Maisteelt 2019

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Maisteelt 2019

Berichtdoor Henk » di dec 04, 2018 20:07

Gisteren kwam de zaaddude het eindejaarscadeautje brengen (y) Nog effe geboomd over de maisteelt in 2019.
Als ik het moet geloven is het allemaal niet zo spannend. Wanneer je na je mais graan teelt heb je tot 31 oktober de tijd om die te zaaien :yes: en dat klinkt heel wat beter dan met 'n zaaimachine in de lange mais liggen prutsen.

Het zou deze maand ook duidelijk worden of hier ook blijvend gras voor in aanmerking kan komen :yes: Als dat mag is er voor niemand iets aan het handje (y) want dan teel je als melkveehouder gewoon gras na de mais :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Re: Maisteelt 2019

Berichtdoor MarcB » wo dec 05, 2018 13:16

Ik snap niet wat voor probleem jullie hebben met gras onder majs zaaien. Als de majs een halve meter hoog is doe die schoffelen en tergelijker tijd 5 kg gras zaaien. Werkt perfect. Eventueel kan je voordien nog met sleepslangen drijfmest rijden werkt vooral goed als je biogasmest hebt.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Richt » wo dec 05, 2018 13:52

MarcB schreef:Ik snap niet wat voor probleem jullie hebben met gras onder majs zaaien. Als de majs een halve meter hoog is doe die schoffelen en tergelijker tijd 5 kg gras zaaien. Werkt perfect. Eventueel kan je voordien nog met sleepslangen drijfmest rijden werkt vooral goed als je biogasmest hebt.

Jup was hier n waterwin gebieden ook een tijdje verplicht (of dat nog zo is weet ik niet zeker, zitten er niet in), best te doen op zich.

In NL is 1 keer mechanisch onkruid bestrijden toch verplicht of heb ik dat fout ? als je dan toch bezig bent even wat gras zaad mee en klaar.

Argumenten als maar je rijd toch alles kapot bij de oogst, dan zit het probleem ergens anders, tijd om wat aan de bodem structuur te doen lijkt me dat.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor h.groothuis » wo dec 05, 2018 15:58

Schoffel eigenlijk nooit geen mais meer :no: kom er normaalgesproken tussen het onktuidbestreiden en het hakselen niet meer in, spuiten met bodemherbicide (frontier) en dat doe je te niet als je weer in de grond zit te roeren :yes:

Maar zullen er ook wel aan moeten op de percelen waar geen gras of graan na de mais komt :roll:
h.groothuis

Berichtdoor Henk » wo dec 05, 2018 17:21

MarcB schreef:Ik snap niet wat voor probleem jullie hebben met gras onder majs zaaien. Als de majs een halve meter hoog is doe die schoffelen en tergelijker tijd 5 kg gras zaaien. Werkt perfect. Eventueel kan je voordien nog met sleepslangen drijfmest rijden werkt vooral goed als je biogasmest hebt.

Waarom gaan liggen prutsen als het niet nodig is...
Ik moet er niet aan denken dat mn bouwland vastgereden de winter in gaat :no: en dan zitten wij hier nog op zand...
Stel in Fryslân alwaar ze kampioen sporen rijden zijn, staat er in het voorjaar nog steeds water op t land (n) nul zuurstof in de bodem :no: de maisstoppel staat er nog op (n) ideaal voor schimmels.
Ik vind het alles bij mekaar aankloten :yes: Ik wil de maisstoppel onderwerken en de grond open hebben liggen zodat ie in de winter water opneemt en kán opnemen :yes:
Vind sowieso continu-teelt van mais waardeloos.

Henk

Berichtdoor kobonde » do dec 06, 2018 09:40

Henk schreef:

Waarom gaan liggen prutsen als het niet nodig is...
Ik moet er niet aan denken dat mn bouwland vastgereden de winter in gaat :no: en dan zitten wij hier nog op zand...
Stel in Fryslân alwaar ze kampioen sporen rijden zijn, staat er in het voorjaar nog steeds water op t land (n) nul zuurstof in de bodem :no: de maisstoppel staat er nog op (n) ideaal voor schimmels.
Ik vind het alles bij mekaar aankloten :yes: Ik wil de maisstoppel onderwerken en de grond open hebben liggen zodat ie in de winter water opneemt en kán opnemen :yes:
Vind sowieso continu-teelt van mais waardeloos.

Henk, Bij iedere grond bewerking komt er N vij en breek je organische stof af, tenzij je een vroeg ras zaait en gras of graan
na majs zaait, is gras onder zaaien als de majs laars hoog is het beste bijlomend voordeel is dat tijdens de afrijping waar mais geen vocht meer op neemt en er meer licht op de grond komt jhet gras begint te groeien en de grond daar droger en een
betere draagkracht van krijgt. Daarnaast neemt met gras begoeide grond zeker zo goed water op als waneer je en stoppel bewerking doet en is eerder bewerkbaar in het voorjaar. Daarnaast is het zelden dat waaneer je sporen maakt met oogst
de grond droog genoeg word voor de winter dat je ze kan lostrekken zonder nog meer schade aan de grond te veroorzaken.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Richt » do dec 06, 2018 10:22

Heeft iemand cijfers wat betreft kosten van CCM maken?

Wij zitten hier met redelijk veel groenland en weinig akkerland, zodat het evt interessant kan zijn om meer gras kuil en minder mais kuil in de koeien te stoppen, en in die stengel zit toch niet veel, we hakselen de mais al hoger, maar CCM is natuurlijk nog weer meer energie per kg in de koe, en die mais stengel met weinig voederwaarde kan er uit blijven en daar voor meer gras erin.

Alleen hier in de buurt word zo goed als geen CCM gemaakt en wou dus voor ik naar prijzen ga vragen wat richt prijzen hebben.
Richt

Berichtdoor opelmanta » do dec 06, 2018 10:32

Dorsen/hamermolen/slurfmachine 300-350 euro/ha. Transport per uur. Komt zuur en plastic bij.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Henk » do dec 06, 2018 13:49

Dorsen € 185,50/ha
Malen € 105/ha

Henk

Berichtdoor poekske » do dec 06, 2018 13:51

Zuur is normaal niet nodig, enkel goed inkuilen en afdekken
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor Henk » do dec 06, 2018 13:53

poekske schreef:Zuur is normaal niet nodig, enkel goed inkuilen en afdekken

CCM aanzuren is idd weggegooid geld. Er is nix zo goed in te kuilen met amper verliezen als CCM (y)
Hoor het wel es dat ze het bij gemalen graan doen die niet helemaal droog genoeg is.

Henk

Berichtdoor Richt » do dec 06, 2018 16:03

wou het eigenlijk in een slurf laten drukken, heb geen kleine sleufsilo waar ik het in zou kunnen doen.
Richt

Berichtdoor poekske » do dec 06, 2018 16:24

Molhoopje lukt ook, slurf is duur en is niet altijd succes
poekske

Beroep: Zelfstandig slager @sint kruis brugge
Interesses: vlees en voeding

Berichtdoor arnoud » do dec 06, 2018 18:43

Slurfje ging bij mij altyd (y) mits je geen vogels of muizen ratten er aan hebt
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Henk » vr dec 07, 2018 15:07

Slurf is drama met het plastiek. Of je hebt veel handwerk of je krijgt stukjes plastiek voor het voerhek.
Wij maken al bijna 30 jaar ccm. Opgeslagen op allerlei manieren. Klein rijkuiltje maken wil prima (y) want ccm pakt enorm goed en is muurvast te rijden :yes:
Heb echter ook es ooit gewoon een wagen ccm gekiept ergens op de stoep, niet vastgereden, plastiek erover, autobandjes dr op en ook hier met het voeren amper verliezen. Alleen aan de zonkant was de toplaag bruin geworden door de warmte.

Henk

Volgende

Keer terug naar Koe en voer