melk produktie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: melk produktie

Berichtdoor G.U. » zo okt 14, 2018 08:11

De veekoopman grapt hier ook wel eens dan botten duur zijn :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor opelmanta » zo okt 14, 2018 09:09

Botten zijn laarzen.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » zo okt 14, 2018 09:10

kobonde schreef:Volgens mij zegt het ejr niet veel over het bedrijfsresuktaat alleen hoeveel melkgeld er binnen komt, maar niks over de kosten.

Ik kan er wel 5.000 per koe achteraan gooien maar daarmee melk ik nog geen 15.000 liter gemiddeld. De man kan wel iets.
Hij heeft een vetvice stal met zand. Dat is mij wat te duur maar misschien moet het die kant maar wat op.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor G.U. » zo okt 14, 2018 11:53

opelmanta schreef:
kobonde schreef:Volgens mij zegt het ejr niet veel over het bedrijfsresuktaat alleen hoeveel melkgeld er binnen komt, maar niks over de kosten.

Ik kan er wel 5.000 per koe achteraan gooien maar daarmee melk ik nog geen 15.000 liter gemiddeld. De man kan wel iets.
Hij heeft een vetvice stal met zand. Dat is mij wat te duur maar misschien moet het die kant maar wat op.

Die stal van hem op zich valt wel wat mee, die grote mestsilo en zandbezinkbak ernaast maken het weer duur
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor heidehipper » ma okt 29, 2018 07:59

Donderdag op excursie geweest bij van der Mark in Veenwouden er werd wel hard gevoerd en de koeien hadden goede pensvulling ondanks een stal met alle kanten open hadden zijn koeien ook last van de warmte deze zomer hij had er koeien bij die toen kelderden van 61 naar 40 liter ,welke twee soorten brok hij voerde deed hij wat geheimzinnig over dat liet hij over aan zijn voeradviseur Ies Vegter wel gebruikte hij ontsloten graan in droge vorm .en in de robot ruimte volgden even een aantal koeien en kwamen we tot de conclusie dat er minimaal 12 kg brok aan de top koeien werd gevoerd
Het aantal melkingen was 3,4
We kregen het idee dat de zonen vaak bijsprongen en dan verzorg je 120 koeien met 3 man en kun je meer controle uitvoeren over je koeien als er een iets mankeert "het blijven topsporters".
Verder was de boer een erg druk baasje hij van alles bij de kladden , onenigheid met FC met de Pronvincie, Prorail,Gemeente ,Buurman, wat ook uit het interview met de Leeuwarder Courant bleek ondervonden ook tijdens zijn presentatie voorafgaande aan de rondleiding ,
hidiho live from sumarreheide
heidehipper

Beroep: agrarisch manager /foto assistent koeienfotograaf
Interesses: veefokkerij

Berichtdoor G.U. » ma okt 29, 2018 10:16

Ik heb dezelfde veearts als vd mark en die zegt dat het niet uitmaakt wanneer je er komt maar dat er altijd wel iemand in de stal is
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor karst-jan » ma okt 29, 2018 15:38

opelmanta schreef:

Als een koe 2kgds meer vreet door een betere stal kan zo’n stal heel snel uit. Vooral omdat dit dan vaak wel 4/5 kg meer melk geeft. Wat vaak veel geld kost is slecht/matig ruwvoer waardoor je er veel krachtvoer tegenaan moet gooien. En dan gebruiken mensen vaak weer zo’n voorbeeld dat hard melken duur is.
Ik gebruik lieverd voorbeelden van veehouders die 40kg melk geven waarbij ze maar 30% krachtvoer in het rantsoen hebben. Zulke boeren maken vaak veel inkomen boven voerkosten. Ruwvoer van €0,15 erin i.p.v. krachtvoer van €0,25/€0,30
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor kobonde » ma okt 29, 2018 16:29

Ben al bij zat bedrijven geweest waar de koeien meer dan 12000 kg melk geven, die voeren cirka 12/13 kg
krachtvoerachtigen en goed ruwvoer en zand in de boksen. Zulke produkties met 30 % krachtvoer en een simpele stal
heb ik nog nooit gezien.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor wit » ma okt 29, 2018 17:20

met zand zal het wel wat gemakkelijker gaan om de laatste liters extra te melken,maar ook dat gaat het verschil niet maken
tussen 10 en 14000 kg :no:
Hoge kv gift icm met de ambitie van de veehouder om veel te melken zijn de voornaamste redenen van een topproductie.
Invloed van "vetvice"stal word zwaar overschat.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Roderick » ma okt 29, 2018 19:10

Ik weet niet wat een vetvice stal precies is, maar volgens mij iig met zand in de boxen. :yes:

Volgens mij wordt de stal (met zand) wel onderschat, icm goed ruwvoer telen. :yes:
het verbaasd mij na 8 jaar op zand zitten nog steeds hoe makkelijk koeien dan melk kunnen en willen geven. :yes:

We hebben geen melkcontrole, maar er wordt op jaarbasis ongeveer 2,4 miljoen kg geleverd met gemiddeld rond de 190 koeien door de melkstal. met een droogstand van 42 dagen gemiddeld kom op je op ongeveer 11000 kg per koe per jaar afgeleverd.
Gemiddeld rond de 4.10 vet en 3.50 eiwit

We voeren 24% krachtvoer met rond de 6kg ds krachtvoer per koe per dag. Er wordt niet gepushed voor melk of iets, gewoon cheap en gezond voeren en afwachten wat ze geven. De ene keer is dat wat meer dan de andere keer.
Ikzelf dicht de efficientie voor 90% toe aan de stal en aan de ruwvoerwinning :yes: ....2 dingen waar ik mijzelf maar amper voor op de borst kan kloppen. :no: :wink: , ik heb het ontwerp van onze stal ook maar afgekeken, en de ruwvoer kwaliteit heb ik voor het grootste deel te danken aan de loonwerker. :yes: (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Henk » ma okt 29, 2018 20:09

karst-jan schreef:Als een koe 2kgds meer vreet door een betere stal kan zo’n stal heel snel uit. Vooral omdat dit dan vaak wel 4/5 kg meer melk geeft. Wat vaak veel geld kost is slecht/matig ruwvoer waardoor je er veel krachtvoer tegenaan moet gooien. En dan gebruiken mensen vaak weer zo’n voorbeeld dat hard melken duur is.
Ik gebruik lieverd voorbeelden van veehouders die 40kg melk geven waarbij ze maar 30% krachtvoer in het rantsoen hebben. Zulke boeren maken vaak veel inkomen boven voerkosten. Ruwvoer van €0,15 erin i.p.v. krachtvoer van €0,25/€0,30

Is logisch dat jij liever het 2e voorbeeld gebruikt KJ :yes: maar denk dat het 1e vaker voorkomt... :wink:
Zelf krijg ik altijd jeuk wanneer mapmannen roepen dat een nieuwe stal beter uit kan wanneer de koeien meer vreten.
Altijd naar de praktijk blijven kijken. En die is dat niet elke graskuil super is. Dat kunnen we hier ook lezen op vtf :yes: Iedereen heeft wel es een misse kuil. Of kuilen die het nét niet zijn. Of om onduidelijke reden niet lekker melken.
Komt bij dat legio veehouders hun jongvee hebben geminimaliseerd, seku afgestoten hebben. Dan moet ook al dat herfstgras nog door je koetjes heen :yes:

In theorie kan alles :yes: maar daar koop je nix voor...
Van populistische verkooppraatjes krijg je vaak teleurstellingen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wit » ma okt 29, 2018 22:36

Roderick schreef:Ik weet niet wat een vetvice stal precies is, maar volgens mij iig met zand in de boxen. :yes:

Volgens mij wordt de stal (met zand) wel onderschat, icm goed ruwvoer telen. :yes:
het verbaasd mij na 8 jaar op zand zitten nog steeds hoe makkelijk koeien dan melk kunnen en willen geven. :yes:

We hebben geen melkcontrole, maar er wordt op jaarbasis ongeveer 2,4 miljoen kg geleverd met gemiddeld rond de 190 koeien door de melkstal. met een droogstand van 42 dagen gemiddeld kom op je op ongeveer 11000 kg per koe per jaar afgeleverd.
Gemiddeld rond de 4.10 vet en 3.50 eiwit

We voeren 24% krachtvoer met rond de 6kg ds krachtvoer per koe per dag. Er wordt niet gepushed voor melk of iets, gewoon cheap en gezond voeren en afwachten wat ze geven. De ene keer is dat wat meer dan de andere keer.
Ikzelf dicht de efficientie voor 90% toe aan de stal en aan de ruwvoerwinning :yes: ....2 dingen waar ik mijzelf maar amper voor op de borst kan kloppen. :no: :wink: , ik heb het ontwerp van onze stal ook maar afgekeken, en de ruwvoer kwaliteit heb ik voor het grootste deel te danken aan de loonwerker. :yes: (y)

Precies wat ik zeg.
Jij hebt een nieuwe stal die waarschijnlijk vlgs de vetvice normen gebouwd is,iig (y) koecomfort.
maar dat betekend niet automatisch 14000 kg/koe.
Je geeft zelf aan dat je niet veel kv voert en niet de focus hebt op een topproductie.
Dus geen 14000 kg ondanks de moderne stal.
wit

Berichtdoor Mellek » do nov 22, 2018 14:12

Nee als je 12000 wil produceren, even Ies Vegter bellen, goeie mengwagen kopen, watervulsysteem, grote schuur voor tarweopslag, wat silootjes met raap enzo 3x daags melken, diepstrooisel, en alle koeien standaard een droogzetter, en een boel tijd dan met een beetje veestapel kom je er wel.
99 problems but a cow aint one
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Talis » ma nov 26, 2018 08:27

Mellek schreef:Nee als je 12000 wil produceren, even Ies Vegter bellen, goeie mengwagen kopen, watervulsysteem, grote schuur voor tarweopslag, wat silootjes met raap enzo 3x daags melken, diepstrooisel, en alle koeien standaard een droogzetter, en een boel tijd dan met een beetje veestapel kom je er wel.

En zand is zeker niet noodzakelijk als ligbedding. gescheiden mest ligt sowieso in de winter lekkerder voor een koe..
Talis

Berichtdoor ArnoH » vr nov 30, 2018 14:29

Afgelopen jaren werd rond 22-11 de 305-dagen productie gedeeld op Veeteelt.nl
Weet iemand waarom deze dit jaar niet tot op heden niet gepubliceerd is?

http://veeteelt.nl/topcijfers
ArnoH

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij