In de VT het verhaal van topmelkers familie van der Mark. Altijd indrukwekkend

wanneer je leest hoe een bedrijf dat doet, maar een tijdje in BB kan dan toch rare dingen met je doen. Geen eigen bron meer durven gebruiken kost toch een hoop geld

Het rantsoen wordt gemaakt door een onafhankelijk veevoederadviseur

die maar liefst 4 bedrijven uit de top 10 adviseert

Dan is het raar om te lezen dat hij zijn naam niet wil noemen

Betere reclame kun je je toch niet wensen, toch
Verder voert hij met de wind mee

waar het waait lossen ze het meeste voer

en als de wind draait zijn ze bereid het voer van de ene voergang naar de andere te kruien

Al meddal een topprestatie

maar hoe ver wil je gaan...
Wil Meulenbroeks van LTO mag het ook eens uitleggen

Nu praat hij mooi weer over de I&R affaire

Hij is vergeten dat hij en Calon de veehouders er van langs gaven

Ook hij zemelt over 'klimaat', een loze kreet waarbij nagenoeg geen mens de lading weet te dekken

Opvallend is ook de switch van LTO. In 2014 hielden ze hun leden voor dat ze nog effe moesten wachten totdat ze los konden gaan. Nu is het 180 graden de andere kant op, minder minder en nog es minder koeien melken is het devies...

en daar worden dan 3 bladzijdes aan verpest...
Niek Groot Wassink mag wat vertellen over risicomanagement. De opeenstapeling van regelgeving maakt bedrijven wankel, zo vertelt hij. Bij hem iig geen risico's. Alles maar ook alles is er afgedekt. Zelfs een schommelende melkprijs is tegenwoordig riskant en wordt 'gehedged'

Iedereen weet dat bij 'hedgen' er een commissie gaat naar de tussenhandel dus netto ben je altijd slechter af. Raar dus eigenlijk. Of zorgelijk...
Ook een stukkie over MPR met de app

Ik heb daar geen mening over maar ik ben onder de indruk hoe men ten midden van stront en water de smartphone schoon kan houden

De mijne zou ws onder de strontduimen komen te zitten
Een leuk verhaal over 2 Belgen die van Vlaanderen naar Wallonië zijn verhuisd en daar hun bedrijf door hard werken flink hebben uitgebreid

Kijk, dit zijn de leuke reportages

Gewoon recht toe recht aan, geen kunst en vliegwerk of met de wind mee voeren

kortom een mooie repo vol praktische handvaten

waar iedereen mee uit de voeten kan
Gerben pleit nog maar eens om (een deel van) de kunstmest te vervangen door dierlijke mest

Dit kan idd niet genoeg benadrukt worden

alleen moet Gerben me toch es uitleggen waarom we niet om het vraagstuk van CO2 heen kunnen.
De landbouw stoot slechts 2,7% van de gehele CO2 depositie uit

Het zal wel aan mij liggen maar mij ontgaat het nut om van die 2,7% met kunst en vliegwerk (en vele offers!) 2,4% te willen maken, terwijl de grootvervuilers geen haar in de weg wordt gelegd en wereldwijd de 2 grootste grootmachten de komende 8 jaar nog nergens aan hoeven te voldoen.
We moeten af van dat mekaar na blaten wanneer het gaat over milieu, CO2 en klimaat.
Kom ik weer uit bij Meulenbroeks van LTO die klaagt dat Nederland door al die regels op achterstand komt tegenover de rest van de wereld. Allemaal krokodillentranen van Meulenbroeks

Hij gaat zelf mee in die CO2 waanzin

LTO staat zelf mede aan deze basis

dus in feite draaien ze zelf hun eigen leden de nek af
Ik kan me hier erg kwaad over maken

Dan denk ik VT waag daar es een reportage aan
We sluiten het luchtig af

Van Bakel wordt 'zelfzuivelaar' aldus VT.
Volgens mij heeft Luc er ook al op gewezen dat melk afromen en apart verkopen geen zelfzuivelen is.
Beetje misleidende kop dus

maar dat vergeven we Jaap