Fosfaatquotum lopend jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fosfaatquotum lopend jaar

Berichtdoor Henk » wo nov 28, 2018 14:38

En vaak heeft iedereen een beetje gelijk :yes: De ene praat het allemaal net effe te veel goed terwijl een ander wellicht kritiek heeft die niet helemaal de lading dekt.
Wat wijs is weten we achteraf, maar door jaren alles goed te praten ipv kritisch te zijn heeft ons nu wel de huidige stand van zaken gebracht :idea:
De laatste tijd zwelt de kritiek enorm aan, en terecht (y) alleen ik ben bang dat het leed al heeft plaats gevonden...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Henk » wo nov 28, 2018 14:42

Corjan schreef:Ben blij dat je inziet dat NL een corrupt landje aant worden is :wink:

Worden CJ :?: :mrgreen:
Wanneer ik lees dat NL alle chemische troep uit Europa het land binnen haalt en dit vermengt met de stookolie voor de schepen, dan is NL idd een smerig corrupt land :idea: En dat op die manier de stookolie zo goedkoop kan worden gehouden dat tienduizenden zeeschepen in NL komen tanken, geeft ook te denken... :roll:

Maar tegelijkertijd ben je als veehouder een milieucrimineel wanneer je onverhoed 1 koe teveel hebt...

Kijk, en zoiets toont precies aan waarom ik zo'n gruwelijke hekel heb aan bestuurders/politiekers/andere diknekken (n)

Henk

Berichtdoor Hindrik » wo nov 28, 2018 22:10

Henk schreef:
Hindrik schreef:
Voor jv in de vl v sector dat wel bestemd is om af te kalven word dit geprobeerd via de vrijstelling zoogkoeienhouders.
Maar al met al zal dat wss niet genoeg zijn om de 8,3% generieke korting teniet te doen.

Zeker niet :no: Als je de lange lijst met voorwaarden en open einden ziet inz vrijstelling denk ik dat er weinig zoogkoeienhouders hier zich aan willen branden :no:

Een deel van de zoogkoeienhouders zal de rechten zelf houden om jv van eigen dieren aan te kunnen houden [de serieuze fokkers], een deel gaat de rechten niet inleveren zodat ze ze kunnen verkopen aan de mv houderij [en haalt de verse vaarzen al dan wel niet met kalf wel uit het buiten land, of zet code 120 koeien in als zoogkoe] en een derde deel levert de rechten in zodat ze met heel deze ongein niets van doen hebben.
Hun dieren mogen dan weliswaar niet in de mv houderij komen, maar mv houders kochten toch al geen vleesvee aan om te gaan melken.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Wim R » do nov 29, 2018 23:42

Henk schreef:En vaak heeft iedereen een beetje gelijk :yes: De ene praat het allemaal net effe te veel goed terwijl een ander wellicht kritiek heeft die niet helemaal de lading dekt.
Wat wijs is weten we achteraf, maar door jaren alles goed te praten ipv kritisch te zijn heeft ons nu wel de huidige stand van zaken gebracht :idea:
De laatste tijd zwelt de kritiek enorm aan, en terecht (y) alleen ik ben bang dat het leed al heeft plaats gevonden...

Wat je niet moet vergeten Henk wat je laatst al aanhaalt is dat je als melkvee/vleesveehouder gewoon bij een 5000 kg P een dik miljoen cadeau gekregen hebt. Zeker veel zoogkoeboeren zijn veelal stoppers uitdrijvers dus ik verwacht dat er maar enkele niet gaan kiezen om voor cash te gaan . Zeker is het zuur voor degene die te laat hebben doorgepakt en op safe gespeeld hebben. T is altijd geweest stal vol is de beste optie. Ben eerlijk de 8% korting is voor intensieve boeren jammer en altijd te duur maar dan gewoon kiezen om dit in een korte tijd deze ruimte gewoon weer vol te zetten zonder de bank nodig te hebben.
De extensieve jongens hebben altijd voor dit systeem gekozen, kochten voorheen ook geen of weinig klotum dus altijd extensief gebleven. Hebben trouwens de 8 % ook niet hoeven inleveren. Ik praat het systeem zeker niet goed, zijn heel grote fouten gemaakt. Ook banken, toeleveringsbedrijven en ook de melkfabrieken hadden de grootste dromen/waanbeelden van laat heel die extra melk maar komen. De markt beloofd niets dan goud en winst en wij zouden de wereld wel eens gaan voeden en de markt bepalen. Met een beetje boeren verstand kon iedereen toch wel bedenken dat er in dit kleine landje de groei nooit onbeperkt zou gaan worden voor melkvee. FF kijken naar de varkens en kippen zegt genoeg dat die al jaren gebonden zijn aan een max hoeveelheid dieren
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor opelmanta » vr nov 30, 2018 05:05

Als ik het goed begrijp dan past dit fosfaatverhaal extensieve boeren beter dan intensieve.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Henk » vr nov 30, 2018 13:37

Henk schreef:
Kasé5 schreef:Wel vreemd, 1/3 vd bedrijven zou teveel vee hebben en de P-prijs zakt bij de dag :?

Boeren doen altijd alles op t leste moment :wink: dus ik voorzie in december een prijsstijging :yes:

Prijs fosfaat schiet weer omhoog :idea: https://www.boerderij.nl/Rundveehouderi ... eer_omhoog

Gaat niks teveel vee naar de slachterij momenteel dus zullen er veel voor P kopen kiezen :yes:

Henk

Berichtdoor Corjan » vr nov 30, 2018 15:36

Henk schreef:
Corjan schreef:Ben blij dat je inziet dat NL een corrupt landje aant worden is :wink:

Worden CJ :?: :mrgreen:
Wanneer ik lees dat NL alle chemische troep uit Europa het land binnen haalt en dit vermengt met de stookolie voor de schepen, dan is NL idd een smerig corrupt land :idea: En dat op die manier de stookolie zo goedkoop kan worden gehouden dat tienduizenden zeeschepen in NL komen tanken, geeft ook te denken... :roll:

Maar tegelijkertijd ben je als veehouder een milieucrimineel wanneer je onverhoed 1 koe teveel hebt...

Kijk, en zoiets toont precies aan waarom ik zo'n gruwelijke hekel heb aan bestuurders/politiekers/andere diknekken (n)

Waar een klijn landje nie groot in kan zijn :!: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Hindrik » vr nov 30, 2018 20:14

Henk schreef:|Prijs_fosfaatrecht_schiet_plots_weer_omhoog
:yes:

Boerderij loopt achter Henk, de top is alweer geweest;
https://www.quotum.nu/fosfaatrechten/#
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Henk » za dec 01, 2018 11:48

Het is ook pas 1 dag december he... :wink:

Henk

Berichtdoor melker » wo dec 05, 2018 18:19

Hebben voor de zekerheid toch maar 150 kg bij gehuurd, houden we iets marge voor laatste weken. Nu nog dieren ruimen gaat dan om grote aantallen terwijl we vanaf januari weer met 70 kunnen groeien. Dat gedreig met economisch delict en maandquotum moet je ook niet willen als je dat met paar duizend euro kunt voorkomen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor wit » do dec 06, 2018 00:26

melker schreef:Hebben voor de zekerheid toch maar 150 kg bij gehuurd, houden we iets marge voor laatste weken. Nu nog dieren ruimen gaat dan om grote aantallen terwijl we vanaf januari weer met 70 kunnen groeien. Dat gedreig met economisch delict en maandquotum moet je ook niet willen als je dat met paar duizend euro kunt voorkomen.

Dat je in januari weer met 70 kan groeien getuigd niet van een goede planning toch :?:
Kan hier iig niet groeien na december.(heb er trouwens ook het jv niet voor om veel te groeien)
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor willem74 » do dec 06, 2018 11:10

Melker, hoe doe jij het met de melkproductie berekenen? Gewoon wat op CRD site staat of " iets meer" aanhouden?
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor melker » do dec 06, 2018 11:55

Wat is goede planning, achteraf hadden er in januari stuk of 10 koeien meer weg gemoeten maar ze gingen al per auto vol weg daardoor steeg productie per koe sneller dan verwacht waardoor er in loop van seizoen nog paar keer auto vol weg moest. Daar naast krijgen we iedere 2 maand ca 25 pinken terug uit Duitsland en kon er laatste 9 maanden geen jongvee meer naar Duitsland vanwege IBR. Op ruim 20000 kg fosfaat er ca 100 kg overheen vind ik al met al nog vrij nauwkeurig gepland. Productie per koe hebben we nog ca 10 liter speling per koe anders komen we in hogere fosfaatklasse. Hele berekenerij is bijna hogere wiskunde :shock:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » do dec 06, 2018 13:03

nog geen hogere wiskunde maar wel verneukeratief :roll:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor h.groothuis » do dec 06, 2018 16:11

Net EXLAN gebeld, doen handel tot volgende week vrijdag, maar krijgen het aanbod niet weggezet voor die tijd, zijn blijkbaar zat die te ruim in de rechten zitten. :yes:
h.groothuis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie