Boeren in de VS (deel 4)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in de VS (deel 4)

Berichtdoor john verhaar » vr okt 12, 2018 12:48

Denk toch dat vooral hier in Michigan met al 3 jaar de laagste melkprijs dat de melk production wat gaat afnemen.
Ik heb me laten vertellen dat er toch een paar zijn die geen $$$ meer kregen om voldoende mais aan te kopen :cry:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Henk » vr okt 12, 2018 13:18

Ho ho John :shock: dat strookt niet met een financiering op 'n nieuwe stal al afgelost hebben voordat die stal klaar is :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor postma friesland » vr okt 12, 2018 13:51

boer pieter schreef:dat weet ik en zegt mij ook niks ,natuurlijk is het jammer dat er een dood gaat en zelfs met die kunstgrepen zal er nog wel een dood gaan ,het is geen garantie :no:

Je kunt je koeien ook vaccineren en dan heb je als alles goed gaat, iets een betere biest. Doel is zero dood, we steken er bult geld in met fokkerij, goed droogstand voer, kunstbiest en vaccines bij kalveren, kunstmelk en tot 5 maand aan hoogwaardig brokje, tot nog toe lukt dat aardig om te redden. Alst mis is, ist altijd terug te voeren op ons, de menselijke factor.
3 jaar terug de kalveropfok, en kalverstal helemaal op de schop gehad en dat zie je nu terug in de vaarzen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor boer pieter » vr okt 12, 2018 14:38

helemaal waar maar we hebben gewoon niet allemaal de zelfde spelregels ,het is hier gewoon allemaal niet zo gemakkelijk om over al voor te vaccineren
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » vr okt 12, 2018 15:17

john verhaar schreef:Denk toch dat vooral hier in Michigan met al 3 jaar de laagste melkprijs dat de melk production wat gaat afnemen.
Ik heb me laten vertellen dat er toch een paar zijn die geen $$$ meer kregen om voldoende mais aan te kopen :cry:

Dat houd dus in dat ze waarschijnlijk over de kop gaan :?
Je :cry: poppetje duid aan dat je het erg vind :yes: , maar nog steeds geloof jij niet in productie controle zeg jij pas nog. :o
Wat is er toch zo op tegen om het wat te reguleren. :?: :?:
Hier wordt er gereguleerd en iedereen heeft een fatsoenlijk tot heel goed inkomen en niemand hoeft te stoppen.
Wat kan daar nou op tegen zijn. :?: :?:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor postma friesland » vr okt 12, 2018 16:25

In Canada is er production control, maar de ratrace gaat hier ook gewoon door. Met alle increases die we hier hebben gehad is er een grote opschaal slag gemaakt door blijvers.
niemand hoeft te stoppen zeg jij maar er zijn zat bedrijven waar het financieel niet haalbaar is om over te nemen door volgende generatie puur omdat ze te klein zijn. Te veel schuld is/krijgen.
Ben geen trump fan, maar vind wel mooi dat ze aan de overkant grens iemand hebben die niet bang is met de fuist op tafel Te slaan, in plaats van de luchtfietser hier met zn carbon tax en canibis legalisering.

postma friesland

Berichtdoor postma friesland » vr okt 12, 2018 16:32

Zeg ook niet dat ik blij Ben met de nieuwe deal, maar misschien moet hier de boel ook maar eens flink over de kop, met deze deal is de canadese zuivelindustrie aardig op slot gezet voor zover ik het heb begrepen

postma friesland

Berichtdoor Corndog 1 » vr okt 12, 2018 17:38

Wat ik wat raar vind is dat de Holland/Us farmers zo tegen dat quota/supply systeem aan schopten en het altijd over de vrije markt hadden, en vervolgens daar de boel op slot zetten!
Corndog 1

Berichtdoor teun » zo okt 14, 2018 02:01

Roderick schreef:
john verhaar schreef:Denk toch dat vooral hier in Michigan met al 3 jaar de laagste melkprijs dat de melk production wat gaat afnemen.

Je :cry: poppetje duid aan dat je het erg vind :yes: , maar nog steeds geloof jij niet in productie controle zeg jij pas nog. :o
Hier wordt er gereguleerd en iedereen heeft een fatsoenlijk tot heel goed inkomen en niemand hoeft te stoppen.

Wat er op tegen is? Heel simpel. Daarmee maak je boeren een beschermt beroep. Oftewel een geboorterecht als je boer wilt zijn.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Roderick » zo okt 14, 2018 02:31

teun schreef:
Roderick schreef:

Wat er op tegen is? Heel simpel. Daarmee maak je boeren een beschermt beroep. Oftewel een geboorterecht als je boer wilt zijn.

Net alsof je in "vrije" landen nog effe lekker makkelijk melkveehouder kunt worden. :roll:
Hier worden elk jaar weer zo'n 150 nieuwe mensen melkveehouder, een heel stel zonder enkele achtergrond in melkvee. Das zo'n 1,5% van het aantal bestaande dairy farms.
Dat zou betekenen dat er elk jaar zo'n 600 nieuwe dairy farmers zouden moeten beginnen in de states. Ik hep ZWAAR mijn twijffels of dat het geval is. :!:

Maar wat ik elke keer weer merk aan de opmerkingen van velen hier op het forum is dat buiten de Canadezen eigenlijk niemand ook maar half een idee heeft hoe het hier werkt. :no: :no: , en er heel veel verkeerde aannamens gedaan worden. :?
Misschien toch eens wat meer in verdiepen, dan kom je erachter dat het een super systeem is :yes: .......niet perfect :no: zeker niet :no: ............maar gewoon een goed werkend systeem dat iedereen een goede kans geeft op een fatsoenlijk inkomen. :yes: (y)
Roderick

Berichtdoor boer pieter » zo okt 14, 2018 06:38

Het system is super maar dat je zo maar boer kunt worden is natuurlijk niet waar .wij hebben het 10 jaar geleden echt goed onderzocht en je moet echt wel den paar centen hebben wil je iets kopen of je moet iemand hebben die je opgang wil en kan helpen .ik krijg regelmatig mensen uit nederland hier die op zoek zijn naar een boerderij en daar zijn ook bij die ook canada hebben rond gekeken en veel zien er vanaf niet omdat ze het niet willen maar omdat ze het niet rond krijgen
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » zo okt 14, 2018 06:42

Uitzonderingen heb je overal en in elke bedrijfs tak
boer pieter

Berichtdoor Corndog 1 » zo okt 14, 2018 11:41

tis dat de we te hoge eisen hebben, de mensen willen wel naar Canada maar alleen al ze minimaal de zelfde omvang daar terug kunnen kopen en das nie makkelijk in dat duur quota systeem.

volgens mij as je in Nl een melkveebedrijf hebt met een 100 koeien en je krijgt het voor elkaar om het max te belenen heb je het over misschien 2 milj.
In Ca kan je op een verglijkbaar bedrijf 5 milj lenen (schiet me maar lek als ik het mis heb :wink: )

Ze hadden er nu een soort starters regeling waarbij je kon beginnen met 35 koeien en je quota na 5 jaar begint te betalen, niet dat je daar groot boer mee word maar je bent boer (misschien of eigenlijk wel zeker met een baan er naast).
Maar natuurlijk word er weer volop misbruik van gemaakt door de melkvee boeren die op die manier een zoon/dochter naar voren schuiven en na 5 jaar weer samenvoegen. Je zou een ander ook iets gunnen :mrgreen:

Tis dat de verhuizde quotaboeren van de Eu het volgens mij daar totaal vernield hebben en die klagen nu het hardst, omdat ze nog nooit los geweest zijn van het infuus. :yes:
Corndog 1

Berichtdoor Roderick » zo okt 14, 2018 16:15

boer pieter schreef:Het system is super maar dat je zo maar boer kunt worden is natuurlijk niet waar .wij hebben het 10 jaar geleden echt goed onderzocht en je moet echt wel den paar centen hebben wil je iets kopen of je moet iemand hebben die je opgang wil en kan helpen .ik krijg regelmatig mensen uit nederland hier die op zoek zijn naar een boerderij en daar zijn ook bij die ook canada hebben rond gekeken en veel zien er vanaf niet omdat ze het niet willen maar omdat ze het niet rond krijgen

Daar ga je weer Pieter :yes: .....vanachter je computer in DK weet jij weer hoe het hier gaat. :lol:
Jawel, de meeste nieuwe starters komen van nix en starten via starters regeling. (kunt alleen meedoen als je inwoner van Canada bent)
Mijn melkstal heb ik verkocht aan een bankmannetje van krap 30 die vanuit niets met bio begint volgend jaar.
Koop vaarskalveren op voor de opfok van een starter in de buurt en zijn vader is betontrucker, en zo zijn er een heel dotje meer. :yes:
Je komt op een wachtlijst en als je nummer aan de beurt is krijg jij Q. Dus iedereen heeft evenveel kans. :yes:

En idd , veel dutchies kunnen hier makkelijk aan de gang, maar vinden zichzelf te goed voor wat ze dan krijgen voor hun geld en wat ze moeten doen om er een leuk bedrijf van te maken. :?
Roderick

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie