Beginnen Mesterij/Dekstieren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Beginnen Mesterij/Dekstieren

Berichtdoor danielle2624 » vr jan 18, 2019 14:47

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik hebben een huis met een stal van 29x30 gekocht met 10 hectare land.
Nu had ik al een 20 schapen (eventueel vergroten) en sinds kort 1 kruising 50 BB x 50 HL. Toont veel BB bouw. En een heel kalm en koel karakter. Is makkelijk hanteerbaar.
Heb nu al vragen gehad van particulieren om hun kruising koe te laten dekken door deze als deze de juiste leeftijd heeft.
Wat zouden jullie doen natuurlijk laten dekken of via KI?

Ik wil graag ook een aantal stieren gaan afmesten voor het vlees er is plek voor +/- 45 jongvee op rooster met boxen en een deel met 30 kettingplekken en eventueel als het rendabel wordt wat meer dekstieren te hebben staan als de vraag blijft natuurlijk.

Hoe kan ik het beste gaan opstarten?
Gelijk de stal vol zetten of goed kijken wat erachter zit en waar ze vandaan komen?
Rechtstreek naar slacht of via handelaar?
Altijd op stal of zomers buiten (liefst niet buiten)
Heb ik voor dekstier(en) fosfaatrechten nodig?
Wie kan mij goed weg wijst maken in deze wereld.
danielle2624

Re: Beginnen Mesterij/Dekstieren

Berichtdoor Henk » vr jan 18, 2019 15:57

Heb je een milieuvergunning :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » vr jan 18, 2019 16:01

Dat is een goeie eerste, daarna maar naar het kvk en dan rvo om een ubn en een brs nummer aanvragen om i&r en mestboekhouding te regelen.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor danielle2624 » vr jan 18, 2019 16:47

Er is en vergunning voor 45 volwassen runderen en 45 stuks jongvee.
Verder is er ruimte om naar de 50 schapen te gaan en de zelde rechten te houden

UBN en BRS is al toegekend.
KVK hoeft nog niet omdat we nu nog hobby zijn met de aantallen. Wanneer boven de 25 schapen of 4 runderen dan registeren.
Ben bekend met mestboekhouding altijd voor me vader gedaan.
danielle2624

Berichtdoor G.U. » vr jan 18, 2019 16:57

En is die vergunning een hinderwetvergunning of een nb-wetvergunning?
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor opelmanta » za jan 19, 2019 09:57

danielle2624 schreef:Heb nu al vragen gehad van particulieren om hun kruising koe te laten dekken door deze als deze de juiste leeftijd heeft.
Ki kan alleen voor derden als de stier op een ki station staat. Veterinair zaakje. Je kunt wel met de levende stier de hort op, dat is volgens mij stom.
Wie is trouwens een particulier met een kruising koe? Zijn dat mensen met een kampje land zonder pony maar met een koe?
het uit de mottenballen gehaalde merk Campina
opelmanta

Berichtdoor Millo » zo jan 20, 2019 15:43

Als je een kruising stier op een kruising koe zet, is er ook 25% kans dat er een zuivere HF uit komt rollen.
Daar wordt de hobby boer niet echt vrolijk van lijkt me!
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor G.U. » zo jan 20, 2019 17:49

Is maar net wat je wilt. Gokken op natuurlijke afkalving is ook riskant. Dan kun je beter insemineren met een luxe belg, dan weet je zeker dat er een keizersnee ann te pas moet komen en ga je niets wagen
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Richt » ma jan 21, 2019 10:11

Millo schreef:Als je een kruising stier op een kruising koe zet, is er ook 25% kans dat er een zuivere HF uit komt rollen.
Daar wordt de hobby boer niet echt vrolijk van lijkt me!

Een zuivere HF uit 2 kruisings-dieren, moet niet gekker worden :cheers:

Is wat anders dan hoornloos of niet hoornloos, uit 2 kruisings-dieren komt altijd een kruising en nooit een zuivere HF, kan zijn dat het dier veel HF kenmerken toont maar zal nooit een zuivere HF zijn...
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Millo » ma jan 21, 2019 23:28

In het land der onnozelen moet toch iemand koning zijn?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Talis » za jan 26, 2019 15:28

Millo schreef:In het land der onnozelen moet toch iemand koning zijn?

dat breed inzetbaar.... daar zou ik fokkerijadviseur uithalen... :yes: :D :lol:
Talis

Berichtdoor danielle2624 » di jan 29, 2019 00:43

We zijn benaderd door een paar particulieren die kruisling koeien hebben staan maar geen vol bb erop willen zetten. Om te hopen op natuurlijk afkalven. Ze kunnen niet de juiste stier vinden voor wat ze willen. Daarom hun vraag naar mij toe.

Heb vroeger hoop uitleen dekrammen gehad voor uit de hand te laten dekken of in een koppel te zetten. Hebben ook paar keer sperma opgevangen en geinsemineerd in schapen in het buitenland. Had zelf de apparatuur om het op te vangen en te verwerken. Maar door omstandigheden tijd gestopt maar nu waar aan het opbouwen met de rammen.

Van een aantal van deze heb ik dus de vraag naar me stier als deze op leeftijd is om te kunnen dekken. Kan je eventueel tegen betaling bij de crv de stier laten springen op een bok en het verwerken voor export naar buitenland van het sperma?
danielle2624

Berichtdoor danielle2624 » di jan 29, 2019 00:46

opelmanta schreef:
danielle2624 schreef:Heb nu al vragen gehad van particulieren om hun kruising koe te laten dekken door deze als deze de juiste leeftijd heeft.
Ki kan alleen voor derden als de stier op een ki station staat. Veterinair zaakje. Je kunt wel met de levende stier de hort op, dat is volgens mij stom.
Wie is trouwens een particulier met een kruising koe? Zijn dat mensen met een kampje land zonder pony maar met een koe?

Mensen tussen de 2 en 10 koeien waar ik al kwam met me rammen om te dekken. Vinden volle bb niet mooi te veel behanging en een Hf te weinig behanging.
danielle2624

Berichtdoor danielle2624 » di jan 29, 2019 00:50

G.U. schreef:En is die vergunning een hinderwetvergunning of een nb-wetvergunning?

Voor beide is er 1 aanwezig. Zijn van de oude eigenaar en over te nemen.
danielle2624

Berichtdoor Talis » di jan 29, 2019 05:48

danielle2624 schreef:We zijn benaderd door een paar particulieren die kruisling koeien hebben staan maar geen vol bb erop willen zetten. Om te hopen op natuurlijk afkalven. Ze kunnen niet de juiste stier vinden voor wat ze willen. Daarom hun vraag naar mij toe.

Heb vroeger hoop uitleen dekrammen gehad voor uit de hand te laten dekken of in een koppel te zetten. Hebben ook paar keer sperma opgevangen en geinsemineerd in schapen in het buitenland. Had zelf de apparatuur om het op te vangen en te verwerken. Maar door omstandigheden tijd gestopt maar nu waar aan het opbouwen met de rammen.

Van een aantal van deze heb ik dus de vraag naar me stier als deze op leeftijd is om te kunnen dekken. Kan je eventueel tegen betaling bij de crv de stier laten springen op een bok en het verwerken voor export naar buitenland van het sperma?

kun je het makkelijkst crv even bellen. Het kan wel. maar ik weet niet wat het zo kost..
Talis

Volgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij