Tractoren (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Tractoren (deel 4)

Berichtdoor boer pieter » ma okt 01, 2018 17:09

Hoe is het mogelijk hier waren ze vandaag bezig met maïs hakselen en reden zelf vast
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor HoK » wo okt 10, 2018 20:34

Hier is de mais er anderhalf maand vanaf en groeit het nieuw ingezaaide gras en vanggewas al mooi!

Ik heb nog steeds een sch**thekel aan ploegen. Duurt lang, veel afwerken en grond keren kan nooit goed voor je organische stof in de grond wezen. 1 perceel mais doen we eigenlijk vanwege stenen alleen even doodspuiten, lostrekken/drijfmesten in 1 bewerking, kopeggen en mais zaaien. Staat nooit de beste maar nooit de slechtste mais op. En gaat ook nog eens een heel stukkie rapper als als ploegen, kopakkers vlakken en al dat soort geintjes.

We hebben dit jaar ook de maispercelen na oogst dwars over geschijvenegd na het bekalken en daarna gras in gezaaid om het vanggewas volgend jaar te kunnen oogsten. Zo'n schijveneg is ook wel een mooi stukkie speelgoed, 3 ha per uur bewerken en vlakker achterlaten als het was. Als je schijveneggen en lostrekken zou kunnen combineren dan lijkt me het helemaal monsterachtig :)
HoK

Berichtdoor poekske » wo okt 10, 2018 20:38

Ploegen na mais om er een snuifje graszaad in te gooien is natuurlijk nutteloos diesel verstoken. Effe met een vaste tand met zaaibakkie en hoppa klaar.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor hendrik83 » wo okt 10, 2018 21:48

HoK schreef:Hier is de mais er anderhalf maand vanaf en groeit het nieuw ingezaaide gras en vanggewas al mooi!

Ik heb nog steeds een sch**thekel aan ploegen. Duurt lang, veel afwerken en grond keren kan nooit goed voor je organische stof in de grond wezen. 1 perceel mais doen we eigenlijk vanwege stenen alleen even doodspuiten, lostrekken/drijfmesten in 1 bewerking, kopeggen en mais zaaien. Staat nooit de beste maar nooit de slechtste mais op. En gaat ook nog eens een heel stukkie rapper als als ploegen, kopakkers vlakken en al dat soort geintjes.

We hebben dit jaar ook de maispercelen na oogst dwars over geschijvenegd na het bekalken en daarna gras in gezaaid om het vanggewas volgend jaar te kunnen oogsten. Zo'n schijveneg is ook wel een mooi stukkie speelgoed, 3 ha per uur bewerken en vlakker achterlaten als het was. Als je schijveneggen en lostrekken zou kunnen combineren dan lijkt me het helemaal monsterachtig :)

loonwerker hier had altijd een schijfeg voorop en een smaragd achterop maar laatste paar jaar rijd hij met alleen de smaragd en als het land maar schoon is gaat dat perfect. zowel voor als na de mais
hendrik83

Beroep: werkverschaffer voor een leger ambtenaren

Berichtdoor Richt » do okt 11, 2018 09:05

ik probeer komende week een schijven eg uit op mais land.

niet geploegde mais die op dam stond was dit jaar weer veel beter als normale mais, denk dat als de schijven eg bevalt de ploeg als inruil weg gaat.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor jvt » do okt 11, 2018 09:33

[

We hebben dit jaar ook de maispercelen na oogst dwars over geschijvenegd na het bekalken en daarna gras in gezaaid om het vanggewas volgend jaar te kunnen oogsten. Zo'n schijveneg is ook wel een mooi stukkie speelgoed, 3 ha per uur bewerken en vlakker achterlaten als het was. Als je schijveneggen en lostrekken zou kunnen combineren dan lijkt me het helemaal monsterachtig :)[/quote]

Hier alweer vijf jaar aan het bewerken met de sumo trio 3, doet dus precies waar jij laatste zin om vraagt. Maisland hier ook weer los gelegd, alleen waar varkens en dassen hadden huisgehouden :evil: :evil: stroopt het toch op. Maar waar enkel stoppel staat werkt het (y) (y) en wil nooit meer terug naar ploegen
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor W.A » do okt 11, 2018 17:55

Dat geloof ik. Maar om nu met de schijveneg de ploeg te vervangen... schijveneg is voor stoppelbewerking niet meer niet minder. Hier hebben alleen de 'achtergebleve' bedrijven nog zo'n ding.
Of je moet er eentje met kleine schijfjes en een rol kopen. Dan kun je er gewoelde/ geploegde grond ermee zaaiklaar leggen..

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Kasé5 » do okt 11, 2018 19:42

Vorig jaar 2 ha niet geploegd, nat land > perceel met verreweg slechtste mais
Dit jaar zelfde stuk niet geploegd > perceel met verreweg beste opbrengst

:?

Ben trouwens wel van plan minder te ploegen
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do okt 11, 2018 22:31

Graag ff on topic. Nu weer verder over tractoren.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor kobonde » vr okt 12, 2018 07:26

Hookwood, Ik vind de zijpadjes vaak veel interesanter dan het hoofdspoor. Maar snap wel dat het sommigen stoort maar
kun je niet meteen een ekstra spoor aanleggen ipv het zij spoor te stoppen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Kasé5 » vr okt 12, 2018 09:24

Hookwood Holsteins schreef:Graag ff on topic. Nu weer verder over tractoren.

Zie het probleem niet zo, tis beide maar ijzer.

Maar trouwens, over 'on topic' gesproken; toen je ons in juni ergens op VTF te kritisch vond over FrieslandCampina begon jij over grasmaaien :yes:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » vr okt 12, 2018 13:06

kobonde schreef:Hookwood, Ik vind de zijpadjes vaak veel interesanter dan het hoofdspoor. Maar snap wel dat het sommigen stoort maar
kun je niet meteen een ekstra spoor aanleggen ipv het zij spoor te stoppen.

Het is vooral makkelijk voor bezoekers die iets gericht willen weten. Dan zoeken ze welk topic ze moeten hebben en kunnen ze daar prima terecht. Het is geen ramp wanneer er een pagina op een zijspoor wordt gereden :wink: maar wanneer daar niet op gewezen wordt corresponderen over 'n half jaar de meeste topic-onderwerpen niet meer met de inhoud...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor maistro » ma okt 22, 2018 12:06

De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor bekapper » ma okt 22, 2018 21:22

Ik rij als invaller met een autocar. Ik moet daar zaterdag naartoe. Voor geïnteresseerden autocar van De Stille Kempen
bekapper

Vorige

Keer terug naar Koe en mechanisatie