Klaagbox (deel 9)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Klaagbox (deel 9)

Berichtdoor opelmanta » za dec 01, 2018 23:45

Dat valt wel wat mee. Er is alleen een expat met een wat warrig verhaal of hij wel of geen kalfjes doodschiet in Denemarken.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor poekske » zo dec 02, 2018 05:44

Hindrik schreef:
Arno schreef:Nederland loopt wadda betreft natuurlijk ver achter de rest vd wereld ,hier worden zieke of kreupele koeien al 10 jaar niet meer opgehaald en downers al zwat 20 jaar .
Is ook goed :yes: ,zieke koe is geen voedsel :no: en moet uit dat traject blijven :yes:

Onzin Arno, een dier wat niet geschikt is om te eten moet je evt euthaniseren.
Maar een dier wat alleen kreupel is omdat er iets aan 1 van zijn 4 poten mankeert kun je gerust eten.
Hier paar jaar terug nog gebeurd, beest [ram] had met z'n poot in de draad gezeten, op het moment van afleveren was de stomp net afgebroken.
Open wond, mocht niet vervoerd worden.................
Eind van verhaal; ongeveer 25 kg prima vlees aan de weg voor Rendac incl de bijbehorende kosten, en de minder bedeelden in de rij bij de voedselbank voor...................

Een dier met stress is verre van prima kwaliteit.
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » zo dec 02, 2018 20:06

Arno mag het graag wat aandikken of verdraaien. In NL kom je met een zieke koe ook niet weg :no: en terecht :yes:
Koeien die op 3 poten lopen ook niet :no: maar 1tje die wat kreupelt wel. Amerikanen denken vooral 'huge' dus ws is daar de definitie van kreupel net effe anders dan hier :wink: Downers worden hier al langer dan 20 jaar niet meer opgeladen :no:
Hebben ze een dikke poot, zijn ze mager, ziek en/of dof in het haar, dan stuur ik ze iig niet naar de slacht :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hindrik » zo dec 02, 2018 22:19

poekske schreef:
Hindrik schreef:
Arno schreef:Nederland loopt wadda betreft natuurlijk ver achter de rest vd wereld ,hier worden zieke of kreupele koeien al 10 jaar niet meer opgehaald en downers al zwat 20 jaar .
Is ook goed :yes: ,zieke koe is geen voedsel :no: en moet uit dat traject blijven :yes:

Onzin Arno, een dier wat niet geschikt is om te eten moet je evt euthaniseren.
Maar een dier wat alleen kreupel is omdat er iets aan 1 van zijn 4 poten mankeert kun je gerust eten.
Hier paar jaar terug nog gebeurd, beest [ram] had met z'n poot in de draad gezeten, op het moment van afleveren was de stomp net afgebroken.
Open wond, mocht niet vervoerd worden.................
Eind van verhaal; ongeveer 25 kg prima vlees aan de weg voor Rendac incl de bijbehorende kosten, en de minder bedeelden in de rij bij de voedselbank voor...................

Een dier met stress is verre van prima kwaliteit.

Van stress was geen sprake, zal wel bij de slager zitten die bang is dat z'n toko minder omzet draait :wink:
Maar bij jou lopen de koetjes en varkentjes geheel vrijwillig naar binnen om zich te laten slachten :?:
Oh nee wacht, jij voert ze pas aan als de stress al weg is.
Kom op Poekske, ga nu niet lullen en probeer mij niet voor de gek te houden, daarvoor heb ik net iets te vaak een dier bij de slager afgeleverd of zelf geslacht.
En neem van mij aan; geen 1 die zich vrijwillig meldde.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor poekske » ma dec 03, 2018 05:40

Als ze een poot breken ist 1 hoop stress
poekske

Berichtdoor Talis » ma dec 03, 2018 05:46

poekske schreef:Als ze een poot breken ist 1 hoop stress

ja dat vertellen slagers graag. zodat ze maar 1 euro de kg hoeven te geven. ik noem dat redelijk oplichterij..
laatst ook al knappe koe en met de dat veearts erbij was maakt ie een rare beweging en brak ie de heup. binnen 10 min was ie verbloed. Maar ipv 2.75 de kg werd dat 1.25 de kg. Dat noem ik een boer oplichten...
Talis

Berichtdoor poekske » ma dec 03, 2018 06:02

Das iets anders dan paar uur na de breuk.
poekske

Berichtdoor sivert » ma dec 03, 2018 20:46

Vandaag een koe verspeeld die dood ging tijdens een keizersnede. De baarmoeder was minimaal 2 keer gedraaid en de koe stond al een maand over. Na enkele keren te hebben gespoten met PG de veearts er bij gehaald om het kalf er maar aan de zijkant uit te halen en zodoende in ieder geval de koe te redden, het kalf was toch al dood. Bij het open snijden bleek er al vocht in de buik te zitten, waarschijnlijk veroorzaakt door minder goed functioneren van het hart en de baarmoeder was geen goed vat op te krijgen door die draaiing, er was wel een rug te voelen maar geen poten. Terwijl we nog bezig waren zakte de koe in elkaar en stierf. Al met al een kansloze missie. Wel balen, de koe (een Hole in One) was nog puntgaaf en moest nog 2 lijsten om de 100.000 vol te maken.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Talis » ma dec 03, 2018 22:16

sivert schreef:Vandaag een koe verspeeld die dood ging tijdens een keizersnede. De baarmoeder was minimaal 2 keer gedraaid en de koe stond al een maand over. Na enkele keren te hebben gespoten met PG de veearts er bij gehaald om het kalf er maar aan de zijkant uit te halen en zodoende in ieder geval de koe te redden, het kalf was toch al dood. Bij het open snijden bleek er al vocht in de buik te zitten, waarschijnlijk veroorzaakt door minder goed functioneren van het hart en de baarmoeder was geen goed vat op te krijgen door die draaiing, er was wel een rug te voelen maar geen poten. Terwijl we nog bezig waren zakte de koe in elkaar en stierf. Al met al een kansloze missie. Wel balen, de koe (een Hole in One) was nog puntgaaf en moest nog 2 lijsten om de 100.000 vol te maken.

dit klinkt toch een beetje als eigen schuld. Koe staat maand over... enkele keren pg spuiten?? als na 1 keer pg na 30 uur er nog geen kalf is, klopt er iets niet..
Talis

Berichtdoor Henk » di dec 04, 2018 13:58

Je beste koeien gaan altijd eerst lijkt het vaak...

PG spuiten moet je alleen doen wanneer je 100% zeker bent van je zaak. Wij hebben elk jaar enkele dieren waarvan inseminatiedata niet zijn doorgegeven/verwerkt/ ??? door fouten in de koppeling van management-I&R dus kan het zijn dat een dier waarvan je verwacht dattie kort aan is, wellicht 3/6/9 weken later nog es geïnsemineerd is.
Tot heden kan ik dat nog controleren door achterop registratiekaart te kijken, want de inseminatie noteren vergeet de inseminator niet makkelijk.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Talis » di dec 04, 2018 20:04

Henk schreef:Je beste koeien gaan altijd eerst lijkt het vaak...

PG spuiten moet je alleen doen wanneer je 100% zeker bent van je zaak. Wij hebben elk jaar enkele dieren waarvan inseminatiedata niet zijn doorgegeven/verwerkt/ ??? door fouten in de koppeling van management-I&R dus kan het zijn dat een dier waarvan je verwacht dattie kort aan is, wellicht 3/6/9 weken later nog es geïnsemineerd is.
Tot heden kan ik dat nog controleren door achterop registratiekaart te kijken, want de inseminatie noteren vergeet de inseminator niet makkelijk.

nee henk, je beste koeien die ken je maar amper. die zie je namelijk nooit
Talis

Berichtdoor sivert » di dec 04, 2018 22:09

Talis schreef:
sivert schreef:Vandaag een koe verspeeld die dood ging tijdens een keizersnede. De baarmoeder was minimaal 2 keer gedraaid en de koe stond al een maand over. Na enkele keren te hebben gespoten met PG de veearts er bij gehaald om het kalf er maar aan de zijkant uit te halen en zodoende in ieder geval de koe te redden, het kalf was toch al dood. Bij het open snijden bleek er al vocht in de buik te zitten, waarschijnlijk veroorzaakt door minder goed functioneren van het hart en de baarmoeder was geen goed vat op te krijgen door die draaiing, er was wel een rug te voelen maar geen poten. Terwijl we nog bezig waren zakte de koe in elkaar en stierf. Al met al een kansloze missie. Wel balen, de koe (een Hole in One) was nog puntgaaf en moest nog 2 lijsten om de 100.000 vol te maken.

dit klinkt toch een beetje als eigen schuld. Koe staat maand over... enkele keren pg spuiten?? als na 1 keer pg na 30 uur er nog geen kalf is, klopt er iets niet..

Het is een koe met een verhaal. Bij deze koe kon pas heel laat een drachtigheid worden geconstateerd en die had daarvoor ook wat gewitvuild. Ik heb bij een dergelijke koe ook al eens het kalf er uit gespoten toen die 2 weken overstond en toen kwam er maar een heel gewoon kalfje uit. Bij deze had ik daar ook rekening mee gehouden. Volgens de dierenarts had de draaiing in de baarmoeder (er was geen draaiing in de cervix, de draaiing zat direct daar achter) er al veel langer gezeten. Deze draaiing heeft de baarmoeder ook luchtdicht afgesloten en daardoor was het kalf ook niet gaan rotten. In normale gevallen spuit ik PG wel als ze 2 weken overstaan en nog niet opuieren, uiteraard wel nadat ik heb gevoeld of er echt iets in zit.
sivert

Berichtdoor willem74 » wo dec 05, 2018 07:02

Is dat een genetisch dingetje, dat overdragen? Ik zou er toch een selectie puntje van maken als het meer voorkwam.
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor sivert » wo dec 05, 2018 11:47

willem74 schreef:Is dat een genetisch dingetje, dat overdragen? Ik zou er toch een selectie puntje van maken als het meer voorkwam.

Het kan wel. Jabot konden ze in het verleden behoorlijk van overstaan en Piemonteses waren daar ook goed in. Tegenwoordig valt dat volgens mij wel mee.
sivert

Berichtdoor wit » wo dec 05, 2018 12:39

sivert schreef:
willem74 schreef:Is dat een genetisch dingetje, dat overdragen? Ik zou er toch een selectie puntje van maken als het meer voorkwam.

Het kan wel. Jabot konden ze in het verleden behoorlijk van overstaan en Piemonteses waren daar ook goed in. Tegenwoordig valt dat volgens mij wel mee.

Vroeger werd hier ook nog weleens een koe gespoten om te laten afkalven :yes:
Maar dan speelde ook vaak mee dat ze veel zucht maakte (n)
Maar dat kan al wel 15 jr geleden zijn ,dus tegenwoordig valt dat idd wel mee :wink: (y)
wit

Beroep: Melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Community