet er 75 ton op de hollandse "kuiltjes" :shock:

Maar goed aanrijden is zeer belangrijk, toen er hier de derde wagen bij kwam rijden ben ik toch maar steeds wat mee gaan tokkelen met m'n 7-tons Sjoveltje. Helpt wel :yes:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Richt » vr sep 21, 2018 14:58

Kasé5 schreef:
Roderick schreef:[q
Ze zeggen voor elke 2 ton mais aanvoer per uur moet je een ton gewicht op de kuil hebben. :yes:
Ik denk dat je met die 3 knikkers dat ook nog niet red :no:

Hier gister ook de mais aan de bult gekregen. Hier ook altijd de meeste aandacht voor het goed vastrijden maar een ton per 2 ton aanvoer/uur lijkt me wel heel veel.
Zelfs met onze hollandse piephoekjes zitten ze toch nog gauw op 1,5 ha per uur dus zeg maar 80-90- ton/ uur > zal er 40 ton op de bult moeten :?
Bij grote percelen en goeie mais ga je hier naar 150 ton > moet er 75 ton op de hollandse "kuiltjes" :shock:

Maar goed aanrijden is zeer belangrijk, toen er hier de derde wagen bij kwam rijden ben ik toch maar steeds wat mee gaan tokkelen met m'n 7-tons Sjoveltje. Helpt wel :yes:

Hier LW met 1 Fend 930, voorop een goede schuif, achterop zoon verdichtings-wals, en met 2 wagens op de percelen in de buurt, hakselaar draait niet op volle kapaciteid, waren er met een 8800 van Jd, 970pk met een 12 rijer erop, wat die kan hakselen kun je op onze percelen/straatjes/kuilplaat niet snelgenoeg weg krijgen, dus dan moet die maar iets wachten tussen door, al kost het dan al met al een 100-150€ meer op 24ha (wachttijd kost hier volgens mij momenteel 50€ per uur, alles bij elkaar 2-3 uur wachten), kuil moet gewoon goed vast zitten, anders kan ik elke dag rotte rommel gaan weg spitten...
Richt

Berichtdoor Flyinghollander » vr sep 21, 2018 15:08

Rotte rommel klein punt, de gevolgen daar van>>> dan is 50 euro niks per uur.
Flyinghollander

Berichtdoor Roderick » vr sep 21, 2018 15:12

Clown schreef:

Dan zet je op elke kuil een trekker.
Hier zo ook, 2 kuilen, 2 trekkers samen 60 ton met ongeveer 150-160 ton aanvoer per uur. :yes:
De verdichting is hier met kniktrekkers echt wel beter als vroeger in NL met een 20 tons shovel.....alhoewel we daar ook altijd 2 shovels op 2 kuilen hadden.
Groot voordeel van zo'n knikker is dat hij zwat de hele load in 1 push naar boven drukt en dan meer tijd heeft om aan te rijden. :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Richt » vr sep 21, 2018 15:15

Flyinghollander schreef:Rotte rommel klein punt, de gevolgen daar van>>> dan is 50 euro niks per uur.

Nee dat is ook mijn idee daarover, voor die paar € kan ik geen voer weg gooien, en heb ik al helemaal geen zin elke dag met een schop troep weg te moeten spitten
Richt

Berichtdoor Clown » vr sep 21, 2018 16:15

boer 19 schreef:
Clown schreef:

Hoe heb je dat met voeren? Voor de loonwerker komt al het werk aan kant?

Als ze een nieuw perceel aanmaaien voer ik ondertussen
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor poekske » vr sep 21, 2018 17:17

1.5ha per uur is 90 ton :lol:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Richt » za sep 22, 2018 06:41

poekske schreef:1.5ha per uur is 90 ton :lol:

bij 60 ton per ha wel ja :mrgreen:
(iedereen haalt toch 60 ton van een hectare af als je dat zo hoort? dacht dat ik de enige was die dat niet haalde?!)
Richt

Berichtdoor dx11 » zo sep 23, 2018 13:04

Hier vorige week ook de mais aan de bult gezet. Mooi gelopen, mais was nog wel goen genoeg op somige percelen, maar de kolven waren goed rijp.
http://www.landbouwpowers.nl/mais-hakse ... more-63800

Afbeelding
dx11

Beroep: Student, handelaar, melkveehouder
Interesses: Koeien, oud ijzer

Berichtdoor G.U. » zo sep 23, 2018 13:07

Bij jullie moet het altijd ook met een bult zwarte rook :lol:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor dx11 » zo sep 23, 2018 14:04

G.U. schreef:Bij jullie moet het altijd ook met een bult zwarte rook :lol:

We willen toch aan die 100l diesel de bunder komen he, anders lijkt het wel heel erg op hobby
dx11

Beroep: Student, handelaar, melkveehouder
Interesses: Koeien, oud ijzer

Berichtdoor poekske » zo sep 23, 2018 14:04

Nog geen sproeier opput erf? :wink:
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer