Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor Henk » ma okt 22, 2018 19:20

Klopt Wim :yes: Het ging omgerekend om 50 koetjes.

Maandagochtend altijd koffie-uurtje met mn Belgische veehandelaar. Had weer een NL klant die gestopt was. 150 melkkoeien, courante stal, midden veertig, maar hij was het helemaal kitsbeu met onze achterlijke overheid.
Maar daar ging het de afgelopen paar jaar op zwat elk Nederlands boerenerf over zei hij; fosfaat dit fosfaat dat, klote overheid maar ook RFC heeft 't gevreten met zn klimaatgeneuzel :mrgreen:

Wel grappig dat een medeforummer mij effe geleden appte over een melkstal die hier in de buurt te koop zou staan. Was dus bij die gestopte collega. News travels fast... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » di okt 23, 2018 16:01

Vrijstellingsregeling fosfaatrechten vleesvee is rond

De vrijstellingsregeling voor zoogkoeienhouders, met betrekking tot het fosfaatrechtenstelsel, is definitief. Vleesveehouders die fosfaatrechten hebben en van de vrijstelling gebruik willen maken, moeten dit voor 1 november melden.

Ondernemers die geen fosfaatrechten hebben, en daarom geen afstand hoeven doen van deze rechten, hebben tot 1 december 2018 de tijd om deelname voor het kalenderjaar 2018 kenbaar te maken. Ondernemers die wel over fosfaatrechten beschikken, moeten afstand doen van hun rechten. Hiervoor geldt een registratietermijn van 8 weken, wat betekent dat deze ondernemers voor 1 november een melding moeten doen.
Ondernemers kunnen er ook voor kiezen om fosfaatrechten te behouden.

Al meddal dus nix nieuws onder de zon :no:

Henk

Berichtdoor pinguin » di okt 23, 2018 17:24

En ondernemers die in 2018 melkvee hadden en fosfaat maar in 2020 bijvoorbeeld vleesvee willen houden?

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
trying to live up....
pinguin

Beroep: veehouder

Berichtdoor opelmanta » di okt 23, 2018 17:30

zijn stoppers.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor melker » di okt 23, 2018 18:09

Lijkt mij sterk dat er ook maar een houder van fosfaatrechten er over denkt om dan maar in te leveren om,vleesveehouder te worden. Dan beëindig je toch bedrijf, verkoopt rechten en start op naam van vrouw of kinderen een nieuw bedrijf op. We leven in NL, moet je altijd creatief zijn :)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Flyinghollander » wo okt 24, 2018 00:32

Maar hoe zit het als jij wel rechten had, maar die zijn jou afgenomen? Je had ze verkregen via code 101 en 102?
Flyinghollander

Berichtdoor melker » wo okt 24, 2018 08:08

Is allemaal juristenwerk :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » wo okt 24, 2018 10:43

melker schreef:Lijkt mij sterk dat er ook maar een houder van fosfaatrechten er over denkt om dan maar in te leveren om,vleesveehouder te worden. Dan beëindig je toch bedrijf, verkoopt rechten en start op naam van vrouw of kinderen een nieuw bedrijf op. We leven in NL, moet je altijd creatief zijn :)

Moet dan wel op een ander adres gebeuren Melker anders gaat die vlieger niet op... :no:

Henk

Berichtdoor Henk » wo okt 24, 2018 10:50

pinguin schreef:En ondernemers die in 2018 melkvee hadden en fosfaat maar in 2020 bijvoorbeeld vleesvee willen houden?

Denk dat het slim is om elk jaar je fosfaat te benutten ipv een paar jaar leeg te staan.
Verder is het heel simpel. Die melkveehouder had op 2 juli 2015 melkvee en heeft dus fosfaat toegekend gekregen :yes:
Houdt ie zijn fosfaat dat moet ie dat onder het jongvee schuiven.
Levert ie het in moet ie zich aanmelden voor vrijstelling. Denk dat deze groep vrij klein zal zijn trouwens.

Zit zelf nu te dubben wat wijsheid is. Dit jaar gebruik ik mijn fosfaat voor een flink deel ook niet omdat ik heel veel dieren heb in de catagorie < 1 jr.
Volgend jaar worden die allemaal 2 jaar dus heb ik daar weer een stuk fosfaat voor nodig. Misschien is het verstandig om het vrije fosfaat nog vol te zetten, of te verkopen.
Verder valt er in het jongvee nog wel het eea te schuiven naar bijv. rosé starters en roodvlees. Die vallen buiten het P.

Henk

Berichtdoor Hookwood Holsteins » wo okt 24, 2018 14:54

Henk schreef:Verder valt er in het jongvee nog wel het eea te schuiven naar bijv. rosé starters en roodvlees. Die vallen buiten het P.

Dan moet je je vergunning weer aanpassen Henk :wink:
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Henk » wo okt 24, 2018 14:59

Zijn we mee bezig :yes:

Henk

Berichtdoor sivert » wo okt 24, 2018 20:31

Henk schreef:
pinguin schreef:En ondernemers die in 2018 melkvee hadden en fosfaat maar in 2020 bijvoorbeeld vleesvee willen houden?

Denk dat het slim is om elk jaar je fosfaat te benutten ipv een paar jaar leeg te staan.
Verder is het heel simpel. Die melkveehouder had op 2 juli 2015 melkvee en heeft dus fosfaat toegekend gekregen :yes:
Houdt ie zijn fosfaat dat moet ie dat onder het jongvee schuiven.
Levert ie het in moet ie zich aanmelden voor vrijstelling. Denk dat deze groep vrij klein zal zijn trouwens.

Zit zelf nu te dubben wat wijsheid is. Dit jaar gebruik ik mijn fosfaat voor een flink deel ook niet omdat ik heel veel dieren heb in de catagorie < 1 jr.
Volgend jaar worden die allemaal 2 jaar dus heb ik daar weer een stuk fosfaat voor nodig. Misschien is het verstandig om het vrije fosfaat nog vol te zetten, of te verkopen.
Verder valt er in het jongvee nog wel het eea te schuiven naar bijv. rosé starters en roodvlees. Die vallen buiten het P.

Fosfaat verhuren en wat er afgeroomd wordt direct weer terug kopen.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Flyinghollander » wo okt 24, 2018 21:02

melker schreef:Is allemaal juristenwerk :(

Juristen zullen wel smullen met dit vakkundige werkje van de overheid. Hadden ze het quotum net zo goed kunnen aanhouden.
Flyinghollander

Berichtdoor Hindrik » wo okt 24, 2018 21:49

Flyinghollander schreef:Maar hoe zit het als jij wel rechten had, maar die zijn jou afgenomen? Je had ze verkregen via code 101 en 102?

De ingetrokken rechten tot nog toe zijn [voor zover mij bekend] alleen rechten die zijn uitgegeven voor die dieren welke achteraf niet melkkoe zijn geworden of een kalf hebben gekregen [jongvee voor de vleesproductie/mesterij] deze zouden niet vallen onder de noemer jongvee voor de melkveehouderij.
Eea is/word kenbaar gemaakt via een herbeschikking aan de betreffende veehouders.
M.i. zou Henk voor de meeste van zijn dieren ook geen rechten meer hoeven, alleen voor het jongvee dat bestemd is om zelf een kalf te krijgen dus de vervanging/uitbreiding van zijn zoogkoeien of de dieren die hij voor de melkerij wil verkopen.
Henk komt echter niet in aanmerking voor de vrijstelling omdat daar 1 van de voorwaarden is dat je de afgelopen 3 jr niet als bestuurder aan een bedrijf verbonden mag zijn geweest waar fosfaatrechten aan toegekend zijn.
Als dat je eigen vleesveebedrijf betreft, kun je daar onderuit komen door de jou terecht toegekende rechten in te leveren.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Flyinghollander » wo okt 24, 2018 22:13

Maar wat als ik het vee al verkocht had voordat het kon kalven waarbij dus niet zeker is of het melkvee of vleesvee was voor RVO?
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie