Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor boer pieter » zo okt 28, 2018 06:28

Goh Haha
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor W.A » do dec 06, 2018 17:17

Hier iemand die me verklaren kan hoe het kan..? Onze crossies hebben in de winter meer inseminaties nodig dan in de zomer! Beetje tegenovergesteld patroon tenopzichte van Hf.bedrijven. Is nu al de 2e winter echt opvallend.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor willemk » do dec 06, 2018 20:55

W.A schreef:Hier iemand die me verklaren kan hoe het kan..? Onze crossies hebben in de winter meer inseminaties nodig dan in de zomer! Beetje tegenovergesteld patroon tenopzichte van Hf.bedrijven. Is nu al de 2e winter echt opvallend.

slecht geinstrueerde inseminator :idea: afkoelend sperma voordat het ingebracht wordt bij de koe is volgens mij funest voor de bevruchtiging
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor john verhaar » vr dec 07, 2018 02:16

Misschien wat meer energy voeren :idea:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Talis » vr dec 07, 2018 08:21

W.A schreef:Hier iemand die me verklaren kan hoe het kan..? Onze crossies hebben in de winter meer inseminaties nodig dan in de zomer! Beetje tegenovergesteld patroon tenopzichte van Hf.bedrijven. Is nu al de 2e winter echt opvallend.

warmte effect van de zomer ebt nog wel lang na. denk aan koeien in droogstand die nu net 2 maandjes afgekalfd hebben. effect van warmte moet je niet onderschatten. Dus dat kun je niet nog niet zeggen.
Talis

Berichtdoor kobonde » vr dec 07, 2018 09:12

De eitjes die op dit moment vrij komen bij de bronst zijn 3 mnd geleden gevormd, daarom is het ook altijd lastig koeien
tussen de 90 en 150 dagen drachtig te krijgen omdat deze etjes zijn gevormd in de periode dat de koe in negatieve
energibalans is. Het kan zijn dat je koeien in de na zomer/herfst droog staan meer mineralen moet geven met name seleen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor inseminatieservice » vr dec 07, 2018 16:27

kobonde schreef:De eitjes die op dit moment vrij komen bij de bronst zijn 3 mnd geleden gevormd, daarom is het ook altijd lastig koeien
tussen de 90 en 150 dagen drachtig te krijgen omdat deze etjes zijn gevormd in de periode dat de koe in negatieve
energibalans is. Het kan zijn dat je koeien in de na zomer/herfst droog staan meer mineralen moet geven met name seleen.

Dat ben ik niet geheel met je eens, momenteel kun je zien dat het aantal drachten sinds medio september alweer duidelijk naar boven is gegaan. Ook het aantal dagen wat jij aangeeft is eerder in de lactatie nl. vanaf dag 60 tot 95 is de bevruchting duidelijk lager dan voor dag 50 ( Waar de meeste koeien drachtig worden bij inseminatie) en na dag 100 loopt het ook weer op. Als je een managmentprogramma op je pc hebt kun je dit ook goed zien.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor W.A » vr dec 07, 2018 20:02

Denk dat een combinatie van deze zaken die jullie aangeven aan de hand is. We voeren laatste paar jaar brood ter vervanging van mais/tarwe. Misschien is daardoor te weinig pensenergie..? Meer darm.
Had al een sperma warmhouder besteld die de insemenator onder de kleding meedraagt.
We hebben ook bloed en plas monsters laten nemen in de verschillende lactatie groepen...en daar kwamen wel kleine puntjes van aanpassen rantsoen en mineralen uit. Maar allemaal niet erg ernstig! En die verklaren het zomer/ winter verschil niet.

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Corjan » vr dec 07, 2018 20:05

Ik heb ook even in de pc gekeken, En na een warme periode is vaak alles net even minder. Maar verschillen in de groepen (HF en Xbreds) blijven vrijwel gelijk. Als de HF het wat minder doen vaak de crossies het ook wat minder.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor inseminatieservice » za dec 08, 2018 09:30

W.A schreef:Denk dat een combinatie van deze zaken die jullie aangeven aan de hand is. We voeren laatste paar jaar brood ter vervanging van mais/tarwe. Misschien is daardoor te weinig pensenergie..? Meer darm.
Had al een sperma warmhouder besteld die de insemenator onder de kleding meedraagt.
We hebben ook bloed en plas monsters laten nemen in de verschillende lactatie groepen...en daar kwamen wel kleine puntjes van aanpassen rantsoen en mineralen uit. Maar allemaal niet erg ernstig! En die verklaren het zomer/ winter verschil niet.

Zo een warmhouder heb ik nog nooit gebruikt, maar een pistolet met een rietje tegen het lichaam aan dragen( achter de overall oid) kan een verschil zijn van ca 3 graden of je het op de borst of op de rug hebt. Op de borst ben je altijd een paar graden warmer dan op de rug :shock: .Tevens er voor zorgen dat de temperatuur van -192 naar +38 in de koe in een vloeiende lijn naar boven gaat en niet onderweg weer een paar graden zakt. Elke keer als die zakt gaan er weer spermacellen dood.Bij het ontdooien er ook voor zorgen dat de ontdooing snel over het nul punt gaat, omkring het nulpunt kan zich kristalvorming ontstaan wat ook spermacellen dooddrukt.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor Erikjan » ma dec 10, 2018 12:35

https://www.melkvee.nl/artikel/175166-n ... -praktijk/

Heb je met een 3- of 4 weg kruising geen last van.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Mellek » ma dec 10, 2018 12:47

Erikjan schreef:https://www.melkvee.nl/artikel/175166-nvo-integreert-verwantschapsgraad-in-totaal-index-praktijk/

Hoe hoger hoe beter :yes:
99 problems but a cow aint one
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor opelmanta » ma dec 10, 2018 13:05

Volstrekt irrelevante organisatie, de zelfbenoemde sectorwaakhond NVO. Laat die oude mannetjes één keer in de maand afspreken met een bolknak en een borreltje. Verder geen aandacht aan schenken, jammer dat ze toch steeds weer een podium krijgen in melkvee.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » ma dec 10, 2018 13:09

Mellek schreef:
Erikjan schreef:https://www.melkvee.nl/artikel/175166-nvo-integreert-verwantschapsgraad-in-totaal-index-praktijk/

Hoe hoger hoe beter :yes:
Het was al flauwekullig, nu wordt het nog erger. Als kruisigingsboer kun je met de totaalindexpraktijk geen stieren meer uitzoeken.
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Erikjan » ma dec 10, 2018 13:30

opelmanta schreef:Het was al flauwekullig, nu wordt het nog erger. Als kruisigingsboer kun je met de totaalindexpraktijk geen stieren meer uitzoeken.

Keek toch al nooit naar de TIP. Zijn inderdaad een stelletje gefuseerde mannetjes :yes: .
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij