Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Hindrik » di okt 16, 2018 21:03

Henk schreef;
''dat is met vee en op het land werken''
Als je nu dat 'en' er eens tussenuit haalde Henk....
Dan buig je alvast een beetje :mrgreen:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor M H » wo okt 17, 2018 06:02

Henk schreef:
Hans van Bergen schreef:
van wijk schreef:
Je kon al jaren niks nieuws meer beginnen in varkens en kippen maar nu zetten ze ook geiten dicht. Koeien kan nog steeds en als je zin hebt ook op redelijke schaal.
Wel beetje duurzaam/landschappelijk en zonnepaneeltjes op t dak maar dat is overal zo.

Tzijn gewoon domme mensen die zoiets doen. Er is daar helemaal niets niets niente nada noppes niks. Tis de Peel in de jaren 40 maar dan nog minder. Dus gewoon mijn plan iedere woning een gratis vergunning voor een veehouderij bedrijf. Huis aan huis met het kerkblaadje meteen een vergunning in de breivenbus van lawe zeggen 5000 varkens of 100.000 kippen oid :yes: das de enige redding :yes:

Bovenal moet iedereen doen waar ie zelf zin in heeft :yes: en respecteer mekaar om zijn of haar keuze :yes: maar in mijn ogen heeft al dat maatschappelijk gedoe weinig met het vak veehouderij van doen :no: Ik ben ooit met 'n bepaald doel boer geworden :yes: en dat is met vee en op het land werken :yes: Elk jaar stapels paperassen in te vullen voor boompje zus struikje zo paddenven hier insectenhotel daar, valt daar in mijn opinie niet onder :no:
Maar wellicht ben ik te star om mee te veranderen... :oops:

henk in alle takken van sport is er veel veranderd. dus waarom melkveehouderij niet. slager, veearts docent chauffeur ed. vraag maar eens tov 30 jr geleden
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Henk » wo okt 17, 2018 13:37

Klopt. Nagenoeg elke branche heeft er een hoop administratie bijgekregen.
Maar dat vind ik niet erg, zolang het enig nut heeft.

Mij gaat het erom dat je volgens jullie in NL geen boer meer kunt zijn zonder een hok vol bejaarden of ex-gedetineerden, vogelnesten zoeken, natuurontwikkeling etc...
Tis toch super triest wanneer je uit je eigen vak geen inkomen kunt genereren... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » do okt 18, 2018 15:06

Henk schreef:Wat mij nog het meest stoort is dat ik met vetgedrukte letters wordt weggezet als overtreder :idea:
Het pisses me off dat veehouders te pas en te onpas fraudeurs oplichters leugenaars smeerpeuken en overtreders genoemd mogen worden :idea:

In de toelichting staat dat ik terug moet naar de vergunde dieraantallen...
Terug....ze bedoelen eigenlijk of ik asap 80% meer dieren ga houden :?
Blijkbaar kunnen ze bij de provincie niet omgaan met situaties waarin een veehouder te weinig dieren heeft... :roll: ...de hele brief steekt in mekaar alsof ik veel te veel dieren heb en een milieudelict pleeg :?

Tussen de bedrijven door heb ik ondertussen al aardig wat info gekregen. Ik weet niet of het klopt maar de provincie mag niet eisen dat ik terug moet naar 80% meer vee omdat wij nooit extra NH3 uit de PAS hebben gekregen en nog steeds handelen binnen de verkregen NH3 in de milieuvergunning van 2003.

Maar goed, zal de hele teringzooi maar weer doorsturen naar mn milieumannetje. Achterlijke poppenkast :evil:

Ondertussen is het me duidelijk geworden dat er enorm veel niet duidelijk is in Nederland :roll: :mrgreen:
De provincies hebben momenteel op milieugebied tergend weinig wetgeving. Klinkt ideaal :yes: maar is het niet :no:

Voorbeeld: de provincie stelt emissiebeperking in bij stallen voor melkvee. Wij zouden hier in 2023 aan moeten voldoen.
Echter; er is voor zoogkoeien, jongvee en overig vleesvee geen emissie-beperkend systeem voor handen :no:
Wat zegt de provincie: 'u MAG voor deze diersoorten het systeem hanteren als bij melkvee. Ga je hierover in conclaaf met de provincie zegt zij 'er vanuit te gaan dat veehouders hierop anticiperen'.....hm... :roll: da's nog steeds geen duidelijk antwoord. MOET ik dit of... :?:

En dan komt het verlossende antwoord: 'we weten het niet' :shock: :lol: 'maar bedenk zelf maar iets zodat u er toch aan voldoet meneer Peters'.
Euhhhm oke, waaraan moet ik dan voldoen :?: 'Ja dat weten we nog niet meneer Peters' :shock: :lol: :lol:

Mijn milieumannetje heeft een flinke lijst gemaakt met absurde onduidelijkheden waar geen wetgeving voor is maar waar de provincie wel eist dat je je er aan houdt. Deze lijst gaat straks naar de politieke partijen. Laat hen er maar een oordeel over vellen of de provincie iets mag eisen wat niet bestaat en waar ze zelf het antwoord niet op weten :evil:

Omdat de provincie geen benul heeft waar zij mee bezig is kan ik gewoon een vergunning aanvragen voor 795 stuks vleesvee. Dat zijn 300 dieren meer dan ik nu op vergunning heb.
Daar loopt dwars doorheen een uitspraak a.s. 7 november inzake de PAS. De PAS is zoals bekend afgeschoten door een cluster van milieuverenigingen. Stel dat de PAS naar de prullenbak gaat vallen we weer terug in het oude vergunnings-systeem. Ook dat heeft verregaande consequenties maar ik ben vergeten wat dat was :oops:

Maar het is verbijsterend om te concluderen hoeveel veranderingen er gaande zijn zonder enige wettelijke onderbouwing :? Ik schreef het al meermalen; de overheid wordt steeds brutaler en walst met veel machtsvertoon over ons heen, omdat de sector als een geslagen hondje gedwee overal in meegaat. Maar zoals het er nu naar uitziet overspeelt de overheid snel haar hand :idea: Tot die tijd probeert zij met bluf en machtsvertoon zoveel mogelijk milieu-ruimte in te pikken. En wat een veehouder eenmaal heeft afgestaan dat ziet ie never nooit meer terug :idea:
De provincie wordt dan wellicht teruggefloten, maar een deel van de buit hebben ze dan al binnen :yes:
Vandaar ook de plotse en massale controles op Brabantse veebedrijven. Ze overdonderen de ondernemers en hopen asap zoveel mogelijk milieu-ruimte los te peuteren.

Was een leerzame middag (y) maar je kop gaat ervan tollen...

Henk

Berichtdoor john jakobs » do okt 18, 2018 16:59

hoe het moet weet ik ook nie.. maar op tijd je voeten onder een tafel van een vergunning adviseur steken is zeker raadzaam
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henk » vr okt 19, 2018 10:58

Ik zal es een voorbeeld geven. In het jaar 2027 (pin me er niet op vast, geheugen is niet best :oops: ) moet de excretie van zoogkoeien 61% tov de basis-excretie gedaald zijn naar een norm van 1,6. Die is nu 4,1 :idea:
Ondertussen zijn we schat ik in al een kleine 30 jaar druk in NL met emissiebeperkende maatregelen.
Hierbij zijn we in de laatste 10 jaar amper meer iets opgeschoten :no: Geen een proefbedrijf kan de excretie nog lager krijgen :no: tenminste als je praat over 'stappen zetten' dus geen geneuzel van honderdsten achter de komma.

Daar komt bij dat de excretie voor 20% een aanname is :idea:
Uit proeven komen grove getallen en geheel naar eigen wens stelt de overheid deze bij.
Plus dat de overheid af wil van de luchtwassers want dat zijn 'einde-pijp-oplossingen' zoals hunnie het noemen.
En dat terwijl juist de luchtwasser nog steeds de enigste troef is om de excretie te drukken :idea:

En vraag je dan recht op de man af 'wat dan? Hoe moet ik het dan realiseren?' is het antwoord dat weten we niet maar bedenk zelf maar iets om op de gestelde norm te komen :lol: :lol:

Als het allemaal niet zo beschamend triest zou zijn zou je je de ballen uit de broek lachen om deze schertsvertoning :lol: :yes:

Henk

Berichtdoor Wim R » vr okt 19, 2018 11:10

Henk schreef:Ik zal es een voorbeeld geven. In het jaar 2027 (pin me er niet op vast, geheugen is niet best :oops: ) moet de excretie van zoogkoeien 61% tov de basis-excretie gedaald zijn naar een norm van 1,6. Die is nu 4,1 :idea:
Ondertussen zijn we schat ik in al een kleine 30 jaar druk in NL met emissiebeperkende maatregelen.
Hierbij zijn we in de laatste 10 jaar amper meer iets opgeschoten :no: Geen een proefbedrijf kan de excretie nog lager krijgen :no: tenminste als je praat over 'stappen zetten' dus geen geneuzel van honderdsten achter de komma.

Daar komt bij dat de excretie voor 20% een aanname is :idea:
Uit proeven komen grove getallen en geheel naar eigen wens stelt de overheid deze bij.
Plus dat de overheid af wil van de luchtwassers want dat zijn 'einde-pijp-oplossingen' zoals hunnie het noemen.
En dat terwijl juist de luchtwasser nog steeds de enigste troef is om de excretie te drukken :idea:

En vraag je dan recht op de man af 'wat dan? Hoe moet ik het dan realiseren?' is het antwoord dat weten we niet maar bedenk zelf maar iets om op de gestelde norm te komen :lol: :lol:

Als het allemaal niet zo beschamend triest zou zijn zou je je de ballen uit de broek lachen om deze schertsvertoning :lol: :yes:

Kort gezegd Henk. Tis al jaren pappen en nathouden. Niemand in politiek NL wil zeggen dat ze eigenlijk de hele veehouderij liever zien vertrekken. Liever een paar hobby matige boeren die aan landschap beheer doen en tevens het beeld van de koe in de wei willen behouden. De rest kan op wat het moeilijke punt is dat we ook nog een aardige duit in het zakje doen voor het nationaal inkomen eigenlijk gestolen worden. Al tig jaren is het stuivertje wisselen voor wegen aanleggen, industrie terreinen, woningbouw en extra natuur richting de landbouw. Komende periode wordt er weer landbouwruimte ingewisseld voor N ruimte om andere sectoren industrie, verkeer etc uit te laten breiden. Het houd nooit op.
Jammer genoeg dat de politiek nu iets in handen hebben dat ze productieruimte kunnen afpakken zonder dat het iets kost. N ruimte zou eigenlijk ook geld op moeten brengen bij omwisseling van het gebruik ervan.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor G.U. » vr okt 19, 2018 11:13

Henk schreef:

En vraag je dan recht op de man af 'wat dan? Hoe moet ik het dan realiseren?' is het antwoord dat weten we niet maar bedenk zelf maar iets om op de gestelde norm te komen :lol: :lol:yes:

Je bent vergeten de vraag ‘of anders’ te stellen...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hindrik » zo okt 21, 2018 17:34

Door Jack Rijlaarsdam,

Zoals gewoonlijk worden in het najaar de toekomstplannen en gewijzigde regels bij de zuivelfabrieken bekend. Deltamilk, Leerdammer en Cono willen in de nabije toekomst volledig overschakelen op gentechvrije VLOG-melk en ook FrieslandCampina gaat het aantal deelnemende leden verdubbelen naar 800 stuks. Cono profileert zich verder handig met het uitbannen van glyfosaat. Land verhuren blijft mogelijk, maar gebruik van glyfosaat, oftewel Round-Up, voorafgaand aan de teelt van ruwvoer is niet meer toegestaan. Best slim, omdat op klei en veen in het Cono-gebied doorgaans geen groenbemester na de snijmais wordt geteeld, is dit nauwelijks een beperking.

Ook FrieslandCampina wil een maatschappelijk gewenste productiemethode die door een deel van de leden al wordt toegepast gaan vermarkten. Zo is de Toplijn-zuivel geboren. Jammer alleen dat de organisatie zo traag is in de besluitvorming dat er ondertussen alweer andere partijen met hetzelfde concept gestart zijn.

De zuivel is behoorlijk in beweging en ieder probeert zich als uniek te profileren om zo een groter marktaandeel te veroveren. Het is allereerst de vraag wat de melkveehouder daar mee op schiet. Vaak wordt er ingezet op een kostendekkende vergoeding en de kleinere zuivelaars die bijvoorbeeld de gehele fabriek op VLOG-melk overschakelen, schermen met een vergoeding die uiteindelijk gewoon uit de exploitatie komt. Vestzak-broekzak dus.

Groter knelpunt is het feit dat de geleverde meerwaarde binnen enkele jaren gemeengoed wordt. De eisen blijven van kracht, maar de vergoeding blijft uit. Managers hebben het dan over “license to produce”. In boerentaal wil dit zeggen dat er niet gezeurd moet worden om extra melkgeld, we mogen al lang blij zijn dat er geleverd mag worden.

Er is een ratrace gaande in de zuivel om zich met allerlei bovenwettelijke eisen te profileren. Het is op kantoor en in de bestuurskamer een bureausport om melkveehouders nog meer regeltjes in de schoenen te schuiven. Het lijkt me een goede zaak dat er ook eens nagedacht gaat worden waar deze ontwikkeling eindigt. Het duurt niet lang meer tot we allemaal biologische melk leveren tegen een gangbare prijs. De uitdaging ligt juist in de vraag hoe de meerwaarde blijvend kan worden gerealiseer

Bron: Nieuwe Oogst
Hindrik

Berichtdoor jan.nl » zo okt 21, 2018 22:43

Goed stuk van Jack (y) Meerwaarde komt nooit bij de boer terecht,melkprijs in nl blijft altijd afhankelijk van de wereld marktprijs,met een kleine plus.. Maar zelfs al zou die wel bij de boer komen dan gaat ze evenredig met de fosfaat prijs omhoog :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Hindrik » zo okt 21, 2018 23:06

jan.nl schreef:Goed stuk van Jack (y)
Maar zelfs al zou die wel bij de boer komen dan gaat ze evenredig met de fosfaat prijs omhoog :wink:

Ik denk dat je het net andersom bedoeld is het niet :?: de rechten gaan omhoog als de mp stijgt.
Oftewel, kostprijs volgt mp

''
Hindrik

Berichtdoor kobonde » ma okt 22, 2018 07:59

De grootste oorzaak van de stijgende kostprijs is wel, dat boeren zodra er wat verdiend word teveel geld uitgeven aan
rechten eerst melk en nu fosfaat, te veel betelen voor grond en onnodig veel dure machine en erg luxe stallengebouwd die
ze ook nog eerst half leeg laten staan.
kobonde

Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor jan.nl » ma okt 22, 2018 08:01

Hindrik schreef:
Maar zelfs al zou die wel bij de boer komen dan gaat ze evenredig met de fosfaat prijs omhoog :wink:

Ik denk dat je het net andersom bedoeld is het niet :?: de rechten gaan omhoog als de mp stijgt.

''

Daarom staat het er ook zo...met :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Jaap » ma okt 22, 2018 21:11

zet Cono echt in op anti - Roundup? Zouden ze dat dan ook gaan communiceren richting de consument?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Hindrik » ma okt 22, 2018 22:34

jan.nl schreef:
Hindrik schreef:

''

Daarom staat het er ook zo...met :wink:

:oops: :oops:
Hindrik

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie