Moderator: Moderators
kobonde schreef:Volgens mij zegt het ejr niet veel over het bedrijfsresuktaat alleen hoeveel melkgeld er binnen komt, maar niks over de kosten.
opelmanta schreef:kobonde schreef:Volgens mij zegt het ejr niet veel over het bedrijfsresuktaat alleen hoeveel melkgeld er binnen komt, maar niks over de kosten.
Ik kan er wel 5.000 per koe achteraan gooien maar daarmee melk ik nog geen 15.000 liter gemiddeld. De man kan wel iets.
Hij heeft een vetvice stal met zand. Dat is mij wat te duur maar misschien moet het die kant maar wat op.
opelmanta schreef:kobonde schreef:Volgens mij zegt het ejr niet veel over het bedrijfsresuktaat alleen hoeveel melkgeld er binnen komt, maar niks over de kosten.
Ik kan er wel 5.000 per koe achteraan gooien maar daarmee melk ik nog geen 15.000 liter gemiddeld. De man kan wel iets.
Hij heeft een vetvice stal met zand. Dat is mij wat te duur maar misschien moet het die kant maar wat op.
karst-jan schreef:Als een koe 2kgds meer vreet door een betere stal kan zo’n stal heel snel uit. Vooral omdat dit dan vaak wel 4/5 kg meer melk geeft. Wat vaak veel geld kost is slecht/matig ruwvoer waardoor je er veel krachtvoer tegenaan moet gooien. En dan gebruiken mensen vaak weer zo’n voorbeeld dat hard melken duur is.
Ik gebruik lieverd voorbeelden van veehouders die 40kg melk geven waarbij ze maar 30% krachtvoer in het rantsoen hebben. Zulke boeren maken vaak veel inkomen boven voerkosten. Ruwvoer van €0,15 erin i.p.v. krachtvoer van €0,25/€0,30
Roderick schreef:Ik weet niet wat een vetvice stal precies is, maar volgens mij iig met zand in de boxen.![]()
Volgens mij wordt de stal (met zand) wel onderschat, icm goed ruwvoer telen.![]()
het verbaasd mij na 8 jaar op zand zitten nog steeds hoe makkelijk koeien dan melk kunnen en willen geven.![]()
We hebben geen melkcontrole, maar er wordt op jaarbasis ongeveer 2,4 miljoen kg geleverd met gemiddeld rond de 190 koeien door de melkstal. met een droogstand van 42 dagen gemiddeld kom op je op ongeveer 11000 kg per koe per jaar afgeleverd.
Gemiddeld rond de 4.10 vet en 3.50 eiwit
We voeren 24% krachtvoer met rond de 6kg ds krachtvoer per koe per dag. Er wordt niet gepushed voor melk of iets, gewoon cheap en gezond voeren en afwachten wat ze geven. De ene keer is dat wat meer dan de andere keer.
Ikzelf dicht de efficientie voor 90% toe aan de stal en aan de ruwvoerwinning....2 dingen waar ik mijzelf maar amper voor op de borst kan kloppen.
![]()
, ik heb het ontwerp van onze stal ook maar afgekeken, en de ruwvoer kwaliteit heb ik voor het grootste deel te danken aan de loonwerker.
![]()
Mellek schreef:Nee als je 12000 wil produceren, even Ies Vegter bellen, goeie mengwagen kopen, watervulsysteem, grote schuur voor tarweopslag, wat silootjes met raap enzo 3x daags melken, diepstrooisel, en alle koeien standaard een droogzetter, en een boel tijd dan met een beetje veestapel kom je er wel.
Keer terug naar Koe en fokkerij
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten