Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor john jakobs » vr nov 09, 2018 17:18

moet je een paar weken eerder beginnen wa jan en in januari weer rustig opbouwen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Talis » vr nov 09, 2018 19:14

poekske schreef:Dus alle kalfjes aan de volle melk?

koeien eerder droogzetten, drachtige koeien wat vlotter van de brok af. Pinken ietsje later laten kalven.. er zijn voldoenden mogelijkheden om een klasse lager uit te komen...
Talis

Berichtdoor Hindrik » vr nov 09, 2018 19:20

Talis schreef:

koeien eerder droogzetten, drachtige koeien wat vlotter van de brok af. Pinken ietsje later laten kalven.. er zijn voldoenden mogelijkheden om een klasse lager uit te komen...

Voer op 15/11 eens 9 droge [of oudmelkse die je direct bij aankomst droogzet] koeien aan, en ga dan noch eens rekenen :o
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Richt » vr nov 09, 2018 19:27

Hindrik schreef:
Talis schreef:

Voer op 15/11 eens 9 droge [of oudmelkse die je direct bij aankomst droogzet] koeien aan, en ga dan noch eens rekenen :o

Wat een geneuzel :shock:

Slaat toch helemaal nergens meer op als je op zoon manier moet boeren....
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor melker » vr nov 09, 2018 19:57

Is inmiddels realiteit helaas, overigens Hindrik zijn theorie werkt niet, wat je aan extra koeien aanvoert maakt fosfaatruimte door klasse lager weer te niet door hogere aantal. Zoals eerder vermeld best nog wel complex allemaal :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hindrik » vr nov 09, 2018 20:13

melker schreef:Is inmiddels realiteit helaas, overigens Hindrik zijn theorie werkt niet, wat je aan extra koeien aanvoert maakt fosfaatruimte door klasse lager weer te niet door hogere aantal. Zoals eerder vermeld best nog wel complex allemaal :yes:

Droge koeien melker........
Gemm gve gaat omhoog, gemm prod naar beneden

Bij gemm aanwezig 100 mk gaat bij aanvoer 9 drogen op 15/11 de gve met 1.038 omhoog
Stel je zit op de grens van 8624 kg melk of 8625 kg en je hebt 4260 kg aan precht
100 mk keer 42,7 kg p= 4270 kg
101,038 mk keer 42 kg p= 4258 kg
Het scheelt in dit voorbeeld maar 12 kg, maar je hoeft die koe die je eigenlijk niet kwijt wilt niet af te voeren, je hoeft geen fosfaat te leasen voor bv €70/kg, en je kunt die extra koeien in het nieuwe jaar gewoon gaan melken of weer verkopen

Let wel; dit is maar een voorbeeldsituatie, en als ik fouten maak hoor ik het graag
Hindrik

Berichtdoor melker » vr nov 09, 2018 20:34

Bij 100 mk klasse lager heb je 70'kg meer ruimte, maar ook die 15 droge koeien erbij tellen dan wel voor de gemiddelde productie, 6 weken is toch nog bijna 6 kg P per koe maal 15 is 90 kg extra, Doe ik iets fout?
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Hindrik » vr nov 09, 2018 20:43

melker schreef:Bij 100 mk klasse lager heb je 70'kg meer ruimte, maar ook die 15 droge koeien erbij tellen dan wel voor de gemiddelde productie, 6 weken is toch nog bijna 6 kg P per koe maal 15 is 90 kg extra, Doe ik iets fout?

1 gve X 9: 52 x 6 wkn= 1.03846 x 42 kg = 43.62 kg
Hindrik

Berichtdoor wit » vr nov 09, 2018 20:55

melker schreef:Bij 100 mk klasse lager heb je 70'kg meer ruimte, maar ook die 15 droge koeien erbij tellen dan wel voor de gemiddelde productie, 6 weken is toch nog bijna 6 kg P per koe maal 15 is 90 kg extra, Doe ik iets fout?

zijn 9 droge koeien melker,geen 15 :no:

Als je net op de grens zit van twee klassen ga je toch geen vee aanvoeren dat je eigenlijk niet nodig hebt :roll:
gewoon even de rem erop bij de oudmelkse en evt wat vroeger droogzetten.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor sivert » vr nov 09, 2018 22:13

Hindrik schreef:
melker schreef:Is inmiddels realiteit helaas, overigens Hindrik zijn theorie werkt niet, wat je aan extra koeien aanvoert maakt fosfaatruimte door klasse lager weer te niet door hogere aantal. Zoals eerder vermeld best nog wel complex allemaal :yes:

Droge koeien melker........
Gemm gve gaat omhoog, gemm prod naar beneden

Bij gemm aanwezig 100 mk gaat bij aanvoer 9 drogen op 15/11 de gve met 1.038 omhoog
Stel je zit op de grens van 8624 kg melk of 8625 kg en je hebt 4260 kg aan precht
100 mk keer 42,7 kg p= 4270 kg
101,038 mk keer 42 kg p= 4258 kg
Het scheelt in dit voorbeeld maar 12 kg, maar je hoeft die koe die je eigenlijk niet kwijt wilt niet af te voeren, je hoeft geen fosfaat te leasen voor bv €70/kg, en je kunt die extra koeien in het nieuwe jaar gewoon gaan melken of weer verkopen

Let wel; dit is maar een voorbeeldsituatie, en als ik fouten maak hoor ik het graag

Je kunt makkelijker 12 kg/koe laten lopen, 1 tank 1200 kg minder en het probleem is opgelost. Ik hoorde gisteren bij de studieclub dat bedrijven die in 2015 hadden aangegeven dat ze melk aan de kalveren hadden gevoerd en penicillinemelk hadden die bij de productie moest worden opgeteld om zodoende een hogere referentie te krijgen een soort van kruisje achter hun naam hadden en dat die dat nu ook weer moeten doorgeven. Bedrijven die dat niet hebben gedaan hoeven die liters nu ook niet mee te nemen in de totale melkproductie.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hindrik » vr nov 09, 2018 22:36

sivert schreef;
''Je kunt makkelijker 12 kg/koe laten lopen enz''
Klopt, maar je laat wel weer een paar honderd melkgeld/nabetaling liggen, en je neemt een evt aan de fabriek geleverde referentie hoeveelheid voor lief.
Maar dat is uiteraard geneuzel om niet, verschil is wel dat jou manier niet legaal is;
https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... widgetid=0
Maar voor wie nu wat krap in de rechten zit, en straks wat krap in jongvee of iets wil uitbreiden na 1/1/19.......

Dat diegene die extra rechten wou voor kalver. en penicilinemelk daar nu ook mee moeten rekenen lijkt mij niet meer dan billijk
Hindrik

Berichtdoor opelmanta » vr nov 09, 2018 22:42

Dit is een leunstoel-generaal plan.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Talis » za nov 10, 2018 09:59

Hindrik schreef:

1 gve X 9: 52 x 6 wkn= 1.03846 x 42 kg = 43.62 kg

Je moet geen koeien aan willen kopen voor die paar kg. Wat haal je dan meer binnen op je bedrijf. Bvd ibr ik weet niet wat allemaal meer. noem ik geen optie.
Talis

Berichtdoor boer pieter » za nov 10, 2018 10:05

koeien eerder droogzetten, drachtige koeien wat vlotter van de brok af. Pinken ietsje later laten kalven.. er zijn voldoenden mogelijkheden om een klasse lager uit te komen...[/quote]

Voer op 15/11 eens 9 droge [of oudmelkse die je direct bij aankomst droogzet] koeien aan, en ga dan noch eens rekenen :o[/quote]

Slaat toch helemaal nergens meer op als je op zoon manier moet boeren....[/quote]
hahaha indedaad
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » za nov 10, 2018 13:04

boer pieter schreef:
Richt schreef:

Slaat toch helemaal nergens meer op als je op zoon manier moet boeren....

hahaha indedaad

Wanneer ons in 2015 zou zijn verteld dat we 3 jaar later op deze manier koetjes zouden melken had niemand het geloofd :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie