Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor inseminatieservice » ma sep 24, 2018 18:28

G.U. schreef:Een afkalving is ook niet risicoloos. Dat geld voor elk dier en ras. maar om daarom nou de tkt naar 500+ op te laten lopen is ook weer een omgekeerde wereld.

Gewoon elk jaar een kalf, verse koeien produceren het goedkoopst.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor Freddy » ma sep 24, 2018 22:13

Of verse koeien gemiddeld altijd goedkoper produceren dan oud melkse persistente koeien, betwijfel ik zeer.
Hier insemineer ik 80-90% van de koeien niet eerder dan 120-150 dagen in lactatie. Sommige vaarzen die veel melk geven wacht ik nog langer. Ik fok nu ook bewust op persistente koeien.
Ik vind het zonde om een koe droog te moeten gaan zetten die nog 20-30 liter geeft. Die liters zijn ook goedkoop, want die hebben meestal hogere gehalten en komen uit enkel eigen geteeld gras en Mais, aangevuld met 1-2 kg kV in melkstal of aan voerhek.
Freddy

Berichtdoor Henk » di sep 25, 2018 08:12

auke schreef:
Henk schreef:Zelfs een eenling wordt in de hf scene steeds vaker gezien als een 'risico'.... :mrgreen:

tja dat soort praat neem ik niet serieus

Lezen maar Auke... :wink:

Freddy schreef:Of verse koeien gemiddeld altijd goedkoper produceren dan oud melkse persistente koeien, betwijfel ik zeer.
Hier insemineer ik 80-90% van de koeien niet eerder dan 120-150 dagen in lactatie. Sommige vaarzen die veel melk geven wacht ik nog langer. Ik fok nu ook bewust op persistente koeien.
Ik vind het zonde om een koe droog te moeten gaan zetten die nog 20-30 liter geeft. Die liters zijn ook goedkoop, want die hebben meestal hogere gehalten en komen uit enkel eigen geteeld gras en Mais, aangevuld met 1-2 kg kV in melkstal of aan voerhek.

Een koe 4-5 maanden bewust leeg laten is óf waanzin óf je ziet ze niet tochtig :wink:
Natuurlijk heb je wel gelijk dan gras en mais gratis is :no: maar in feite is het gewoon onderhoudsvoer :idea: en dat kun je ook geven aan een verse koe met 50 liter :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » di sep 25, 2018 10:48

En over de helft die zichzelf droogzetten na 10 maand horen we ook niks...
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor G.U. » di sep 25, 2018 11:03

poekske schreef:En over de helft die zichzelf droogzetten na 10 maand horen we ook niks...

Die raak je vanzelf kwijt want als je fokt op persistentie dan selecteer je die er als eerste uit
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor kobonde » di sep 25, 2018 12:11

Freddy schreef:Of verse koeien gemiddeld altijd goedkoper produceren dan oud melkse persistente koeien, betwijfel ik zeer.

Koeien die de laatste 100 dagen 25 kg dikke melk geven op 2 kg kg krachtvoer vreten mindst 18 kg ds ruwvoer met
van 11 cent plus 2 kg krachvoer a 25 cent is 2 Euro aan voerkosten 25 kg a 40 cent is 10 -2 voerkosten = Rest 6 Euro/dag
Deze zelfde koe kan pas afgekalfd 50 kg van 35 cent = 17.5 Euro zij vreet 12 kgds ruwvoer en 12 kg krachtvoer
voerkosten 5,5 Euro, Rest 12 Euro/dag.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor inseminatieservice » di sep 25, 2018 16:06

Veehouders die beweren dat hun koeien persistentie hebben om lang door te geven verbloemen vaak een deel van hun managment vruchtbaarheid niet op orde is. Het blijft heel eenvoudig zorg dat je koe weer drachtig wordt tussen dag 50 en 100 na afkalven en je haalt de meest rendabel productie, en daar draait het om .
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor MarcB » di sep 25, 2018 16:22

2 jaar terug dacht ik laat ik ook eens kruisen met een ander ras. Heb de brown swiss stier manchester gebruikt. Heb er beste vaarzen van. Alleen ze zijn met z’n allen schichtig en moeilijk te melken in de zin van 1 permanent met beugel en 2 regelmatig en enkele af en toe. Maar wat ik verbazend vind is dat die stier 102 scoort voor karakter. Wat hun daarnaast als probleem hebben is dat ze allemaal onkant uitmelken. Heb ik gewoon pech gehad met de combinatie of beschrijf ik hier zo’n beetje een gemiddelde Bs kruisling.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor kobonde » di sep 25, 2018 16:59

MarcB schreef:2 jaar terug dacht ik laat ik ook eens kruisen met een ander ras. Heb de brown swiss stier manchester gebruikt. Heb er beste vaarzen van. Alleen ze zijn met z’n allen schichtig en moeilijk te melken in de zin van 1 permanent met beugel en 2 regelmatig en enkele af en toe. Maar wat ik verbazend vind is dat die stier 102 scoort voor karakter. Wat hun daarnaast als probleem hebben is dat ze allemaal onkant uitmelken. Heb ik gewoon pech gehad met de combinatie of beschrijf ik hier zo’n beetje een gemiddelde Bs kruisling.

De basis voor karakter is voor elk ras verschillend, dat kun je niet over de rassen heen direkt vergelijken. In NL werd in de
80 jaren bs ingkruist op MRY, dat was geen sukses, melken met beugel op en vreselijk taaimelks.
Waarom gebruik je niet gewoon Scan Red van Viking.
kobonde

Berichtdoor kobonde » di sep 25, 2018 17:18

inseminatieservice schreef:Veehouders die beweren dat hun koeien persistentie hebben om lang door te geven verbloemen vaak een deel van hun managment vruchtbaarheid niet op orde is. Het blijft heel eenvoudig zorg dat je koe weer drachtig wordt tussen dag 50 en 100 na afkalven en je haalt de meest rendabel productie, en daar draait het om .

Hoeft niet aan het vruchtbaarheidsmangement te liggen, het kan ook zijn dat ze uit de gedachte veel ruwvoer " dat hebben we toch"
zo weing krachtvoer geven dat de koe in zon groot energi tekort heeft dat die niet tochtig of niet drachtig word voor je bij de 120 dagen komt, en vervolgens zich zelf wijs maken dat hun koeien zo persitent zijn dat het beter is later te insemineren.
kobonde

Berichtdoor king » di sep 25, 2018 18:10

MarcB schreef:2 jaar terug dacht ik laat ik ook eens kruisen met een ander ras. Heb de brown swiss stier manchester gebruikt. Heb er beste vaarzen van. Alleen ze zijn met z’n allen schichtig en moeilijk te melken in de zin van 1 permanent met beugel en 2 regelmatig en enkele af en toe. Maar wat ik verbazend vind is dat die stier 102 scoort voor karakter. Wat hun daarnaast als probleem hebben is dat ze allemaal onkant uitmelken. Heb ik gewoon pech gehad met de combinatie of beschrijf ik hier zo’n beetje een gemiddelde Bs kruisling.

Bedoel je deze?? https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0068115207
Ken de stier verder niet, maar MV( vigor) staat iig te boek als een stier, die niet t beste karakter vererft.
Maar herken bovenstaand verhaal niet echt, melken van allerlei rassen crossies, maar kan niet zeggen dat de BS daarin slechter scoort als andere rassen (ook niet direct beter :roll: ), maar denk dat je gewoon pech hebt gehad met je stierkeuze
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor king » di sep 25, 2018 18:14

poekske schreef:En over de helft die zichzelf droogzetten na 10 maand horen we ook niks...

dat is zelfs hier met crossies hooguit 1 op de 10, en meestal dan nog, omdat er een 2ling inzit.
Betekend trouwens niet, dat we in de regel heel lang wachten met insemineren, en zeker niet met jonge koeien.
Oudere koeien die en veel produceren en waarvan je ondertussen weet, of ze wel of niet persistent zijn willen we nog wel eens wat langer wachten
king

Berichtdoor king » di sep 25, 2018 18:23

Wat zijn vaarzen die veel geven??
praten we dan over 30+, 35+ of 40+ ?
vind zeker bij de 1e categorie, dat ze binnen 60 dgn eigenlijk weer met kalf moeten zitten, andere mogen iets meer tijd hebben.
Dat geneuzel van dat vaarzen persistenter zijn, kan ik nix mee, idd van 30 terug naar 20 is persistenter, dan van 50 naar 20, maar per saldo schiet je er nix mee op, dus weer gauw drachtig :yes: .
Verder willen sommige ook wel beweren, dat ze bij een langere 1e lijst meer tijd krijgen om uit te groeien :roll: . Is volgens mij net zo'n kolder, als een beest het in zich heeft om goed uit te groeien doet ze dat toch wel. Evt groeit ze tijdens de 2e en 3e lijst nog door
king

Berichtdoor Henk » di sep 25, 2018 18:47

MarcB schreef:2 jaar terug dacht ik laat ik ook eens kruisen met een ander ras.

De meeste teleurstellingen ontstaan op deze manier denk ik. Gaan kruisen zonder plan of visie.
Wat was je motivatie om voor dit ras/deze stier te kiezen Marc :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Freddy » di sep 25, 2018 20:57

Zozo, wat een reacties allemaal.;-)

Aangezien wij een ruwvoer overschot hebben, is bij ons de strategie om zoveel mogelijk van dat ruwvoer in de koe te krijgen en om te zetten in melk. (Meer koeien kan wel in de gebouwen en wil ik ook wel, maar de afgelopen 2-3 jaar is dat lastig ivm fosfaat).
Een koe die 40-50 kg melk geeft heeft een hogere energiebehoefte dan een koe die 20-30 kg melk geeft. Een koe met 40-50 kg melk krijg ik de energiebehoefte niet gedekt met 15 kg ruwvoer (80% gras gem 900 VEM, 20% Mais gem 1000 VEM). Deze koe moet ik 8-10 kg krachtvoer bijvoeren om enigszins in de energiebehoefte te voorzien. Krachtvoer koop ik allemaal aan, dus is een extra kostenpost.
Ruwvoer kost ook geld, maar dat moet ik toch oogsten, dus daar kan ik niet op besparen (of ik zou meer Mais moeten gaan verbouwen of land verhuren, beiden wil en/of kan ik niet).
De kostenpost van ruwvoer wil ik dus ook benutten. Dat lukt me niet om dat op de kuilplaat te laten liggen of te verkopen, dus moet dat de koe in. Dan kan ik in onze situatie beter een koe 50-100 dagen langer in lactatie houden op een productie niveau van 20-30 liter met 1-2 kg kV en 15-20 kg ruwvoer.

Maar goed, zo doet iedereen het op zn eigen manier en dat maakt het juist zo mooi toch? En natuurlijk heb ik wel eens een koe die inderdaad niet persistent genoeg is en 2-3 maanden droog loopt ipv 35 dagen, dan weet ik dat ik die de volgende lactatie wel wat eerder moet insemineren. maar ik heb ook koeien die 500 dagen aan de melk zijn en nog steeds 25 liter geven als ze droog moeten.
De reacties over eventuele mismanagement in de vruchtbaarheid ga ik maar niet verder op in, omdat jullie waarschijnlijk alle koeien rond dag 50 goed tochtig zien, goed schoon zijn en in 1x drachtig zijn. :wink:

En voor diegenen die graag willen rekenen, ff de getallen uit alfa bas rapport over 2017 (per kg melk)
Aankoop voer (kV, ruwvoer, melkpoeder, mineralen): 8,38 cent
Eigen ruwvoerkosten (excl land, veel in eigen mechanisatie): 6,50 cent
Freddy

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij