Mais 2018

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mais 2018

Berichtdoor Henk » za okt 27, 2018 13:17

W.A schreef:
john jakobs schreef:de mapmanen maken overuren met die nieuwe mais zijn er al verschillende 5 kg gezakt van de week nog l;angs en mais kuil gekomen met een grijse kleur
Akkerbouwers hier wrijven al in hun handjes... Mais kan wel eens heel duur gaan worden daar. De rivieren zijn amper te bevaren dus vervoeren valt niet mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Kunnen beter in hun nijperd zitten :wink: Net wat je al aangeeft, het kan amper getransporteerd worden door de lage waterstanden.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » za okt 27, 2018 19:54

kobonde schreef:
auke schreef: scheppie maismeel erbij !

Ligt er aan hoeveel majs je voert, veel zetmeel worden koeien lui van, majs met laag zetmeel heeft vaak veel suikers
dus snelle energi, en dan heeft de koe eerder behoefte aan ektra eiwit dan aan ekstra energi.

met derogatie kun je nietzoveel mais voeren. opbrensten vallen ook tegen dus valt mee denk ik met dat teveel zetmeel
voormezelf kom ik uit op 10 kilo mais per dag
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor john jakobs » zo okt 28, 2018 09:14

Henk schreef:
W.A schreef:
john jakobs schreef:de mapmanen maken overuren met die nieuwe mais zijn er al verschillende 5 kg gezakt van de week nog l;angs en mais kuil gekomen met een grijse kleur
Akkerbouwers hier wrijven al in hun handjes... Mais kan wel eens heel duur gaan worden daar. De rivieren zijn amper te bevaren dus vervoeren valt niet mee.

Kunnen beter in hun nijperd zitten :wink: Net wat je al aangeeft, het kan amper getransporteerd worden door de lage waterstanden.

als je het dan maar fansoenlijk kan bewaren .....er zal toch wel weer een keer water komen...
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor W.A » zo okt 28, 2018 09:55

john jakobs schreef:
Henk schreef:
W.A schreef:[quote="john jakobs"]de mapmanen maken overuren met die nieuwe mais zijn er al verschillende 5 kg gezakt van de week nog l;angs en mais kuil gekomen met een grijse kleur

als je het dan maar fansoenlijk kan bewaren .....er zal toch wel weer een keer water komen...[/quote]Er staat indd.nog mais buiten omdat opslagen vol zitten. En het transport niet loopt.. Dat maakt dat de prijzen nu NOG even vriendelijk zijn hier.

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor HoK » ma okt 29, 2018 21:52

317 zetmeel dit jaar. Valt me alles mee omdat er ook 1/4e deel kolfloze mais in zat. Opbrengst was alleen zwaar waardeloos.

De gehaltes doen het dan wel weer heel best met zulk rustig verteerbare mais en ondanks dat er niet echt geur aan de mais zit is de opname wel heel best.
HoK

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za nov 10, 2018 12:26

Uitslagen terug, niet ontevreden over. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » za nov 10, 2018 13:49

Knappe analyseuitslagen (y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » za nov 10, 2018 15:34

(y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Talis » za nov 10, 2018 16:27

2e uitslag is een mooie. 1e veel te droog. vorig jaar 1 gehad van 40 %. Bijna niet koud te houden en niet eeen mooie frisse kuil. Dit jaar 36% met 385 zetmeel en 55 ton per ha.. Mooi tevreden mee.
Talis

Berichtdoor opelmanta » za nov 10, 2018 16:57

Waarom twee uitslagen, zit er aangekochte mais bij?
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor wijnbergen » za nov 10, 2018 17:27

hier 377 zetmeel, 990 vem en 36,6 ds, dik tevreden mee (y)
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor jvt » za nov 10, 2018 19:37

hier was experiment met fao 130 mais alleszins geslaagd, in combinatie met de fao 180 mais 402 zetmeel, 1040 vem...heel blij mee met niet beregende mais hier, opbrengst ruim 12 ton ds per ha volgens meting, waar ik voor onze omstandigheden ook zeer blij mee ben (y)
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo nov 11, 2018 11:04

opelmanta schreef:Waarom twee uitslagen, zit er aangekochte mais bij?

de eerste is aangekocht, de tweede mijn eigen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo nov 11, 2018 11:06

Talis schreef:2e uitslag is een mooie. 1e veel te droog. vorig jaar 1 gehad van 40 %. Bijna niet koud te houden en niet eeen mooie frisse kuil. Dit jaar 36% met 385 zetmeel en 55 ton per ha.. Mooi tevreden mee.

De droge is aankoopmais. Koop ik elk jaar van mijn veehandelaar. Ik had even eerder moeten gaan kijken :oops: Was wel beste mais. Kom volgens Eurofinsberekening vlot op 20 ton ds/ha.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor G.U. » zo nov 11, 2018 13:53

Hookwood Holsteins schreef:
Talis schreef:2e uitslag is een mooie. 1e veel te droog. vorig jaar 1 gehad van 40 %. Bijna niet koud te houden en niet eeen mooie frisse kuil. Dit jaar 36% met 385 zetmeel en 55 ton per ha.. Mooi tevreden mee.

De droge is aankoopmais. Koop ik elk jaar van mijn veehandelaar. Ik had even eerder moeten gaan kijken :oops: Was wel beste mais. Kom volgens Eurofinsberekening vlot op 20 ton ds/ha.

Gekochte mais 20 ton ds de hectare, en hoeveel is het werkelijk?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer