Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor Clown » ma nov 19, 2018 12:53

Hebben ze daar geen beweegbare putvloer die kabouter die stond aan te sluiten moest wel erg hoog aansluiten
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor opelmanta » ma nov 19, 2018 12:58

boer pieter schreef:dat valt best mee ,als je in een buiten melker wilt dippen of sprayen heb je ook een extra mannetje nodig of je loopt ook veel
Dat kan helemaal niet in een buitenmelker met één man.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor boer 19 » ma nov 19, 2018 13:05

boer pieter schreef:
boer 19 schreef:
Arno schreef:Melken inmiddels alweer 5 jaar in rotor ,al zou iemand voor nix een nieuwe visgraat voor me bouwen zou ik er nog niet meer in willen melken.
Koeien komen 10x beter in een rotor dan in wat voor andere melkstal dan ook en tussen achterpoten melken sluit sneller en veiliger aan ,is ook niemand meer die nog een nieuwe visgraat bouwt :no:

Ja een rotor is bij ons ook de wens geworden.

Waarom geen grote swing over melkt snel ook goed koper in onderhoud

Caroussel lijkt ons veel mooier, als je een taaie koe hebt hoef je niet te wachten, nu hebben we ook twee man nodig, dan kan het misschien eens drie worden maar wel hogere capaciteit. We hebben puur uit nieuwsgierigheid wel eens gevraagd wat een nieuwe 2x24 germania moest kosten maar voor die centen heb je ook een mooie caroussel.
boer 19

Berichtdoor Corjan » ma nov 19, 2018 13:09

Of het nu een 50 60 103 stands rotary is een taaie koe kan ook een probleem zijn. Was een keer op een farm met een 4500 koeien met een rotor en had een taaie groep :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor boer 19 » ma nov 19, 2018 13:22

Zou kunnen, farm waar ik in m'n schoolperiode stage liep had net een nieuwe carrousel, daar ging er een beugel achterlangs als ze nog niet uit waren en konden ze nog een rondje meedraaien.
boer 19

Berichtdoor Clown » ma nov 19, 2018 13:26

Met een caroussel bouw je duurder alles moet rond en een grote ruimte vrij overspanning dus duurdere constructie .
Platform kost al meer dan een ton . Voor deze meerkosten alleen al heb je al een leuke swing over. Dan zit je ook nog met allerlei beveiligingen die dan ook nog storing kunnen geven waardoor hij niet draait. Je kunt vlug melken in een buitenmelker maar er zitten ook wel nadelen aan.
Clown

Beroep: Veehouder
Interesses: National geographic

Berichtdoor Corjan » ma nov 19, 2018 13:33

boer 19 schreef:Zou kunnen, farm waar ik in m'n schoolperiode stage liep had net een nieuwe carrousel, daar ging er een beugel achterlangs als ze nog niet uit waren en konden ze nog een rondje meedraaien.

En dan in een verkeerde groep terecht komen :?:
Corjan

Berichtdoor boer 19 » ma nov 19, 2018 13:39

Met 1 rondje gebeurd dat toch niet? Ja als ze in t laatste rondje van die groep komt ja, maar daar is het separatie hek voor.
boer 19

Berichtdoor Arno » ma nov 19, 2018 13:41

Yup ,een buitenmelker vooral moet je een bepaald aantal koeien voor hebben, hoeveel zal per land verschillen :idea:
Bij grotere aantallen is een rotor goedkoper omdat je gewoonweg minder stellen en mensen nodig hebt om meer koeien te melken ,wij draaien niet op volle snelheid omdat we met 3 man/vrouw melken dus wij zitten op ruim 6 rondes/uur ,pak hem beet 425-450\uur ,met een 4e of 5e person erin kun je gerust naar 8 rondes dus zeg maar 550/uur ,daar moet je dus al een dubbele 60 met 6 man/vrouw tegenover zetten om dezelfde capaciteit te halen :idea: .
Beweegbare putvloer :?: :shock: :wink: ,in een rotor kun je gewoon een verhoginkje neerleggen waar je staat aan te sluiten ,doen wij ook met kleinere personen .
Taaie koeien gewoon uitselecteren ,nix geen ingewikkelde beugels en rondjes doordraaien :no: (hoe doe je dat trouwens als je groepen wisselt en er staan nog koeien tussen van een andere groep :?: ) ,meeste koeien zijn in ff 4 minutes uit ,als het veel langer duurt gaan ze maar ergens anders een baan zoeken
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer 19 » ma nov 19, 2018 13:46

Ja daar heb je gelijk in, en dat laatste ben ik zeer met je eens.
boer 19

Berichtdoor Corjan » ma nov 19, 2018 16:00

Yup er zijn koeien die graag op wintersport willen :yes: Die moet je niet tegen willen houden :idea:
Corjan

Berichtdoor postma friesland » ma nov 19, 2018 18:06

boer 19 schreef:
boer pieter schreef:
boer 19 schreef:[quote="Arno"]Melken inmiddels alweer 5 jaar in rotor ,al zou iemand voor nix een nieuwe visgraat voor me bouwen zou ik er nog niet meer in willen melken.
Koeien komen 10x beter in een rotor dan in wat voor andere melkstal dan ook en tussen achterpoten melken sluit sneller en veiliger aan ,is ook niemand meer die nog een nieuwe visgraat bouwt :no:

Ja een rotor is bij ons ook de wens geworden.

Waarom geen grote swing over melkt snel ook goed koper in onderhoud

Caroussel lijkt ons veel mooier, als je een taaie koe hebt hoef je niet te wachten, nu hebben we ook twee man nodig, dan kan het misschien eens drie worden maar wel hogere capaciteit. We hebben puur uit nieuwsgierigheid wel eens gevraagd wat een nieuwe 2x24 germania moest kosten maar voor die centen heb je ook een mooie caroussel.[/quote]
Wij hebben afgelopen voorjaar een zo goed als nieuwe germania 2x12 geinstalleerd zonder toeters en Bellen, kost minder als 1 robot[WINKING FACE] en melkt 100 koeie per uur met 1 man in de put. Nu hebben we met opzetten koeien halen boxen schoonmaken en natijd opruimen een leuke shift voor een part time persoon 4/6 uur.

Grote capaciteit is heel leuk maar voor 2-3 uurtjes melken vind je maar weinig personeel

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Beroep: dairy farmer
Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor boer 19 » ma nov 19, 2018 18:13

Maar kunnen we zelf nog wel eens melken tussen de andere werkzaamheden door.
boer 19

Berichtdoor Henk » ma nov 19, 2018 19:56

postma friesland schreef:Rotor is inderdaad mooie en snelle manier van melken, maar volgens mij onder de 1000 koeien een duur speeltje. Tot 1000 koeien kan best in visgraat of zijn aan zij.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ligt er al aan over wat voor rotor je het hebt. Het kost niet meer ruimte dan een zaz met snelwissel.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » ma nov 19, 2018 19:58

iedereen weet wel dat je na 2 uur melken al aardig minder geconcentreert bent dus waarom die mensen zo lang laten melken lijkt mij dat je die mensen moet roleren, net zo als op andere grote bedrijven ,bv 2 uur melken dan voerladen ,of kalfjes enz dan id het werk veel meer afwisseling , :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken